I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Allt är relativt" eller?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-20 23:21

"Allt är relativt" eller?

Mhm, okej.

Jag pratade med ngn kompis för ett tag sedan och
denne hävde ur sig att allt inte alls är relativt.
Jag har nästan alltid tänkt på saker och ting som relativa,
men jag fick höra att "Om man säger att allt är relativt så
är inte det relativt
" dvs att den sanningen inte är relativ,
och då är inte allting relativt...

Vad får ni för spontana tankar, och vad säger ni när ni hunnit
tänka efter ett litet tag?
Går ovanstående uttalande ihop för er?
Om det gör det så blir "Allt är Inte relativt" en paradox
då man konstaterar en sanning..! (¿?)

Själv så är jag inte säker och har tänkt rådfråga en psykolog eller kurator för att inte hela min världsuppfattning ska gå i stöpet..!!
Men jag börjar här på whoa..

Så, kommentera helst första citatet och klura sen vidare i texten.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-20 23:44
Eftersom att allt är relativt, så är även meningen relativ.
Dvs, den stämmer inte. Men den är relativ samtidigt som att den inte är det.

2005-11-20 23:45
Förresten, vad betyder relativt?

2005-11-20 23:46
Sluta asdöda min tråd :
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-20 23:48
relativt, är väl typ, Jämförbart och som inte är konkret bundet
vid en bestämd eller fast regel?
..lite spontant bara.
Kom gärna med åsikter...

2005-11-20 23:50
typ, olikt. under olika omständigheter eller bara i allmänhet olikt.
en bok på 100sid är relativt lång. den är lång i jämförelse med en bok på 1sid, den är kort jämfört med en bok på 1000sid.

2005-11-20 23:52
Carlos, sorry, jag vet vad relativt är.
I grundform är det relatera. Och därifrån kan man
göra om det, relaterade, relaterarar, relativt osv.
Men jag frågade åt dom som inte vet.

2005-11-21 01:27
allting är itne realativt... oändlighet t.ex. inget relativt oändligt
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2005-11-21 12:18
Matematisk är inte speciellt relativ.

2005-11-21 12:52
Next_Principle

Är du filosof?
Eller har du gått nån liknande utbildning?
Jag ser fanimej konst i dig.

R2D2

Tänker jag i 5 sekunder har jag rätt.
Men tänker jag lite längre inser jag att jag har fel.

Arrangör

2005-11-21 15:17
Ljusets hastighet är en universell konstant, densamma för alla observatörer vare sig de finner sig i vila eller rör sig i förhållande till ljuskällan.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör

2005-11-21 18:35
Ljusets hastighet är som sagt inte relativ.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör

2005-11-21 19:17
megamanton, mja men det kommer den inte alltid göra.. Så det var ett rätt kast exempel, men som sagt.. ljusets hastighet är absolut.

2005-11-21 20:10
ljusets hastighet är det enda som inte är relativt
12.
Arrangör

2005-11-21 20:18
R2D2 För att jag har sagt det kanske 3 gånger.. Men ingen tycks ju lyssna..

Ljusets hastighet är en universell konstant, densamma för alla observatörer vare sig de finner sig i vila eller rör sig i förhållande till ljuskällan.
Arrangör

2005-11-21 20:20
Roligt att jagg säger en sak 3 gånger utan respons, sen kommer någon helt annan och säger samma sak och får svar direkt.

HAR NI NÅT EMOT MEJ ELLER? ;)
Arrangör

2005-11-21 20:22
haha det är ju ändå relativt till vilka enheter man mäter i t.ex.

Hur menar du då, kan du utveckla det lite?

2005-11-21 21:29
För att lite oförskämt få lägga mig i här tänkte jag klargöra att den absoluta ljus hastigheten inte är relaterad till den mänskliga uppfattningen av ljus, då den absoluta ljushastighen är densamma för alla levande och döda ting i universum.
Rappare

2005-11-21 21:44
Sanningen är inte relativ. Sanningen bara är.

Inget är relativt. Relativt är bara ett ord för att saker skulle kunna vara annorlunda beroende på...

yeah.

2005-11-21 22:06
Relativt är bara ett ord för att saker skulle kunna vara annorlunda beroende på...

ja precis, relativt betyder ju som sagt i relation till ditten eller dutten är saken ifråga mer eller mindre, bättre eller sämre, ljusare eller mörkare osv.. riiiiiiiight?

frågan är alltså vad som inte är relativt (till något annat/alls) om jag har förstått saken rätt(!?)
annars är det mesta här uttryckt ganska abstrakt, vilket får det lite svårt att hänga med. men det är hittills mycket spännande
vadå? jag dyster?
Rappare

2005-11-21 22:16
greggan ;

Bara man bestämmer sig för de regler som gäller i förväg så kan vadsomhelst vara icke-relativt. Ta som exempel, jag gör en regel att blått är jättesnyggt och den finaste färgen, och att spets är det vackraste man kan ha på en klänning. Om jag sen frågar dig vilken klänning som är finast mellan en blåa spetsklänningen och den vita manchesterklänningen så är svaret självklart den blåa spetsklänningen eftersom reglerna säger det.

