I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"babylonsjukan" och hur man lever

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-29 15:46

"babylonsjukan" och hur man lever

jag har funderat.
runt omkring i samhället finns det massa orättvisor.
det finns i alla storlekar, och man önskar man kunde ändra på allt. önksar att livsstilar och åskådningar ändrades till något annat. jaa, "babylonsjukan".
hänger ni med?
att ändra en hel värld är svårt, för att lösa ett problem måste många andra lösas innan.
man får helt enkelt börja underifrån. men hur?

och om man ser på saken i mindre skala.
som sitt eget liv.
föds.
dagis.
skola.
gymnasim.
18.
jobba.
utbildning.
plugga vidare.
ansvar, ekonomi och skatt.
ingen vila försen man är 65, och utmärglad.
lever fri igen.
dör.

där är ju mallen.
men om man inte vill ingå i den?
var ska man ta vägen då?
vad gör man?
hur tar man ner det på en nivå där man bara glider?
men ändå är det ju hett att kunna leva och bo sjysst.

2005-06-29 15:51
jag har också tänkt på det där. om man vill ha råd med alla resor och grejer man vill göra/ha måste man ju fan plugga tills man står på tröskeln till medelåldern! hur kul är det?
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2005-06-29 15:59
önksar att livsstilar och åskådningar ändrades till något annat.
jaa, "babylonsjukan".
hänger ni med?

åh, jag menar inte att det ska ändras till babylonsjukan,
utan att missnöjet kan kallas babylonsjukan.

2005-06-29 16:16
Har tänkt så i flera år utan att kommit på något vettigt svar förutom att bli uteliggare =/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-29 16:42
Det var väll Bob Marley som sa, "Youre not living to work but youre working to live", lite jobb är nog ett måste, gäller bara att lyckas hitta rätt.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2005-06-29 17:07
det kallas samhälle, för att ett samhälle ska funka måste det finnas mallar, system etc. annars skulle det inte funka.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-29 17:42
"och om man ser på saken i mindre skala.
som sitt eget liv.
föds.
dagis.
skola.
gymnasim.
18.
jobba.
utbildning.
plugga vidare.
lever fri igen.
dör.

där är ju mallen.
men om man inte vill ingå i den?
var ska man ta vägen då?"

lite svårt att strunta i att föddas, gå i skolan, bli 18 år ( om man nu inte dör en tidig död) sedan måste man jobba med något. någon sorts utbildning får i stort sätt alla. alla dör.

denna mall gör stort sätt alla i-länderna...om man nu lever så länge.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-06-29 17:52
du kan alltid bli nånting som du kan leva på utan att behöva slita röven av dig varje dag. finns en hel del förslag ja skulle kunna räkna upp som är "enkla" o skulle gå "snabbt" men inte många av dom e lagliga. men destu mera man vet hur "systemet" funkar desto enklare blir dett att överlista det så uttveckla dig själv e väl det man kan börja med. peace

2005-06-29 18:44
rooibos

Ha något att kämpa för. Kämpa för andra, för det är kärleken som dagens samhälle saknar.
Idag har vi även en galet hög konsumtion. om vi bara köper det vi behöver, behöver vi inte jobba lika mycket. Lev med folk, inte själv, tillsammans har vi alltid stöd, allt blir lättare!

päronpung
Då får vi väl krossa samhället?
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-06-29 18:48
fuck it jag vill fan ha ett svensson liv. Jag vill ha fina ungar och slita för att ge dem mat på bordet. Jag vill ha en vacker fru. Jag vill utbilda mej. den dagen jag slänger in handduken (om den dagen någonsin kommer) så skiter jag i allt, köper mej en stuga vid en sjö, en gård med några får och kanske lite tuppar. Sen sitter jag dagarna i ända o fiskar + dricker rödvin. kanske skriver en bok också.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Admin

