I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stora Drömtråden

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-25 16:58

Stora Drömtråden

Inspirerad av en tidigare tråd på whoa och jumpcuts inlägg så varsågod, droppa era senaste drömmar som varit spektakulära eller om ni bara vill berätta om en dröm ni haft för länge sen som varit ngt extraordinärt.

Kan börja med att berätta om min dröm jag hade igår.

Det börjar med att min familj och vänner är fångade på en ö i svenska skärgården, kanske Sthlm, vad vet jag. Ingen vågar ta sig dit för ön är bebodd av 10 meters krokodiler. Hur som helst simmar jag och Gary Oldman dit och sätter upp en camp på stranden. Väl inne i skogen när vi ska leta reda på mina vänner och familj så kommer ett par feta krokodiler springande (ja de sprang faktiskt) mot oss så vi måste retirera till stranden igen. Oldman börjar bygga en undervattensfälla av några stockar när en varelse som kan beskrivas som en flodhäst med en avlång anknäbb full av sylvassa tänder äter upp honom. Precis när varelsen kravlar upp på stranden och jag står och slår den i huvudet med en spade så ringer det på dörren, en polare... :)

Konstigt nog var drömmen grymt skön och jag blev fan lite besviken på polaren, hehe...

Nån annan som har ngt kul att berätta?

Lyricist

2005-02-25 17:21
Jag har en dröm att dela med mig av, den senaste drömmen som jag kommer ihåg. Någon vecka eller några dagar sen men det har inte med saken att göra. Den har någon likhet med gaias dröm, men de flesta drömmar är nog så.

i vilket fall så

Jag drömmer om att jag fastnat med två kompisar på ett hem för mentalt galna mördare (ser ut som Kalix Sjukhus). Det är ett jätte stort djur som jagar oss i korridorerna som i sin tur ser ut som en kloak och jag vet inte om djuret var en jätte råtta men iallafall. Vi är instängda i flera dygn och vet inte hur vi ska ta oss därifrån eftersom hela byggnaden styrs av dessa mentalpatienter och alla har en elak clownmask och någon mörk regnkappa och är väldigt läskiga. När vi blir jagade i "kloaken" av detta djur för sista gången så lyckas vi krypa in i en liten liten tunnel (mycket mindre än oss själva), givetvis så fastnar siste man med foten på något oförklarligt sätt och djuret får tag i honom och drar ut han och får en redig mumsbit. Vi är skräckslagna i den lilla tunneln men kryper vidare och ser en utväg men den utvägen leder bara till ett annat rum och när jag vänder mig om så är den kvarvarande kompisen också borta. Men med hjärtat i halsen så hamnar jag i detta lilla rum och det är en långtrappa upp till nästa korridor, men trappan är inte så lätt som man kan tro eftersom att den är fylld av huvuden från döda människor och jag måste klättra på alla dem. Men tar mig upp fast besluten att jag ska klara mig ut ur denna byggnad. Jag ser ytterdörren och måste ta mig genom en lång korridor. Det värsta av allt är att korridoren är fylld av patientsängar som står tätt i varandra och i varje säng ligger en mentalpatient med sin läskiga mask(kan varit att dem inte hade mask utan dem var verkligen farliga clowner). Givetvis är det natt och dem sover och jag ska försöka klättra över alla 10-20 clowner för att ta mig till dörren. Allt går jätte bra tills jag ska över den sista clownen för då vänder jag mig om och ser att alla sitter i deras sängar och i samma ögonblick så ska jag hoppa bort och springa mot dörren, men den sista clownen griper tag i mitt ben...

Jag hade försovit mig och mamma skulle väcka mig med att skaka i mitt ben. Jag vaknar skrikande och hon sa att jag var nära att sparka henne.

Att vakna med halvt hjärtstillestånd och kallsvettig var ingen bra inledning på en skoldag.

