Scener från filmer, eller annat som påverkat er
Jag sitter och ser på Terminator II sedan jag såg den filmen när den kom ut har den varit en oseriös favorit vad de gäller film. Jag har alltid "gillat" dystopier och läser gärna böcker så som a handmades tale eller 1984 etc. Så fort jag tänker på TII, tänker jag på scenen där Linda Hamiltons karaktär "ser" framtiden, då hela världen går under. Den scenen, det scenariot har alltid hängt med sedan den gångne jag såg filmen först. Jag tror tom att den filmen kan ha påverkat mitt val av utbildning (jag studerar fred & konflikt, internationella relationer). Jag kanske bara är lite störd, eller det är redan erkänt av läkare o psykologer att jag är (drömmer mkt mardrömmar, har länge haft bipolära drag etc), men när 9/11 hände fick jag skjuts hem av min far ifrån skolan och när jag satt o såg ut genom bilfönstret så var de enda jag kunde se ngt i stil med de vad karaktären ser i filmen TII. Har ni tänkt på ngn scen i ngn film som verkligen ha påverkat er djupt. Nu menar jag främst icke-dokumentära filmer, visst berörde bowling for columbine många tex., men de får räknas bort i detta fallet. Visst finns de mkt annat som påverkat än, men de slog mig just att jag såg den här filmen 1992. då var jag 9 år. Sedan dess har alltså detta förts med mig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Då måste jag nog säga Stand By Me. När Gordie dagdrömmer om sin bror Denny. När de sitter i sängen och man ser verkligen hur mycket de älskar varandra.(syskonkärlek) Min absoluta favoritfilm och den scenen ger mig feel good känslor. För det verkar vara så rent och man ser hur mycket Gordie ser upp till sin bror och behöver honom. Denny är minst lika underbar och man blir så arg för det är så orättvist att Gordie ska behöva förlora sin "hjälte". Han ser upp till honom, lite på samma sätt som han ser upp till Chris sen. Jag tänker ofta på den scenen. Helt sjuka saker kan utlösa den minnesbilden.