I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en Svensk för dig?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-08 23:27
fan dig kiddan . om ingen brytt sig, hade ju jag inte skapat tråden eller? kan väl låta bli och förpesta tråden om du inte tycker det är en viktig disskution. om det nu inte är så att du är besatt av djävulen och bara måste skriva.

jag var intresserad hur andra ser på detta då jag har upplevt många många gånger att människor inte nöjer sig med att jag säger att jag är svensk utan höjer på ögonbrynen/flinar och vill veta "hur det egentligen är och var jag egentligen kommer ifrån". när jag träffade min kompis mormors bekanta så frågade hon om jag var adopterad då jag kunde så bra svenska. (bor i ett område där det finns till största dels förstageneration och andragenerationsinvandare/förstagenerationsvenskar)

det var första gången jag ens började tänka på att jag kanske inte va svensk. bodde i norrbotten tills jag var nio och där är de ju "svenskar" sen flera generationer tillbaka. få med utländsk bakgrund överhuvudtaget.. så man smälte in där och lärde sig alla svenska traditioner och seder. att man var svensk var ju bara så självklart då, vad skulle man liksom annars vara?
liksom..jag kan varken nån persiska eller finska. det enda som är finskt/iranskt hos oss är maten ibland. vi snackar ju svenska, firar jul, påsk, första maj, midsommar, har svenskt medborgarskap, har endast varit i sverige och finland under hela min livstid, norge nån gång.

så..när är jag svensk? ska jag aldrig få räknas som svensk? vad fan ska man kalla mig då? blandras? jag är ju knappast finsk. och knappast iranier. ska man inte få höra hemma någonstanns?

jag vill hålla med om det där med medborgarskapet. men det tycks ju som om det är väldigt splittrade åsikter..
Delam tange barat

2005-05-09 14:16
Rachel

Jag menar att diskussionen är meningslös eftersom det är meningslöst att försöka kategorisera in människor i olika nationella och etniska tillhörigheter. Det jag menar är att det inte är viktigt vad som betraktas som svenskt och inte om man inte heller lägger någon innebörd i vad som är typiskt svenskt, och det vill inte jag göra, eftersom det också är meningslöst. Hur som helst är det omöjligt att svara på vem som ska betraktas som svensk och inte. Jag tycker att alla som vill och tycker det är viktigt att vara svenskar ska få vara det, resten kan få vara vad de vill.

Jag ber om ursäkt för mina småutbrott och skyller på premenstruella störningarna...
shake it!

2005-05-09 15:16
jag tycker att ingen verkar vara svensk man får för faen inte ens fira national dagen lr sjunga du gamla du fria lr ha en svensk flagga utan att va rasist
mjaoo

2005-05-09 18:21
Att man har 9 generationer helt svenskar bakåt i släkten, eller så var det iaf förr i tiden, vilket jag har^^
Signatur får rum här

2005-05-10 12:34
axm så sant.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-05-10 19:49
Vid svenskt medborgarskap, men sen kan jag inte kalla dom "helt" svenska heller. En helt svensk är en person som är född i sverige. Men men bryr mig inte så mkt :D Va vafan du vill =)
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2005-05-10 19:49
Jag är helt svensk men från och med i dag ska jag kalla mig för eskimo
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2005-05-11 01:15
Swedish

A pale person that has massive resistance to cold and hardship, like russians but without the poverty.

The males all seem to have enormous dicks, and the females all have nice, firm jugs.

Very friendly and great to be with, even when they are hammered.

yupp yupp

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-11 10:48
någon som behärskar det svenska språket helt okej & bor här som själv känner sig svensk och "visar det" och är villig att ta den av den svenska kulturen och traditionerna (utan att för den delen behöva slopa sin egna kultur etc. om man t.ex. är född i ett annat land eller har utländska föräldrar).

2005-05-11 12:29
alla som säger att ni ser alla som svenska som själva känner sig svenska.
Det spelar ingen roll hur svensk jag känner mig, för ingen kommer se mig som svensk ändå, sålänge dom inte känner mig.
lillasyster ser dig

2005-05-11 15:08
Att man väntar att gå ut i trapphuset tills grannen har gått

2005-05-11 19:07
Orkar inte läsa hela forumet. man ska väl ha svenskt medborgarskap typ.. formellt sett. men fan om man bor i sverige och snackar svenska, så är man väl svensk ? orka bry sig egentligen vilket land man tillhör

2005-05-11 19:47
JAG tycker att om man e född i Iran å bott där nått år som liten e man iranier,om man e fördd i Iran och flyttar till sverige direkt så e man la svensk om man vill det,eller iranie
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-05-11 21:27
man tillhör väl det land man är född i ?? va..

2005-05-12 11:45
när man känner sig svensk.
Vem fan bjöd henne?

2005-05-13 10:00
baals!

2005-05-14 00:26
När man kan skilja på en och ett...
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!

2005-05-14 22:57
svenskt medborgarskap
Alla är idioter, även om man inte tycker det själv, det beror bara lite på hur man ser på människan

2005-05-16 16:11
Att man respekterar folket som är bosatt här och samtidigt kan språket.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-05-16 20:54

den dagen man äter köttbullar med lingonsylt!

2005-05-18 09:15
jag anser, avskaffa nationalstaten.
http://nationaldagen.antifa.se/

2005-05-18 10:06
Den som har svenskaföräldrar
soundcloud.com/brormusk/sets

2005-05-19 19:35
Mina föräldrar är från Iran och Bangladesh men jag anser mig vara Svensk.
<br>http://edvinalam.wordpress.com<br>

2005-05-19 19:39
att man är mörkhyad och bryter mot alla lagar

2005-05-20 11:14
Svenskt medborgarskap är väl A & O för att klassas in.
Sedan snackar vi i runda drag en fumlig shuno med försvenskat efternamn som lallar runt i en Volvo hämtar ungar här och där, beställer hämtpizza på söndagar, kliver upp ngn gång 7-9 för att pysa till nåt schaskigt kneg, osv osv. Babylonsjukan? Äh, jag vet inte. Något jag vet är däremot att jag aldrig kommer att fastna i ovannämnda fack.

I'm out~

G.

2005-05-20 11:38
alltså vem bryr sig?
alla tillhör ju samma planet iaf..
"Jag vill också ha ett svart hål, istället för papperskorgen."