2005-02-25 17:31
hade en hemskt dröm för några dagar sen. drömde att min bror blev misshandlad 2 ggr men ha nvisste inte vilka gärningsmännen var, o alla var helt förvånade för han är aldrig i bråk o sånt, han är en ordenlig grabb liksom. så komemr jag fortfarande ihåg hur ha nsåg ut, hans mage var helt blå för dom hade slagit o sparkat, hans ansikte var blodigt, typ spräckt ögonbryn, utslagen tand osv. så hemskt. hans hår var färgat av blod. usch. får typ ont i magen av o tänka på den drömmen...usch... om nåt sånt skulle hända min lillebror så skulle jag nästan slå ihjäl den som gjort det....

hatar mardrömmar. har typ minst en i veckan. ser på för mkt xfiles o läskiga filmer tror jag hehe =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-25 17:33
Jag var ute och gick på vintern.
Gick förbi en stor vattenpöl, med lite is runt kanterna på, när jag ser ett bambu-rör glida omkring... Jag stannade upp och kollade på det och vips så reser sig världens vackraste flicka ur vattenpölen.
Hon andades då ur bambu-röret, men frös och ville låna min jacka.
Lånade ut den åt henne och vi gick hem till henne och kopulerade.
Sen blev vi tillsammans, men vi var swingers typ. Brukade låna ut varandra och så... Helt plötsligt lirade vi poker och jag blev skuldsatt, och sen skjuten. Då vaknade jag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-25 17:34
Tokfan, lightversionen av din dröm eller? ^^

2005-02-25 17:38
ah drömde att jag blev skjuten i ryggen häromdagen. o smärta i mina drömamr är alltid mkt detaljerat, dvs man känner exakt hur det känns, det small till, det sved, bändes, o bara gjorde ont som fan! så kunde jag knappt andas o låg på mage på golvet oförsökte dra mig fram till en telefon o ringa efter hjälp. så jävla hemskt det var, så rä man jättenojjig när man vaknar o tror att man är på sjukhuset lr att man precis kommit he mfrån sjukan lr nåt...helläskigt.
Lyricist

2005-02-25 17:39
Jag kom faktiskt på min dröm som jag ahde inatt när jag läste prinsessans.

Jag spelade en hockeymatch och så blev någon tacklad genom plexiglaset och resten av lagen hoppade ut där och började slåss. Det var CCCP laget, gammla ryska sexitals gubbar som verkligen såg ut som för mycket vodka. Iallafall så fick jag en utslagen framtand och när jag andades så ilade det i hela mitt huvud. Känslan av att vara utan framtand var så verklig och då jag vaknade trodde jag att jag tappat en framtand på riktigt och vågade inte känna efter för att det är så konstig känsla.

Kommer inte ihåg något från matchen eller vem som vann.
Enbart bråket

2005-02-25 17:41
denna hade jag i natt

drömde om min egen likkista, jag fick välja mellan massa olika och jag fick provligga dom å se vilken som va skönast å så... sen valder jag en i marmor så jag la mig i den som om jag va död och dom grävde ner mig... de enda var att i denna sluta marmorkista kunde inte min själ ta sig ur, så jag var fast. så jag såg mig själv bara ligga där och vänta på inget...

nån som vet va de kan betyda?
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Lyricist

2005-02-25 17:44
Du har någon ånger för något Manel. Du vill straffa dig själv

2005-02-25 17:47
Princess_S F20, Fegon_Pingvin18

Känner igen detta. Har själv drömt att jag var en israelisk (fråga mig inte varför, är inte från Israel) soldat i Jerusalem och att palestinska motståndsmän skjutit en raket mitt in i basen. Sjukt som fan att man typ dör eller liknande, skadar sig i drömmen och sen när man vaknar upp har man inte fattat att det var en dröm. I mitt fall, hade musklerna låst sig och jag fick panik, trodde jag låg i en mörk sjukhussal nånstans... :S

2005-02-25 17:52
Fegon_ P18
usch då *undrar vad*
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Rappare

2005-02-25 18:06
Obehagliga drömmar ni två. Hade en dröm för nån natt sen jag med som inte var så trevlig.

Jag hade börjat jobba på den lokala krogen, tre bockar, som servitör/vaktmästare. Och jag skulle hjälpa två stycken biffiga män med att bygga en scen i ett rum som var bakom själva bar och resturang avdelning.

