I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

va fan ska man göra?!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-05 14:08

va fan ska man göra?!

en tjejkompis blir misshandlad av sin kille.
han har nyligt nypit sönder handen på henne, puttat henne i väggar, slagit henne m.m. han ringer även 20 ggr per dag då hon är i skolan och hör vem hon är med och frågar vad hon har på sig. hon får inte prata eller ens kolla på en annan kille, hon får inte gå utanför dörren om inte han är med. hon säger att hon älskar honom men jag tvivlar på det. jag hatar denna kille över allt annat på jorden eftersom att hon är en av världens snällaste och mest omtänksamma tjej enligt mig. jag tror att hon är rädd och inte vågar säga nånting. tjejen i fråga är i 17 årsåldern och killen i 23 årsåldern. ska man ta saken i egna händer och kanske göra ett hembesök eller ska man låta det vara?
hjälp mig i denna knipa!

2005-04-05 14:51
Millhouse...
Innerst inne finns det inte så jävla många som vill va ihop med nån som misshandlar en...

grömpa...
övertyga henne att gå till polisen... annars kan du väl snacka med tjejens föräldrar... dom lär väl göra nåt...... alternativt snacka själv med polisen... du måste ju hur som helst göra nånting... göra hembesök skulle jag sätta som sista alternativ...
What would macgyver do?

2005-04-05 15:04
okej. men jag har erfarenheter av poliser i andra fall av kvinnomisshandel och jag har hört att dom inte kan göra någonting. men jag är rädd att om man gör någonting att man får ännu mer stryk. hon säger att hon förtjänar det men i vilket fall som helst så förstår jag inte hur man kan slå en tjej från första början. hon säger att det inte kommer hända igen, men har det hänt en gång kan det lika gärna hända igen!
fler synpunkter på det hela?

2005-04-05 15:13
Du ska absolut inte ta saken i egna händer, det förvärrar bara situationen både för dig OCH för din tjejkompis!
Du ska först och främst se till att snacka med tjejen ordentligt, och se till att hon får veta att det aldrig är en rättighet att slå någon. Det finns inget hon gör som ger pojkvännen den rätten.
Om inte hon anmäler så kan du göra det. Det "bästa" är att se till att polisen åker dit NÄR han slår henne, men det kan ju vara svårt för dig. Detta skulle i alla fall kunna "väcka" henne.
Tyvärr är det din tjejkompis som måste vara stark nog att lämna honom.. Hon måste anmäla honom också, annars händer inget.
What we do in life echos in eternity.

2005-04-05 16:00
okej. jo men det är 5 mils avstånd mellan oss. det gör det hela lite svårare att ta dit polisen när han gör det. det bästa är väll att säga att man finns där för henne men ni måste ju förstå att man blir förbannad när han håller på sådära. och att man vill misshandla honom tills han lär sig att det är fel att slå tjejer. men vissa är väll så pass jävla dumma i huvudet att dom inte förstår det.

2005-04-05 16:22
grömpa P17
Så klart att du vill banka skallan av honom. Men som sagt, jag vet hur det blir och det kommer bara att skada henne i slutänden.
Visserligen olika i fall till fall men de flesta fall är det som sagt du och hon som blir lidande.
Använd förnuftet... trots att det är svårt.

2005-04-05 16:39
jag vet inte vad jag ska göra! kanske bäst att vänta tills efter hon har lämnat honom men i dethär fallet så kommer hon inte det, det ska va han som lämnar henne. sist jag frågade varför hon tycke om honom svarade hon följande; han kan köpa på bolaget och har bil och egen lägenhet.

2005-04-05 16:56
Ring snuten för helvete.

2005-04-05 17:01
grömpa P17
Du får inte vara arg på henne över detta. Du får inte visa att du är arg för att hon inte förstår, då vänder hon sig mer emot dig.

Du måste fråga henne om det är värt att få sprit för att bli slagen och misshandlad.
Du måste fråga om det är värt att få åka bil om hon måste stå ut med misshandeln.
Lek psykolog, hon måste hitta svaret själv, men du måste hjälpa henne var hon ska leta. Förstår du vad jag menar?

När han ringer, fråga innan hon svarar vad som händer om hon inte svarar. Vad han gör med henne då. Det är en början.

