Feminismen?
Tycker ni att feminismen har påverkat vårt sätt att se på manligt och kvinnligt, om det har förändrat någonting? Eller tror ni att det kan förbättre relationen mellan män och kvinnor? hur? Vad anser ni? Och hur lever man som feminism idag? Måste man ha håriga armhålor och hata män`?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tänkte svara seriöst tills du kom till hår under armarna och hata män delen. Trodde den klichen var rätt botad.. Men visst, feminismen har väl förändrat lite, mest folks tankesätt, sen gäller det ju att det tas tag i det i praktiken..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
walla ?
Skribent
2005-12-07 14:19
Jag är en glad tjej som bor ihop med min sambo som är kille. Jag är blond och heterosexuell och trevlig och social och feminist. Jag pluggar och skriver och gillar musik och öl. Så lever jag som feminist. Förresten, min heterosexuella manssambo är också feminist! Han har dock hår under armarna.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
Skribent
2005-12-07 14:21
Kan tillägga att jag inte hatar min kille heller. Eller min pappa, mina bröder, vänner eller killar i största allmänhet.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
ÄgerDig, VA. då kan du itne vara en riktig feminist ju?
Skribent
2005-12-07 14:29
Nä precis, åsikterna sitter i utseendet och sexualiteten vettu! ;)
självklart vet jag att man inte behöver hata män för att vara feminism.. det är ju bara en dum fördom. min fråga var egentligen om feminisem har förändrat människans syn på mannligt och kvinligt och om vi kan förbättra relationerna ännu mer genom feminism.
Ja, det har påverkat vårt synsätt men det är mycket kvar att göra innan vi får ett jämställt samhälle. Jag tycker inte något särskilt om män och har inget hår under armarna men jag är ändå feminist.
Rehab is for quiters.
Gillar inte femisismen, tror inte på kvotering...
!LÅS INTE DEN HÄR TRÅDEN!
Jag gillar inte riktigt ordet femenism. Även om innebörden är precis vad jag står för så rynkar jag näsan åt ordet och har fördommar mot aktiva femenister eftersom hela grejen ofta gått dem över huvudet. Låt oss kalla det gämställhet.
Mantis - precis, ordet är förstört och när man frågar folk vad det betyder för dem får man otroligt varierande svar, så det är nog bättre att tala om vad det betyder ist för att använda ordet "femenism"
STICKUP!<br>www.myspace.com/elsatisfaction
lilla_elsa Precis. Och ordet gämställhet säger mer än femenism ;)
Ordet feminism inbegriper mer än ordet jämnställdhet
nej P24 Jämställhet är vad femenism är men ordet femmenism låter inte så hjämställt samt att folk värkar ha sina egna definitioner på femenism men jämställhet kan ju bara betyda en sak i gentligen. Jämt ska det vara, där med basta!
mantis F20 feminsmen har många olika definitioner beroende på vem du pratar med. Det handlar dock oftast om att lyfta fram kvinnors perspektiv i någon fråga (tex feministisk lit.vetenskap eller psykologi etc) efter som ett manligt perspektiv varit norm. Det handlar också om den ojämnlikhet som finns mellan män och kvinnor. De flesta feminister skulle nog skriva under på att målet med feminismen är att nå jämnställdhet... ja alla utom särartsfeministerna dvs.
ett tydligt exempel åp hur feminismen har påverkat synen på könsroller kan man se på blandannat två förskolor i gävle, tittmyran heter ena andra nått med björn, där jobbar dom aktivit med att bredda barnens könsroller. Dom jobbar aktivt med att tjejer ska ha möjlighet/övas på att göra saker som anses typiskt "killiga" och killarna ska ha möjliheten/övas på att göra typiskt "tjejiga" saker. Det här skulle ju aldrig ha hänt om inte feminströrelsen hade kommit så långt som den faktiskt har gjort. Sen är det väldigt långt kvar till ett verkligt jämställtsamhälle där ens kön inte spelar in i behandling/möjligheter/osv Överallt finns redan en kvotering, dom som traditionellt har kvoterats in är vita hetro män som passar in i den bild man har av en "riktig människa". Det har ju visat sig att ledningen/cheferna oftast anställer dom som liknar dom själva och det har ju varit just vita män och för att få bort det så är kvotering ett steg på vägen.