2005-06-29 19:14
Man kan ju alltid satsa högt och göra allt man vill. Eller så tar man säkerheten först och skaffar hund, fru, bil och villa i förorten. Karriär eller andra drömmar. Kanske är karriär och drömmar förenliga? Kanske inte. Prioritera och fastna aldrig i något mönster. Vänta inte för länge med att göra saker. Då sänker ni målen. Kanske går från "jag ska resa jorden runt", väntar en del och tänker att "snart jävlar ska det bli av, bara jobba lite till, en löneförhöjning till, spara ihop". Sen fem år senare är det "jag vill åka till andra sidan jorden". 10 år senare är ni glada om ni kommer utomlands. 20 år senare är det landet som gäller. Inte sagt att något egentligen är sämre än det andra, men fastna aldrig i något ni egentligen inte är nöjda med om det hindrar er från era livsdrömmar.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2005-06-29 19:37
det finns inget sätt att fly från mallen tror jag inte.. :/ jävligt tråkigt! Hur mycket anarkist man än är, måste man leva i detta systemet, annars är man körd. T.ex: visst kan du sluta jobba, men vart ska du få pengar ifrån till hyra ? okej du kan bo på en parkbänk, men vart ska du få pengar till mat ?

blää

Arrangör

2005-06-29 21:59
Lovato
Det är väl klart att man kan fly från mallen, du tror inte man kan fixa sin egen mat, odla, jaga osv. Visst det blir ett drygt sätt att leva men det är en möjlighet, det är det. Du kan göra vad du vill men du får ju också ta konsekvenserna för det, vill du inte leva efter våra mallar kan du heller inte förvänta dej att någonting, varken bra eller dåligt ska gälla dej.

Om jag nu vill leva utanför samhällets mallar så gör jag det, till viss del kan det vara skönt, fast kanske inte 100%. Då allting med samhället inte heller är dåligt faktiskt, det finns även bra saker.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-06-30 03:28
Hej!

Mallen är en del av dig själv och ditt tänkande, men att du blir fri efter 65 år stämmer ju absolut inte, dina tankar har varit med om precis det dina föräldrar lidit igenom. Du kan gå och tro att du lever i en egen värld genom att bilda grupper eller isolera dig själv med vad du tror är rätt och fel. Misstro mig inte genom att tro att jag är emot ditt sätt att tänka för det är jag inte. Jag har bara bemött väldigt många som pratar om just det du nämner. Dom är trötta på detta elände, Dom vill hjälpa till. Men denna glöd försvinner snabbt genom att deras sätt att tänka är begränsat i kunskapen om samhällets regler.

Har du någongång gett dig in på och förfrågat dig själv hur samhället är uppbyggt och hur begränsad din kunskap är? våra tankar fungerar precis likadant vart du en strecker dig, vi lider igenom samma tid, samma mönster och detta har skett i år hundrade! Du känner dig svartsjuk, du känner dig ensam, du känner dig deprimerad. men har du någonsin observerat och gått in på varför du känner detta? Detta samhälle vi lever i bygger på bestraffning och ersättning och belöning. Du måste jobba dig upp för att bli respekterad och genom det är det så klart man vill åt den högsta positionen. Samma sak i sker i vår utbildning.

Men i tankens natur förstår jag inte det här alls. Dina tankar blir isolerade och sedan klaga över att du blir deprimerad eller vad som händer sen förvånar mig inte alls. Alla reser sig för dom med högre position medans de med lägre makt tror det är fel på dem eller att det inte finns i deras begåvning att köra samma race. Jag satt och observerade min kusin när hon satt framför tv:n och det kändes tragiskt att se ett barn redan i den åldern sitta fast klämd i den sitts jag själv aldrig skulle vilja bli indragen i. Hon blir formad efter alla andra. Precis som du och jag har blivit. Hur kan man ta sig ner på en nivå där man bara glider? de flesta man bemöter söker lycka, de söker ett resultat. För är inte lycka ett resultat? Tanken bygger upp ett mönster hur du ska ha det i framtiden eller hur någon gång du kommer ha det. Då är lycka ett resultat och då har det ingen betydelse.

