I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mot himmelen år 2012?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-03-16 17:20
Var väl enl. Bibeln (eller iaf Jehovas Vittnens tro) nångång på 80-talet som "nästa syndaflod" skulle komma och bara låta de som tagit tron till sig stanna? Försening i all ära, men det här med Fågelinfluensan tror jag kan ha ett visst samband..

2006-03-16 19:10
som säkert nån har sagt! finns så fruktansvärt många troende och nissar som satt upp datum för när jorden ska gå under och vart 100% seriösa med detta! men dom har haft fel! så varför gå runt och oroa sig för en sån där grej om man gör det! I know I dont !
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2006-03-16 19:19
Orka vara i himmelen o leva förevigt.. Jag vill dö någon gång..
www.Myspace.com/InsoMusic
Producent

2006-03-16 20:30
Mayafolket hade duktiga stjärnforskare och en kalender mer någrann än den vi har. Den var baserad på ett typ utav hjulsystem bestående av små "kugghjul"... Sedan tiden "startade" enligt den kalendern har den räknat ner till 2012...

Personligen tror jag inte på sådant tjafs.

Fast det här med kometen kan mycket väl stämma med tanke på att Tempel 2 (som kometen heter) hade siktats gå i kollision med oss just då... Fast jag har även för mig att det inte stämde.

When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-03-16 20:36
2012 kommer alla troende få vingar utväxandes och börja flaxa mot himmelen...där gud kommer ta emot dem med en kram.

HAHAHHAHAHA va fan tror ni??
ôWho0sA

2006-03-16 23:17
mmm dessutom så menar maya indianerna i deras profetsior inte att jorden går under, utan att tiden tar slut.
Vilket inte skulle behöva vara samma sak..men eftersom folk vill ha något visuellt i något så abstrakt som sin tro..så sätts dessa datum.
så de abrahamistiska religionerna torde inte vara så berörda eftersom de har en annan tidsräkning än maya indianerna.

Det som används som underlag när mayaindianernas profetsia ges validitet är att de framförallt har förutspått olika himmlafenomen som inträffat, hundratals år efter att kulturen försvunnit.

men den som lever ser....det är det vi vet...+ att något definitivt svar inte kommer ges på det här forumet i den här tråden
gazt.tumblr.com

2006-03-17 08:39
SkyhigH

Israels såklart ^^,

villson

Om alla verkligen skulle veta då domens dag kommer, skulle de ju tro att någon skulle döma de, och därför tro. Det skulle de inte tvingas till.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-17 10:08
Nej självklart inte!
Varför rätta sig efter en bok som några människor har skrivit. finns det en gud så bestämmer han nog vem som ska komma till himlen eller inte.
Man lär ju inte bli dömd av "honom" om man inte har varit kyrklig, för kyrkan, bibeln och allt med roligonen är bara människans påhitt, inte Guds
Ni behöver sånna som mej. Ni behöver sånna som mej, så ni kan peka med era jävla fingrar o säga: Titta, där är elakingen

2006-03-17 14:29
men asså.... att vara troende, har inte med att gå i kyrkan att göra, det där med att gå i kyrkan e bara bluff för fan, tänk på vad martin luther sade
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-03-17 14:48
Det kanske är så att alla troende blir dödade medans resten får leva vidare.
"Du är en död sill"
Producent

2006-03-17 14:50
om det är så... Lucky me that im a agnostic ^^
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2006-03-17 16:30
ZoO-Man P18
det beror väl helt vad man gör av sina kyrkobesök? för egen del handlar det om gemenskap i församlingen, att få be tillsammans och lovsjunga Gud. dessutom ta del av predikningar som är till hjälp i att förstå bibeln och det kristna livet.

men att gå dit, sitta av tiden utan att lyssna och söka gemenskap med Gud utan bara för att man tror man är kristen av att befinna sig i en viss lokal på söndagar....ja då ä man ute på djupt vatten
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-17 19:51
I alla tider har människan försökt förutspå världens undergång eller andra stora omvälvande sociala och samhälleliga händelser - på allvar, på film eller i böcker. Men, vi lever fortfarande så hittills har uppenbarligen ingen lyckats. Däremot kan det vara rätt kul att så här i efterhand se hur fel man har tänkt och trott, i synnerhet de många religösa sekter och fanatiker som gärna har synpunkter på detta ämne. Fast, det är klart, någon dag kanske profetian stämmer.....
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2006-03-18 13:20
Nahrom P18
jag vet faktiskt inte om det är så, hänger mest i frikyrkor...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-21 14:20
jag dödar en präst i vilket fall som helst

2006-03-21 16:05
det är sant att 2012 blir ett speciellt år.. men himmelen... nah
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.