Eller som att 1+1=2 oavsett vad man jämför med, sålänge reglerna för ett och ett är oförändrade.

2005-11-21 22:31
r2d2 - empirisk studier och observationer, det är fakta. Hade ljusets hastighet varit relativ hade vi inte kommit frma till saker som allmän relativitet m.m. vi baserar en stor del av vår fysik och astronomi på detta faktum. iväg och plugga fysik och astronomi om du inte tror mig
12.
Rappare

2005-11-21 22:39
R2D2 ; Min UPPFATTNING av sanningen ändrar inte vad sanningen är.

2005-11-21 22:42
Den är ju relativ till människans uppmätning av dess hastighet, eller känner du till någon annan mätning av den?

Du kan mäta den hur du vill, den kommer ändå vara konstant.
Prova får du se!

2005-11-21 22:46
Sen om du menar att vi mäter i meter och rymdvarelser mäter genom att ha ett talsystem baserat på roten ur pi kvadrerat med två, spelar ingen roll. Det är karaktären av storheten som är det intressanta, inte enheten, då enhet i princip kan väljas godtryckligt.

Jag skulle till exempel deffinera en Sethion som 3*meter - 1 och få ett annat värde på ljusets hastighet, men skulle man omvandla värdet till meter skulle det, vare sig du vill eller inte, bli densamma.

Rappare

2005-11-21 22:47
R2D2 ; Prova spela som spectator på ett multiplayerspel. Det du ser förändrar inte det som händer. Åskådaren ändrar inte sanningen.

2005-11-21 22:48
Och den fart vi uppfattar att ljuset rör sig i kanske är relativt till särskilda omständigheter som bara råkar råda just i detta solsystem.

Nej, återigen är c (orkar inte skriva ut den riktiga beteckningen längre) universiell och gäller i hela universum.
Rappare

2005-11-21 23:15
R2D2 ; Jag har aldrig påstått att det som händer i spel inte är relativt om man tänker hypotetiskt. Men hur du än uppfattar det som händer kommer inte påverka sanningen.

Det som händer är sanningen. Det du uppfattar måste inte vara sanningen. Det är det jag menar med exemplet.

2005-11-21 23:26
r2d2 - vi pratar inte om ljus som "något som gör att man ser en jävlans massa skit". men jag ger upp, tydligen verkar du vara för trångsynt (och allmänt outbildat dum) för att det ska vara värt att prata med dig. försök till att få människor över internet att ändra uppfattning är nog bland det svåraste man kan göra.
12.

2005-11-21 23:27
att försöka dra enkla paralleller mellan ljusets icke-relativitet och "om ett träd faller men ingen är där för att höra det, låter det då"-teoremet var dock bland det roligaste jag läst på sistone
12.
Rappare

2005-11-21 23:38
R2D2 ; Du frågade hur jag kunde veta att sanningen bara är, och det visade jag med ett exempel.
Rappare

2005-11-21 23:48
R2D2 ; Det är inte så att det som händer är relativt till faktorer, det är så att det som händer händer PÅ GRUND AV faktorer. När det händer är ÄR det bara så. Sen kan man i EFTERHAND spekulera VARFÖR det blev så, HUR det blev så och VAD som skulle kunna hända om något ändrades. Sanningen är lika konstant för det.
Rappare

2005-11-21 23:55
R2D2 ; Nej, det är ju precis det jag inte gör.
Rappare

2005-11-22 00:10
R2D2 ; Jag tycker att jag varit rätt tydlig med, och att det säger sig själft litegrann, men visst.

Har du nånsin hört uttrycket "Många bäckar små"..?
Tänk dig att du har ett gäng trådar, och alla trådar korsar varandra på mitten. Tänk dig att platsen de korsar varandra på är händelsen, och att trådarna är faktorer.
Då ser du kanske att alla små trådar leder ihop och blir den korsningen på mitten, och tillsammans bestämmer de hur korsningen ser ut, hur den känns och hur stark den är, dvs händelsen.
Tänk dig att du läser figuren från vänster till höger en gång, och ser hur trådarna sakta i en rak bana går ihop till mitten, händelsen.

Händelsen händer alltså PÅ GRUND AV faktorer, trådarna.

Men NÄR händelsen ÄR, så ÄR den bara. Den ÄR inte i förhållande till någons uppfattning, den ÄR. Sanningen medans den ÄR, är KONSTANT. När den inte längre ÄR konstant så är sanningen att den VAR konstant.
Rappare

2005-11-22 00:24
R2D2 ; Nej, den är inte relativ till massa funktioner. Den ÄR. Eftersom du dessutom följt utvecklingen från faktor till händelse så borde du förstå att den inte är relativ till någonting annat än den ÄR.
Men, som jag sa. EFTERHAND spekulera VARFÖR det blev så, HUR det blev så, VAD som skulle kunna hända om något ändrades, och dessutom JÄMFÖRA den med ANDRA saker.

Och grejjen med en KONSTANT är att den inte ändras.