Fråga dig själv om kärlek är när du isolerar dig med en partner och gör det till en rutin. Fråga dig själv varför du ber om fred på jorden när du själv genom går en ekonomisk kris där folk svälter på grund av att dom inte har tillgång till mat. Många jag pratar med fungerar som en roternade maskin, dem klagar och klagar på att dem inte lär sig någonting nytt. Dom klagar och klagar och gör problemet till en rutin istället för att gå igenom det. Problemet kan väl inte ligga längre bort än svaret? Skolan har en stor betydelse hur vi fungerar idag, kunskapen i skolan är begränsad genom att du inte får tanka själv, det står hur du ska tänka, och kunskapen är just därför begränsad, du kanske inte vill hålla med mig alls, men det här är ingenting jag tycker det är hur det är. Vad du kallar utbildning varar i några år sedan får du ett papper på vad du är för något. Du tar sedan steget in i arbetslivet och där passerade din kunskap och att lära sig förbi.
Är dom 13 åren du går i skolan livets lära?

Hela livet bygger på att lära sig! Många äldre säger att dom fortfarande söker någonting att leva för. Vem vet vad dem söker och varför dem missnöjda med livet, varken du eller jag. Ingen av oss kan ge ett korrekt svar på frågan, men vi kan fortsätta att oberservera vad som händer i världen till minsta lilla sak, och förstå. Gå ut och titta på allt vackert där ute, det finns så mycket att lära och hämta.

Det behövs en ny värld! En ny värld där du lär dig hela tiden!. för vart kommer det här leda oss? Våra lärare och politiker kan ej leda denna värld. Det finns ingen glöd att hämta hos dem.

Var inte lättlurad, jag kan ha fel!

frudda

2005-06-30 05:19
oh my god frudda, skrev du allt det NU???

2005-06-30 09:29
det går att överlista systemet på olika sätt, bara man tänker lite.

pimp the system, som man brukar säga.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.
Arrangör

2005-06-30 13:08
We don't need weather man to know wich way the wind blows. We don't need your politicians to know which way to go. We don't need your teachers, leave the kids alone, and we don't need the poisonous fruits of Babylon.

frudda
Faktiskt så måste jag säga att jag ibland känner att jag står utanför allt detta, jävligt skön känsla, känna sej helt fri, inte se ner/upp på någon överhuvudtaget. Detta händer dock bara i sällskap med vissa personer.

I andra situationer så stämmer dessvärre det du säger och det är jävligt tragiskt..

Men jag hoppas det en dag blir bättre, ska göra mitt bästa för det, tur man är optimistisk iaf :P
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-07-01 00:19
Håller med trådskapen. Men tyvärr har frudda rätt som känns det.

Själv vill man ha friheten som ett kollektiv i skogen skulle innebära, men man vill oxå ha tryggheten samhället kan erbjuda.

2005-07-01 01:57
kan någon förklara för mig vad babylon är? man hör det i låtar osv, men jag har aldrig fattat vad det är? =/

2005-07-01 11:51
Crazy

Babylon är västvärlden med inriktning på fångenskapen västvärlden har över resten av världen samt sina inneboende kort och gott

2005-07-01 13:19
Babylon var en stad som fanns för ca 4000 år sen, där dagens Irak ligger.

Babylon används även ibland som beteckning på det materialistiska

Västvärlden?? What?

2005-07-01 13:36
utbildning.
plugga vidare.
lever fri igen.

haha vafan är det där för fantasi, sluta klaga! för mig och många andra blir det snarare:

jobba.
ingen vila försen man är 75.
INGEN pension.

du verkar leva kvar i gamla välfärdssystemet, eller så sitter du på ett gött arv alternativt kommer satsa allt på kariären ;)

2005-07-01 13:39
Lär dig rappa kör en hitlåt på MTV!!!!
 SHU!

2005-07-05 01:15
ja, dammit. börja boxas eller rappa. it´s the only way out the ghetto.
Rappare

2005-07-05 14:17
Hinner inte läsa igenom tråden.. Men det är bullshit att man inte är fri förrens man är 65. Liksom, vafan..
Man går inte KONSTANT i skolan , man jobbar inte KONSTANT bara för att man har ett jobb..!

2005-07-05 14:56
Babylonsjukan är ju att finna sig i detta (livet i punkter i första inlägget) och tycka att det är det enda rätta

2005-07-06 16:03
Om ni vill förändra nått, göra skillnad, gå utanför "mallen" - jobba med solidaritetsjobb. www.sida.se
där kan man hitta sig fram till något som man vill påverka.

