Hur mår ni efter Tsunamin 26/12..
Va bara tvungen att skriva av mig lite, kom o såg på mina tagna bilder som ja tog när jag va nere i Krabi och va med i Tsunamin och börja tänka på hur det egentligen kunnde gått, för det va verkligen nära att mista livet, så jag tycker att folk borde ta detta med tsunamin men ändå så stoppar folk mig ibland och frågar: fan varför sufra du inte på vågerna? Hur dumma kan folk vara, över 200000 dog och dem kommer o skojar med mig om sånt, har folk inget vett? Undrar även hur ni som va med om det mår nu, eller hur dem som ni känner som va med i tsunamin hur dem mår? /alexis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag var inte där eller så, men så fort jag får höra om det/tänker på allt blir jag gråtfärdig och mår verkligen dåligt.
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction
Den drabbade inte mig på ngt sätt direkt... så jag tänker inte alls på det. men det är ju trist att sånt här händer....
Jag har smält händelsen förvånandsvärt bra. 3. Klart att man inbland tänkter tillbaka och fattar vilken jävla tur man hade. Men mitt liv är back to normal.
dingrinn.blogspot.com
Spoom P17 Du behöver inte Läsa tråden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För vissa Betyder en händelse allt..För andra e det vardag..Den tredje har ingen osikt för dom vet inte hur det var...
Jag var inte där, men jag har varit där ett par år innan. Och det kändes sjukt efter att kolla på tv och se vågen sköljas upp över stället man var. Usch...
jag tänker inte så mycket på det just nu... kommer ihåg att enda anledningen det blev sånt hopp kring situationen var att vita människor dog.
Jag var inte heller där när detta hände men jag skulle ha befunnit mig i Khao Lak den tiden om det inte hade varit så att vi ångrade oss i sista sekunden och jag var i Kamala i Phuket året innan. Jag minns alla blider dom visade på tv och i tidningarna efter katastrofen lika väl nu som då och även fast jag inte blev drabbad av den så mådde jag väldigt dåligt i flera månader efteråt (jag vet att det inte går att jämföra mot var alla som har blivit drabbade mår men ändå). Jag ska åka tillbaka till Thailand nu i jul och det kommer kännas konstigt att åka dit igen för det kommer ju aldrig vara desamma. Mycket som fanns då, finns inte nu. Många pratar om att man ska försöka återgå till hur det var förut men jag undrar om det verkligen är det bästa, för som du säger över 200 000 människor dog och det går inte att bara förneka det, kanske starta om pånytt låter bättre. Men vad som är bäst är svårt att veta.
Jag själv var där, och har fortfarande inte glömt gör fortfarande ont ja hör någon skojja om det, jag o min pappa sköljdes nästan med vågen, tack vare 10 års fotboll kanske jag höll mig kvar? aldrig kännt en sådan kraft till döden, som att det verkligen va menat att man skulle dö, fast sen i sista sekunden så blev man stark som en tjur och kämpade imot. Tycker iallafall att det e skönt att folk som inte va där tar det på allvar, för folk som va här i Sverige kommer aldrig fatta hur det va att va där och att kämpa för sitt liv.
jag vet inte om jag talar för mig själv nu. men om man inte var där så kan man inte riktigt förstå hur fruktansvärt det var. jag känner många som var där och som har berättat allt för mig in i minsta detalj, men det går ändå inte att ta på det. är jag den enda som kan känna mig taskig och utan känslor för att jag inte kan känna samma sak som de som var där?
jorå. och bilen gå bra?
jossex F22 nej du är inte taskig det går inte ens att beskriva vad man varit med om, man försöker men dem rätta orden kommer inte fram. Så du är inte nån utan känslor nej :)
al3 P17 ibland blir man lite scared när man inte kan känna med. men man är nog lyckligt lottad som slipper det. för att vara med om det ni var med om önskar jag ingen här i världen.
jorå. och bilen gå bra?
