Demirel, word.. Sen kanske någon också har glömt att uppdrag gransking blev dömda i domstolen för att dom hade ljugit om jehovas vittnena eller hur? läste det i tidningen ett tag efter programmet var
W like Whoa - Woxic
Jag brukar alltid ta mig toid och snacka med de jehovas Vittnen som knackar på dörren jag läser Vakttornet mer eller mindre regelbundet. det är självklart att jag kan tycka en hel saker är stolliga, men man ska inte döma enbart utifrån vad man höt. Jag har läst ett par artiklar om Hur Jehova ser på Jesus, vem han var och vad han hade för status. och de var mycket intressanta faktum är att deras jesusbild för mig lät vettigare än de 2normkristnas" jag hör ofta barnsliga saker om Jehovas i i stil med: de är jättetaskiga som inte firar jul, stackars barn. Visa saker som hörs är sant andra inte, det gäller att kolla upp det själv.
Femme fatale
En sk som var lite synd var att jag var ivrig att få prata om synen på Jesus utefter den artikel jag läst, mend et par som hade knackat på dörren såg helt nollställda ut, visste inte vilken artikel jag menade osv, och jag hade inte sparat den heller. FAN det jag höll med dem mest om hade jag alltså inget udnerklag till och de såg mest förvirrade ut. Däremot så blir de jag träffat lite väl lyriska ibland, många tror att bara för att man vill diksutera, att detta betyder att man är troende eller andligt öppen. det behöer ju inte vara så, man kan finna det intessant bara.
Femme fatale
varför har jehovas vittnen alltid en judestjärna (davidstjärna)?
karree. varför inte? kristendomen var i början mer ansedd som en judisk utbrytargrupp eller förgrening snarare som en egen religion. det är ju samma grund det vilar på. desutom är Jesus av Davids ätt, också
Femme fatale
Min mamma är Jehovas Vittne och jag är född och uppvuxen med det. Var väl i tioårsåldern när jag fick för mig att "julklappar är coolt", fast det var nog mer en anpassningsfråga. Jehovas Vittnen är ingen 'sekt' i samma bemärkelse som exempelvis Livets ord och annat skräp. Bottomline är att alla dessa samfund bara är skilda tolkningar av de originella verserna — Bibeln. Somliga låter greed spela in (Livet ord), somliga kärlek. Visst, det är en del grejer som just Jehovas Vittnen har bakat in i sin tolkning som för mig och min nutida tolkning av orden kan verka lite väl skruvat/inåtvända, fast jag klankar inte ner på ett helt folk för det. Man bör respektera Vittnena såsom vilka andra medmänniskor som helst.
Religion är för såna som behöver ty sig till något, för att inte känna sig ensamma anser jag. Bra för dem, jag behöver det inte. Sen tycker jag 'synd' om barn som växer upp i en troende familj, för jag tycker att barnen ska ha rätt att välja vad de ska tro eller inte tro på. Och de har ingen chans att göra det. Om man tar exemplet Indien så är ju hinduismen som störst (80% av befolkningen är troende), och en del vet säkert inte att det finns annat än att just hinduismen. Sorgligt.
Sariiiiiiiish
SoO. eh ursäkta mig men alla som växer upp med troende föräldrar behöver inte få en reliigös uppväxt.
Femme fatale
Soo, jag fick t.ex. aldrig veta vilka pappa och mamma röstade på eller vad de trodde påsom barn för att jag ska ha ett öppet sinne.
Femme fatale
Om man tar exemplet Indien så är ju hinduismen som störst (80% av befolkningen är troende), och en del vet säkert inte att det finns annat än att just hinduismen. Sorgligt. Skitsnack, finns kristna, muslimska och judiska indier. varföär ska inte 80 % veta att de finns andra trosuppfattningar? en av de största motsättningarna i inden i efterkolonialtid har varit mellan muslimska indier och hinduer
Femme fatale
Jag är stroende själv & har ett par vänner som är vittnen.