För att komma till rummet måste man gå genom en kort hall och in i ett rum, och sedan från det rummet gå genom en längre hall.
Och jag bar in borden och hjälpte dem med det. Efter det så ställde sig de här två biffarna påbordet och började ge ifrån sig jätteskumma klick och growl ljud, sen fylldes rummet och den långa hallen med massa barn. Det var liksom fullt med barn överallt som ställde sig för att lyssna på de här som stod på scen.

Jag anade att det var något lurt, så jag sa åt övervakarna att ha barnen under uppsikt, och sen gick jag därifrån. När jag kom ut till det andra rummet så stängdes dörrarna in till rummet med barnen. Och i rummet jag var nu satt en syster till de biffiga killarna och panikskrattade. Hon skrattade hysteriskt, och skrek "Dom dör! Dom dör! hahah!" och rummet där alla barnen var började fyllas med vatten.

Sen började rummet hon var i också fyllas med vatten. Jag var itne där längre, utan var bara åskådare.och när rummet var fullt öppnades dörren till det andra rummet, och då flöt alla dessa döda barn in i rummet. Gula, blåa, missfärgade. Sen sprack ådrorna på halsen och handlederna, så det rann ut blod ur ådorna på dem. Och tjejen som var kvar där sat och panikskrattade och skrek "dom dör!! dom dör!! HAHAH!!" tills hennes halspulsåder sprack och hon dog.

Sen vaknade jag och mådde inte så mysigt.

Keep the dreams comin'...

2005-02-25 18:11
Omen22

Damn... Skulle vilja se denna som musikvideo... :)

2005-02-25 18:23
GAIA, precis. För att göra en lång historia kort, typ.

2005-02-25 18:53
hade en crazy dröm i veckan, det var att vi hade nån form av repövning i lumpen och hade simfire krig gruppvis över hela avenyn... hade varit ganska coolt att göra på riktigt faktsikt.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2005-02-25 18:57
vad betyder det när man drömmer om sex?

2005-02-25 19:25
ricoyeo: att du har för lite sex i ditt "riktiga" liv ;)
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!

2005-02-25 20:18
sjukaste drömmen som jag hade igår...

jag drömde att vi (min familj) jämt köpte en kakask med flera olika sorters kakor.
bland annat typ toscaflarn med choklad på baksidan.
men dom fanns aldrig i kartongen.
sedan kom jag på en tant med att gömma den sorten uppe i ett högt skåp.
jag frågade varför inte jag fick äta dom, hon sa bara att jag inte fick.
och så höll det på tills jag vaknade gråtandes med andnöd..

vad betyder det?
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2005-02-25 20:22
Jag drömde om en björn som var fastkedjad i marken. (alltså en fotboja på nån meter) Det var fullt med människor runtomkring som turades om med att tortera den, Skar den men kniv, hällde kokhett vatten övert den osv. Tillslut gav den upp att fösöka skrämma iväg dem och la sig ner. Jag vaknade, satte mig upp, och grät som jag inte gråtit på länge. Kunde inte somna om på flera timmar.
Fan drömmar kan ta på en ordentligt...

2005-02-25 21:15
slowmo P20 okej visst

2005-02-25 21:36
GAIA och jag har seglat, right?
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction

2005-02-25 23:37
Drömmer så jobbiga drömmar som är svåra att förklara..
drömmde den här imorse.

Jag och en kompis åker ut på landen med bil,
vi kör i cirka 200 Km/h, Så ser jag en barnvagn på vägen
Bilen knuffar ner den i en sjö som låg brevid landsvägen.
Jag hoppar ner i vattnet och simmar fram till barnvagnen.
Då simmar bebisen i väg och skriker typ " Neej låt mig va".
Och så från ingenstans tycker det upp någonting som jag trodde var en haj. Men det visade sig vara en riktigt äcklig gammal gubbe/fisk.
En sjöjungfri typ. Denna man jagar mig och jag hoppar in i bilen igen.
Vi åker iväg men upptäcker att han är efter oss.
Han kan tydligen flyga med sin fena. (som ormen i spirited away)
Vi kommer fram till vårat mål, ett hus.
Han jagar runt oss där ett tag och sedan förvandlas min och min väns ben till fiskstjärtar och vi kunde också flyga..
Vi flög ut från huset men han hann ifatt och åt upp oss!

