I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Deja vu, vad är det, erfarenheter?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-22 09:55

Deja vu, vad är det, erfarenheter?

Jag har alltid tyckt att dejavu är en helt grym sak och hört att det beror på olika saker. Har hört att hjärnan halkar efter typ och "catchar" upp minnet eller hur man nu ska uttrycka det och därför känns det som om man har sett saken förut.

Ngn annan som vill filosofiera på vad detta mirakel kan bero på!?

Ord.

2005-07-22 11:20
Crunkdude : nä, du bara repeterade dig själv i et försök at ge oss en dejavu men de gick åt skogen. :oP

Men de som Mighty sa att de är för att hjärnan halkar efter kan vara ganska sant. o man tänker efter. Inte undra på att vissa får de varje dag...
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2005-07-22 11:24
Men ibland kan det juu vara länge sen man "såg saken,sakerna hända" å ibland kan man veta hela samtal innan dom sägs hur??? Då kan det juh inte vara en upp-hackning eller??
Dream the dream that dreamers dream

2005-07-22 11:36
Kanske inte deja vu

men jag brukar får förvarningar ibland eller hur man ska förklara det...alltså man får en glimt av framtiden och då gör man det på ett annat sätt.

ex, för 1 år sen så fick jag en känsla om att jag skulle bli misshandlad på stan...så jag sket i att gå ut (och jag sa inte anledningen eftersom det låter jävligt fjantigt) sen visade det sig att mina kompisar hade blivit jagade av gäng.

(alltså det låter jävligt konstigt nu jag vet)
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-07-22 11:36
av ett gäng*
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-07-22 11:43
Inte så ofta deja vu dyker upp, men har drömt saker som senare har hänt där jag har ändrat det jag drömde om i verkligheten.

2005-07-22 12:49
ofta som det känns som om man vet vad som skall sägas i förväg när man är inne i deja vu tillståndet. men jag tror att det bara är tillståndet som fuckar med hjärnan.

hur uttalar ni det hörni=?

decha vy
decha vo(den kör jag på)
deja vy
deja vo
deja vu

?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-22 13:23
2. "decha vo" :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2005-07-22 13:40
dei-jah-vuh

såna har man haft ofta, då brukar jag alltid utbrista:
-"whoooa......deja-vu, just nu, här!"
What I said, yo!

2005-07-22 13:42
Man får inte glömma att man har otroligt mycket lättare att komma ihåg de gånger man trott att något skall hända, än de gånger man trott det och inget hänt.

Alla gånger man tror att telefonen skulle ringa och det var ens kompis som man tänkte på, men så var det ingen som ringde eller någon annan som ringde. Inte så minnesvärt.
I'm back!

2005-07-22 19:20
"decha vo"

bör man väl uttala det med tanka på att det väl är franska
och betyder typ: återblick ...eller så

deja(tidigare/redan)
vu (sett)

2005-07-22 19:49
folk beskriver sina dejavukänslor helt annorlunda än dom jag får ibland.. det kan kännas som att man har varit med om exakt samma sak innan. Och då spelar alla rörelser/syn/hörsel/lukt in.. inte ofta jag får det men det e en underbar känsla varje gång.

2005-07-22 22:53
Jag läste en bok i högstadiet, där det stog om bla deja vu. Där kunde man bla läsa om hur folk fått egenskaper att för några sekunder se med finger topparna, nästippen osv.
Ngn som känner igen detta eller läst den boken?

Själv har jag aldrig upplevt ngt sådant.
Ord.

2005-07-23 12:54
dei-cha-vu

2005-07-23 12:55
nej...dei-cha-vo

2005-07-23 14:17
snackade med min polare som just kom hem från frankrike. hon sa nått om att man skulle uttala det decha vY.

2005-07-23 16:06
Ja, som kamera obscura skrev^^

typ -decha och en blandning mellan vU och vY

2005-07-23 18:43

http://www.holisticjunction.com/categori es/MPD/deja-vu.html

kan inte länka on the real har Mac, fast de här va fan skön läsning...
- a perverse resistance to security and predictability, & a deliberate disregard for propriety -

2005-07-23 19:05
jag tror på den här teorin..

om vi tänker oss att hjärnan funkar som en skiva.. den spelas hela tiden. men ibland hackar/hoppar skivor. antingen fortsätter den spela där den blev avbruten eller så hoppar den tillbaka en bit och man får höra det man redan hört. hjärnan upplever samma sak o vi tror att exakt samma sak hänt förut fast det bara va nån sekund sen.

