Arrangör
2005-11-22 02:42
Det var något som einstein konstaterade, inte ens mina tankar. Suttit och läst en del om relativitetsteorin och det framgår väldigt klart att ljusets hastighet är absolut. Så därför väljer jag att tro på det.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör
2005-11-22 02:54
j-adD, mja men du härmade bara mej :P
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör
2005-11-22 02:55
R2D2, ja men det gäller ALLT ljusets hastighet går lika fort för ALLT. Godnatt :)
nmhbm om du rör dig i ljusets hastighet så borde det väll för dig stå helt stilla? :-)
checkcheck: T-ink.se & art4food.org
R2D2: Ljusets hastighet (i vakum) är exakt. Jävlades bara med hans formulering av det.
Känns lite konstigt att dra in ljusets hastighet i den diskution om allt är relativt. Folk fomulerar det som: den här boken är 10 sidor det är inte relativt.. Nej den är exakt 10 sidor. Grattis. frågan är om dess tjocklek är relativ. inte hur många sidor den är. Dvs frågan är om ljusets hastighet är relativ. Inte om ljusets hastighet alltid är det de är. Ljusets hastighet är relativt, Ja. Ljusets hastighet är konstant genom vakum, ja! Grattis kära whoa fysiker vilka djupa filosofer ni är.
Kanske lite luddigt men alltså hur bra den är, är relativt, hur tjock den är, är relativt, hur snabbt du åker är relativt. Men 10 sidor och en jävla massa km i timmen är inte relativt.. Det är tal.
Mälis Vart vill du egentligen komma? Tycker att du mest motsäger dig själv med dina påståenden Dvs frågan är om ljusets hastighet är relativ. Inte om ljusets hastighet alltid är det de är. Ljusets hastighet är relativt, Ja. Ljusets hastighet är konstant genom vakum, ja! På vilket sätt menar du att ljusets hastighet skulle vara relativ? Sen vill jag gärna att du ger mig rätt svar på ditt matematiska problem, gärna med en motivation!
Arrangör
2005-11-22 11:06
mäliS- Har aldrig påstått att jag är någon fysiker. Det enda jag har sagt är att jag har läst lite om relativitetsteorin (den speciella) och utgick från den, som jag fattade den så är ljusets hastighet inte relativ. Men hur som helst, relativ är ett sjukt komplext uttryck. Exakt detta läste jag och skrev här: Ljusets hastighet är en universell konstant, densamma för alla observatörer vare sig de finner sig i vila eller rör sig i förhållande till ljuskällan.
R2D2 ; Ja, det är något som solklart är relativt. Det är något som helt och hållet handlar om uppfattning. Men en sanning innehåller inga variabler, och handlar heller inte om uppfattning sålänge man inte jämför den med något. Förstår du vad jag menar iaf..?
R2D2 ; Eller snarare att en absolut sanning inte är relativ, men. Close enough. ;)
Inte "den" sanningen. Sanningen. Sanningen som inte skuggas eller ändras av uppfattning. Som det verkligen ÄR, inte det människan får det att bli.
R2D2 ; "fel att döda människor" är ju ett påstående taget ur luften, och kan dessutom bara tolkas av människor som dessutom alla tycker olika. Det är inte en sanning, det är en uppfattning.
Arrangör
2005-11-22 16:20
btw, vad är sanning då?
Arrangör
2005-11-22 16:24
och vad är det då?
nmhbm ; Allt som ÄR. Ta att du föddes t ex. Det är väl ändå en sanning som inte är relativ. Det är inte relativt att du skrev "och vad är det då" , precis som det inte är relativt att jag trycker på "skicka" knappen direkt efter att jag skrivit det här.
Arrangör
2005-11-22 16:53
Den sanning du lever i kanske inte är sann egentligen, den är helt och hållet uppbyggd på våra uppfattningar och tolkningar, inget säger att det måste vara sant.
just det roliga med ljus är att det inte är relativt till rörelse. om du skulle åka snabbt i en bil och sedan lysa med en ficklampa framåt eller bakåt skulle inte ljusets hastighet påverkas alls av detta. men som sagt av nån annan, det riktiga definition är att ljus rör sig med konstant hastighet (cirkus 300 000 000 m/s) i vakuum.
12.
att ni ens orkar diskutera saker som är så otroligt subjektiva saker som sanning, den här tråden kommer ju inte komma nånstans. jag kommer igen om typ 400 inlägg så får vi se vart ni kommit :)
12.