Så vaknade jag kallsvettig!
All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2005-02-25 23:49
förlåt man hahahahahahahaha! filken rolig film jag fick se i mitt huvud.
Lyricist

2005-02-26 01:26
haha jag med... klockrent

2005-02-26 01:27
Yeah, jag och Elsa var ute och seglade i en dröm jag hade för ett bra tag sen (fråga mig inte varför vi var ute och seglade men det var rätt mysigt, :)

Annars balla drömmar, keep sendin 'em...

2005-02-26 01:29
jag drömde att jag och min syster låg på en brygga som små barn, och en val kom och svalde oss. det var sjukt mysigt

2005-03-03 13:49
I natt blev jag och en kompis lurade till en stor fabrik där de hängde upp oss i en massa sladdar för att skicka strömm genom våra kroppar. De som jobbade där just då och hade hand om stötarna var praoelever!!! Dom hade askul och slutade aldrig att plåga oss.

En annan kille som hängde där tog sig loss och rymde.. vi såg genom fönstret hur han kutade mot en gård i närheten för att få hjälp.. Jag kände genast igen gården. Där var där "Leatherface" från mototrsågsmassakern och hans familj bodde.

Jippi tänkte jag eftersom att man antingen var tvungen att springa ditåt om man ville rymma eller in i skogen. Den va vinter och med så lite kläder skulle man nog inte överlevt speciellt länge.

Orkade inte stanna kvar så jag chansade.. Kompisen vågade inte rymma och stannade kvar. Jag sprang förbi gården så fort det bara gick, hoppade på en gul amerikansk skolbuss och åkte hem.

Sjukaste på länge..

2005-03-03 13:59
Jag drömde att jag var i skolan och hade idrott i matsalen. Fast så skulle vi äta och så serverades det skitgod tjockpannkaka, slemmig köttfärsås, forbollar (how sick isn't that?) och typ.... köttfärslimpa eller ngt. Och jag åt så sjukt mkt att det inte är sant. Jag bara åt och åt och åt och mellan måltiderna så spelade jag fotboll. Jag var ensam mot målisen och när jag vaknade var jag rätt hungrig.

2005-03-03 14:07
forbollar?

2005-03-03 14:51
Fan nostalgiska drömmar är det bästa som finns, typ drömmar om sin barndom, hur man jagade djur, spelade fotboll, hade små krig med grannkidsen, spelade kula och bytte fotbollskort och mkt mer, jävla kul tid det var asså...

2005-03-03 14:56
inatt drömde jag om kärnvapenkrig och ett enormt skyddsrum med himmel och gräs.
min sambo var död.
minst 50 år innan vi fick gå ut ur skyddsrummet.
man skulle ”lära sig att slappa” eftersom all tv hade upphört att sändas och internet inte existerade längre.
min sambo vaknade för tredje natten i rad av att jag vrålskrek.

undrar varför jag börjat få mardrömmar igen.

2005-03-03 14:57
Jag hade en dröm där jag körde bil och att allt var helt tyst...
Sen när jag tittade bakåt så vaknade jag... ... .. .
<br>http://edvinalam.wordpress.com<br>

2005-03-03 15:17
helenay - fotbollar såklart!

2005-03-03 15:25
Jag har haft en del undeliga drömmar..

En återkommande. Jag åker med en polare på en raksträcka och kommer upp i ca 250-300 km/h och krockar i en korsning varenda gång.. Samma sak hela tiden..

En rätt luddig dröm. Jag rånar en butik eller liknande och flyr i en bil och krockar precis när jag ska komma undan..

Jag drömmer i stort sett bara att jag åker i en bil hyffsat fort och krockar, men överlever alltid..
i'll make you disapear like gas in the air...

2005-03-03 15:29
fan att inte den här tråden lades upp tidigare, jag har drömt rusktigt sjuka drömmar den senaste tiden men nu har jag glömt dom...

