I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tjejer en svagare individ?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-11-22 14:49

Tjejer en svagare individ?

okej tycker inte så här men börjar undra.
Killar är ju världmästare i allt, tävlar inte ens blandat utan killar och tjejer för sig. Matlagning som borde vara kvinnans paradnummer ligger dem också under alla stora kockar är ju män. Okej killar är fysiskt starkare men killar å tjejer tävlar var för sig i shack, det är underligt, började fundera när jag hörde det.

hej..

2005-11-22 14:54
tjejer o killar intresserar sig även för olika saker.. kom igen, shack?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-22 14:57
jo men vad är tjejer bättre på än män? shack du vet, "shack matt" där man bara använder huvet.
hej..

2005-11-22 14:59
jo tänkt ut att killar är mer entusiastiska i det dem gör, även i skolan på jobbet.:S?
hej..

2005-11-22 14:59
Allt handlar inte alltid om å vara bäst.

Tjejer e väldigt bra på många saker...

2005-11-22 15:05
vi är oftast bättre på att lysnna, bry oss, ta hand om folk osv. du vet sånt som faktiskt är viktigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-11-22 15:10
Det e bra på att bara "Vara"...

2005-11-22 15:10
Dem..

2005-11-22 15:30
matlagning borde vara kvinnans paradnummer? vadå, tror du att fallenhet för matlagning är genetisk? hur menar du?

jag tror att det handlar delvis om att tjejer och killar i regel tar hobbys på olika allvar. tjejer har några hobbys i mellanstadiet, sen slutar de "slösa" sin tid på "meningslösa" saker, medan killarna fortsätter. och killarna nördar i högre grad än tjejer.
en kille som intresserar sig för schack läser litteratur om olika spelstrategier, nördar in sig på det totalt: och blir antagligen jävligt duktig.
en tjej som intresserar sig för schack spelar ett parti med någon kompis när de sitter på café, för nöjets skull.
färre kvinnor kommer fortsätta hålla på med schack, eller någon annan hobby, och de flesta kvinnor (tror jag) bryr sig enormt lite om titlar som "världsmästare".
kvinnor förväntas inte heller nörda ner sig, och om de uppgår totalt i något fritidsintresse och slutar vårda sina vänskaps och kärleksrelationer och slutar att vårda sitt yttre, kommer hon snarare att stötas bort av omgivningen. en man som gör detsamma är på sin höjd lite excentrisk, men ändå charmig på sitt sätt. och så är han ju europamästare i schack också.
put lube around uranus, bitch, i'm fucking out of this world

2005-11-22 15:48
...en gång för länge länge sen fick kvinnor och män tävla sida vid sida i olika skyttegrenar.
Men så hände det fruktansvärda, en kvinna fick OS-guld i lerduveskytte :(((
Därefter såg man snabbt till att dela upp skyttarna igen...
...trist nog fanns det nästa år inte nog med kvinnor som ville tävla i lerduveskytta för att någon kvinna skulle få chansen.

2005-11-22 15:56
jag förnekar inte att det finns fysiska skillnader kvinnor och män emellan, som därmed påverkar möjligheterna för vad respektive kön kan prestera.
däremot vill jag påpeka att det är jäkligt trist, och diskriminerande, att kvinnor och män inte tävlar utifrån samma villkor. det jag menar är, att då den mediala, och således den påföljande ekonomiska, fokuseringen inte ligger på kvinnor kommer vi aldrig kunna få se vad kvinnor skulle kunna prestera, eftersom stimulation samt möjlighet till utveckling inte är densamma, som för män.
det om något är ett stort problem. och det gäller egentligen på alla plan i samhället, såväl som i alla avseenden.

2005-11-22 16:04
varför ödsla pengar på någon som aldrig kan nå upp till den manliga elitens fysiska prestationer och därmed inte generera lika mycket pengar via sponsorpengar osv. varför skulle man vilja kolla på damfotboll när det finns herrfotboll som håller enormt mycket högre klass? och i samma veva kan man fråga sig varför i helvete media skulle lägga lika stort intresse på kvinnlig som manlig idrott när intresset bland läsarna/publiken inte är jämnt fördelat mellan dom två. naturligtvis skulle kvinnorna kunna nå en högre nivå om dom fick tillgång till samma möjligheter från början som männen, men hey...det räcker ju inte alltför långt innan dom fysiska skillnaderna gör sig påminda igen och männen drar ifrån. och då står man där med en massa pengar som slösats bort på en underlägsen "produkt" om man ska se på det hela lite sådär lagom cyniskt. pengar lägger man inte ner på något "bara för att"...i slutändan handlar det ju bara om resultat och att tjäna in sin investering. typ.