På söder (Sofia) i stockholm, går buss till Sofia (typ vid Sofiakyrkan) ligger SOLIDARITETSHUSET. där finns en mängd olika organisationer som jobbar för rättvisa på olika områden, 3de världen, för gatubarn, för kvinnorsrättigheter, för Afrika, för miljön mm.

Jag tänker inte finna mig i att enbart ha ett meningslöst jobb och tråkig fritid. Jag vill förända och kämpa för nått bra, det här är ett sätt.

FRED!
fear and loathing

2005-07-06 16:49
det enda och bästa sättet är o vara kriminell o tjäna sina egna pengar...men torskar man så försvinner friheten från en helt och hållet ett tag....men det är den enda vägen...

Omen22
inte konstant men...

skola 08.00-16.00, hem och äta, runka och sova, skola 08.00-16.00 (ungefär) i 5dagar av 7...och då ska man ändå gå upp nån eller nåra timmar innan...o sen ska man ha läxa t.om..då går man fan i skolan på sin fritid o slösar t.om DEN tiden...
sen samma sak med jobbet, vara på jjobbet 07.00-16.00
så har man 2 lediga dagar i veckan...så ska man hålla på hela livet ut...jätteroligt....

roligt o vara slav...skitkul.....

2005-07-06 17:00
Enda sättet att kunna glida utan att jobba är att födas med cash eller bli kriminell..

2005-07-06 17:00
C3B P19

Det är väl typ kulturen vi i västvärden har, våra värderingar och så

Kan du komma på något som kan benämnas som babylon och inte är på grund av västvärldpåverkning?

2005-07-06 17:10
bli buddist.

2005-07-06 22:51
Alla har tänkt på det där... en egentillverkad ö ute på internationellt vatten!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-07-06 23:38
Joel413:
att vara yrkeskriminell (att leva på brott) kräver så pass mycket tid att det blir ett jobb det med. lägg till risken att hamna i fängelse så har du ett rätt kasst jobb...

2005-07-07 20:04
messo: det är nog lite svårare nuförtiden. Tappa ett punghår på brottsplatsen så är du praktiskt taget redan inne på kåken.

Sen så tror ju alla kriminella att dom är ruggiga genier. Typ som fabian-kidnappningen. Vad blev det? 13 år?
Yeah!

2005-07-08 15:09
18
jobba svart
odla maja
röka och softa tills man dör.
Dont drink and drive, take LSD and teleport!

2005-07-09 17:55
Turist P19

Haha.. lätt!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-04-02 14:55
om man vill slippa the shitstem så kan man alltid flytta ut i ljunglen/skogen och leva på moder natur som vi igentligen är skapade för,som jag ska göra om ett par år =) peace out
kriget som business det är en sjuk idé
verktyg för våld kan inte, bygga fred!

2006-04-02 15:11
Ingen vila är ju högst subjektivt. Allting handlar
om vilka val du gör på vägen och vart du hamnar.
Att flippa hamburgare på Mcdonalds hamnar förmodligen
under "ingen vila"-facket men det finns sjukt många andra
sysselsättningar där det är mañana mañana, det gäller bara
att kolla runt tills du hittar något vettigt. Ifall ni kör utbildnings-
racet till universitetsnivå blir det krångligt att hugga en den
jobb eftersom de per automatik tror att ni drar efter ett halvår
eftersom ni är överkvalificerade för jobbet, därför är det rätt
bra att "mörka" i CVt och anpassa det till den tjänst du söker.
Rappare

2006-04-02 17:36
Rolfi

skola 08.00-16.00, och är man smart gör man allt skoljobb i skolan. Varje dag har man inte späckat med lektioner under dagen, och under de rasterna eller de dagar man slutar tidigare kan man lika gärna stanna och göra det som ska göras.

16.00-24.00 då? : Du runkar då jävligt länge.

2006-04-02 18:55
sluta undvika att babylon är överallt omkring er, sanningen gömms mer och mer och modellen för det idealiska är en regel.
många är ofta unga och rebelliska, även jag.
jag står inte och säger att jag inte bryr mig om hur jag ser ut eller allt annat, lika bra att vara rak.
vem ska leda alla över tröskeln?
mod är att stå upp för något, inte att erkänna något.
ha mod.