jossex F22 Jo förstår du mår bättre av att undra, än att vara med i det. fall man kan säga så.. Men ser ändå allt detta som en upplevelse tagit mitt liv på mycket mer allvar nu. en läxa för livet..
al3 P17 mmm.. en sådan sak måst verkligen få en att tänka till och ta vara på livet.
jorå. och bilen gå bra?
jossex F22 Japp det kan jag lova dig..
jag tänker på det nästan varje dag eftersom jag förlorade en av mina bästa tjejkompisar som jag umgicks med varje dag i skolan. blir påmind om henne nästan hela tiden, och jag saknar henne grymt mkt. hon finns liksom alltid i tankarna mer eller mindre. Det går väl rätt "bra", livet går vidare och jag vet att hon hade velat att vi skulle köra på som vanligt! Ibland så ser jag henne i andra människor, men sen inser jag att det inte är hon och så känns det bara förjävligt...Tänker också väldigt ofta på hennes lillasyster som var den enda i familjen som klarade sig, och jag är verkligen förundrad över att hon mår så bra som hon verkar göra! tänker på alla roliga grejer vi skulle göra, men nu har jag också börjat tänka på allt kul vi faktiskt gjorde, och det känns som att jag har kommit ett steg längre eller vad man ska säga... / Niklas
most_wanted skönt att du snackar ut, för det är nog det lättaste att få sakerna bättre, visst ingen kommer bli som vanligt eftersom hennes plats är nu hilmen och det ska det vara, men saker kan bli bättre. Håll dig bara i kragen o gör det hon önskad du gjort, lätt att säga, svårt att göra - ja vet. Men i livet så lever man på att försöka, minns henne som något underbart och så blir alla tankar om henne fina. tack för att du skrev.
lårkaka P25 tycker du har fel, jag hanskades inte med skämt, och fall det händer någon katastrof så skämtar jag inte bort det, fall det är som du säger så är det otroligt synd, finns bara vissa som skämtar bort det och det handlar inte om hur dem hanskar det, utan hur idiotisk man är , peace
lårkaka. men om någon skämtar med honom om tsunamin som han själv var nära att stryka emd i? skulle det vara kul? eller om någon skulle skoja emd någon som blvivit ofredad om vålstäktsmän o dylikt? det är du som för väldigt känslolösa argument. man ska kunna skoja, no doubt men frågan är om det inte rättare sagt är rent taktlöst än roligt? herregud han var ju med vad fan är det att skoja om?? det finns gränser. Många kan ksoja om min bakgrund, eller om min kultur osvosv sånt kan va skitkul men anär det handlar om såna här stora grejer så är man dum i huvudet om man skojar om det. helt fucking jävla stört. al3. det är hemskt att det händer sånt här runt om i tredje världen, svält, törst, naturkatastrofer, krig..och det är väldigt smärtsamt att läsa om att du ska ha behövt vara emd om något sådant. men tack och lov så är du välbehållen och man kan blki galen av att tänka för mkt om om om..om jag hade dragits med i vågorna osv. lårkaka. en en gång. jag försatår itne vad som är kuatt skoja om Estonia och sånt. det är rent ut sagt respektlöst.. och jag är trots allt en person som har ganska hög självdistans och hög humoirgräns. men att göra sig rolig på folks lidande, och permanenta kastrofer är aldrig roligt i min mening. speciellt som människors liv akn ha slagits i spillror pga dessa händelser.
Femme fatale
sen om den som varit med skämtar i ett sätt att bearbeta sin sorg eller uttrycker chocken på det viset är väl en annan sak än om någon som inte bearbetar något skoja på det viset.? När min morfar dog till exempel så skrattade jag i ren chock under sorgevakandet. Jag kudne inte hanetra det. men om någon utomstående hande skrattat hade jag såklart tagit illa vid mig.