2006-03-21 17:41
Hamdo P16
sant. men Gud är tre-ening (Fader, Son, helig Ande)
ett av kristendomens mysterier är hur treenigheten funkar... man kan alltid dra parallellen med vatten, som ju kan vara flytande, is och ånga fast allt är ändå vatten. typ så är det

2006-03-21 19:04
omg va läskigt hjärntvättade människor det finns :o
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Producent

2006-03-21 19:19
Kommer inte hända ett dugg, sluta oroa er, heh, det har varit många sådanna årtal genom vår historia så varför skulle det hända nått just då, otroligt hur mycket hjärntvättade människor det finns. Uppsök psykolog så gör ni er själva en tjänst ...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2006-03-21 19:31
dom kommer med helikoptrar o hämtar alla kristna
ROB

2006-03-21 19:35
siamoo

Om folk funderade över det var denna den allmänna uppfattningen, eftersom annars skulle man ju falla över kanten? :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-03-22 10:23
Hamdo P16

hehe ligger du fortfarande o klurar på treenigheten om nätterna...treenigheten utgör nog mer den kristna bilden utav Gud, än Gud själv. Du förstår väl mkt väl varför Jesus inte "visste" detta?? stop frontin

2006-03-22 11:03
alla får komma te helvetet 2013, lätt att jag skriver up mig där.

2006-03-25 01:51
fast vi är ju smutsiga svin å andra sidan så vi förtjänar ju inte mer......
gazt.tumblr.com

2006-03-25 10:15
l3wDl-StoNeD P0

Du får nog tänka dig in i deras situation lite mer ^^,

Och nej, prästerna köper inte pizza för kollekten -.-

2006-03-25 15:07
va, lever tupac+?

2006-03-26 17:51
Liyah

nä det står inget om ett årtal i bibeln... men att det är hyfsat snart är väl inte så svårt att lista ut med hjälp av uppenbarelsebokens hjälp...sen om det är 50 eller 100 år vet ju ingen. det enda vi med säkerhet kan säga att det är närmare idag än det var igår! :D

2006-03-26 23:43
Uppenbarelseboken kap 17-19.

Läskigt likt det som hände 11/9 i NYC speciellt kap 18.

Som folk tidigare sagt att bibeln är en bok skriven av en man.
Bibeln är en SAMLING böcker. Inte en enda stor bok, alla biblar har inte direkt samma böcker heller, vissa har tagit bort delar & andra inte men överlag är de flesta helt identiska.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2006-03-28 14:19
Hamdo P16

Hmm...som sagt så e de en bild utav Gud, inte Gud vilket du verkar vilja missförstå hela tiden...treenigheten är det hedningarna bevittnade och lärde känna av Gud. Messias som har en väldigt stor roll i planen (Guds uppenbarelse i människoformat, enligt många kristna) och helig ande som "hjälparen"...även Muhammed fick en dos helig ande, så de e väl inte där din sko klämmer?

Vadå två tredjedelar...ehh räknar du helig ande som ngt med ett eget förstånd?? Att Jesus inte kunde se in i framtiden e väl inte så märkligt då han var en profet och (om så Gud i människa) begränsad till mänsklig natur.

om du bara hade velat förstå hade de nog varit lättare...men visst ja förstår dig, att du i o me din religion e skeptisk, men du behöver inte tro på treenigheten. De hade bara varit bra, för åtminstonde dig själv, om du förstod så du slipper gå runt o tro att alla kristna e helt utflippade.

2006-03-28 16:20
Hamdo P16

Förresten...om du inte visste det så e treenigheten som ord inte Biblisk...det står inte någonting om den, även om en del försöker backa upp tanken med, iaf va ja tycker, rätt veka argument.

