Min åsikt om Guds existerar...
...är väldigt varierad, trots att mitt logiska sinne har svårt att kunna föreställa mig att ett sådant väsen finns någonstans i himmelen eller eventuellt i en dimension vi människor inte kan uppfatta så har jag en stark övertygelse om att han måste existera. Någonting säger mig att så många människor som är troende runt om i världen inte kan ha inbillat sig samma sak, även jag själv inte bevittnat några tydliga tecknen på Guds existens så har det ändå funnits perioder då jag trott fullt ut att Gud finns. Trots att vetenskapen har bevisat att det mesta som beskrivs som Gudsverk så som, människan och planetens uppkomst kan bevisas vara en handling av naturen och inte av Gud. Vi kan ju aldrig säga att det inte var Gud som gjorde detta från första början, men så som det beskrivs i bibeln gick det absolut inte till, så långt borde alla förstå, men trots det att man vet att det faktumet inte stämmer så säger jag inte att Gud inte existerar, för bibeln är helt klart ett verk av mänskliga händer, och då kan jag förstå att historierna har överdrivits under väldigt lång tid så att ingenting är återgivet som det var från början. Men man kan inte säga att Gud inte existerar på grund av det faktumet att bibeln är en saga, att Jesus övermänskliga bravader är ett foster av mänsklig fantasi. Jag vill mer se på Gud som en allsmäktig ledare som vi föder inom oss själva, som vi tackar då allt går bra och som vi ber om hjälp då allt går dåligt, en ständig källa där vi kan finna inspiration. Jag tror att den bästa och största anledningen till varför folk ber och pratar med Gud är att de har ett kontinuerligt behov av att få berätta vad som är fel och veta att personen man pratar med inte kommer att skratta tillbaka, jag tror just av det faktumet att Gud inte svarar som gör han till det ultimata väsendet att avlasta sina problem på. För då när problemen löses upp känns det bra eftersom man på något sätt tror att man själv har gjort det även det känns som man fått hjälp av ett heligt väsen. Så frågan om Gud existerar verkar vara en fråga som är fullt av paradoxer och kommer finnas kvar för framtida personer att tänka på. Alla personer kommer en dag till den dagen då man väljer ifall man tror eller inte, jag å andra sidan har fastnat i mitten. Någon som har en annan synpunkt eller någon åsikt på min åsikt?
facebook.com/idiomatisk - fan page
Notte Det där var det smartaste jag läst på länge. Låter väldigt sant, jo jag har också läst liftarens guide till galaxen. De sa väll nå i stil med att om babbelfisken som var ett väldigt funrunderligt väsen existerar så betyder de att de har en skapare och det bevisar att Gud finns och poff så försvann gud i ett moln av logic. jag minns inte exakt men nå i stil med det där var det.
facebook.com/idiomatisk - fan page
blackmetal P15 deism är mest en kass undanflykt från theodicéproblemet
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
Folk har uppfunnit religioner som svar på det som de frågor som de själva inte lyckats svara på. Varför lever jag? Vad händer när jag dör? Varför regnar det inte? Etc. Det var så lätt att upfinna ett svar när man inte själv hade ett. Okunskap har lett till att religioner har uppfunnits, det är min åsikt i alla fall. Hoppas jag inte har fel nu, vore inte så kul att brinna i helvetet..
Twang System fi de werl
intressant tanke. mkt psykologi inblandat i det där...
Delam tange barat
Rainmaker P18 Samtalet går ungefär såhär: - Jag vägrar att bevisa att jag finns, säjer Gud. För bevis förnekar tro, och utan tro är jag ingenting. - Men, säger människan, i så fall är saken klar. Babelfisken skulle aldrig ha utvecklats av en slump. Den bevisar att du existerar, och därmed, enligt ditt eget argument, att du inte existerar. VSB. -Jäsikens, det tänkte jag inte på, säger gud och försvinner i ett moln av logik. -Det var enkelt, säger människan, och går som extranummer iväg för att bevisa att svart är vitt, och blir överkörd på närmaste övergångsställe.
VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget
Det hela med gud är en tolkningsfråga. Eftersom Gud är skapad av människan kan han också bli omformad av människan, av varje individ, even. Man säger att gud är allt, men man kan lika gärna säga att allt är gud. Och om allt är gud är det inget konstigt med det. Vi har bara fått ett samlingsnamn för allt! Man kan tolka gud från känslan av upplysthet till sitt playstation. yOu kNoW whY?! CuZ evErYthiNg iS FucKiNg ReLAtiVe, maAaAn!
hahah ni är verkligen diedlivin people asså!! ni ser allt baklänges och bakvänt!!! det finns en GUd och han är inte låtsas eller påhittat av människan!!
Supa_flow P16 men hjälp då oss vilseledda stackars individer och bevisa det.
moments of silence for firefighters were interrupted by cellphones.
jag är numera övertygad om Guds existens. Jag ser Gud genom matematiken.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
man skulle ju kunna se Gud som någon gigantisk psykolog, som människor avlastar sin ångest/böner på. och eftersom man inte förväntar sig, som rainmaker sa, att få svar eller att Gud ska visa sig för en, så är Gud självuppfyllande. alltså det spelar ingen roll om Gud finns eller inte, "han" fyller ändå det behov människor har att be till honom. Sen gäller ju precis samma sak tvärtom då... religiösa extremister som spränger folk i luften orsakar ju precis lika mycket skada även om dom gör det förgäves. eller rättare sagt mer. jaja
en av historiens smartaste människor nämlign Albert einstein, (grabben med väldig hög IQ) han var kristen så man kan ju inte påstå att sådana som mig är dumma i huvve, eller?? Och det finns bara en gud å det är den kristna guden, han som offra sin son för att förlåta våra, era synder!! folk tror ibland att när någon dör så är det Guds fel, men de ser inte all onska(för det finns en satan) Gud är allt gott från han kommer bara KÄRLEK!!! Peace brothers and sisters!
Min åsikt om att tro på gud, är lika dumt som att ha en låssas kompis!
vetenskapen kan beskriva universum bra. i matematiska ekvationer och fysiska lagar. men i skapelseögonblicket. nanosekunden innan big bang, då faller alla ekvationer. för materia kan inte skapas ur ingenting. vetenskapen kan inte förklara hur det var innan big bang. resten kan ni tänka ut själva.
Be the change you want to see in the world.
Supa_flow P16 Är du allvarlig? Och det finns bara en gud å det är den kristna guden, han som offra sin son för att förlåta våra, era synder!! folk tror ibland att när någon dör så är det Guds fel, men de ser inte all onska(för det finns en satan) Gud är allt gott från han kommer bara KÄRLEK!!! Offra sin egen son för att förlåta mina, MINA synder? Vad fan har jag gjort mot Gud och vad är det för en jävla farsa som inte bara låter sin enda son avrättas, utom dessutom låter honom piskas sönder i x antal timmar av några fulla romare...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Så det var bara fråga om lite sado-masochism? Då är ju allt lugnt...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
hur kan man tro på nått man inte vet säkert finns? gud finns inte som sagt. du e gud .slut
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
JaeLee P24 varför skulle jag inte vara seriös?? fattar du inte, alla gör synder varje dag( minsta lilla tänka illa om någon, eller till och med kanske ta livet av någon) om du tror på Guds ord så är dina synder förlåtna oavsett vad det är för synd. Men det betyder inte att du ska gå runt och göra fler synder bara för att du blir förlåten, för då syndar du!! GUD är fadern, sonen och den helige ande...alltså Jesus är bara den kroppliga versionen, helige ande är den andliga versionen av GUD och fadern är Själen!!! Så när han lät sin son dö på korset så dog han även själv!! Just det för Dina synder!! men eftersom du inte förstår så är inte dina synder förlåtna!! Skratta åt mig om du vill, folk har gjort narr av oss kristna i flera tusen år!! men när domedagen är här så ber jag för er!!