Femme fatale
lårkaka P25 Jag kanske inte är vuxen men är mogen nog om vad som är rätt och fel, och fel är att skojja bort en sak. Och är mogen nog om att veta av vad respekt är så ser inget med åldern att göra? Det kan ju finnas omogona 25 åringar. "Att kalla folk som skämtar om katastrofer för idioter är som att kalla folk som gråter för svaga människor" det är inte ens i närheten av det, tänk fall du varit med och någon väldigt nära var med i vågen och han,hon dog. Och ja kommer fram till dig, haha va fan du skulle skitit att rädda han/hon du skulle surfat eller letat maneter. Tror inte du skulle reagera på ett bra sätt, tror verkligen inte det. Det som hände kommer du aldrig förstå, för du har inte varit med om det, och darför så snackar du som du gör, medans andra försöker förstå som t.ex Amar och resten av dem som skrivit i tråden, alltid en som kommer med en massa konstiga svar, men som sagt folk är ju som dem är..
lårkaka vet du vad som är jävligt svagt? det är att så fort man inte kan stödja sina argument börja skylla på andra saker som al3s ålder? agumentera för din sak istället för at tdra upp helt irrelevanta saker i tråden. du jämför saker som inte har ett dyft emd varandra att göra. al3 skrev i sitt första inlägg att det var andra som drev med honom. andra som antagligen itne avr med om det hela. DET är INTE okej
Femme fatale
Amar F17 håller med till 100% en naturkatastrof var det sista syd asien behövde verkligen såg ju själv hur folk tiggade om nåra små slantar för att överleva och kunna äta, och så går deras så kallade hem bort, spolas bort. Unga barn som sålde frukter, såg en unge som sålde en sort kärleks frukt nåra sekunder innan vågen, och efter vågen hade stormat förbi, så såg man hans frukter där långt borta i en vagn, helt förstörd. Sånt borde inte hända. Och jag tack varje dag att man lever, men ändå så har man skuldkänslor för att vara så egostisk ibland, att neka nån att skänka pengar när dem frågar, att bara se en person som en vanlig person gör den fattiga till den rikaste i världen. Och nu ser jag alla som lika,vill inte dra gränser. Så man känner en massa skuldkänslor för att hjälpa, för när allt det som hände, så var det personalen på hotellet som tog hand om en, medan en av dem hade en syrra som dog i phuket, en bror i phi phi island och även fast dem hade dött så trösta dem oss.. fint folk det där. Så nu kanske du förstår varför jag ogillar när någon skämtar om sådant. Men skuldkänslorna blir bätte för ca 1 månad sen så va vi med i lokatidningen och ville sammla in skol matrial till skolor vi fick va 100 kilo skol böcker,pennor,sudd. Så dem får fortsätta livet utan en massa saker som står i vägen. tack för att du skrev som du skrev. / alexis
al3. när man är med om saker.. och ser folk ha det så så får man automatsikt en känsla av hjälplöshet och inte räcka till. man vill på något sätt kunna hjälpa.. kan man itne det eller känner att man "inte gör sitt bästa" så får man just skuldkänslor. Thailändarna har verkligen visat ädelt mod och hjärta då de tog hand om västerlänningar fastän de hade drabbats värst i och med att de itne barfa hade förlorat anhöriga utan även deras hem. Måpnga har påpekat att det här med tsunamin har förstorats upp bara f.ör att det handla om vita västerlänningar. den saken är sann , folk dör varje dag men eftersom den var så omfattande o så många på en gång plus att naturen alltid har faschinerat människor Så det är itne kosnstigt att det blev sån uppståndelse. plus att det är självklart att de sk,rivs mkt om det i svensk media i samband emd att de befann sig många svenskar där för tillfället. al3, du har det antagligen jättejobbigt och jag tror du skapde tråden för att på ett sätt få ut dig allt de här. det är lätt att känna sig ensam.. bortglömd.. och förbisedd när man har varit emd om upplevelse som folk runt omkring en egentligen itne kan förstå. Finns här om du vill ha någon att prata med. kärlek
Femme fatale