2005-04-05 17:07
"sist jag frågade varför hon tycke om honom svarade hon följande; han kan köpa på bolaget och har bil och egen lägenhet. "

så hon är inte ens kär i killen, men stannar ändå trots att han slår henne?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-04-05 17:50
hon är säkert kär i honom, eller kanske inte ens kär, men iaf besatt/beroende, fast med honom.
kommentaren om bil och systembolag låter ju inte så seriöst menad. det finns ju säkert massor av killar med bil och lägenhet och åldern inne för systemet som dessutom inte misshandlar skiten ur henne som hon kan hooka upp med om det nu vore så. hon försöker väl kanske finna egna långsökta anledningar till varför hon är kär i/stannar kvar hos en kille som slår henne.

jag skulle kritisera hennes förhållande öppet, ofta, och mycket framför henne, och banka in i hennes huvud att det han gör är fel. jag skulle vara en jävla pain in the ass som konstaterade och ifrågasatte allt den här killen gör mot henne.
berätta att du kommer att ta kontakt med hennes föräldrar och förklara hur det ligger till, om hon inte tar sig ur sitt destruktiva förhållande, och anmäler honom. hon kanske kommer hata dig, sluta prata med dig, för det tar nog ett tag innan hon själv inser att det du gjorde var att hjälpa henne ifrån en rubbad kille, inte att sära henne ifrån hennes livs kärlek.

det som stör mig lite är att om du vet om det här, då pågår det ju faktiskt helt öppet. försöker hon dölja det? försökte hon dölja det tidigare? försöker hon bortförklara honom, typ "ja han drämde till mig med stekpannan i huvet för att jag hade varit så ond tidigare på videobutiken och föreslog en film som han redan hade sett, jag var verkligen usel mot honom". för om hon nu faktiskt är öppen med det här, då känns det på något sätt som att hon iaf inte är beredd att skydda det han gör och hålla tyst om det. hon är ju faktiskt snarare illojal mot honom, och det får man väl se som ett framsteg, om det vore så att hon tidigare gömde det.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-04-05 17:54
när en vän till mig blev misshandlad av sin pojkvän gjorde jag som snorty föreslår, jag påpekade om och om igen vad jag tyckte om hennes förhållande och hur han behandlade henne, tills dess att hon lämnade honom, vet inte hur stor del jag har i att det tog slut, men jag gjorde iallafall vad jag kunde.

2005-04-05 18:10
Anmäl direkt. Finns ingen ursäkt. Ju snabbare saken uppdagas och blir åtgärdad desto bättre. Bevisfrågor vid misshandel är ofta ett problem. Att den som misshandlat söker upp offret efter anmälan är också hemskt och något många blir utsatta för. Men att låta det fortgå är det absolut sämsta man kan göra. Det finns ingenting som säger att människan någonsin kommer att sluta om ingen stoppat honom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-05 18:33
frange P19

det har ingenting med naivitet eller dumhet att göra.
det kallas normaliseringsprocessen.

2005-04-05 18:40
frange P19

googla på "normaliseringsprocessen", så lär du hitta en hel del

här finns lite om det

2005-04-05 18:47
...sen kan du ju hoppa över de mer tveksamma grejerna, tex: "Att bli man är det samma som att få fullständig kontroll över kvinnan" , sidan beskriver normaliseringsprocessen rätt bra, men ja, resten ger jag inte så mkt för...

2005-04-06 00:32
håller på att försöka övertala henne om att han är ett (som vi säger i pite) "stolpskott". men hon verkar inte vilja lyssna. hur ska man göra. vänta tills det smäller igen och säga "va var det jag sa"?

2005-04-06 03:19
grömpa P17.
I know dawg.. Hon mår nog verkligen inte bra!
Tur att hon har dig iaf

2005-04-06 12:27
Döda jäveln, hade jag gjort. Sedan hade jag varit lycklig i fängelset. Det stavas princip.
Min tro är starkare än din övertygelse.

2005-04-06 12:49
Toredon

tro mig jag har tänkt tanken,

men nu håller jag på att försöka att få henne o förstå att det inte är ett bra förhållande hon är i, och så idag så sa hon att några av hennes pojkväns kompisar har intalat henne att det är lika mycket hennes fel att allt blivit såhär. nu har man ännu mer jobb framför sig då den andra parten håller på att intala henne om att det är lika mycket hennes fel!

2005-04-06 13:47
Det är ett mycket svårt problem. Personligen så hatar jag killar som slår tjejer, jag hatar killar som verblat misshandlar tjejer med.

I lördags svartnade det för mig när en kille kallade en tjej framför mig i kön till en burgare för blatte.

Jag hotade honom till livet. Jag ångrar det nu, det var att ta i. Men jag kan inte kontrollera mig i sådana situatioer.