Det finns otroligt mycket fördomar om dem som verkligen inte stämmer. Enligt mig är de flesta inom den församlingen världens trevligaste & bästa människor. Deras tro är densamma som "vanligt kristna" Däremot tror de lixom mig inte att Gud & Jesus är samma person vilket är otroligt enkelt att bevisa. (Den som vill disskutera det kan messa mig så vi inte hamnar OT)
Tolkningar om domedagen mm. Jag har varit på deras möten då de tagit upp just detta. Bibeln är skriven i liknelser. Och ingen där anser att himlen kommer börja brinna osv, utan att det är liknelser.
Julen: Julen är ingen kristen högtid, står inget om det i bibeln & det mesta med datum & liknande är taget ur luften. Så jag förstår dem, förstår däremot inte hur kyrkan kan ha julen som en så stor grej.
Inte gör lumpen: Inom kristendomen är det starkt förbjudet att mörda någon. Låter otroligt vettigt enligt mig. Visar på vilken hycklare t.ex. G. Bush är som gör saker i guds namn. "Kristna" länder likaså.
Däremot finns det saker jag inte riktigt delar med dem. Jag tycker att det är lite för hård "kontroll" på medlemarna, missköter man sig så kan man bli utesluten och om man umgås med nån utesluten så riskerar man själv att bli utesluten. Vilket skapar rädsla bland medlemarna. Däremot om man ångrar sig & inte gör om det så får man förlåtelse och t.ex. så har jag hört att det har hänt att pedofiler klarat sig undan. Detta är helt sjukt och jag vet att 99% av alla vittnen är starkt emot pedofileri.
Princess: Vet att du är en människa som tolkat islam helt fel. Men iaf. Alla vittnen jag talat med har sagt att muslimer är otroligt trevliga människor. Det står i bibeln att man ska gå från dörr till dörr & berätta om de goda nyheterna, det är deras sätt att tolka det. Eftersom du är troende borde du om någon respektera det, de gör ju bara guds vilja. Du som troende borde veta vad det innebär? Säg bara vänligt nej om du inte vill tala med dem. Om jag inte minns fel så har islamister tagit kristna till fånga och under vapenhot tvingat dem att konvertera. Är alla muslimer så? Nej. Tänk lite innan du skriver nästa gång. Vittnen vägrar vapen & våld. Vems religon låter vettigast? Döm själv. Jag har absolut inget emot muslimer, min pappa & halva min släkt är muslimer och jag har stor respekt för dem.
Det var mina tankar lite snabbt. Häng inte upp er på de få negativa sakerna, dessa människor är en del av de sista genuint vänliga människorna i vår värld.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
pajjaz .håller med vartenda ord och känner exakt likanant för jehova som du verkar göra. och jag är "muslim" vad man nu kan definera det som nuförtiden. och de jehovas jag träffat har varit supervänliga, och sagt att de allmänt får bra kotnakt med muslimer. däremot får man ju vara lite vaken på den här överentusiasmen från deras håll. naturlgitvis ska man inte klandra varma öppenhjärtade människor. men i alla församlingarfinns det alltid spån. jag vill inte kalla jehovas en sekt, men det är ett vanligt rekryteringsknep att allmänt visa sig från sin bästa sia och det kan avta med åren. pratar inte om jehova nu utan allmänt om sekter. Jag håller 100% de du skivit om julen och om dera jesusbild. Många saker med jehovs är "normalare" och "vettigare" i mina ögon än de vanliga kristna i Sverige. deras jesusbild t.ex. är inte lika mkt hokuspokus.
Femme fatale
det jag starkt ställer mig emot är att man vänder sig på ett obehagligt sätt emot avhoppare, osv. det är sådant som ger sektvibbar. ju grövre vi- och dem-bild ju radikalare brukar de vara och jag stödjer inte någon form av fundamentalism, specielt inte dagens som alla egentlgien, enlgit mig är feltolkade, som islamistisk fundamentalistisk världsyn osv (enligt mig). men allt är inte svart eller vitt. Det gäller att var och en gör sina egen uppfattning på riktiga grunder. Be att få Vakttornet i massor och läs på lite om vad de förespråkar och tror på. Jag har både läst saker jag tyckt varit direkt motbjudande och annat jag tyckt gett mina egna tankar svärta på papper. den största gruppen är inte alltid vettigast,. vem säger det? finns många olika kristna organistationer, och de kan skilja sig rätt mkt. precis som både sufismen inom islam har en helt annan syn på andlighet än kanske average-religiösa.