Amar F17 Jo det ligger nog till så, det va första gången ja va med om nåt sådant så det kanske va en självklarhet att man fick det, resten av min familj fick även det,vi fatta inte riktigt att vi åkte ditt 13 till thailand och kom hem 13 st. Många ser det som omöjligt att vi kunnde hålla upp så många, men det gjorde vi. Thailändare har verkligen ett stort hjärta, och på flygplatsen visade dem det, genom att skänka mat gratis, vatten gratis, godis allt. När nyss deras ekonomi just gått i kras p.g.a av Tsunamin, men denna värld har fortfarande mycket att lära sig. Och kanske ska vi i väst börja tänka med ett annat tankesätt. Det ser man ju bara genom att folk såg tsunamin som den va, "320 tyska turister fattas fortfarande" medans 15 tusen om inte mer fattades i bara thailand, och att över 3 miljoner hade blivit hemlösa. Men det är sånt man får hoppas fixa sig att folk ändrar syn på saker och ting. Japp, ville bara skriva av mig det ja va med om är inte något ja försöker tänka på varje dag, men ibland kommer det fram, men ser det bara som en stark sak, för då vet jag att ja ska hålla mig på rätt väg, ja räddades för en orsak och det har ja respekt till. Så då fummlar jag inte till det genom att göra onödiga grejer ute på stan osv, man blir bätte som person :) / alexis
och tack Amar det är bra att det finns folk som du, som kan ser saker ur andra vinklar, verkligen posetivt personer som du ger en person leende på läpparna.
al3. tacka inte för självklarheter vännen.
Femme fatale
lårkaka P25 menar mer riktat mot tsunamin, du va inte med va? och du hade inte gillat fall ja skämta bort någon av din familjs död? du hade inte tyckt att det va så kul fall man skämta bort det eftersom det har forskarna bevisat eller hur? Och klart folk blir arga, eller tar illaupp när du skriver på det sättet du skriver, låter verkligen inte bra.
lårkaka. du kan inte ta för givet att jag ska förstå vad du menar när du skriver otydligt . 2Fast nu ser jag att jag glömt nämna att det inte gäller folk som är med i olyckorna utan när man ser/hör om det på nyheterna som man handskas med det genom att skämta bort det. Nu kanske ni förstår det jag skrivit lite bättre och kan sluta försöka förklara för mig hur jag ska tycka och tänka? " detta skrevs ju efter det jag skrev som sagt så jag kan inte anta hur du har resonerat dig fram. jag nämnde självdistansen bara för att på något sätt visa att jag inte är en gnällkärring utan humor. jag är itne grälsjuk men när du inte förklarat att du menar personerna som drabbats så är der klart man hajjar til lnär du skriver att det INTE är respeklöst. jag har inte på något sätt sagt att du inte får ha dina åsikter..jag har inte bråkat jag har bara ifrågasätt ditt sätt att tänka. och jag håller fortfarande fast vid att ålder ändå är itne svaret på något av det som framställt i denna tråd.
Femme fatale
Men jag tror inte att lårkaka menar man går fram till en person som drabbats av en katastrof, hånskrattar personen i ansiktet och skämtar om hela grejen. JJag var inte där, och jag kände ingen som var, men jag gick ändå runt och skämtade om det. Men om jag träffade någon som var där, eller hade familj/vänner där så skämtar jag ju inte om det när de är med. DET är respektlöst. Herregud, förstå vad han menar.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Ah, jag blir så sur att folk på Whoa söker så mycket efter något att klaga på att de ofta missar hela poängen med någons inlägg.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
mephisto P1 så bara för att du inte känner dem som dog, så skämtar du om det? och fall du känner dem som va där skämtar du inte? hm..
al3: Ja, jag har aldrig tyckt att det har varit roligt att det dött jättemycket folk. Tvärtom, det är sjukt tråkigt att det ska bli så. Men jag bearbetar saker genom att skämta bort dom. Blir jag sårad av en kompis skämtar jag bort det, bråkar jag med mina föräldrar skämtar jag bort det. Jag är sån. Förlåt om jag inte tillfredställer dina behov. "och fall du känner dem som va där skämtar du inte?" Om jag hade kännt någon som varit där hade jag nog skämta tom det efter ett tag. Men inte för att jag tycker dte är kul, utan för att gömma undan min sorg.
