I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Multipel personlighetsstörning...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-12-04 20:05

Multipel personlighetsstörning...

vet nån någon som blivit frisk från det?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-04 20:23
Har din pojkvän fått det också?
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-12-04 20:29
Nej, det är nog lika bra att tas av daga.
Yeah!

2005-12-04 21:15
Hörde om någon som minskat antal personligheter men han hade fortfarande kvar några.
De som talar vet ingenting de som vet är tysta.

2005-12-04 22:17
SakiSaki : Nej, men jag har läst psykologi och är väldig intresserad av just den diagnosen.

vad är ditt problem?
liksom var ej otrevlig och spela dum.

ciao
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-04 22:33
La_Latina

Förlåt, jag är en mes som bara kan hävda mig på internet, därav dessa plötsliga utspel. Jag ber ödmjukt om ursäkt.
"Och Paris Hilton skulle kanske valt att hålla sig borta från bioduken. Hennes insats i "House of whacks" gav henne en Razzie Award för årets sämsta kvinnliga biroll. "

2005-12-04 22:36
Har det ens funnits ett enda dokumenterat fall av en komplett "klyvd personlighet", alltsa dar man "ar" tva eller fler personligheter och att man byter mellan dem sporadiskt?

2005-12-04 23:10
skatbo P18, uppenbarligen vet du inte vad schizorfreni är ens. googla på de först så blir de nog bra.

de är intressant hur känslorna brukar vara kopplade till olika personligheter, typ kalle är glad, lisa är lessen.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-12-05 03:04
jag är på QanAs linje här. det där är en sån grej jag inte tror på förrän jag fått bevis för den.

2005-12-05 04:41
junkgirl & qana
Det är en erkänd sjukdom. Varför ifrågasätta?
What would macgyver do?

2005-12-05 08:55
Messo...
iofs så har scitzofreni ingenting med saken att göra...
What would macgyver do?

2005-12-05 09:09
Har sett en dokumentär om det här, och det har inte med scitzo att göra, och inte mina jag och Irene heller.

2005-12-05 09:17
junkgirl : "jag är på QanAs linje här. det där är en sån grej jag inte tror på förrän jag fått bevis för den."

vad anser du är bevis?
enda gången du kommer tro på det är alltså när/om du självskulle drabbas alltså?

Jag har träffat en person med -trolig- multipel personlighetsstörning. rätt otäck diagnos.

finns ju dokumentärer.. check them.

2005-12-05 10:48
QanA P19

För itne så speciellt länge sen (mindre än ett år sen) var det en kille som gjorde en dokumentär om en tjej med SEX personligheter så det är klart det finns.

junkgirl

Bevis? Se dokumentären.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-12-05 10:51
det är ju så ovanligt att det faktiskt även inom psykiatrin diskuteras huruvida den existerar eller ej, så nej, jag har aldrig stött på någon.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-12-05 10:51
_Mackan_Breaker_ P18

att det finns en dokumentär om något gör det ju inte per automatik sant.

2005-12-05 10:55
La_Latina

har du sökt efter info på dissociativ identitetsstörning ?

2005-12-05 11:02
Frågan är vad man menar med frisk... med kraftig medicinering går det att dämpa de flesta åkommor för stunden.

2005-12-05 11:14
Misery_chick : Yes I have. har läst om det redan.
(har läst psykologi A, B - kursen)

Tråden var ej för att få info om sjukdommen utan mer filosofiskt runt den. har nån blivit frisk från det? (intressant fråga ju) och sedan den självklara följd frågan för de flesta är: multipel personlighetstörning, äkta eller ett spel? (många ifrågasätter detta, tyvärr)

"
det är ju så ovanligt att det faktiskt även inom psykiatrin diskuteras huruvida den existerar eller ej, så nej, jag har aldrig stött på någon.
"

-du har aldrig stött på nån som du -vet- har det nej. men är nog inte helt omöjligt att du stött på nån som du ej var medveten om led av detta. inte helt omöjligt ju.

-sedan en annan punkt som är intressant som sagt är hurvida personerna som fått denna diagnos har spelat eller ej.
man kan, och det är ju också det som skeptikerna riktar in sig på, man kan ju spela sjuk . man kan ha massa olika personligheter fast egentligen är det bara en.
för ibland när folk genomgått psykiska trauman så kanske de ej längre orkar med sig själva och hittar på andra för att försöka fly.

men,Överjaget-Jaget-Underjaget - har gett mig en vettig förklaring på multipel personlighetstörning

2005-12-05 11:20
I många fall har det ju i efterhand kommit fram att det är läkare som övertygat patienten om att han/hon har flera personligheter.

jag är tveksam till huruvida jag tror att det finns någon som faktiskt _har_ flera personligheter.

däremot finns det ju de som tror sig ha det, och andra som beter sig som om de har det, till exempel så splittar ju vissa, (ofta borderlinepersoner har jag för mig) upp sig, och agerar ut olika delar av sig själv inför olika personer.

men det handlar ju fortfarande om en person i en kropp.