Anledningen att man pratar om den är ironiskt nog för att förklara monoteismen. vill du så berättar ja mer

2006-03-28 16:46
De e klart jorden går under 2012!
Running free with lsd.
WemVlchillers

2006-03-28 17:33
Hamdo P16

Haha...för att börja me den där fråga prästen grejen, så vet ja inte om ja kan ta de som en seriös källa...tre personer!!!!!!!??!?
ajajaj...elden.

hehe men visst de brukar ju bli fel när "övertygade" människor försöker förklara ngt som e påhittat av ngn för lääänge sen. ja tänker inte kommentera honnom.

Hur som helst, treenighetsgrejen bygger på att judarna o grekerna kritiserade de kristna...de trodde ju på Jesus o Helig Ande osv.

o visst gjorde dom de...precis så som dom skulle!...de var inte förnekare. Då de skulle bevisa sin monoteistiska lära, förklarades det med treenigheten (Ingen Helig ande utan Gud o ingen Son utan Gud mer eller mindre), kanske inte den bästa förklaringen men visst man fattar (eller?)... De blev dock ett större problem när kristendom blev statsreligion under Consatntine...då treengheten blev en sorts kärna i kristen tro, av ngn märklig anledning.

Hmm de e intressant de du säger med att Sonen borde vetat...men då gör du ju Sonen till människa innan han blev det, genom att säga att han har ett männskligt minne o vetande...har inte Koranen några texter om Messias? jag vågar iaf inte spekulera i det ja inte vet så jag lämmnar den frågan i respekt för Gud.

Oke...men nu måste ja fråga, med utgångspunkt från att treenigheten är ett ord som någon andvände (lite klumpigt kanske) för att förklara vår monoteistiska Gud, förstår du att vi pratar om en aningen banal tolkningsfåga??

ALLA kristna tror inte att Gud är tre personer eller va den där prästen snacka om. dock förstår iaf många kristna innebörden...försöker iaf.

Det e bara de ja vill få dig att förstå...att alla kristna tolkar detta på egen hand, mer eller mindre. Många förstår inte det och en del bryr sig inte ens om de då det inte ens är Bibliskt.

Att det representerar kristen tro är att göra det lätt för sig genom att ta ett (iaf då) legitimt ord (treenigheten) som förklaring på att man följer Jesus, tror på Gud och fylls av Helig ande (finns många definitioner här me).

Jag kan tycka att det är synd att kyrkan ställt sig så fast bakom detta, men det är väl en traditionsgrej..precis som att ja kan anse att de inom Islam finns traditioner (av till och med hedninsk bakgrund) som kanske inte borde va där, o som muslimer inte MÅSTE backa upp.

2006-03-28 18:56
Jag säger inte heller att Islam är en polyteistiska religion...men precis som i kristendomen finns det spår av sådant. synd o skam. Dock menar ja bara att när du snackar om kristna så pratar du som om ALLA trodde att Gud är tre personer (vilket förrövrigt är ett mkt dåligt ordval).

Ingen kan nog backa upp treenigheten med hjälp av Bibeln, iaf inte me ngt konkret.

Men nu har du väl iaf förstått att man inte behöver ha en helt felaktig bild utav det hela bara för att man kallar sig kristen. Det finns många som tror som jag, detta inte så konstigt då det blir en individuell fråga i slutänden.

2006-03-29 12:54
Hamdo P16

Kan du ge ett exempel?
Om jag fick reda på att det faktiskt är så skulle jag lämna Islam och om jag vore kristen och insåg att det finns spår av polyteism..

Men Hamdo...du kan ju inte säga att du skulle kunna lämna Islam, du är väl troende?...och även om länder och imamer förkunnar falsk lära så förändras väl inte din tro, du tror väl på Koranen och det är inte ditt fel att människor är falska.

Och nä jag vill inte ge mig in på den Islamska läran i sig, jag säger bara precis som du, att det finns länder och samfund inom Islam som integrerat med forntida hedniska kulturer och där med inehåller spår av dessa.

Jag hade kunnat ge dig mängder av exempel på forskare och andra som pratar om att Islam inte är en sann religion, men det är verkligen inte vad jag vill, då jag för det första inte tror på allt själv och för det andra ALDRIG skulle vilja sprida ett budskap som jag inte själv kan stå för.

Prästen som svarade citerade ju trosbekännelsen utformad av kyrkan. Jag kan ändra mitt ordval då:

Kyrkan säger att Gud är tre personer, men alla kristna tror inte på det.