2005-03-03 15:32
Jag drömde förra veckan att min käresta satt i fängelse, sen var han ute och skulle råna en bank och jag stod vid sidan av och åt glass.
Drömmer ofta att jag springer men inte kommer någonstans, det suger!

2005-03-03 15:47
Jag har en återkommande dröm där jag är på plattan,
som är fylld med alla viktiga människor i mitt liv, de bara vandrar runt där.
Jag har ingen kontroll över min kropp, och en tvåeggad yxa i händerna.

Jag går omkring och hugger huvudet av alla jag tycker om och älskar, jag VILL inte göra det, men jag styrs som om jag vore en marionett.

Jag gråter och skriker, men får inte fram ett ljud, och det kommer inga tårar.

Jag vill blunda eller titta bort, det är fruktansvärt att se dem man älskar dekapiteras. men kan inte.

När jag betat av alla utom en så är det alltid antingen min lillebror, min pojkvän eller jag själv som står ensam kvar mittemot mig, bland alla halshuggna lik.

Han/jag skriker, gråter och bönar för sitt liv, men flyr inte.

Jag vill skrika ”förlåt”, uppmana mig/honom att springa, vill återfå kontrollen över min kropp och släppa yxan.

Men jag kan inte.

Allt går i slowmotion, jag går fram, höjer yxan och hugger huvudet av honom/mig.

Det slår i marken med en dov duns

Sedan står jag ett tag och stirrar på liken, medans jag sakta återfår kontrollen över min kropp, allt är nu rött, för jag har blod i ögonen.
jag pulsar/klafsar fram bland liken, därifrån, och sedan tar jag livet av mig, hur jag gör det varierar från gång till gång.

Sedan så händer ingenting, man ser bara mitt lik ligga/hänga/flyta/mm beroende på vad jag gjort, fortfarande rödtonat, och efter ett tag så vaknar jag.

den här drömmen har jag haft så länge jag kan minnas.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-03-03 16:09
jag hade en massa sjuka drömmar förut...återkommande var de också. två av dem:

- jag är hemma o några polare kallar på mig utifrån. jag kollar u från balkongen och ser var de är. jag går ut till dem och upptäcker att de är vampyrer (haha). så jag springer åt nåt håll och träffar en annan polare som jag vill ska hjälpa mig...hon är också vampyr. sen springer jag hem, och i trappuppgången står en lönnfet gubbe med utåtstående ögon...han säger typ "hej...vad står på?" och jag märker direkt att han är skum...så jag springer ner i källaren (som tydligen har förvandlats till ett restaurangkök) och försöker rymma från honom. sen vaknar jag.

- jag sitter och läser en serietidning med en massa dödande och grejer, á la motorsågsmassakern. så hör jag en massa ljud bakom mig. plötsligt så förflyttas jag "utanför kroppen" så jag kan se mig själv. bakom mig (där jag sitter och läser) så händer samma saker som jag har läst. typ, i tidningen blir en kvinna slaktad...och bakom mig står nån snubbe och slaktar min morsa.
We call them winerbrods.

2005-03-03 23:12
När jag va liten drömde jag att jag mördade min lillebrorsa.
Samma natt drömde han att jag mördade honom.

Efter det gjorde jag ett uppehåll med gta för ett tag.
Rappare

2005-03-03 23:28
Fan va läskiga drömmar alla har då..! Aja, ska dela med mig av en som inte är så fruktansvärd.

Jag drömde att det var en varm sommarkväll, och jag gick på en grönskande väg påväg in mot stan när jag ser en liten 7:årig asiatflicka som tittar på mig. Jag låtsas som att jag inte ser henne, och går förbi. När jag kommit en längre bit in på vägen så stannar en bil framför mig, med samma flicka fast 10 år äldre sittandes i baksätet. I förarsätet sitter hennes mamma.

Mamman ropar och frågar mig om jag vill gifta mig med hennes dotter i baksätet. Jag är tyst. Sen säger hon att "Ja, alltså.. Du FÅR ju knulla henne, men rör inte brösten, för det är familjens ägodel. Jag tänker liksom "schysst!" Så tar jag med henne hem.