2005-12-05 11:22
förtydligande: jag är tveksam till huruvida jag tror det finns någon som faktiskt har flera personligheter (som i flera olika personer i en kropp)

2005-12-05 11:25
Misery : jo är en teori som nästan håller.

men varför skulle det vara en omöjlighet då, att det inte skulle finnas?
du är skeptisk till denna diagnos? varför isf..
sedan, varför är det inte så då att scizofreni inte är lika mycket inbillning? (vill bara se dina argument runt saken, jag är som sagt medveten om att båda diagnoserna finns)

2005-12-05 11:29
La_Latina

på ett sätt så _är_ ju schizofreni sjuklig inbillning.

det en schizofren tror sig se/höra/veta på grund av sin sjukdom är ju inte på riktigt, utan något skapat av en sjuk hjärna.

på samma sätt kan jag väl säga att jag inte tror de som tror sig ha flera olika personer (ex, en 30-årig ung man, ett litet barn, en gammal tant osv) har det.
jag tror säkert det är så den uppsplittade personen upplever det, men jag tror snarare att det är olika delar av en och samma personlihhet.

2005-12-05 11:34
flera personer i sig ska det stå.

2005-12-05 11:46
Misery: jo, det ang. schizofreni kan ju vara lika inbillat ändå,
bara -spelat- från en sjuk person. var så jag menade. (alltså de ej hör, ser saker egentligen)

Multipel personlighetsstörning som är sådan: man är en 30 årig man, en gammal tant. menade du då att samma kvinna som är vi säger 25 år (exempel) säger sig vara en ung man och sedan lite senare en gammal tant.

Exempel : vi säger så här... en kvinna på 25 år blev utsatt för ett stort trauma när hon var 8 år. sedan när hon insjuknar så väcks t.e.x det arga barnet i henne (den som blev utnyttjad)
sedan så är kvinnan i sig svag (känner att hon ej kan säga ifrån själv) då kommer den bestämda överordnade "äldre", modigare och starkare sida, delvis en kanske vuxnare version av henne själv *ej åldersbestämt*)

Delvis det jag menade med Underjaget (barnet som är 8 år) Jaget (kvinnans aktuella ålder, 25 år) och Överjaget (den som tar kontroll när hon själv ej orkar)

det är väl sånna sjukdoms-bilder jag menade.
inte direkt nån som sitter och säger sig ha 8 personligheter. (var nån dokumentär från 2001 tror jag) vi såg den på psykologin/psykiatrin i skolan. den var jag och även mina lärare skeptiska till.

2005-12-05 15:25
Jag har läst i en artikel som inte var kopplat till just flera personligheter att hjärnan har flera olika "personlighetsmallar" den tar fram vid olika tillfällen. Alltså olika personlighetsdrag ihopbuntade som dras fram när situationen kanske kräver att du är aggresiv. Så på ett sätt är det ju en annan person som kommer fram.
kanske är sjukdomen en felande version av det som alla har...

sen kan man ju ifrågasätta hur sant det där är, men vissa som forskar om hjärnan verkar anse att det är en möjlig förklaring på hur hjärnan e funtad
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-12-05 16:57
La_Latina

Haru läst psykologi A och B på universitet eller menar du gymnasiet?

2005-12-05 17:42
Misery_chick

vi såg den på psykologin, och jag litar på den om den var undervisning för två lektioner. Men visst är det så, alla dokumentärer är ju inte sanna.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-12-05 18:01
dissociation och schizofreni är inte samma sak.
Yeah!

2005-12-05 19:29
Komplex : vem har sagt att dissociation och schizofreni är samma sak?

SakiSaki : varför skulle det vara relevant?
det är samma kurser.
A och B kursen är den samma.
har läst på gymnasiet först och sedan igen på komvux.

2005-12-05 20:09
La_Latina

så du menar folk som är splittade i olika delar av sig själva, inte folk som säger sig vara nils, bettan ralf och henning?

då har jag missförstått dig ^_^

2005-12-05 20:14
Det finns ju många olika teorier om det där
med olika personligheter. Vissa säger att
det är ett försvar. Man pallar nte med sig
själv så man skaffar sig en ny personlighet.

Andra säger att man är besatt. Jag har sett
exempel på folk som börjat snacka främmande
språk när dom får sin "springa-till-annan-personlighet- attacker".. sjukt läskigt.

2005-12-05 20:16
La_Latina

Psykologi A och B på gymnasiet är knappast samma som de på universitet. Det är relevant eftersom jag är lite småsugen på att läsa A-kursen och tänkte höra med dig om den va något att ha.

2005-12-05 21:46
har itne läst hela tråden så jag vet inte om någon annan har skrivit de jag skriver nu..

men..

man blir inte helt frisk från schizofreni.. men mediciner och terapti minskar symtomerna. Ibland så mycket att man tror att de har försvinnit..

Många delar av sjukdommen försvinner såklart. vissa symtomer menar jag då.. men inte alla. De flesta dämpas bara.

2005-12-05 22:01
hur menar du?

