I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

taenkte grekerna reatt?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-18 00:16
hallå där! jag blev inte ägd.
(:
mensvärk är livets krydda.

2005-07-18 00:57
Freddman

Så sant
I ain't the young man you use to know!

2005-07-18 01:31
johanman! ;)
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-07-24 02:09
Muhjmathil_Ahmd P16

snaella, jag har inte pastatt att jag aer baettre aen johanmann,, de du inte forstod av "vara fiosof" delen aer att vilken idiot som haelst kan laesa, (vilket du sjaelv aer ett bra exempel for), men det svara aer att vara kreativ, en del av kreativiteten aer att svara pa fragar som aldrig har blivit besvarade en annan del aer att staella fragor som aldrig blivit staellde,, sa igentligen behover jag inte veta sa mycket filosofihistoria, jag behover endast veta tillraeckligt for att staella mina fragor och sedan forsoka besvara dem,,, sedan att jag foredrar att laesa filosofihistoria aer en annan sak,, somsagt vem som helst kan laesa, att frosta och vaga ifragasaetta aer det svara...
fastaen din matematiskalogik inte vaerkar vara sa utvaecklad ser jag inte ner pa dig.. det aer aendast under din intelligensniva man ser ner pa andra och forsoker kranka ner pa andra for att sjaelv kaenna sig baettre och inte vara so frusturerad over varfor dem inte kan forsta algebra lika smidigt och snabbt som din klasskamrat peter... och det kanske aer daerfor du har ett namn som igentligen inte aer ditt eget, endast for att vaerka lustig..
www.Pangbrallis.se Incorporated

2005-07-24 02:15
jumpcut P22

hur jag stavade vakuum var vaell inte relevant i detta laege, eftersom jag tror alla forstod vad jag mena inklusive du som raettade mig.. att de existerar materia i vakuum aer inte vad jag har laert mig,, da skulle jag vilja veta vilken sort av materia som vi inte har upptaeckt kan exicetra mella elektron och atomtjaerna?

2005-07-24 02:19
jumpcut

om man faerdas i hastigheter naera ljusets gar tiden saktare eller hur jag ska uttrycka mig........................

2005-07-24 05:59
Det är en del av universum för att det är rum och tid. Allt i universum behöver inte handla om materia. Största delen av universum är vakum..

2005-07-24 16:26
sure thing Poria, du är min hjälte! ;)
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-07-24 22:04
jumpcut P22

Lat mig ge dig en fin forklaring av att resa i hastigheter naera ljusets,, detta laeste jag i en bok och forklaring var mycket simpel..

om vi antar att du reser i en rymdraket bort fran gjorden, i rymdraketen har du en kamera, denna kamera aer kopplad till en skaerm pa gjorden vilken jag tittar pa fran jorden... desta naermare du kommer ljusethastighet ser det ut som du ror dig in saktare och saktar.. det finns aeven en klocka i rymdskeppet som jag kan se pa min skaerm och aeven tiden pa klockan gar saktare,, alltsa upplevs tiden saktare for personen i rymdraketen.. och daerfor om en rymdraket faerdas i ljusetshastighet 400 ljusar bort kommer det inte upplevas for dem i rymdfarkosten att de har rest i 400 ar, de fyrahundraaren kommer endast upplevas av oss, om vi var pa mars skulle aeven vi ha en annan upplevelse av de 400 aren som en person upplever pa jorden,, i allmaenrelativitets teorin om att tiden krokar sig runt kan du laesa om detta...

Vakuum är bara avsaknad av syre.. materia existerar i vakuum, i rymden är det vakuum, där finns allt.

ber om ursaekt elmo skrev det

2005-07-25 17:09
japp aeven det aer sant,, men i ett mycket minemal grad,, skulle rekomendera en bok for dig vid namn E=mc2 av David Bodanis

2005-07-25 19:25
ingenting är ett samlingsbegrepp för allt som inte är nåt. Simple :D
vahh? det där vet jag ingenting om

2005-07-25 20:59
Poria och jumpcut
tänkte först låta er göra upp i fred, men nu kliar det i fingrarna igen.. (:

det finns aeven en klocka i rymdskeppet som jag kan se pa min skaerm och aeven tiden pa klockan gar saktare,, alltsa upplevs tiden saktare for personen i rymdraketen..
Fel! Personer(na) i rymdraketen upplever tiden precis som vanligt. Om de däremot tittar ut genom fönstret så tycker de att tiden verkar ha saktat in utanför skeppet..

Däremot så kommer de att ha åldrats mindre än sina kamrater på jorden när de väl kommer fram.

Tills den dagen du kan ge mig bevis för att cellers åldrande bromsar in i ljusets hastighet så är det där ren jävla sciene fiction.
Man har skickat upp atomur som fått åka nått varv runt jorden med ett snabbt plan, varpå man har jämfört tiden med ett atomur som fått stanna kvar på jorden. Det man upptäckte var att uret som rest har "dragit sig" jämfört med det som stannat kvar, dessutom precis (nåväl, i alla fall med små felmarginaler) så mycket som einsteins formler om tidsdilatation förutsäger.
mensvärk är livets krydda.

2005-07-26 00:15
Endast utifrån det inledande inlägget..

Inget som kan upplevas är ju tomt, är du i ett utrymme är det inte tomt, ser du utrymme är det inte tomt.

Den möjliga existensen av tomt rum är ganska intressant dock, ett tomt rum har ingen och oändlig utsträckning eftersom färd genom ett tomt rum är omöjligt eftersom så fort någon massa eller strålning inträder i det tomma rummet så är det inte tomt längre.

Inom gränserna för universum (dvs den del av rummet där saker finns) så finns det ingenstans där det inte finns något. Det var så grekerna menade när de myntade "Natura abhorret a vacuo" .

De (inte greker i allmänhet, bara de som menade att naturen skydde tomrum) menade ju dock att rummet tog slut där universum tog slut och därmed var det problem solved from their end.

Jag tror att det tomma rummet finns, men att det de facto inte är någonting, eftersom tomt rum inte har några egenskaper förutom att det kan fyllas.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2005-07-26 17:44
johanman det du skrev aer det jag forsokt forklara men kanske inte har lyckats