2005-07-23 19:37
Jag tycker helenay F19 beskrivning låter vettig.
Ord.

2005-07-23 20:05
jag med. men det var ju ungefär exakt vad du skrev från början mighty

2005-07-24 00:09
;)
Ord.

2005-08-04 14:04
Jag har fått världens sjukaste Deja vu. Eller vad man nu ska kalla det.

Jag drömde en natt om att jag var påväg att bli våldtagen.
Dagen efter den drömmen kommer "Debatt" på tv, och det handlade om våldtäkt. De visade exakt samma ställe som min dröm kom ifrån och jag har aldrig sätt stället förr.

Sjukt skumt. Hur kan det ha gått till?! =/

2005-08-04 15:03
hur uttalar ni det hörni

deja vy, som på franska..

2005-08-04 15:13
hanna-gee F20: Dejscha vu utalas det

2005-08-04 15:39
krossad_anka F59

déjà uttalas mycket riktigt ungefär dejscha som du skrev men vu uttalas vy :)

2005-08-04 15:45
hanna-gee F20:Ahh jo sant jag råkade trycka på fel knapp :)

2005-08-04 15:47
krossad_anka F59: kan hända den bästa :)

2005-08-04 15:52
hanna-gee F20: Hehe yepp speciellt eftersom att u och y sitter brevid varandra på tangentbordet.

2005-08-04 16:22
krossad_anka F59: it's pure evil helt enkelt

2005-08-04 17:08
Deja "förut" vu "sett"
Upplevelserna förekommer särskilt vid uttröttning och ibland i mer utalad form vid trmporallobsepolepsi, dvs. epilepsi som utgår från tinningloben.

Motsvarande upplevelse finns på hörselsn område och då heter det dej entendu .

Deja vu kan växla med upplevelsen av att adlrig ha sett något som igentligen borde vara välbekat jamais vu "aldrig sett"

2005-08-06 12:59
jag brukar kalla det "däcka nu"

händer typ två tre gånger i veckan oftast runt helgerna
ska vi brutalas vid?

2005-08-06 16:18
deskone P22
När man får en såndär "däcka nu" upplevelse brukar man även få en form av deja vu som man brukar kallar för "deja däck" - "förut däckat "

2005-08-08 20:38
det brukar kännas "som om man varit här förr" varje gång man vaknar bakis i ett dike.
ska vi brutalas vid?

2005-08-10 23:17
min kemilärare lärde mig en sak i 8:an. när man ibland får en deja vu så är det hjärnan som "stängt av" sig själv för en sekund och då känns nästa ögonblick som att det hänt förut.

hänger ni med?
jorå. och bilen gå bra?

2005-08-10 23:38
neeej jag hänger ut len!
ska vi brutalas vid?

2005-08-10 23:44
Upplevelserna förekommer särskilt vid uttröttning och ibland i mer utalad form vid trmporallobsepolepsi, dvs. epilepsi som utgår från tinningloben.

Jag lät smartare nu än förra gången jag skrev det =)

2005-08-16 19:46
Jag var i Cypern för ett par år sedan.
Badade lite i poolen och plötsligt känns det som om jag har varit där tidigare. Som om jag känner igen skiten.
Konstig känsla...
Tjenare!

2005-08-28 21:37
får fan deja vu varje jävla dag...ibland går jag å plötsligt stannar jag till för att jag ser,minns,lr vafan de nu e o kompisarna kollar på mig som om jag vore värsta cp barnet ^^
Meep meep

2005-08-29 00:12
Jag har haft sjuka deja-vú upplevelser. Typ kommit till en plats utomlands o bara fått en FET känsla av att; "här har jag varit förut" och kunnat navigera runt utan att ha varit där tidigare... :S
"Som att bo ihop med en väldigt liten alkoholist" // Jonny Depp om att leva med sin son