2005-11-22 16:14
när det gäller sport är det otroligt få kvinnor som konsumerar tex mediala produkter. du ser inte en otroligt stor potienal kund i hela kvinnliga mänskligheten?
det är väl rätt självklart att om fler kvinnor gavs möjligheten att utvecklas till/på en elitnivå skulle såväl antalet utövare, som åskådare öka, även hos kvinnor.
det i sig är en lönsam investering, för alla. inte minst för samhället i stort.

ett enkelt exempel är svenska damlandslagets framgångar i fotboll. jag har inga exakta siffror på hur många kvinnor som faktiskt sett deras matcher, såväl på plats som framför teven, men det säger ju sig självt att den ekonomiska vinning flertalet bolag, utöver tevebolagen, kunnat dra in på detta är någon/t man inte kunde ha gjort utan just - deras framgångar. fortsätter man alltså att möjliggöra och stödja unga tjejers idrottande kommer tex fler bra fotbollsspelare utvecklas, och nivån höjjas då spelarna blir bättre, och därmed de ekonomiska intäkterna öka, eftersom framförallt fler kvinnor kommer konsumera sport, via mediala produkter.

2005-11-22 16:22
så damidrotten hålls alltså tillbaka av rent sexistiska skäl trots att samtliga parter skulle tjäna ekonomiskt på att pumpa in mer pengar i damidrottsverksamheter?

2005-11-22 16:28
det verkar ju inte bättre, nej... att män fortfarande har en ledande position och förtrycker kvinnor på olika plan världen över är väl inte direkt nytt?

i de grenar där vi har framgångsrika kvinnliga idrottare finner man också ett stort antal kvinnliga åskådare - rätt logiskt? lyfter man alltså fram kvinnor, och ger dem bättre möjligheter att utvecklas till duktiga idrottare skulle rimligen också antalet åskådarkonsumenter öka...

"welcome to civilization, even though it seem not so civilized to me"

2005-11-22 16:33
att män förtrycker kvinnor inom något så (förhållandevis) trivialt som idrott bara för sakens skull istället för att tjäna grova pengar på det verkar inte särskilt rimligt. även om man hatar kvinnor så borde man inte ha något emot att tjäna pengar på dom ;)

jag kan se poängen i att öka intresset för damidrott och att det skulle generera pengar, samtidigt så måste man ju tänka på att det inte går att få ett par generationer kvinnor mer intresserade på ett ögonblick enbart genom att chockhöja bidragen till kvinnliga idrottsföreningar och liknande. sånt måste få ske gradvis...vilket det också gör. men hur det än blir kommer herrarna alltid att stå på toppen, driva in mer pengar genom att helt enkelt vara bättre och bjuda på större underhållningsvärde och därför vara mer förtjänta av större ekonomiskt stöd. typ.

2005-11-22 16:37
det har jag inte heller nekat till. det jag kanske var lite diffus kring, och borde ha förtydligat/påpekat var väl att man borde ha samma möjligheter (oavsett om det gäller ekonomiskt stöd eller annat), utifrån sina förutsättningar, de båda könen emellan. och så är det inte idag. tyvärr.

Battlerappare

2005-11-22 16:38
istället för att kvinnor har hobbys som män har så klagar dom istället på att mannen "slösar" för mkt tid på sin hobby, det är dom nog bättre på än män :)
:c

2005-11-22 17:51
Jag lyssnar hellre på kvinnor som expediter än män faktiskt, finns en på budo fitness som verkar ha tagit lite testosteron.

Men för att komma till saken, ni tjejer som har skrivit här har ju glömt en sak. Hur är de med gymanstiken? Varför tror ni att dom tävlar? För att bli bäst, det där håller inte. Men samtidigt om en kille skulle börja i gymnastik så skulle ahn förmodligen läsa på alla olika tricks osv.

2005-11-22 17:54
Sen när är man starkare som individ bara för att man är bäst på något.??
Rappare

2005-11-22 20:41
Killar blir redan som barn uppfostrade att ta för sig, ta plats och uppmärksamhet och göra sig hörda. Tjejjer blir uppfostrade att vara snälla och fina och att ta hand om saker och ting.

Det har nog rätt stor inverkan på att tjejjer inte tar för sig lika mycket som män.

