I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur påverkar våra namn hur vi blir som personer?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-09-04 23:18

Hur påverkar våra namn hur vi blir som personer?

Jag har funderat ett tag på om namnen vi får som barn påverkar våra personligheter som vuxna.

Såhär ser min tankegång ut ungefär:

1: Som barn börjar du bilda en uppfattning om ditt "jag"
2: Ditt namn är något du mest av allt borde förknippa med dig själv eftersom när någon kallar på dig genom att använda ditt namn så hör du ordet Felix t.ex. och förknippar det med ditt "jag"
3: Ett namn med hårda konsonanter som t.ex. Krisitan jämfört med ett med mjuka konsonanter som t.ex. Olle skulle alltså kunna ge dig olika självbild pga. hur namnen i sig låter.
4: Kanske skulle barn med namn som Kristian påvisa fler hårda personlighetsdrag än barn med namn som t.ex Olle

jag har ingen som helst statistik på dehär eller nåt sånt men jag tyckte ändå att det är hyffsat troligt.. vad säger ni?

2005-09-04 23:39
Jag tror mer att våra namn speglar våra föräldrar.
Tror inte på det där "mitt namn betyder.." eftersom det är våra föräldrar som har valt det.

2005-09-04 23:44
Nja, jag tror det är personen som gör namnet och det är därför ni har fördomar.

Liksom "ja tror man blir fett rik om ma nheter janne iaf" beror ju antagligen på att någon som du vet vem det är, heter janne och är fett och rik eller nått.

Har man ett svensson-namn "anders svensson" eller något, så krävs det mycket för att man ska sticka ut från mängden och komma ihåg namnet. Som fotbollsspelare anders svensson.

men om man däremot heter något ovanligt och något som är lätt att uttla som "korvmannen" då kommer folk ihåg det, bara för att namnet är ovanligt och lätt att komma ihåg.

1.Så har man ett vanligt namn - så kämpar man mer för att bli ihågkommen och folk med såna namn kan alla andras namn

2.har man ett ovanligt namn men lätt att uttla - så kommer de flesta ihåg den personens namn, medan den personen inte kommer ihåg vad någon heter.

jag är det andra altenativet där.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-09-04 23:49
broed
så alla som själva har namn som är svåra att komma ihåg, har det svårt att komma ihåg andras namn?

2005-09-05 00:10
ingen aning, men alla julia jag någonsin träffat har varit dryga.
fast jag tror inte att namnet påverkar hur vi blir, juliorna är nog bara en slump.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-05 09:52
xavante P16
Nej, det har jag inte sagt något om.

utan såna som har ovanliga namn men lätta att uttala kommer folk ihåg. Och den personen glömmer oftast bort andras namn..alltså, så är det för mig.

jag har ett ovanligt men enkelt namn, så alla kommer ihåg mig men jag kommer inte ihåg någon, typ.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-09-05 10:28
Ens namn kan säkerligen påverka hur man utvecklas som person. Jag tror dock att påverkan beror på de signaler namnet sänder till omgivningen snarare än namnets ljudbild.

Att heta Ronny kan till exempel jämföras med att ha arbetarklass stämplat i pannan och det kan påverka hur andra ser på en vilket påverkar ens personlighet.

2005-09-05 10:54
6-12-5-23, en annan sak är att det ofta finns namn som är dömda.. T.ex Linda nästan alla tycker det är våpigt etc etc etc

2005-09-05 15:27
vad är måns för sorts personlighet då?

2005-09-05 16:34
lårkaka P25

de jag känner som har dubbelnamn är inte gay, de bara verkar gay eftersom de är moggisar som har dubbelnamn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-05 16:42
På en gymnasieskola här i kd var det en tjej som hette Ahl i efternamn och Ann i förnamn. Hon mådde heller inte så kanon.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-09-05 16:48
undrar varför man aldrig hittar alla dessa Ann Ahl när man söker på t.ex. hitta.se eller eniro... bara massa Ann-Britt Ahl och liknande...

