I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en Svensk för dig?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-07 18:54

Vad är en Svensk för dig?

ja vad krävs för att vara svensk enligt dig?

Delam tange barat

2005-05-07 18:55
ett svenskt medborgarskap.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-05-07 18:56
Att man respekterar och följer svenska lagar och att man bor här permanent.
www.susei.blogg.se

2005-05-07 18:56
haha skojja bara...jag har väl ingen anledning att bedömma vem som är svensk eller inte...känner nån sig som svensk så är dom det i mina ögon oxå.
www.susei.blogg.se

2005-05-07 19:04
Att man är blond, blåögd och firar nationaldagen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-07 19:20
Bor i Sverige och känner sig som en svensk kanske
DuJa

2005-05-07 20:14
Är en del av samhället, betalar skatt alltså.
Miljarder med flugor kan inte ha fel! Ät Bajs!

2005-05-07 20:23
Ja tror att Triandafilo sa de, när personen i fråga känner sig som svensk.

2005-05-07 20:30
då jag tänker på uttrycket svensk tänker jag svenne... när jag tänker svenne tänker jag mig schablonbilkder med radhus, volvo och bil... nämen...
What would macgyver do?

2005-05-07 21:03
Det finns nog ingen som direkt kan säga när någon är svensk..

Och att säga att folk är svenska när dom känner sig svensk är himla knäppt.. Finns nog en hel del som inte känner sig svenska på grund av hur dom behandlas.. Men det gör dom inte mindre svenska...

Spela roll vem som e svensk eller inte... Alla som bor i sverige kan få va svenskar..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-07 21:24
En som underkastar sig den svenska staten, godkänner att det finns osynliga gränser som gör oss olika, och kan dra åt pipsvängen...
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-05-07 21:28
jao så alla svenskar kan dra åt pipsvängen? tack för den rasistiska tanken.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-05-07 21:48
Någon som är någorlunda medveten om svenska seder och har svenskt medborgarskap.

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-05-07 21:51
den som kanner sig svensk, har respekt for Sverige och ja, har svenskt medborgarskap
Upp med tummarna!

2005-05-07 21:53
fimp F21----> Det yttrandet hade inget med etniskt bakgrund att göra, jag snackar om den påhittade skillnaden mellan människor och människor som kallas nationalitet och dess anhängare.

2005-05-07 21:55
som svar på frågan hur en svensk var?

2005-05-07 21:58
Jepp, läs min inlägg igen?

2005-05-07 22:17
En som inte erkänner nationer kan inte tillhöra den. "Tillhör" man en stat anser jag att man underkastat sig den...

2005-05-07 22:19
JAOOO så du anser att anarkister inte tillhör nått land?

2005-05-07 22:21
Medborgarskap betyder inte ett skit, som jag sagt i tidigare trådar så känner jag människor som bott här i hela sitt liv och tom är födda här som inte är svenska medborgare...

2005-05-07 22:22
då är de inte svenskar.

2005-05-07 22:23
Så om deras språk är svenska, de har sina familjer här mm så är de ändå inte svenskar? Skärp dig...

2005-05-07 22:24
jakob nej inte per definition. Du är ju inte amerikan om du bott i USA hela ditt liv men inte har medborgarskap.

2005-05-07 22:26
fimp F21---> jag anser att det inte finns land, bara hyckleri och ett abstrakt begrepp som delar upp folk och skiljer oss...

om det är en åsiktsfråga...

2005-05-07 22:26
princess ja? ursäkta, men vart är din poäng?

2005-05-07 22:31
fimp: Så när han är utomlands och nån frågar var han kommer ifrån, ska han då svara Irland, trots att han bara varit där några gånger och hans mamma är svensk. Att vara svensk är en state of mind, vad staten definierar som en svensk är helt oväsentligt enligt mig. Min flickvän är svensk medborgare men tittar bara på thailändsk tv, har bara (nästan) thailändska kompisar och pratar bara thailändska (utom med mig så klart). Är hon mer svensk än min kompis???

2005-05-07 22:31
princess var det där till mig? Du tror inte att du ska försöka att uttrycka dig lite tydligare då tönt?

2005-05-07 22:32
jakob ja.

2005-05-07 22:33
princess då var det till dig.

2005-05-07 22:34
fimp:Då har du en jävligt konstig definition på svenskhet...

2005-05-07 22:37
jakob nja. definitionen av en svensk är väl att den har svensk medborgarskap. Mer än så är det väl inte. Däremot är det ju inte sämre att vara svensk som att vara av en annan nationalitet.

princess det glädjer mig, om några år kanske du kan förstå avancerade texter också.

2005-05-07 22:51
Hum. Att man bor i Sverige & vill bli kallad svensk. Haha.
Mickaaaaaan.