2005-11-22 21:01
men jävla idiot, för att världen är mansdominerad och fokuserar sig på männen. en man som lagar mat är kock - en tjej som lagar mat är en vanlig kvinna.

Obzervah:
jag är av en annan uppfattning. om man började från ground zero, i ett civilizerat samhälle, där jämställdhet och humana spelregler gäller tror jag inte alls männen skulle kunna ta sig den position vi har idag.

sen förstår jag inte varför du säger:
"så svaret i denna tråden är NEJ. Kvinnor är inte mindre värda individer."

...vi har väl inte diskuterat (köns)värde heller?

alltså enligt samhället är en kvinna som lagar mat bara kvinnlig, medans en man anses som KOCK
Rappare

2005-11-22 21:06
Obzervah ; hah, ja jag vet att jag generaliserar, allrahelst angående tjejjer. Men du kan inte neka till att samhället är rätt duktigt på att genom media säga att tjejjer inte räcker till, och att tjejjer är utsatta för ideal mer än killar.
Att hela tiden bli intalad att man inte duger som man är är ju inte direkt uppmanande till att försöka bli bäst på något. (Ja, jag vet att jag får det att låta värre än det är. :P)

2005-11-22 21:13
Obzervah:
inte i en manschauvinistisk persons värld, nopes... men i en equalistisk mans värld...

oh yeah baby! välj dina ord väl, och se efter ryggen inte bara en gång... ;)
(lugnar det dig om jag säger att jag egentligen är världens mest fredliga?)

Rappare

2005-11-22 21:36
Obzervah ; Ja, alltså. Det verkar mer och mer som om tjejjer slutar ta in skiten, och det är väldigt bra. Så det blir kanske mer intressant med damidrott och sådant frammöver. haha.

2005-11-22 22:28
Känns lite dumt att säga att kvinnor inte bryr sig lika mycket som män om att vara bäst.
Skulle det vara nåt bra eller? eftersom killarna blir ju bäst.

Tro inte att jag är mot jämnlikhet, men det är omöjligt att säga att killar och tjejer är jämnbra i sporter, och endel andra områden.

2005-11-22 22:41
jag känner mig inte svagare. de som ligger på toppen, de som är bäst i världen på det de gör, är en ganska liten grupp människor. de allra flesta är medelmåttor, antagligen de allra flesta som yttrat sig i den här tråden. det gör mig inte så mycket att jag inte har samma könstillhörighet som världsmästaren i schack, och jag känner ingen stolthet över att jag har samma könstillhörighet som några top of the league-konstsimmare.

2005-11-22 22:43
jag känner iaf en liten stolthet över att män regerar i sporter och ÄR starkare än kvinnor.

Men det är knappast att jag vågar "go public" med det.

2005-11-22 22:46
Killar är bättre på att ta sig fram i olika sporter tror jag, därför att de oftast är mer tävlingsinriktade än kvinnor. Kvinnor har haft huvuduppgift att föda och uppfostra barn, de gamla grottmännen hade inte så mycket bättre för sig så de kollade väll vem som kunde kasta sten längst.

Sitter i märgen helt enkelt. Tror tjejer med vilja kan vara minst lika duktiga, jag trort bara vi är sämre på att lägga tid på det. Tanke..

2005-11-22 22:53
Obzervah P22

varför vissa män hatar kvinnor?
jag tror inte att män som tycker att män överlag presterar bättre än kvinnor hatar kvinnor. man kan ju enkelt konstatera att det tycks vara så, det är inte mer än en observation av verkligheten. sen kan man ju fråga sig varför det ser ut så och antagligen komma fram till att det nog är omöjligt att bara ge en enda förklaring, exempelvis "för att kvinnor är sämre". att kvinnor inte kan ta samma vikter i tyngdlyftning kan förklaras på ett sätt, att kvinnor inte är übergrymma på schack kan förklaras på ett annat sätt, och så vidare.
jag är själv inte så intresserad av att vinna någon slags "bästa könet"-tävling, utan mer av att jag i största möjliga utsträckning ska kunna ges samma förutsättningar och möjligheter som män.

2005-11-23 00:02
Obzervah:
åfasiken. du med då eller? sen svu-tiden?
priyan sujewa = livlig och värd att älskas.

lugnar det dig än mer om jag säger att jag är 174 cm kort och väger 65 kg?

r2d2:
ja det vore väl trevligt om en tjej som står och verkar för ett samhälle där båda könen lever på samma villkor kärar ner sig i en?