2006-04-02 23:27
det e så dagen ser ut... det går inte att unkomma den, precis som djuren inte kan undvika sin vardag.

men visst.. vinner man på lotto, målar en tavla eller gör en låt så kan man ah tur nog att bli asrik och komma ur den jävla "cirklen" :D
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2006-04-02 23:45
Omen

jo de e la en bra lösning de, men alla kanske inte riktigt har lust o plugga på en av sina få raster...ja går inte i skolan själv o har itne gjort de på nåra år typ, så ja har glömt hur de va...

ja, va ska man annars göra som arbetslös?:)

2006-04-03 01:39
and btw ås betalar man skatt på pensionen

2006-04-03 11:44
Vad vill endel i den här tråden eg. Vet ni vad babylon är/var?

Förväntar ni er att ni ska få gå på gatorna, ta del av allt offentligt osv utan att jobba?

Jag är inte alls kapitalist men förvänta er ingenting om ni inte själv har något att ge. Ni kallar politiker & liknande för egoister & bara tänker på er själva, vad gör ni då? Ni är precis likadana.

För att få något så måste ni ge.

Detta riktar sig inte alls till alla i denna tråd, bara de som inte fattar att de måste ge för att få.
Jag håller med de flesta åsikter i denna tråd, men folk måste fatta att vi är flera, inte bara ni. Världen blir inte bättre för att ni mår bra.

Offra er lite.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2006-04-03 12:19
"Only RastafarI can free the people.."
7 words of Love:
"JAH IS LOVE, LET US ALL LOVE"
HOLY EMMANUEL I SELASSIE I JAH RASTAFARI
Rappare

2006-04-03 21:25
Rolfi
Om runka är det enda du kan komma på att göra om dagarna tror jag det vore bra med ett jobb för dig. Att jobba 07-16 hela livet är då bra mycket bättre än att runka 00-24 hela livet.
Graffare

2006-05-10 13:43
Håller med,dem som inte sitter inom sveriges mall är oftast narkomaner och alkoholister, som inte får någon hjälp av någon och bara lever på sig själv..
Måste man vara en riktig arbetshäst som drar in 20 lax i skatt för att bli accepterad i samhället?
jah save me
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2006-05-10 14:06
ja funtar på o jobba utomlands ett år o sedan komma hem till sverige o va ledig ett år osv..
ôWho0sA

2006-05-10 17:05
The great depression.

Pengar har blivit synonymt med att Leva. Utan pengar kan man inte leva. Kanske på andra håll, efter andra förutsättningar, men inte mitt i Babylon. Det jobbiga är att det är vi själva som har skapat de här.
Vi har byggt muren runtomkring oss, men tiden är kommen för muren att rasa. Cant you smell the revolution?

Flee from Babylon!
Run for your lives!
Do not be destroyed because of her sins.
It is time for the LORD's vengeance;
he will pay her what she deserves.

Babylon was a gold cup in the LORD's hand;
she made the whole earth drunk.
The nations drank her wine;
therefore they have now gone mad.

Funderar själv på att dra, nothing to gain here. men vart har man det bättre då? savannen i afrika kanske?
Jag packar väskan å draaaar, innan Babylons synder drar ner mig i skiten!

Look Within, Find your own Divinity. Detach yourself from Social and Material struggle. Be who you want to be!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-05-10 17:52
jag är antibabylon jag med men att klaga på att behöva jobba är väl bara barnsligt och själviskt? om ingen skulle jobba skulle vi dö typ?
www.myspace.com/furiousbeats1

www.myspace.com/headlikeorange

2006-05-10 18:51
tänker inte jobba.

tar en kurs ett halvår, får studiebidrag + bostadsbidrag.
softar sen på A-Kassan och bostadsbidraget + pengar från att coacha nåt flickor-98 basketlag.
sen kör jag den cirkeln tills jag förtidspensionerar mig vid 25.
soundcloud.com/geels facebook.com/geels twitter.com/deejaygeels www.djgeels.com