I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fråga till tjejer

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-13 23:48
Super-Nerd jag kallar mig inte feminist för jag tänker inte bara på kvinnornas jämställdhet till männen, utan också männens jämställdhet till kvinnorna. feminism är endast det förstnämnda, och det är så totalt fel.

har ni förresten sett det där tvättmedels-reklamet?
uppsatt lite här och var i stockholm iaf. det står nåt i stil med att:

"tjejer, nu kan ni göra något annat, för nu är det enkelt att tvätta. killar, nu kan ni tvätta själva"

det här är ju klart menat som humoristiskt , men det är ju grundat på könrollerna; tjejer är hemmafruar medan killar inte kan småsaker då de är så robusta och tröga på enkla saker. är inte det fel mot både sidor? det tycker jag.

och killar förväntas ju vara så himla tekniska medan tjejer ska kunna sy och sticka. också helt wrong.

fattar du vad jag menar nu?

kalla mig feminist om ni vill, men jag anser mig inte som det.

"...men ofta är företagen rädda att om de anställer en kvinna kommer hon sedan att ta mammaledigt då hon troligtvis får barn. därför är det viktigt att även män gör det!"

bra gAArA . gillar dina tankar.
Delam tange barat

2005-02-13 23:50
du vet uppenbarligen inte vad feminismens egentliga mening är, jag ska inte heller tjata på dig att du ska läsa mer om det. stay ignorant.

sista försöket: SAMHÄLLE DÄR MANNEN OCH KVINNAN HAR SAMMA RÄTTIGHETER. inte mer, eller mindre, varken kvinnans fördel, eller mannens.

clear enough?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-14 00:21
Tofuslacker - hahahaha..så menar jag ju inte alls. men alla fördomar mellan könen sitter liskom i ryggmärgen, vilket också kan bidra till att vårt samhälle inte är jämställt. du får mig ju att verka som helt dum i huvet. visst, det är jag antagligen också, men inte så iaf :)

Super-Nerd
- nej, nu är det du som har fel. slå upp ordet!
"feminism - åsiktsriktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och åtminstone uppnå jämställdhet med mannen; vanl. i oragnisation och ngt militant form."

enligt min tolkning ser jag mig inte som feminist. men om man nu vill göra det utifrån min ställning till ämnet, så visst. då får man göra det. för då ser jag det inte som något fel.
Delam tange barat

2005-02-14 09:02
Tror att saker och ting behöver ändras utan att vi visar nävarna . Sen så kämpar många, och jag ser mig som en av dem, men frågor som var man rakar/inte rakar sig eller hur pass urringade kläder man har är så sjukt irrelevant att det knappt existerar på min karta. Sen är det dessutom ett litet problem ställt mot många andra, men det hindrar ju inte att saker måste ändras.

2005-02-14 10:53
läste en artikel om att man borde tänka på vad för språk man använder när man pratar med små barn, t.ex. istället för att kalla en manlig polis för polis och kvinnlig polis för just, kvinnlig polis utan istället säga polis och polisa och göra så med alla yrken typ tjuv och tjuva och så vidare...
kan det funka måntro?jag e tveksam...

yesyes , jag säger bara "yes yes!"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-14 17:34
men tänk på att vissa killar kallar tjejer för horer åxå....! du får tänka mera...
aah så kan de låta! ..myspace.com/haffilagom

2005-02-14 19:53
"åsiktsriktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och åtminstone uppnå jämställdhet med mannen; vanl. i oragnisation och ngt militant form."

JA PRECIS! Är du blind? Eftersom kvinnan är förtryckt, så är det väl en självklarhet att kvinnan ska sträva efter jämlikhet? Det står ju i klartext. Men det står INGENSTANS att männen ska börja ha det sämre, bara för att kvinnan kommer upp sig. Det står INGET om kastrering, det står inget om att männen ska få tillbaka mot allt tidigare förtryck, det står inget som pekar på omvänt förtryck. Vem är det som har fel? Det står i klartext att man är feminist om man vill nå det ovannämnda. Vill du inte det?

Det står VANLIGTVIS i organisation eller militant form, men det ändrar inte på faktumet att du fortfarande är feminist, även om du är passiv och inte är med i nån organisation, eftersom du accepterar ordets grundidé - jämlikt samhälle. Precis som det står i definitionen. Det där var förövrigt en dålig definition, men antar att olika lexikon har olika sätt att formulera sig.

2005-02-15 10:38
yesyes F19

men fy, vad är det för gäng du rör dig i egentligen?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-02-16 12:42
jag tror många gånger också att tjejer själva tar på sig rollen som underlägsna, nu menar jag inte att killar inte bär något ansvar! men många gånger så har tjejer en tendens att dra sig undan och "låta sig" tystas. Vi ber om ursäkt för oss gång på gång och sen får vi nog och då skriker vi till, inte undra på att en del killar blir skraja. jag tror alla måste se det som en självklarhet att tjejer och killar ska ha samma utrymme och rättigheter får att det ska bli verklighet. alla bär ansvaret, inte bara killar men inte bara tjejer heller.

2005-02-16 13:15
yesyes F19

ok, för jag har också varit ensam tjej i ett killgäng i massa år, och jag känner inte igen det där alls.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-02-16 13:52
Ärligt talad: Hm, det är sorgligt vad som händer just nu. Kvinnor skriker åt män och män skriker åt kvinnor..Kvinnor kan helt enkelt inte göra samma arbete som män (när det gäller det fysiska) Jag är lätt för att alla ska behandlas likadant! Jag tycker dock att det har gått till överdrift. Kvinnor fighta mot män!! Vad är det för skit? Människor i allmänhet har uppdelats..Nu handlar det inte längre om vilken musiksmak man har eller vilka hobbies man har (till exempel) nu handlar de om F mot M! Vad har hänt med sammanhållning, vad har hänt med respekt? Jag kan tänka mig att det finns många män därute som kämpar för att kvinnor ska behandlas på ett rätt sätt. Absolut, VI är ju människor allihopa!! Men jag är trött på den där jävla: "Förbjud porr skiten", "sluta raka er under armarna"..Dessutom..(ojoj nu kommer säkert värsta påhoppen): Det är klart att många män tror att man e "fuckable" så fort man har kjol på sig NÄR DET E SÅ MÅNGA tjejer där ute som skickar små porrbilder på sig själva via msn och så vidare..Vi kvinnor kan inte bli behandlad på ett respektfullt sätt om inte kvinnor börjar med det. Vi måste börja med att visa respekt för oss själva, och det innebär inte att skicka en jävla massa kåta bilder på sig och hoppas på lite kuk.(Missförstå mig inte nu)..
Jag vill (!) ha frid mellan "oss", jag hoppas på insikter som kan föra till vishet..till kärlek och harmoni. Och jag tror inte att "bara" för att kvinnor börjar få en röst de kan tala med att vi skapar fred på jorden genom det.. (Aah lite dizzy nu..men det här här mitt svar iallfall)

*Hoppas..*
=)