Femme fatale
Amar, Ja vi verkar ha exakt samma syn. Jag vet dock däremot av egen erfarenhet att de är genuint trevliga eftersom de vet att jag inte är något vittne och kommer inte bli ett vittne trots att jag delar deras tro. De har alltså inget att vinna på att vara trevliga mot mig.
Men som sagt, finns spån överallt och alla vittnen är inte perfekta.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Hm. Kan säga som så att detta folkslag är förvildade. Dom kom och försökte trycka på min morsa massa broschyrer osv, och när hon skulle stänga dörren så satte Jehova gubben in foten så dörren ej gick att stänga. Mamma hotade med att anmäla honom och då gav han sig, nästan iallafall. När morsan snällt bad honom att dra åt helvete och sedan stängde dörren så tröck han in sina blad i brevinkastet. Då lackade min annars så kära mamma ur och öppnade dörren o tog bladen och häftena o kasta i huve på den jäveln. Han kom aldrig mer tillbaka.
KÖNLÖS!<br>Free Fraodi
pajjaz . Jag förstår hur du tänker men kom ihåg att alla "missionärer" innerst innne inte tappar hopp om frälsning av folk i omgivningen även om du klartgjort till 100% att du inte är intresserad att joina. men de är säkert genuint trevliga, många av dem. de är ju folk :) sen har vissa kristna den här saligheten öve sig när de är troende, typ att de bli bomullsmjukt snälla, så :)
Femme fatale
Amar F19 eeeh, nej det finns väl såna familjer också. Och förresten, det är väl klart att du fick en religiös uppväxt. Jag tror verkligen inte på dig när du säger att du inte visste vad dina föräldrar tror på. Det är inget man kan undgå. Men du kanske borde läsa allt jag skrivit så kanske du fattar vad jag menar. :)
Sariiiiiiiish
just detta med blodtransfusioner tycker jag är väldigt underligt, när det i alla andra sammanhang menas att livet skall värnas om. jag känner till att blodet är en symbol för livet för jehovas vittnen, men kan ändå inte fullt ut förstå resonemanget: om blodtransufionen kan rädda ett liv, varför ska man ändå vägra den? eller förvägras den, i fall man råkar vara ett barn med föräldrar som är jehovas vittnen. (i sverige tar sjukvården tillfälligt över vårdnaden om barnet i såna fall).
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
snorty F23 : I Bibeln står det att blodet är heligt. Man får inte äta mat med blod i. Alltså kan man inte heller ta emot andras blod i sin kropp. Vare sig det är ett djurs eller en människas.
Get it?
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Amar F19 : Det har du helt rätt i, Vet med säkerhet att de absolut fortfarande hoppas & önskar att jag går med.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
SoO påstår du att jag ljuger eller!? jag fick INTE en religiös uppväxt, mina föräldrar vet jag IDAG att den ene är ateist den andra bara öppet andlig!! mina föräldrar flyyde till Sverige pga religiöst förtryck. så jag hoppades du skämta, annars kan du väl låta bli att låtsas veta hur det går till i främmande familjer. och ja, <Indien är ett av de länder med flest språk, det finns också många olika religiösa tillhörigheter. de vet säkert mer om religion än du tydligen
Femme fatale
usäkta min ton So, men det finns inge värre än sådana fördomar. Personligen blev jag förbjuden att besöka en moské av mina föräldrar. jag tycker dina slutsatser är absurda. alla prackar inte på sina barn sina åsikter.