Arrangör
2005-11-22 19:42
j-adD, det här är ett vardagsfisosofiforum, orkar du inte diskutera saker och ting så är det helt okej att dra, men vad får du ut av att lägga in inlägg där du ifrågasätter folk som för en diskussion?
nmhbm - grejen är att jag orkar verkligen inte argumentera för min sak och tror inte att jag skulle göra det bra heller, men det känns drygt när folk ska skriva 200 inlägg om någontin jag redan vet men inte kan få ut så folk förstår det. frustration va, därför :)
12.
R2D2 ; Oavsett om vi är syntetiska försöksvarelser för nån superintelligent rymdgud så blev du ju fortfarande född. nmhbm ; Nej, men då måste det ju ändå finnas en sanning bakom min uppfattning. Ellerhur. Den sanningen är inte relativ.
jag älskar att när de skulle skjuta upp den första gps-satelliten så trodde inte ingenjörerna av satelliten på relativitet och att tid var relativt, så de installerade en av/på-knapp för det. Gissa om det blev tokigt när de testade gps-kartor med relativitet av :) omen22 - för att definera född måste du definera liv (att bara säga att man är född när man popar ut ur en fitta säger ju tyvärr inte tillräckligt), och att definera precis när något är ett liv är ingen enkel uppgift. fan, jag är fortfarande kvar här. borde plugga konstvetenskap...
12.
R2D2 ; Ja, men då är det ju det som är sanningen, och då är den inte relativ.
r2d2 - haha, du är så gullig. då kommer jag tillbaka då. fortsätt teorisera det omöjliga så länge du :)
12.
förlåt, ingenting är omöjligt :)
12.
R2D2 ; Nej, det ÄR ju inte relativt om det ÄR så. Vår uppfattning påverkar inte sanningen.
R2D2 ; Vad spelar det för roll?
R2D2 ; Det bara är en sanning om det är en sanning. En sanning är inte baserad på någons uppfattning, sålänge inte sanningen är att en persons uppfattning är det den är.
Därför att det finns mycket som vi inte vet hur det fungerar, men uppenbarligen så fungerar det. Så sättet det fungerar på är det sanna sättet det fungerar på, oavsett om vi vet det eller inte.
Vi vet t ex inte till hundra procent hur hjärnan fungerar, men likförbannat fungerar den.
Men om inte hjärnan fungerar kan vi inte tänka att hjärnan fungerar. Men ta en annan sak då. Jag vet inte hur internet fungerar. Jag vet inte hur datorer fungerar. Jag vet inte hur spel och spelkontroller fungerar. Men allting fungerar trots att jag inte har en aning om hur. Ändå fungerar det. Catfish?
Nej, att det fungerar är inte relativt till pålitlig strömförsörjning, pålitlig strömförsörjning är en del av att det fungerar. Det är klart att det inte fungerar utan ström, men det är ju gjort för att fungera med ström. Så, det fungerar.
Men det håller bara sålänge påståendet är "man har alltid ström". Och självklart utvecklar man inte en teknik som har krav man inte kan försörja. Och hade det INTE fungerat hade jag inte kunnat skriva det här inlägget. Så, det fungerar. Det är sanning att det fungerar.
Nej, det är en sanning som är. Det som är relativt är huruvida den kommer fungera i framtiden eller inte.
R2D2 ; Nej, tyngdlagen ÄR. Vad som är relativt är hur stark den är i jämförelse med andra planeters dragningskraft.
då borde den ju vara relativ? den är alltså beroende av en kropps massa, t ex. den existerar inte av sig självt
vadå? jag dyster?
Greggan ; Varför måste det existera av sig självt?
det vet jag inte om det är helt nödvändigt men den är fortfarande beroende av en kropps massa, som kan vara olika, vilket betyder att tyngdkraften är relativ (till en kropps massa). däremot kanske tyngdlagen inte är relativ?
vadå? jag dyster?
greggan ; Ja, alltså, självklart är ju tyngdlagen beroende av en kropps massa, men att t ex jordens dragningskraft finns är inte relativt. R2D2 ; Nej, tyngdlagen är. Hur starkt den kan påverka något är relativt.
R2D2 ; Varför skulle den inte finnas då?
jag vet inte om ngn har skrivit detta men, det du skriver är fortfarande relativt med tanke på att en annan person kanske inte håller med, då är sanningen relativ, för dig stämmer det men för ngn annan inte. ye heard!
Philip ; Det är en uppfattningsfråga, och uppfattningsfrågor är relativa. Det är klart att tolkningar är relativa. Det jag menar är att sanning inte är relativt.
R2D2 ; Därför att den finns. Varför skulle den inte finnas?
nej det är klart att sanningar inte är relativa, man kan rabbla massa dumma exempel, typ vatten är vatten.
Philip ; Precis. Och det är det jag försöker förklara för R2D2. :)