Ta t ex att du blev född. Att du blev född är ingenting relativt. Det bara är. VARFÖR du blev född, och VILKA FAKTORER som LEDDE till att du blev född ÄNDRAR inte på SANNINGEN att du blev född.

förstår du hur jag menar nu?
I annat fall får du förklara hur en konstant kan vara relativ, för DET är något JAG inte får att gå ihop.

2005-11-22 00:35
j-adD : "vi pratar inte om ljus som "något som gör att man ser en jävlans massa skit""

R2D2
Vilken sorts ljus syftar du själv på då?

Ja om du inte visste det så kan det mänskliga ögat bara uppfatta ljus av våglängder mellan ungefär 300μm och 750μm vilket är bara är en bråkdel av det totala ljusspektrat.

2005-11-22 00:41
Nej, det syftar inte på att bevisa något utan att endast upplysa dig om att allt ljus inte är synligt då du verkade tro det.
Rappare

2005-11-22 00:42
R2D2 ; Haha, ok, då förstår jag hur du tänker. Men isåfall vet jag inte om det är du eller jag som felanvänder ordet.
För relativ är väl när något i relation till något förändrar en hypotes eller en åsikt.
Som, det är relativt om filmen är bra beroende på om man är blind eller inte.
Eller 1+1 behöver inte vara 2, det beror på vilken regel man använder.
Rappare

2005-11-22 00:54
R2D2 ; Till exempel kan regeln vara att man ska lägga ihop siffrorna istället för att räkna ihop dem, och då blir 1+1=11.
Eller så kan regeln vara det att andra gången en etta dyker upp ökar den i värde på något vis, då 1+1 kan bli 3.
Man kan göra lite som man vill med matte.

Men alltså. Relativt är väl t ex om jag påstår att "det är fel att döda människor" så kan svaret vara "Det är relativt. Det beror på vilken människa som blir dödad, och varför mördaren gör det(och på vem du frågar, och vilken uppfattning han har om mord t ex)"

2005-11-22 01:04
R2D2 ; Till exempel kan regeln vara att man ska lägga ihop siffrorna istället för att räkna ihop dem, och då blir 1+1=11.
Eller så kan regeln vara det att andra gången en etta dyker upp ökar den i värde på något vis, då 1+1 kan bli 3.
Man kan göra lite som man vill med matte.

Du har tydligen inte studerat särskillt mycket matte, med tanke på detta uttalande.

Matte kan man absolut inte göra lite "som man vill med".
Matematiken är väldigt väldefinerad och gäller oavsett förhållanden.

Om du skriver att 1+1 = 11 genom att du har något slags talsystem som lägger sifforna brevid varandra för att representera en summa så kommer ändå 1+1=2 <=> 1+1=11, så du har tyvärr fel.

2005-11-22 01:07
uttrycket syftar på att vi har olika referenser. Inte att allt i universum samt universum i sig själv är relativt, det är raka motsattsen.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org
Rappare

2005-11-22 01:12
Seth ; Riktat till mig och inte R2D2 hoppas jag. ;)

Jag förstår inte riktigt vad "så kommer ändå 1+1=2 <=> 1+1=11" betyder, men om du menar att 1+1=2 inte är lika med 11 så är det ju klart det inte är det, eftersom det använder speciella regler.
Eller menar du kanske att "+" alltid betyder samma sak, och att inga speciella regler kan ändra på det?

Aja, det börjar bli för sent för mig nu. Godnatt whoa.

2005-11-22 01:15
<=> betyder ekvialsens
(det vill säga höger uttryck leder till den vänstra och tvärtom)

2005-11-22 01:24
3+3=33
2+2=22
1+1= x

Vad är x.
4, 7, eller 11?
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-11-22 01:26
Vilket talsystem används vid beräkningarna?

2005-11-22 01:30
Vem har sagt något om beräkningar? Det där är en skild uppgift med tre svarsalternativ. endast ett är rätt.
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-11-22 01:31
Vet att den inte bevisar nått. Kände mig bara tvungen. :-)
checkcheck:

T-ink.se & art4food.org

2005-11-22 01:58
r2d2 - det är lugnt, jag vill inte få dig att gråta. ha ett skönt oskuldsfull ovetandes liv :)
12.

2005-11-22 02:06
hahahaha, yes du reagerade på det också. fyfan, du är guld värd. lär dig aldrig, aldrig något vettigt, lova mig det!
12.

2005-11-22 02:14
nej, nej, nej! överhuvudtaget!

jag är ledsen men det krävs verkligen mycket text att förklara allt och helst ska man läst en massa saker innan. Och dessutom verkar ni ju gå igenom universums fysiska och psykiska a-ö för att diskutera om varje sak är relativ eller ej. men fortsätt ni, det blir en lång tråd, alltid nåt även om ni inte kommer komma fram till ett skit mer än det jag skrev i mitt första inlägg.
12.
Arrangör

2005-11-22 02:38
R2D2, men ljuset rör sej fortfarande lika fort för alla, det rör sej inte fortare för dej än för mej. Det är inte relativt.