2005-12-05 22:06
Messo
Aha okej..
Hmm..

t.ex. symtomen om att du inte har någon koll på verkligenheten, du inte vet skillnaden när någon "verklig" pratar och när den "inbillade" pratar... den symtomen försvinner.

medans symtomer, som t.ex. att du pratar osamanhängande, tystnar mitt i en mening för att sedan fortsätta på en helt annan mening,.. eller symtomer om att du är förföljd av FBI från USA och att utomjordingar sänder dolda budskap till dig genom radion... dessa symtomer minskar och försvinner nästan helt

Men.. Med att "bli frisk" helt menar man, att man inte har större risk för återfall som alla "friska" människor har för att få sjukdommen..

förstår du?

2005-12-05 22:13
Messo P20

Som schizofren så pratar man ofta osammanhängande, och man får illusioner som att man är förföljd.. Att vara förföljd är inte en symtom.. Det ska stå "tror" att man är förföljd.

Och nej. För tillfället är jag INTE e:ad :P

2005-12-05 22:16
SakiSaki: på vilket sätt är det olika?
du menar om man skall läsa vidare till psykolog?
för det är klart att de isf kan vara en skillnad.
(sedan är undervisningen mer seriös på komvux än på låt säga gymnasiet)

Misery_Chick
: men jag talar ju om multipel personlighetsstörning.
fast den yttrar sig ej som du sa. (enligt mig och vad ja lärt mig)
sedan dessa "dokumentärer" med massa personligheter ger ja ej mycket för.

2005-12-05 23:34
Messo...
scitzofreni och multipel personlighetsstörning har inget med varann å göra what so ever...
What would macgyver do?

2005-12-06 00:33
messo

"shiczofreni är sjukt överdramatiserad. "

hur menar du?

2005-12-06 01:27
Japp jag blev frisk från det.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2005-12-06 01:28
Jag också!

2005-12-06 01:29
Purge : hahahahahha *I think I diiiieee* hahaha

sarkasm någon?

2005-12-06 01:33
Vi ber om ursäkt om vi sårat dig. Vi kunde dock inte motstå vår chans att skämta till det lite. Vi hoppas du förlåter oss annars vet vi inte hur vi ska kunna leva med oss sjävla.

2005-12-06 02:56
What would macgyver do?

2005-12-06 10:48
Messo P20

så omformulerar vi:

på vilket sätt tycker du schizofreni är "överdramatiserat" ?

menar du att det beskrivs fel på film?
att folk har fel uppfattning om vad det är?
att det inte är så farligt egentligen?

2005-12-06 12:15
Schizofreni kan ni väl ändå inte prata om att det är inbillning herregud !!

Det är i allra högsta grad på riktigt. Och har INGET med MPD att göra, över huvudtaget. 2 totalt skilda sjukdomstillstånd.

Scizhofreni kan innebära att man har förföljelsemani, hallucinationer, ej skilja på dröm och verklighet, och en mängd olika psykoser som mani, deppression etc.

MDP - Multiple Personality Disorder - Där kan man ha en vettig bild av verkligheten, men man blir helt enkelt olika personer.

Man blir nog inte Erik på 4 år, sen Lisa på 27 år.
Man är nog sig själv i lite olika former.
Tex ett trauma som gör att man inte klarar av att vara sig själv längre - med sina minnen och sina upplevelser - så att psyket sedan drar sig undan och skapar en ny personlighet - och man minns ingenting av det hemska trauma som hände "den andre" .

Sluta vara så misstänksamma mot allt ni inte har bevis för direkt , Tänk efter lite istället - men visst, det krävs ju intelligens för det och den är ju ganska bristfällig på whoa.

2005-12-06 13:36
AEAP P23

om du riktar der där mot mig så missförstår du, jag påstår verkligen inte att schizofrena inte är sjuka på riktigt, jag menar att det de upplever på grund av sin sjukdom (gaslukt, att någon filmar allt man gör, ljudhallucinationer osv) inte finns på riktigt, utan skapas av deras sjukdom.

2005-12-06 13:40
och anledningen till att jag nämnde det var för att dra en jämförelse, att jag tror det är likadant med de med "multipla personligheter", att det är så de upplevar det, men att jag inte tror det är så på riktigt.

förstår du hur jag menar?

2005-12-06 13:46
AEAP P23

depression och mani är f.ö. inte samma sak som psykos.

2005-12-06 14:54
misery chick:

jag riktade inget av det till någon speciell alls.

jag menar att det de upplever på grund av sin sjukdom (gaslukt, att någon filmar allt man gör, ljudhallucinationer osv) inte finns på riktigt, utan skapas av deras sjukdom.

det är ju just det som är sjukdomen :P :)

och ja jag förstår vad du menar. varför skulle jag inte?

depression och mani är f.ö. inte samma sak som psykos.

hehe nä, Men Mani är en form av psykos, det kan iaf vara.
en psykos är en term att förklara ett visst tillstånd personen befinner sig i.
Scizhofreni tex, är en form av psykos.
Neuros är något mildare, där personen själv är medveten att han/hon är sjuk - tex tvångsbeteende.
Personen med psykos vet inte om att han/hon är sjuk.