Supa_flow P16 alla gör synder varje dag( minsta lilla tänka illa om någon, eller till och med kanske ta livet av någon) om du tror på Guds ord så är dina synder förlåtna oavsett vad det är för synd. Men det betyder inte att du ska gå runt och göra fler synder bara för att du blir förlåten, för då syndar du!! Ahhhaaaaaa... logiken fullkomligen flödar över i vad du säger. Missförstå mig inte... Jesus verkar ha varit en rätt schysst kille om man läser bibeln (vilket jag gjort flera gånger). Och jag måste ge honom props eftersom det inte är många sektledare som lyckas hålla sitt namn vid liv i över 2000 år. Men hur förväntar du dig att jag ska kunna finna någon trygghet i en skrift som omformats, slaktats och censurerats av en jävla massa "syndare" genom åren som gått? Sedan kan man ju få för sig att originaltexten inte var särskilt objektiv, den heller... Och slutligen, bara för att reda ut ett missförstånd... ja, jag skrattar åt dig - inte kristna. Snällt av dig att be för mig, dock... jag ska lägga ett gott ord för dig med... eller, nej förresten.
villson P19 det var rätt mycket där som var uppenbart i dina ögon.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
villson P19 jag ser inte ens varför det skulle vara så uppenbart och självklart att vi skapats av någon/något öht.
villson P19 så alla som int tror på samma sak som du är blinda, och du ser?
villson P19 värt att försöka diskutera med någon som från början är helt inställd på att man är blind för "sanningen"
villson du förstår inte hur jag inte kan se "det som uppenbarar om det eviga, och rättfärdiga." ? var uppenbarar det sig då?
" tänk, vad är livet på jorden som ingenting är " är det febern som får mig att tolka fel, eller sitter du och påstår att livet är ingenting?
"det förgängliga livet på jorden (som ingenting är).. " hur menar du? "du vill leva för ingenting, istället för allt. " vill och vill, jag tror inte på ditt "allt" "som man blir lurad till att tro är någonting " så...jag är lurad, men du ser sanningen*?
villson P19 jag undrade ved du menade med en sak, var det verkligen så svårt att svara på det?
villson P19 om ingen förstår vad du menar så är det kanske fel på ditt sätt att förklara vad/hur du menar med saker du säger.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
är man så sjukt jäkla luddig så bör man inte bli otrevlig när folk frågar vad man menar.
villson P19 jag försöker inte "få rätt", det här är ingen tävling. jag försöker bara fatta hur du tänker, för det är så sjukt ovettigt för mig.
villson P19 misery_chick, jag vet inte hur många gånger jag har förklarat för dig vad jag menar, och på ett fullt förstårligt sett. konstigt att inte är ensam om att missförstå dig.
villson P19 "även fast man redan överbevisat den ene " överbevisat? exakt vad har du bevisat? guds existens? att vi, planeten och universum har en skapare?
det blir nobelpriset nästa för dig med andra ord...
villson P19 lär dig att skriva så att man förstår vad du menar. börja med att lära dig att stava rätt och ta sen steget mot att uttrycka dig på olika sätt om det ena sättet inte blir förstått. på så sätt klarar du dig i vuxenvärlden sen.
villson P19 stackars dig
villson P19 som sagt... felet ligger troligtvis i din förklaring. förklarar man någonting väldigt luddigt så får man förvänta sig att ens förklaring blir ifrågasatt eller inte ens förstådd.
villson P19 Lite synd om dig...ja förstår va du menar
Ep-Leptic P1 om du fattar hur han menar kanske du kan förklara för mig, för jag förstår verkligen inte vad han vill ha sagt.
Misery_chick F22 Läs det en gång till..långsamt...ne ja kan nog inte förklara det enklare...tyvärr
Bergsjöbarn P20 tackar, det där var en gnutta mer lättförståeligt för sjuka lilla jag ^_^ själv så är jag helt tillfreds med att jag inte har den blekaste aning om hur universum skapades och vad som fanns innan.
jag personligen tror inte på gud men har inget emot någon som gör det, eller någon annan religion heller
JaeLee P24 jag är i alla fall mogen nog att respektera andras åsikter, oavsett hur de lyder, utan att göra narr utav dem!! Peace brove!!
Bergsjöbarn!! tja, jag ville bara säga det att det finns bevis om att Jesus gick här på Jorden plus att Darwin även blev kristen sedan och ångrade alla sina s.k upptäckter. Dessutom finns så har du ju också hänt att folk har blivit uppväckta från de döda än i dag, folk som har varit dödsförklarade och blivit välsingnade!!