När vi är hemma får vi inte en lugn stund av min mamma som ska stryka kläder och tvätta och tjata, så vi klär upp oss i finkläder för att gå ner till den lokala ungdomsgården.

Väl där är asiatflickan otroligt rädd och osäker, och hon frågar "är ens flickvän tillåten här?" och jag svarar "jaa, självklart!" och går in med henne under armen. Vi sätter oss sedan i en av sofforna och tittar på varandra en stund.

Efter ett tag försöker jag kyssa henne, men precis innan det händer ser jag hennes och min mamma i ögonvrån som sitter och stirrar på oss överlyckliga. Här får jag ett raseriutbrott, gråter och skriker, och först så vrider jag nacken av hennes mamma, sen välter jag en bokhylla över min egen mamma påvägen ut.

Nu är jag påväg hem, så jag går den vanliga vägen upp, men helt plötsligt är det gryning, och jag sitter fastkedjad utanför mitt hus och ser på när Mongolerna erövrar hudiksvall (min hemstad).

that's about it. Fick ett gott skratt när jag vaknade och fattade att det var en dröm.. :P

2005-03-04 14:08
HAHAHA :D

2005-03-04 17:57
Misery_chick är värst hitills.

Den dröm jag bles mest rädd utav var också den mest obegripliga.

Ja ligger på en madrass som cirkulerar runt ett brinnande klot som är tusen miljoner större än jorden.
och för att få komma av igen måste jag trycka på en knapp som är 100 meter ifrån mig.
när jag kommer fram så lyckas jag missa den.
Då måste jag vänta i miljoner år innan det går igen.

Den absolut mest ångestladdade drömmen jag har haft. usch

2005-03-04 18:33
YoL P15

jo, nästan tur att jag är så van, annars hade jag nog blivit helt tokig av att drömma det där så ofta.

2005-03-04 20:23
Jag drömde att om man hyrde en film på Marlyn videon på Vasagatan så fick mad en cigarr med i fodralet.

2005-03-04 22:05
Jag har en återkommande dröm.

Jag går ner för trappor i en stor trävilla. Riktigt stor mansion. Inredningen är 1800-tals. Mycket bärnsten. Det är solig och somrigt ute.

Det är helt tyst i drömmen. Allt går i slow-motion (tyvärr).

Jag går in i det som uppenbarligen är köket. En tjej sitter där vid matbordet. Hon har på sig en väldigt charmant orange klänning. Hon är brunett. Kortklippt. Elegant.

Hon är vacker.

Jag lägger handen på hennes axel och hon vänder sig om. Det är min hora till exflickvän. Hon ler. Jag känner mig lycklig.

Jag vaknar.

Brukar återkomma någon gång i månaden.

Jag hatar den drömmen.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-03-05 15:13
cisssi spelar CS.

2005-03-05 19:12
har ni haft vakendrömmar (lucid dreams) nån gång...där man är medveten om att man drömmer i drömmen...ascoolt! Man kan typ göra vad man vill kasta runt bilar, flyga, allting som man helt enkelt inte kan i verkliga livet.... hade det mkt när jag var yngre typ minst 1 gång i månaden....men fattar inte drömmer vanligt numera bara...har dock hört att det går träna upp sin förmåga att drömma vakendrömmar.
Be strong, and walk tha path of tha laian.

2005-03-05 19:51
Inatt drömde jag världens sjukaste dröm
Jo det va så här att min mamma kom hem och hade vart på en festival med sin bästa kompis och dom hade sett Kenta och ville ha en låt som dom tyckte va jätte bra och dom hade typ blivit beroende av den låten, men jag hade inte låten. Då fick båda rödsprängda ögon och tog fram vapen, sen så börja dom slå mig. Och sen dog jag..
haha;P
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine

2005-03-05 23:34
inatt drömde jag att jag var gravid. skit obehagligt.
L'âge d'or était l'âge où l'or ne régnait pas

2005-03-10 06:06
cisssi

couter strike

2005-03-10 16:45
I natt jag drömde någonting jag aldrig drömt förut. Jag drömde att min gammla mössa kom fram och alla krigen var slut.