2005-05-07 22:53
Haha, beefen här utvecklas nice:

princess F18: ignorance is bless
fimp F21:princess ok, och vad vill du säga med det?

2005-05-07 23:52
Läste någonstans:
Den femte generationens invandrare är svensk.

Själv vet jag inte. När man känner sig svensk I guess..
Jag känner mig svensk, fastän mina föräldrar är båda från Finland. Känner mig iof rätt finsk ibland också.

2005-05-07 23:59
Jag tycker nog att tredje generationens invandrare är svensk.

2005-05-08 00:01
I sånt fall är 90% av Sveriges befolking inte svenskar, mer eller mindre alla bryter mot lagen nån gång.

2005-05-08 12:55
man är väl svensk om ens föräldrar är svenska? inte fan är man svensk om man kommer ifrån argentina och har svenskt medborgarskap.. eller?
/// Våning Fyra

2005-05-08 13:09
Pink_Bahamas F18
det finns många som bor i sverige som pratar svenska och som är en del av svenska samhället fast inte har svenskt medborgarskap.. e inte dom svenskar då.?

2005-05-08 13:27
EmCee_Skunk P20

Om du läste mitt inlägg precis efter så sa jag ju att det inte var så jag menade...men eftersom jag inte kunde ta bort det så står det kvar....men ja om man bara pratar om dom som har flyttat hit (invandrare) så tycker jag att det är grundkraven...men det finns ju så mkt annat som definierar vad man är.Jag tror inte att om jag flyttade till ett annat land skulle känna mig som nåt annat än en svensk .
www.susei.blogg.se

2005-05-08 13:37
Ett svenskt pass, en plats att bo, släktband i landet..?

2005-05-08 15:07
när man tänker på svenska är man svensk enligt mig..
jaja

2005-05-08 15:58
-Man är svensk om man bor i Sverige. Vad händer med alla svenskar som bor i andra länder? Är inte de svenskar?

-Man är svensk när man har svenskt medborgarskap. Vad händer med alla människor som är födda i Sverige och har levt hela sina liv här men fortfarande inte har blivit svenska medborgare?

-Man är svensk när man känner sig som svensk.
Hur fan känner man sig när man känner sig svensk?
shake it!

2005-05-08 16:03
Pink_Bahamas F18
Dom som alltså har växt upp hela sitt liv i sverige.. och pratar svenska och inte har känt till något annat än sverige.. Är egentligen inte svenskar om dom inte har medborgarskap.???
Det är en riktigt skum tanke..

Det finns ingen exakt gräns för vem som är svensk.. och det behövs inte heller.

2005-05-08 16:18
Pink_Bahamas F18
Problemet är väl att om någon faktiskt bott i sverige i hela sitt liv.. och bara känner till sverige.. då tycker jag det är konstigt att kalla den personen som utlänning.. eftersom den är svensk..

2005-05-08 16:20
Pink_Bahamas F18
ja.. men det är sällan man använder den korrekta definitionen i alla sammanhang.. skulle vi människor göra det så skulle vi vara mer liknande robotar än djur..

2005-05-08 20:04
Pink_Bahamas F18

Vad händer med alla människor som är födda i Sverige och har levt hela sina liv här men fortfarande inte har blivit svenska medborgare?

Då är man utlänning till man skaffar medbs.

Hur fan känner man sig när man känner sig svensk?

När man kallar sig själv för svensk kanske?

Men om man har bott hela sitt liv i Sverige och inte haft medborgarskap men ändå känner och kallar sig svensk? Är man inte svensk då?

Och det här är verkligen en meningslös diskussion, vem fan bryr sig om vem som är svensk?
shake it!

2005-05-08 20:15
kiddan F22
Bra sagt..

Vem fan bryr sig om vem som är svensk eller inte.. det är inte viktigt..
Det finns inget som är typiskt svenskt.. och sverige har inte några speciella traditioner som går långt bak i tiden..
svenska nationalstaten är bara helt påhittad.. och att sitta och kalla någon svensk eller inte e himla fjantigt.

2005-05-08 20:36
Dessutom så är det kontextbundet. Jag kan känna mig ursvensk i en situation medan jag i en annan situation kan känna mig hur osvensk som helst. Det är alltså omöjligt att ha någon fast definition av vad som är svenskt, och även om det gick ser jag inte poängen med det.
shake it!

2005-05-08 20:52
exoticagirl ja det är du och folkpartiet.

2005-05-08 20:57
exoticagirl F28
vad är riktig svenska.?? jag kan prata en del engelska.. inte är jag engelsk för det..

kiddan F22
Jo precis.. jag känner mig väldigt svensk.. även fast jag bara e halvsvensk.. sen så känner jag personer som är lika mycket halvsvenska som jag är.. men dom känner sig inte som svenskar..

2005-05-08 21:15
exoticagirl heh... glöm det.