I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Förnuft eller känsla=?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-06 10:43

Förnuft eller känsla=?

Hur är det bäst att handla, efter förnuft eller känsla?

Förnuftet kan skrika, this is baaad man! men ändå vill man.
Känslan kan vara så stark att man tappar all uns av förnuft!

Så hur låter ni er styras i första hand?
Förnuft... känsla?

cuz if I have a feeling, I follow it...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-06 10:48
Jag går på känsla för då vet jag att jag lever! :)
"Har du druckit bärs, din jävla bäver?"

2005-07-06 11:01
hmm det beror förbannat mkt på situationen men oftast kör efter känsla (inte alltid)
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg

2005-07-06 12:06
jag anser att man alltid ska gå efter förnuftet, för mycket av dagens fmänniskors känslor är påverkade av det förvridna samhälle vi lever i.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2005-07-06 12:06
men jag kan inte säga att jag följer förnuftet hela tiden... de e ju fan omänskligt...

2005-07-06 12:27
man ska använda både och.. i vissa situationer är känsla bättre.. och i vissa är förnuft bättre..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-06 12:33
FÖRNUFT utan tvekan ...går man på känsla är man bara nöjd, lycklig för stunde.
det brukar löna sig bäst
B.Boy 4 life

2005-07-06 12:35
jag anser att man alltid ska gå efter förnuftet, för mycket av dagens fmänniskors känslor är påverkade av det förvridna samhälle vi lever i.

mycket bra sagt
B.Boy 4 life

2005-07-06 12:56
Raven7 : and why is that?

Känslan är verklig.. medan förnuftet är ju ibland bara vad som är vanligast att göra, samhällets normer, hur du blivit uppfostrad...
(så länge man ej gör nåt som skadar dig själv eller nån annan människa) så tycker jag man skall gå på känslan då ej förnuftet är starkare i just en viss fråga...

Vill man ångra det man inte gjorde? nej precis

Hellre göra nåt skämmigt och ångra det än att inte gjort nåt alls och fortsatt undra...

2005-07-06 13:02
Hellre göra nåt skämmigt och ångra det än att inte gjort nåt alls och fortsatt undra...

det där är anledningen varför kvinnor förblir kvinnor...

2005-07-06 13:10
Wermin : Jao.. cuz I don't wanna be a man ya know... har ej planerat könsbyte!

2005-07-06 13:19
nej, jag vet. :)

men vad jag menar att de märks att kvinnor hellre tar chansen än att låta den slippa undan, o sen så får oxå fler kvinnor skämmas o må dåligt för sina skamliga beteenden..

2005-07-06 13:21
Wermin : Kanske därför det mest finns manliga spöken.. för vi har iaf avklarat vad vi skulle göra på jorden.. vi skäms inte över att vi ibland får skämmas! :P

2005-07-06 13:23
haha, bra sagt... :oP

man ska vara stark o stolt, de bra Latina. Jag bara konstaterade...

2005-07-06 13:35
Wermin : Så länge man är nöjd hur man hanterar saker så har man ju valt sin andliga väg.. oavsett om det är att trycka undan känslor till fördel för förnuftet eller vara lite psykotisk och bara gå på känsla!

(skapade tråden för tvivlar på att jag gör rätt)

2005-07-06 13:37
Alltid alltid känsla.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-07-06 13:38
kan det vara så att kvinnor går efter känsla mer än män?

2005-07-06 13:39
absolut.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-07-06 13:43
Förnuft. Förnuftet står ju långt ifrån i något motsatsförhållande till känslor. Förnuft innebär ett handlande utefter hur man uppnår önskat preferensuppfyllnande eller välmående.
Och förnuft är inte alls något normföljande. Däremot torde våra känslor vara det i mångt och mycket.

Varje morgon när jag vaknar känner jag att döden är bättre än att vakna, men jag vet att det alltid går över oftast på fem minuter. Förnuftet smiskar lätt känslor på fingrarna varje dag.
I'm back!

2005-07-06 14:10
men är känslan bättre än förnuftet eller tvärtom... jag tror att man får olika svar beroende på vem som svarar.

Jag säger att förnuftet är bättre.

2005-07-06 14:27
det beror HELT och hållet på vad saken gäller. I vissa situationer blir jag fruktansvärt sugen på att skälla ut, klippa till eller t.om försöka döda andra människor. Som tur är säger mitt förnuft att det inte är min uppgift att straffa, och att det alltid finns flera sidor av saker!

Tycker La_Latina att tex våldtäktsmän eller andra sociopater ska få mildare straff om de hävdar att de gick på känsla?

förnuft är skillnaden mellan madman och vettig PUNKT
Och min uppfostran har jag nog mer eller mindre förverkat vid 27 års ålder..

2005-07-06 14:47
Johnny-V8 ... Läste du verkligen vad ja skrev.. try again:

Känslan är verklig.. medan förnuftet är ju ibland bara vad som är vanligast att göra, samhällets normer, hur du blivit uppfostrad...
(så länge man ej gör nåt som skadar dig själv eller nån annan människa) så tycker jag man skall gå på känslan då ej förnuftet är starkare i just en viss fråga...