Tja, som du säkerligen vet så finns det många olika kyrkor här i Sverige och inom dessa lägger man olika vikt på treenigheten. Det finns därför pastorer och t.om präster som inte tror på detta och därför gärna inte förkunnar det.

Men även om kanske flertalet av präster och pastorer förkunnar detta kan ju inte jag lämna min tro, jag tror ju på Gud och Jesus har gett mig chansen att möta Gud, samt visat mig ett sant liv i praktiken. Att folk i kyrkans namn sen går ut och talar om något utom bibliskt, förändrar inte min tro. Om man dessutom vet anledningen till att uttrycket finns så tycker iaf jag inte att utrycket är så märkligt, det beror dock lite på hur man formulerar det också, att det ska vara tre personer , är inte den vanligaste termen när man talar treenighet heller förresten.

2006-03-29 12:55
samfund inom Islam, va kanske lite fel uttrcyk
Graffare

2006-03-29 15:00
Man kan tolka bibeln hur som helst bara man inte följer den ordagrant
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2006-03-30 22:07
Hamdo P16

ok att du/ni/muslimer inte praktiserar helgondyrkan, vilket inte jag som kristen heller gör, men hur ser ni på muhammed då? ni ber ju inte till honom men han är ju minst sagt helgonförklarad?

2006-03-30 23:11
följ matteboken eller fysikboken.. bibeln vinner man ej något av..

2006-03-30 23:19
massa töntar som tror sej veta när jorden går under e ju löjliga...
many try, many die

2006-03-31 03:17
HHakaHG P1

hur är en sak, varför en annan
kan du RÄKNA ut vad?
CC#

2006-03-31 07:51
sluta oroa er haha...kommer ihåg när det skulle bli år 2000 så trodde en jävla massa att planeten skulle gå under
kriget som business det är en sjuk idé
verktyg för våld kan inte, bygga fred!

2006-03-31 09:42
Vadå komet? GE MIG SERIÖS DIREKT INFO!

2006-03-31 11:44
Hamdo P16

ok jag fattar. anses muhammed som typ überhelýg? med tanke pa vad som hande med tecknýngarna sa verkar det som att nagon bestamt att han inte far krýtýseras eller skojas med alls...bestamde han det sjalv lr?

2006-03-31 11:53
psykel: det visar bara att protesterna inte har något med religon att göra, det är bara nötterna i den delen av världen som är dumma i huvudet & deras ledare pushar på. Det var nog egentligen bara en bråkdel av de som demonstrerade som kände att man kränkt islam, dom såg mest en chans att förstöra.

Nu blev det lite taskigt formulerat, men ni förstår, det var inte islam som låg bakom protesterna, mer idiotiskt folk.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2006-03-31 22:32
Hamdo P16

ok ok, jag fattar. jo demonstrationerna var ju lite överlag, jag menar man kan väl inte straffa dem som är emot islam bara för att de är emot? eller jo, det kan man ju enligt koranen...det står väl någonstans bland de typ 30 sista surorna att de som inte är med på noterna ska konverteras med våld? var det inte det muhammed gjorde i slutet av sitt liv eller åkte han bara runt och dödade människor för att bli rikare? minns inte riktigt, så ursäkta om jag sprider falska rykten eller är ohyfsad, ok?

en annan grej som en iranisk kvinna berättade för mig var att det i koranen står att kvinnor bara har halva värdet i jämförelse med männen. varför är det så? (det här hade hon kollat upp mkt noggrant, så det är inget bull)

2006-03-31 22:41
tillägg, ett citat från koranen som jag undrar över:

" Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great."

2006-04-01 10:47
mkay... men det är väl ändå så att mr. muhammed hade en liten privatarmé och for runt och plundrade i flera år? det är väl allmänt känt!

2006-04-01 23:44
Hamdo P16

ok ok, i see.
ang. bibelcitaten så är de svåra att förstå... men det var liksom Guds enda sätt att uppfylla löftet till Israel att ta hand om dem som sitt egendomsfolk för att de skulle leva vidare som han gett löfte till dem att de skulle göra

Greensleeve
hehe, huvet på spiken

2006-04-02 00:11
yeah, då är vi på samma plan där (y)

2006-04-02 15:15
2012 är maya´s uträkningar, ingen annans, det handalr mest om hur planeterna ligger i en "rak" linje in mot galaxens mitt och hur det påverkar saker och ting, inget annat...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se