EmCee: Ja, men man får tydligen inte tycka så.
Mm, annars är man respektlös. Jag förstår mycket väl att det inte är roligt att höra någon skämta om det. Men, iallafall jag, står inte och skämtar om det på bussen. Det gör jag med mina polare, som jag vet, inte är drabbade och också skämtar om det. Jag skulle aldrig någonsin skämta om det framför någon som blivit drabbad
mephisto P1 okej, men varför skämta om det? nämn några roliga saker, eller hur skämten skulle låtit.
Jag har ju för fan skrivit att jag skämtar om det för att bearbeta hela grejen typ 4 ggr nu? Det var ett jävla tag sen detta hände och jag har lagt allt bakom mig så jag kan inte skriva några skämt.
mephisto. ärligt talat så förstod inte jag att lårkaka menar de som är berörda kan skratta. utan jag uppfattade såsom att folk som inte varit utsatta kan göra det. varför jag tolkade det så var att han inan inte hade sagt att han menade det drabbade så jag drog paralleller till sjhälva topicen. att trådskaparen blir ledsen nä-r andra oberörda skrattar-
Femme fatale
Jag är 15, fyller 16 i September. Vad nu det har med saken att göra =)
Det är skit.. den som jag känner (/kände) dog där... inte kul att höra folk skämta om de...
<3
lårkaka. suck - jag blev inte mycket upprörd jag tyckte det var IRRELEVANT. Jesus man! om du dömer folk på ålder så är det ju ditt problem inte så att det skadar mig
Femme fatale
och inna du hinner missuppfatta. det jag menar med ditt problem är att det drabbar ju bara dig själv att se i siffror. men jag tror inte du e så egentligen .
Femme fatale
vadå har inget vett? har du tänkt på alla barn i afrika som där varje dag??.. sörjer du för dem?.. Personligen så berördes jag inget av det, rätt coola bilder där ifrån facinerade mig bara. World Trade Center incidenten var ju grymt intressantare.
Jag hade helt glömt av det förräns jag läste den här tråden. Jag var inte där och jag känner ingen som var där så jag har itne riktigt någon relation till det. Det är hemskt med de människor som dog, men jag kan inte erkänna att jag bryr mig så mycket, det händer sånt här varje vecka.
HHakaHG P0 klart man berörs av det, men detta gjorde ändå så att mer än miljoner blev hemlösa på 1 minut det är det sorliga. Och barnen med afrika är det folk som varje dag hjälper till. Kan hålla med om bilderna, tog ett par riktigt klock rena bilder.. Grymt snygga.
lårkaka P25 va kan ja kalla dem då? Dem är ju otroliga, något speciellt. Och är du ironisk? Fall du läser allt jag skrivit så är jag inte ett dugg okänslig.
HHakaHG P0 VAd gör du för att hjälpa barnen i afrika då? INGENTING!! Du är ond
<3
Det är en sak att skämta om det, om man själv varit med om det. Då kan man se det som ett sätt att handskas med det.. men har man själv inte varit med om det är det bara respektlöst att gå fram till en person, som nästan dog eller kanske förlorade sin familj, och skämta om det.
Just Like That.
al3 P17 Anledningen till att folk skämtar om det, är väl för att de inte riktigt vet hur de ska bemöta dig på något annat sätt. Tyvärr.
California, knows how to party!
Så länge det inte finns på löpsedlarna är det inget att bry sig om.