2005-11-23 09:40
okej läste i illustrerad vetenskap att tjejer var mindre bra på matematik och att killar var sämre på att ta diskutioner å delta socialt.
hej..

2005-11-23 12:12
najs
Bombaclaat!

2005-11-23 13:17
wednsday: bästa ridarna är ju männ :)
hej..

2005-11-23 13:31
AsetAnna F20
Killar är bättre på att ta sig fram i olika sporter tror jag, därför att de oftast är mer tävlingsinriktade än kvinnor. Kvinnor har haft huvuduppgift att föda och uppfostra barn, de gamla grottmännen hade inte så mycket bättre för sig så de kollade väll vem som kunde kasta sten längst.

vem tror du fixade maten?

2005-11-23 14:34
okduck F1
anledningen till att VM för män är så uppblåst är för att männen som spelar i världsmästerskapen faktiskt är världens elit inom fotboll medan dom bästa inom damfotboll inte ens är i närheten av deras nivå...

2005-11-23 15:12
okduck F1
ja det finns vm för kvinnor.. Var det inte tillochmed så att sverige var i final i förra vm'et.. Och damerna fick ju då mycket uppmärksamhet..

Men anledningen till att tjejernas vm inte är så uppblåst finns det ju flera anledningar till.. Men den främsta är ju att tjejer spelar lika bra fotboll. och på så sätt inte driver in lika mycket pengar.. osv osv..

2005-11-23 19:10
Demento P19

Jag tror att mannen fixade maten. Då mannen tävlade med de andra männen om vem som lagade bäst och snabbast.

R2D2

Varför tror du att de lägger ner ALL sin energi? De försöker låtsas att de lägger ner all sin energi och lyckas t.om nästan lura sig sjäva, för de vill. Återkommer när jag har satt ord på mina teorier. jag vet att jag har rätt. Fråga din mamma hur det ligger till. Kunde hon satsa allt allt allt på sportkarriär/ karriär eller fanns det alltid något annat som kändes viktigare i bakhuvudet?

2005-11-23 19:23
AsetAnna F20
eller så är det kanske så att tävlingsinstinkten i sig är direkt kopplad till jakt och mördarinstinkten som blivit en del av männens genetiska arv just eftersom det var dom som fick kuta omkring och kasta spjut på mammutar eller liknande, verkar mer logiskt än att grottmännen stod och hetsade varandra att grilla köttet snabbast tycker jag :)

2005-11-23 19:39
Demento P19

Jag tror att de tävlade om vem som kunde, jaga, döda, laga och äta snabbast. Män vill ju alltid tävla om allt.

(kanske baserar jag alla mina teorier på hur det gick till i min familj, då vi fortfarande var en. Pappa vann allt, mamma lade ner all sin energi, inte på att vinna, utan på att förstöra för pappa så att någon annan (barnen t.ex. kunde få chansen att vinna för en gång skull. Fungerade ändå aldrig.)

2005-11-23 19:52
Pulver...
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-11-23 20:42
Demento P19
Det är iof helt omöjligt att bevisa om det är så.. Varför skulle det nödvändigtvis vara så att män har något genetiskt som gör att dom tävlar.. kan det inte vara så att män uppfostras mer till att tävla med varandra?

2005-11-23 21:29
Jävla tur att det finns damer annars skulle alla få vara bögar
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2005-11-24 16:15
Lynguistic P20
jag sa bara vad jag personligen tyckte verkade troligt, genetisk utveckling brukar ju fungera på det sättet. alltså att instinkter med tiden blir en del av det genetiska arvet, precis på samma sätt som vissa djur direkt från födseln instinktivt vet vad dom bör hålla sig borta ifrån. men visst, allt är faktiskt bara spekulationer

2005-11-24 16:54
Ja de är rätt konstigt.. likaväl som nästan allt kallas "hon" som klockan, båtar, moderjord osv osv.. På ett sätt äger vi tjejer endå allt.. *lala*

2005-11-24 18:22
dNa_ F24
men alla dom sakerna skapades å andra sidan av "han". dessutom är det väl inte så kul att alla saker som människan på ett eller annat sätt betraktar som ägodelar kallas för hon, om man tänker efter :)

2005-11-25 03:48
kyola__

Nejnej, på knä, framför... är det.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-11-25 09:10
kyola

och bakom varje misslyckad man likaså :)
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2005-11-25 17:58
har inte kvinnor högre smärtgräns och är överlag psykiskt starkare? bara nått jag har fått för mig
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet<br>The Power Of Christ Compells You!!<br>http://www.myspace.com/miomusik