2005-09-05 16:50
ThomasQuick P55

du är väl medveten om att vissa namn inte går att ge sina barn i sverige? hitler eller satan t.ex. samma med namn som enbart är "roliga" som bajskorv eller så.

har du inte träffat henne så kan du väl knappast intyga att det stämmer? myt.

2005-09-05 16:51
junkgirl hon kanske har bytt. Hon gick i trean i alla fall när jag gick i ettan. Sett henne på bild i skolkatalogen t om.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-09-05 16:51
ThomasQuick P55

japp. det har jag definitivt. och jag har redan kollat det på den säkraste källan man kan få tag på: scb.se (statistiska centralbyrån)
men tack för erbjudandet. motbevisa mig gärna.

2005-09-05 16:53
ThomasQuick P55

nej, jag utgår från att namn som Polly-Ester är en myt.

2005-09-05 17:01
ThomasQuick P55

jag tror vad jag tror. det handlar inte om ära utan om att jag inte tror på allt som skrivs på nätet. men lyckas du motbevisa mig så erkänner jag självklart mitt misstag. till dess har du inte ett ben att stå på.

2005-09-05 17:08
han har nog levt ett hård liv pga sitt n ..

junkgirl
undrar varför man aldrig hittar alla dessa Ann Ahl när man söker på t.ex. hitta.se eller eniro... bara massa Ann-Britt Ahl och liknande...

för att vissa människor är förutseende nog att inse att deras namn kommer att fungera som mecka för busringare och allmäna idioter och därför väljer att hålla sitta nummer privat?

2005-09-05 17:08
ThomasQuick P55

vad heter du?

2005-09-05 17:09
Demento P19

låter troligt det med.

2005-09-05 17:12
ThomasQuick P55

nu hänger jag inte med här?

2005-09-05 17:36
lårkaka P25

bull. jag hittar namn som bara en enda har. det du pekar på r efternamn. alla förnamn syns.

2005-09-05 17:47
lårkaka P25

sök själv.

Det finns 1 kvinna som har förnamnet Good .
Det finns ingen kvinna som har good som tilltalsnamn.

Det finns 3 män som har förnamnet Evil .
Av dessa har 1 namnet Evil som tilltalsnamn/förstanamn.

bara ett par exempel...

2005-09-05 18:11
Jågurt P17

överrepresenterad = fler procentuellt än det är i samhället. lite klumpigt uttryckt.

2005-09-05 18:24
Lyssna på texten till låten "A boy named Sue"
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2005-09-05 18:41
lårkaka P25

på vilket sätt är det en paradox?

2005-09-05 21:02
lårkaka P25

jag vet vad en paradox är. jag förstår 'skämtet', men finner det inte lustigt eller vettigt.

2005-09-05 21:18
ptja, att ha ett namn som rimmar på en för smågrabbar väldigt spännande del av den kvinnliga anatomin har ju inte alltid varit så kul, men jag ser inte hur det skulle ha format mig som människa
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-09-05 21:20
junkgirl

och jag känner till en Anne Ahl, lärare på en högstadieskola i sollentuna.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-09-05 21:30
Misery_chick

jo, jag hittade en sån. men ingen Ann Ahl.

2005-09-05 22:52
hade jag hetat wallenberg eller bernadotter hade det väl gynnat något i tillvaron=)

2005-09-06 00:22
4: Kanske skulle barn med namn som Kristian påvisa fler hårda personlighetsdrag än barn med namn som t.ex Olle

hahahahaha...så en kille som heter Kristian borde teoretiskt sett vara hårdare än en Olle? hahaha
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2005-09-06 00:23
Y-barn finns ju...

2005-09-06 12:28
Det där med 'hårda konsonanter - hårda kids' styrker jag fan!
Har också funderat på det där för några år sedan, kom till ngn liknanade teori om jag ej minns helt galet.

Kan namnförankrade celebs skapa karaktärer? Jag heter Carl och har hela min uppväxt förknippat mig med kungen :)

2005-09-08 22:42
tror inte det, men en polare är jääääääääääääävligt bra beskriven på en sån namnkopp med just hans namn..Per :P
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2005-09-10 10:04
hur kommer det sig att alla rödhåriga killar heter robert (ofta)

känner st 4 av dem är rödhåriga
krydda med lite finess....