2005-07-06 14:58
Vadå kvinnor går efter känsla mer än män.. vilket jävla skitsnack.. vi går nog lika ofta både män som kvinnor..

2005-07-06 15:01
lyng: tror jag inte... vekligen inte...

2005-07-06 15:04
Varför inte.??? har du något som helst belägg för varför det skulle vara så att kvinnor går mer på känsla.?

2005-07-06 15:56
jag handlar för mkt på förnuft. därför går allt skit.
Delam tange barat

2005-07-06 16:05
Om man skall gå efter boken "förnuft och känsla" så blev hon mer lycklig när hon gick på känslan... men i slutändan (troligen eftersom den utspelade sig på 1800-talet) så var hon tvungen att följa förnuftet.. men boken gör en arg cuz he loved her.. och blev aldrig lycklig för han följde sitt förnuft som då blev att hon blev tvingad att göra detsamma. fast de var som gjorda för varann..
En bok JA.. men så är det ja tänker.. man kan ångra.. vad man inte gjort, men man skall ångra vad man inte gör.. liksom.. om du ej kollar läget.. vet du då? precis

(för att slippa påhopp från vissa negativt inställda whoaiter. syftar ej på mördare/pedofiler/våldtäktsmän/tjuvar/mi sshandlare... and so on)

2005-07-06 16:29
La_latina

det beror på.. i livet ska man agera med förnuft och ibland kan en chansning vara på plats.

i kärlek ska man agera efter stoltheten har jag märkt, det fungerar bäst.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-07-06 17:22
Mitt förnuft säger oftast att det jag känner för är rätt, för då mår jag bra, så det brukar gå ihopp för mig...

Det är inte förnuftigt att jämt jobba/plugga/arbeta/tråka och sånt
Död åt Rutinen! Död åt Vardagen!<br>Leve Ögonblicket! Leve Äventyret!

2005-07-06 17:26
En blandning mellan känsla och förnuft där förnuftet har överhand.

2005-07-06 17:27
Wermin_Roaches P23
men vad jag menar att de märks att kvinnor hellre tar chansen än att låta den slippa undan, o sen så får oxå fler kvinnor skämmas o må dåligt för sina skamliga beteenden..
fan va sant
B.Boy 4 life

2005-07-06 21:31
Lyng: asså, det är fint att du kan ta del av den feminina sida inom dig, jag dömer ingen, min vän, men vi är olika och man märker ganska tydligt skillnaderna.

raven: eller hur...

2005-07-06 22:11
Wermin_Roaches P23
Hur märker du skillnaden?? Jag tror att det bara är bull.. nån dum fördom om att kvinnor är mer känslosamma och agerar mer på känslor än män.. de e skitsnack enligt mig.. o du har inget som helst vetenskapligt eller nått annat belägg för det du säger..

2005-07-06 22:20
Lyng: ja människan är unisex. kvinnor o män är exakt samma.. e de de du försöker säga?

2005-07-06 22:23
Wermin_Roaches P23
nej.. vi är inte exakt likadana.. Men jag tycker det är väldigt trångsynt att säga att vi människor endast handlar efter förnuft eller känslor.. det finns andra saker som spelar in..
Och att sedan säga att tjejer går efter känslor och män går efter förnuft är helt knäppt.. Men om det vore så så skulle det väl vara hyfsat lätt att hitta någon källa till att det är så.??
annars e de bull..

2005-07-06 22:39
Lyng: vilken tur att jag aldrig sagt nått sånt... visst?

2005-07-07 15:20
La_Latina: Tror du boken ger en korrekt bild av förnuft och en korrekt syn av känsla.
I'm back!

2005-07-08 16:58
låt de cooperate
Upp med tummarna!

2005-07-10 18:26
med hansyn till mitt begransade fornuft litar jag mer pa kanslan
shin who?

2005-07-12 01:34
Doggland : I min mening JA... som sagt är ett begrepp som är så olika från person till person.. hade ett djupt snack om saken med min bästis mamma och vi kom fram till att för henne fungerade det bäst att gå på förnuftet och tvärtom för mig.. alla gånger ja följt förnuftet så går det åt helvete.. men min känsla har aldrig fel.. :)

2005-07-12 13:32
Så olika från person till person tror jag inte att det är. Däremot så står begreppen inte i direkt motsats till varandra vilket skapar förvirring. Förnuft rör tankeaktiviteter, rationaliseranden överväganden etc. Känslor är rena emotioner och passioner. Passioner kan ge oss mål för våra handlingar och liv (vi kanske blir kära), men förnuft är det vi tänker runt det. Passioner och emotioner är väldigt dåligt vägledande i hur vi skall handla. När jag är kär hjälper det inte mig att jag följer känslorna, jag behöver handla, förnuftet kan då säga mig att kärleksbrev är ett sätt på vilket jag kan uttrycka mina känslor i enlighet med normala konventioner så att jag inte skrämmer iväg min tilltänkta. Förnuftet kan även göra överväganden, överväga om min tilltänkta tycker kärleksbrev är töntigt.

Jag tror inte det finns människor som följer enbart känslor, det skulle göra dem till närmast ständigt impulsföljande djur, tillsynes dummare och mer irationella än högre däggdjur och robotar.
I'm back!