I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2005-09-07 09:56

Vad är sant?

Oändligheten. Universum. Två saker som människan i årtusenden har försökt förstå sig på. Men igentligen så är det nog inte så svårt att förstå. Om vi säger så här; Energi kan inte försvinna, bara omvandlas. Detta är sant. Detta betyder då att man igentligen inte kan dö i normal mening. Du kan inte bara försvinna, bara omvandlas. Döden är igentligen inte slutet, bara början på något annat.

Men vad har detta med universum att göra? Jo, eftersom man aldrig kan försvinna, så kan man igentligen heller inte skapas, eller hur? Alla ting här i världen har igentligen aldrig skapats, utan de har altid existerat, eller rättare sagt deras energi. Livet i sig är oändligt. Om vi säger såhär; Kan någon se ingenting? Försök. Omöjligt eller hur? Vissa ser kanske ett tomrum, fyllt av mörker, medan andra ser ett oändligt ljus, men inget av det är sant. Ingenting är just ingenting, och därför har ingenting något att göra med allt. Allt och ingenting är igentligen samma sak eftersom ingen av de båda har någon början eller något slut. Universum är allt men också ingenting. det har aldrig börjat, men har heller aldrig slutat. Forskare har bevisat att universum pulserar precis som ett hjärta. det exploderar, för att sedan krympa ihop, för att sedan explodera igen. Allt tar bara längre tid. Allt och ingenting går hand i hand...

(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_) Those are Bunnys. Copy Bunnys into your signature to help him on their way to world domination

2005-09-07 13:25
hmm.. emelpee.. läs vad du själv nyss skrev, sen läser du hans inlägg.

2005-09-07 14:21
emelpee, definitionen på "ingenting" är väl aningen luddigare än definitionen på "äpple"?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2005-09-07 17:33
Ingenting och inte är snarare mer lika. Om vi nu ska ha svenska lektion.

"Energi kan inte försvinna, bara omvandlas. Detta är sant. Detta betyder då att man igentligen inte kan dö i normal mening." Utveckla det där. Hur dör man i onormal mening?

Du har satt ett = mellan energi och liv.. Blir en tegelsten levande när jag kastar upp den i luften?

Definera "inte skapas" .

"Universum är allt men också ingenting" Är jag ingenting, hur kan ingenting kasta upp en tegelsten i luften och få den levande? Jag borde ju vara gud.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org
Graffare

2005-09-07 19:53
asså...det där var rätt invecklat men du har fan en poäng i det där..vi dör inte..vi omvandlas.
They called me Mr. Glass

2005-09-07 20:03
-mäliS-
Utveckla det där. Hur dör man i onormal mening?
"vi" kan inte upphöra att extistera.
det vi tror "vi" är, är väl bara en samling intryck, som den här lilla killen i vår hjärna använder sig av.
men jag tror för att förstå livet bättre, måste vi korsfästa oss själva,
dvs den här "iaktagaren" i hjärnan. och se oss själva som konstant.
så därför dör aldrig den egentliga kärnan som vi består av,
utan bara de sinnen som "iaktagaren" använder sig av.

stephen r. covey sa det:
we are not human beings on a spiritual journey.
we are spiritual beings on a human journey.

2005-09-07 20:08
det enda som upphör att existera är våra former,
de instrument vi använder oss av för att vinna erfarenheter.

2005-09-07 20:18
Erm orkar inte kommentera alla fnosknedslag i denna tråd men kan inte låta bli att fråga: Är att dö "i normal mening" enligt dig ekvivalent med att varelsens massa upphör att existera?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Arrangör

2005-09-07 21:37
hm.. är inte riktigt säker på om detta stämmer, men iaf så fick jag för mej att energi visst kan skapas, men inte förstöras, är det inte så? Rätta mej om jag har fel men har nåt gammalt minne av att någon lärare sagt det, troligtvis fysiklärare då.

I det fallet så finns det en början men inte ett slut. Undrar vart man tar vägen när man dör då :) Jävla skön tanke iaf. We are part of everything =) it's fuckin' great
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-09-07 21:46
men iaf så fick jag för mej att energi visst kan skapas, men inte förstöras
jo.
men är det inte det alla sagt också?
Arrangör

2005-09-07 21:47
Jo, eftersom man aldrig kan försvinna, så kan man igentligen heller inte skapas, eller hur?
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör

2005-09-07 21:48
Alla ting här i världen har igentligen aldrig skapats, utan de har altid existerat,

typ det.

2005-09-07 21:52
jag bävar för hur tråden kommer utvecklas när villson får nys om den.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Arrangör

2005-09-07 21:54
men är det så som jag sa?

2005-09-07 22:05
ja. det är som du sa.
energi kan inte upphöra att existera.

2005-09-07 22:08
vänta. säger man sådär?
äh. spelar roll

2005-09-07 22:11
Antimateria är den totala motsatsen till materia, alltså ingenting mot allting. Träffas dessa neutraliseras båda till ett neutrum. Den materian vi ser i universum är bara materia som inte hittat någon antimateria att neutraliseras av.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-09-07 22:21
På samma sätt som romarna vägrade acceptera siffran 0.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-09-07 23:27
Miaz

"därför dör aldrig den egentliga kärnan som vi består av,
utan bara de sinnen som "iaktagaren" använder sig av."
Ordet dö är ganska svårt att definera. Energin i vår kropp dör inte nej. Men det är inte direkt nån nyhet.