Femme fatale
Amar F19 men jesus, då borde du ju verkligen ha vetat vad dina föräldrar tror på eller inte. :P Och ja, jag har ju även sagt att jag vet allt om främmande familjer. Jag har hälsat på alla. Okej, smartast.. då tar vi exemplet USA istället då. Där de nästan bara lär ut kristendom. Nej, alla kanske inte prackar på sina barn, men det är fortfarande svårt att undgå att inte bli uppfostrad på ett visst sätt om ens föräldrar är religiösa. Jag tror även att du har blivit det. Men det är ju klart att du får tycka vad du vill :). Men jag står för vad jag säger och tycker. Jag älskar att låtsas 'amar', det är det bästa jag vet. ;)
Sariiiiiiiish
pajjaz P22 självklart förstår jag det, men om det står mellan liv eller död, vilket det i vissa fall kan göra, trots att det finns andra ersättningar för blodstransfusioner, varför går då inte livet före. jag hoppades att det skulle ligga ett lite mer raffinerat resonemang bakom, och inte bara att det står så i bibeln.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world
snorty F23 : Jag förstår dig till 100%. Men är man troende så värdesätter man Gud högre än något annat. I den troendes ögon så är det alltså bättre att inte bryta mot det man tror är fel. Man gör alltså det Gud vill att man ska göra. Förstår du mig lite bättre nu? Det är ett eget val. Just nu är jag lite trött så jag förklarar otroligt dåligt. Det andliga är högre värderat än det värdsliga, som ett vittne så tror man på att nån gång i framtiden så kommer allt att ställas till rätta igen, alltså gör det inget om man dör nu. Sorry. Gör ett nytt försök imorgon. Detta är iaf otroligt svårt att förstå för någon som inte är troende. Men helt naturligt för den troende.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
läste bara längst upp, men 80 % måste vara fett med skitsnack...
pajjaz P22 Men är man troende så värdesätter man Gud högre än något annat. Men bibeln är ju inte gud och inte hället kärnan för kristen religionsyttring i dagsläget. Man får ju tex. inte käka skaldjur. Dessutom så dödas det ju till både höger och vänster under hela gamla testamentet. Bla. så förlänger gud dagen för att alla khaner (kanske det är kan även var några andra typer) ska dö under en och samma dag. För att intem tala om när allt förstfött i egypten trillar av pinn under en natt... Annaywayz så var deet inte riktigt det jag ville ta upp.
Därimot sammandet mellan bldets helighet och att man inte kan dela det med någon annan tycker jag fortfarande är mycket oklart. Det borde väll snare var en bra grej att dela blod om det är heligt. Eller?
Sen undra jag över den här iden om att plattser i himelen är begränsat och att jag har hört att syftet med dessa plattser är att sitta bredvid gud och se alla andra människor som någonsin har levt pli torterade på jorden i evinnerlig tid. Ligger det nån sanning i det eller är det en modern myt?
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Nu behöver jag inget svar längre, Wikipedia upplyste mig om det jag undrade över och flera spaltmeter därtill.
SOO. kan du släppa hela amarsfamiljärfanatiker grejen fattar du inte att mina föräldrar är anti-islamister ? ge dig. Jag var den enda i min familj som var religiös. nu har jag släppt det lite men i yngre tonåren var jag riktigt troende, slutade äta fläsk, börjae fasta osv. utan att mina förädlrar gjorde
Femme fatale
Jochman P24 : Du ska få ett svar för det du skriver är så otroligt drygt. Har du läst bibeln så vet du att det med Jesus kommer ett nytt förbund som förbjuder och är emot allt som har med våld/mord att göra.
Bibeln är central för alla kristna och man följer ordet i den.
Judarna följer de gamla förbundet. Kristna det nya.
Till blodet: Jo eftersom Gud förbjuder en att äta blod.
Himlen: Platserna i himlen är enligt bibeln 144 000 personer. Resten ska bo på jorden. Jorden ska alltså inte förgöras utan allt ska ställas till rätta.
Så står det i bibeln.
Wikipedia är bra i många sammanhang. Bibeln däremot är skriven i liknelser. Så står det även i den. Det finns ingen kristen som tror att himlen ska börja brinna. Detta är som mkt annat en liknelse.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Det intressanta är väll mest att jehovas ser bibeln som guds ord tolkade av människor på samma sätt som muslimer menar att koranen är. Där nedtecknaren bara är ett verktyg, till skilnad från de andra kristna falengerna och huvudinrikningarna som ser bibeln som en helig skirft som är ett resultat av århundrandes teologiska teorier och tankegångar. en annan sak som jag ofta frågar folk som verkar ha koll på kristendom om är hur man ska se på det här att de döda återuppstår och vilket skick de komemr vara i när det händer. Det trevligste skulle ju vara om det som återuppstår är visuellt lika individens självbild.
sen så var det jag skrev sakligt och inte drygt. är min mening i alla fall.