Jag anser att det är din skyldighet att hjälpa henne. Du behöver inte slå killen. men det skulle inta skada att skrämma livet ur honom. jag hjälper gärna till.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-04-06 14:51
grömpa P17

Om hans polare också håller på så ja vad ska man göra, bränna ner deras kåkar och hota dem till livet? man behöver ju inte mörda dem bara för att det är det enda rätta.

2005-04-06 14:55
Får jag bara än en gång betona vikten i att skadar du honom blir det du och hon som blir lidande.

2005-04-06 15:26
inget problem alls. du ringer polisen, du kan även förmodligen anmäla anonymt. sen är det upp till dom att utreda. du har gjort din plikt som medborgare och medmänniska. det är lika olagligt med misshandel som att stjäla nåt etc. allt finns i lagboken.

2005-04-06 17:18
tatitcha

jo men om jag går till polisen så blir det ngo bara värre för henne. då kommer han väll flyga på henne ännu mer.

vafan är det som har gått snett i hjärnan på dom som gör det?

2005-04-06 17:58
samla alla polare du känner, ta med basebollträn och slå skiten ur aset!!! det är så jag känner när jag hör det den fittan håller på med!! jag hjälper gärna till och slå skiten ur han...

men seriöst du måste få henne att lämna det där vidriga aset!

2005-04-07 11:12
do something mayn! polisanmäl, slå sönder han, vadsomhelst!

2005-04-07 11:57
linsen83 P21

jag ska slå sönder han har jag planerat

2005-04-07 12:27
bra grömpa, äntligen någon som tar förnuftet till fånga!

2005-04-07 13:50
Stackars tjej om du slår killen.

2005-04-07 15:27
breaky_grl F18

jag ska misshandla han så mycket så att han inte kommer kunna det.

2005-04-08 08:40
breaky_grl F18

jag ska vara så elak att han inte kommer kunna göra henne illa nå mera.

så skulle det va :D

2005-04-08 12:20
Precis som -art- säger: hon kan dra sig undan dig pga ditt våld.
Tyvärr kan hon också dra sig undan dig och tycka att det var du som gjorde fel för att du gjorde detta mot hennes pojkvän. Det är inte det att hon är dumihuvudet bara för det, det är bara det att människan är komplicerad och hon kan vara lite "hjärntvättad" kan man säga.

Så mitt råd är fortfarande att inte slå honom.

2005-04-08 15:24
hon måste våga lämna honom de e va de handlar om...när man e tillsammans me en kille som misshandlar psykiskt o fysiskt sjunker man in i sig själv...självförtroendet försvinner helt...
man tror inte man klarar livet utan killen...

2005-04-08 15:52
Du kan inte göra något!! Hon måste få den insikten själv.. I know!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-09 01:25
-art- F0

det är en av mina bästa vänner så jag är inte intresserad av henne som en flickvänn, och jag har fått fler uppgifter om vad han har gjort.. så ilskan börjar stiga

2005-04-12 15:56
-art- =) har rätt..det blir bara värre..je fler människor man drar in i skiten desto värre blir det för tjejen!

2005-04-16 17:16
mmm. det blir nog så..

2005-04-26 23:10
nu var det fixat!

2005-04-26 23:57
hur gick det yao?

2005-04-27 07:16
jag hade dödat den jäveln så gör man inte man slår fan inte tjej det är så jävla lågt man kan komma
mjaoo

2005-04-27 07:17
Bara göra hembesök, eller låta någon annan göra det.

2005-04-27 12:46
han fick 2 igenbommade ögon och många smällar! han var inte så fin efter det. rätt åt idioten!!

2005-04-27 15:01
@grömpa,
Vem var "idioten" då? Lulebo?

2005-04-27 15:09
grömpa

fan va rätt
mjaoo

2005-04-27 18:25
GEW

älvsbyn

2005-04-28 08:30
såg ingen annan lösning för när jag såg honom höja näven mot henne så flög jag på honom

2005-04-28 09:50
det där kan du anmäla till polisen. det behöver inte hon göra (även om du helst ska försöka få henne till det först) eftersom det räknas som samhällsbrott och inte brott mot en individ.

annars kan du ju göra ett hembesök
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-04-28 15:44
jo hoppas att han har fått sig en tankeställare nu att man aldrig ska göra illa en brud. nästa gång kan man väll bryta nått ben eller nå!

2005-04-28 20:00
han har inte gjort det. så varför gör inte du det då?
du kanske tycker att man ska misshandla sina flickvänner?

2005-04-28 20:50
grömpa P17

hm, så du slår folk för att du inte tycker de ska slåss?