Vad är vi utan vår hjärna? Snart inte mer än ett blad på trädet. I min mening av ordet klassar jag mig då som död. Sitter ni inne med något om att mina tankar/jag skulle forsätta existera efter att min hjärna dött så vill jag gärna ha de framlaggda tydligare.

Är tråden ett filosofiskt utspel på att grisen snart drar nytta av energin från min död så känns det rätt lamt.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-07 23:49
Vad är vi utan vår hjärna?
gud.

2005-09-07 23:51
vilket vi visserligen är med den också, men istället för att identifiera oss med gudomlighet så gör vi det med en massa anat.

2005-09-07 23:52
Sitter ni inne med något om att mina tankar/jag skulle forsätta existera efter att min hjärna dött så vill jag gärna ha de framlaggda tydligare.
det gör jag inte.
för det tror jag inte

2005-09-08 00:09
"Vad är vi utan vår hjärna?
gud.

Sitter ni inne med något om att mina tankar/jag skulle forsätta existera efter att min hjärna dött så vill jag gärna ha de framlaggda tydligare.
det gör jag inte.
för det tror jag inte"

Du säger emot dig själv.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-08 00:14
nej. det gör jag inte. läs om.

2005-09-08 00:19
"vi" (inte mitt namn, inte mitt personnummer, eller mina åsikter, utan gud som vi är) kommer upplösas i oändligheten när vi dör.

2005-09-08 00:21
"gud som vi är"

huh?
me no get it?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-09-08 00:24
Antar att du menar att vi är gud/gudars spratteldockor. Att en gud bestämmer sig för att spela tv spel med en annan kropp efter att min dött. Men sånna fall är det ju enligt dig han som är "mina" tankar? d.v.s. de lever vidare? annars får du formulera dig bättre.

Tänker inte utveckla det till en finns-gudar-diskution. Antingen tror man på vetenskap eller gudar, och inte heller det kommer jag diskutera.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-08 00:26
kalla det något annat, kalla det energi, kalla den braman, världssjäl, kollektivt medvetande.
vad allt består av är en och samma, och jag valde nyss att kalla det gud (för jag antar att det är det alla kallar gud).

personen, den vi i nuläget är (åsikter osv), kommer att upphöra, i en korsfästelse, när vi dör.

2005-09-08 00:29
men vår egentliga natur har alltid funnits, gud/energi/bla/bla.
och kommer alltid finnas.

2005-09-08 00:32
får du ihopp världssjäl och 200 000 döda afrikaner per vecka så kan vi forsätta diskutionen. Ge mig ett bra utlägg nu..
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-08 00:33
vad menar du?

2005-09-08 00:33
där tog den slut.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-08 00:34
men haha?
vad menar du egentligen? vad hade det där med något att göra?

2005-09-08 00:36
Varför ska folk tycka så mkt.. kan dom inte bara va?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-09-08 00:38
tassel
vissa finner det intressant att engagera sig i lönlösa disskusioner, såsom varenda metafysisk disskusion.

2005-09-08 00:39
sen tror jag också, för att enbart kunna "vara", måste man först genomgå ca 100000olika sätt att se på världen, och sedan komma till freds med att allt är skitsnack.

2005-09-08 00:43
Miaz
Vissa kanske tycker om det som det är?

2005-09-08 00:44
sorry jag sitter och är ironisk för jag inte vågar gå ut till tjejfesten pga att jag inte kommer kunna bidra med nått intressant =(

2005-09-08 00:44
visst.
bra. önskar jag vore en av dem.
alla dessa jävla ord blir bara en massa jävla pretantiöst skitsnack.
det enda vettiga som finns är nihilism, resten borde ha gått under med jesus.

2005-09-08 00:48
Tja nihilism kan jag bara kontra med att jag inte skulle vilja leva i en sån värld... fast kallar mig själv nihilist för att verka konkret i mitt tänkande. eller när jag känner för att vara elak ^^

2005-09-08 00:49
nihilsm överallt i världen innebär inte en dålig värld för den med moral

2005-09-08 00:53
skulle det vara nihilism överallt skulle ju inte moral "finnas".

2005-09-08 00:55
överallt i världen menade jag mer som utbrett, inte i vartenda hem.

2005-09-08 00:57
blir ju ett helvete för dom som inte är nihilister då.

2005-09-08 00:58
varför?

2005-09-08 01:00
för många nihilister leder till fler omoraliska människor (i en ickenihilistisk hjärna) och folk som inte är nihilister föredrar oftast god moral.

2005-09-08 01:02
"enda vettiga som finns är nihilism, resten borde ha gått under med jesus." ironi är ballt.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-09-08 01:03
-mäliS-
Ironi? Det stämmer ju om man tänker på ett visst djup.

2005-09-08 01:04
för många nihilister leder till fler omoraliska människor (i en ickenihilistisk hjärna) och folk som inte är nihilister föredrar oftast god moral.
jag litar inte det minsta på moral, men detta betyder inte att jag ravar omrking och hugger ihjäl folk.

2005-09-08 01:08
Vadå litar inte på moral. Låter inte nihilistiskt för övrigt. Om man verkligen lever utan nån tanke på att moral är viktigt så gör man nog en jävla massa omoraliska handlingar hela tiden av det enkla skälet ett det går lättast så.

2005-09-08 01:10
hur är det enklare?
ge mig ett exempel.