2005-09-12 08:22
hahahaha
krydda med lite finess....

2005-09-14 12:32
2.har man ett ovanligt namn men lätt att uttla - så kommer de flesta ihåg den personens namn, medan den personen inte kommer ihåg vad någon heter.

det stämmer in på mig. jag är helt kass på att komma ihåg namn. jag menar inget illa och vill komma ihåg men det är fett svårt.
I´m with stupid--->

2006-06-24 03:23
på ett sätt så känns det ganska självklart att våra namn påverkar vår personlighet i viss mån, i alla vissa namn. skulle man som exempel ge en flicka namnet gustav skulle hon antagligen bli behandlad på ett annat sätt än om hon fick namnet anna, och på det sättet påverkar det hennes personlighet.

och i och med att folk har fördomar mot folk med vissa namn, och skapar sig förutfattade meningar om personer efter deras namn grundat på hur personer man träffat innan med samma namn betett sig så blir det näst intill en självklarhet att våra personligheter styrs indirekt av våra namn. fast egentligen mer av människor som säger namnet.

hur som helst så har alla "Therese" (oavsett stavning) jag träffat varit skitjobbiga.
Rehab is for quiters.

2006-06-24 04:59
Min kompis till exempel. Hon heter Tora, och är den enda jag känner som heter det. Inte nog med att hon är väldigt speciell så vet de flesta vem hon är just pga hennes namn..

2006-06-25 13:57
Jag har ett ovanligt namn som alla minns lätt .
Alla känner apan, men apan känner ingen .
Kna inte räkna alla som kommit fram till mej på fyllan "Hej Tiffany, kommer du ihåg mej, vi träffades på "den å den" festen." som jag aldrig sett förut . MItt dåliga minne hjälper till .

SEdan äre snyggt å få kommentaren; "Jaha, gåru på den skolan?, vet du vem Tiffany är då?"

hejdinflink2

MIn kompis heter Kristian men kallas Olle av alla utom föräldrarna . HUr blire för honom då?
Tüffü was here!

2006-06-25 16:53
mitt namn = gudsgåva.. stämmer bra det
Producent

2006-06-26 13:34
Jag är y-barn så det har varit lite kämpigt förut.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2006-07-19 09:13
"hur som helst så har alla "Therese" (oavsett stavning) jag träffat varit skitjobbiga."

true shit true shit!

2006-07-19 16:05
hmmm,,hur är det då för dem som e adopterade,,,många av deras namn byts ju när de kommer från sitt land till sverige??mina föräldrar hade inte heller någon tankte på att byta namn på mig heller så ja har kvar mitt Indiska namn och skulle aldrig kunna se mig själv heta Anna,petra,,stina..osv...men min lillebror bytte vi namn på och han vill inte ens veta av sitt indiska namn,,,,????????

"hur som helst så har alla "Therese" (oavsett stavning) jag träffat varit skitjobbiga."

true true,,,,

2006-07-19 16:47

HAHA, stämmer fan
så är det med det som det är med det som är.....

2006-07-19 17:19
De flesta som heter Linda är iaf snygga som fan.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-07-20 00:26
Ah jag blev ju på tok för slirig..

2006-07-20 17:00
givetvis. namnet är ju en stor del av ens personlighet. som min polares ungar; Nico (ja, han är döpt efter steven segals karaktär i filmen nico) är lite av en..."tuffing", kaxig o så. medan hans bror Diego (som är ett lite sådär gulligt namn) är mer gosig och kramgod.

fast jag vettefan vad andrijana skulle säga om min personlighet..
We call them winerbrods.

2006-07-21 19:30
Torgny är ett bra namn det heter min farbror och hanär Riktigt lugn och säker en stabil smart kille så det tror ja inte på alls och jag känner en snubbe som heter olov och han är hård och helt känslokall
Jag är en tviiiiivelaktig figur

2006-07-21 20:17
min pojkvän heter christian och han är mjukast i världen.
fast de kanske e för att han stavas med ch...?
JMD, Jag Måste Dansa!