Dessutom finns så har du ju också hänt att folk har blivit uppväckta från de döda än i dag, folk som har varit dödsförklarade och blivit välsingnade bevisa?
Skivsamlare
2006-01-31 18:08
om något ligger utanför tiden så finns det ingen början och slut för detta ting. Universum däremot, som ligger i tiden borde haft en början och förmodligen i en mycket avlägsen framtid också ett slut. Att säga att universum skapades av en slump är ologiskt. Att säga att Gud är evig är varken logiskt eller ologiskt eftersom vi pratar om något som ligger utanför universums lagar. Det är inte heller logiskt eller ologiskt att det existerar något utanför universum. Det är omöjligt att förstå vad Gud är eftersom Gud är något som isåfall inte liknar något som finns i universum. jag anser att det förnuftigaste är att vara troende om frågan kring Guds existens men om frågan är vad Gud är och bör man vara agnostiker
villson hmmm om man nu skulle tänka "att inga övernaturliga krafter ligger bakom skapelsen" då har någonting funnits i en evighet som ingenting är. och det som ingenting är har även kunnat skapa liv.. hur kan någonting som ingenting är ha funnits i en evighet och skapa liv? evighet som ingenting är? En evighet är väl en evighet. Eller menar du att en evighet som inte är övernaturlig inte är något? Och isåfall, hur får du det att gå ihop? hur jag än ser på saken, är jag övertygad av att det existerar en högre makt 'en Gud' som själv är det som alltid har existerat, och som själv är uppkomsten för allt liv. och som själv ger evigt liv, för de som tror på det. Vänta nu.. Skulle denna eviga högre makt skapa ett helt universum av planeter, stjärnor, varelser växter och djur, och sen bara erbjuda evigt liv till de som tror på honom? Har gud någon form av mindrevärdeskomplex? om det inte skulle existerar en högre makt som är början på allt och livets skapelse, hur kan då någonting som inte alls har med övernaturliga krafter vara början till det som allt är? För att det finns naturliga krafter som gör sådana saker. början på allt kan inte vara en oändlig slumpmässig reaktion som av en slump skapat liv.. början på allt är ju något levande, bevisligen, eftersom det har skapat allt det andra, början på allt måste ju även ha ett liv, eftersom den ger liv. Det första livet uppstod väl i haven av blixtrar... Vilken av haven och blixtrarna lever? början på allt är ju uppenbarligen evig, eftersom den alltid har existerat. så hur kan då allt detta bara vara en slump? En encellig organism stöter ihop med en annan encellig organism som växer ihop med en tredje encellig organism osv tills det blir en varelse..?
Supa_flow P17 Einstein var en begåvad fysiker och kan inte säga mer än vad jag eller du kan gällande guds existens. Att hävda att gud finns för att en duktig fysiker sagt det är som att säga att diktatur är det bästa stadsskicket eftersom en av världens bästa bilologer sagt det. Sen får du gärna ange källor till diverse kontroversiella uttalanden t.ex: "plus att Darwin även blev kristen sedan och ångrade alla sina s.k upptäckter" Trodde bara det var bokstavstroende högerfanatiker från USA som tycker att evolutionsteorin överhuvudtaget inte går ihop med tron på gud. Sen måste jag påpeka att det känns som att 99% av alla i den här tråden inte ens tänkt igenom frågan utan bara spyr ut klychor. Ok, dom kanske var användbara när man va en trottsig snorunge som trodde sig ha svaret på allt men håller inte speciellt mycket längre än så. Dessutom missbrukar ni ordet "logiskt" så det stänker om det! Ush och fy! Kommentaren "asså rent logiskt" är fanemej ett monument över vår generation.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "
Skivsamlare
2006-01-31 20:32
SakiSaki P20 jag använde ordet logiskt ett par gånger. har du något problem med mitt meddelande eller är det de andra du syftar på?
Om "Gud" eller nått liknande finns så vill jag träffa denna sak,person eller vad man ska kalla det för så jag kan sparka denne så jävla hårt i bollarna så att denne kan känna en liten liten liten liten liten liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiten del av smärta som jag,min familj,vänner har fått känna.
Uran1 P18 skam för din stam..
http://www.filosofiforum.com/phpBB2/view topic.php?t=250