Sofia är en ärkeaktivist å i hjärtat en sann anarkist www.fittforcefive.wordpress.com
Läste i nån tidning idag att sverige har fått 1a plats i nån undersökning om jämnlikhet i arbetslivsområdet. Så helt jävla käpprätt har väl inte det gått för oss här:)
Jag tänkte aldrig på jämnställdhet innan jag fick höra om feminism. Tog för givet att alla var lika värda...
jag gillar dealen med att man så fort man som man säger att man är feminist blir till någon sorts könlös massa. vi hade jämställdhetsdag på skolan och en anslagstavla och på den stod det bland annat "det finns inga killar i jämställdhetsgruppen" nähe, vad var vi killar som var med då? transvestiter? herbo: blir du diskriminerad för ditt kön så får du rikta dig till JämO. De hjälper dig, att sitta och klaga gör det inte.
Rehab is for quiters.
Feminister har använt många olika metoder och kampmedel genom historien, och det råder därför viss oenighet om vilka som egentligen är feminister. En definition på feminism som lanserats för att råda bot på det som uppfattats som inflation i ordet är "åsikten att kvinnan som grupp är underordnad mannen som grupp, samt att detta förhållande bör ändras".
enligt den fria encyklopedin Wikipedia
sv.wikipedia.org
Politiker är som IKEA-möbler; Dom verkar så himla bra när man väljer dom, men snart märker man att det fattas skruvar både här och där...//Babben
ModernDrunkard Ja jo..många kvinnor är ute i arbetslivet.. Man kan hitta dom flesta arbetande kvinnorna i den offentliga sektorn med typiska "kvinnoarbeten" inom vård och omsorg.. fast dom får ju åtminstone betalt....=/
Tofuslacker F20 Tjejer riskerar INTE att bli våldtagna så fort dom går utanför dörren.! Sen så är det väl knappast så att tjejer ska stå och acceptera om någon tar en mellan benen. Om man kallas för hora för att man säger nej.. spela roll?? Att killar ser på tjejer som viker ut sig betyder väl inte nödvändigtvis att man ser tjejer som objekt.????
Sverige är världens mest gämställa land, men endå är Sverige landet där missnöjet är störst.
so-good F0 Jävla idiot. Kvinnorna har valt det själva. Män är byggarbetare, rörläggare, plåtslagare ect.. Mmmmmm men dom får ju betalt!!! Fler kvinnor innom slamsugaryrket!
Feministerna skulle vinna fler "anhängare" om dom slutade kalla sig feminister..Kanske humanist är bättre, efter som dom vill ha det "lika" ...(sug på den)
Dream the dream that dreamers dream
Skribent
2005-12-10 06:04
Gämställa? Galnaste stavningen hittills. Hoho, elitism 4-ever.
feminism är t.ex FI för mig. så NEJ jag är inte feminist och JA jag föraktar FI.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
jag skulle vilja kidnappa den här irene von wachenfeldt och den tina rosenberg... flyga dem till afghanistan och gifta bort dem, ska dem få se på riktigt kvinnoförtryck o bli tacksamma.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Walla ?
Tofuslacker F20 du menar att det vårat ansvar att säga ifrån alternativt inte bry oss om ni på öppen plats förnedrar oss? ja.. varför ska det inte vara erat ansvar att säga ifrån.?? Visst borde det vara ganska klart och tydligt för mannen att han inte ska ta på tjejer.. Det borde vara ganska självklart för mannen.. Men om vissa män är idioter och gör det ändå.. då är det väl självklart tjejernas ansvar att säga ifrån.. ärligt talat vill jag inte veta vad du tänker på när du bläddrar mellan utvik. men runkar man till bilder på skönhetsopererade tjejer som ser ut att be om att få suga av någon, när man istället borde visa dessa tjejer respekt och berätta för dom att de duger som de är och inte behöver skära upp brösten och proppa i massa skit för att sedan en finnig artonåring ska kunna få utlösning över hela henne i pappersversion, så är inte alla lampor tända så att säga.. Jag tror nog inte det är speciellt många som sitter o runkar till moore eller slitz när det är hyfsat enkelt att skaffa porrtidningar eller porrfilmer eller att hitta någon tjej.. Sen så kan du gärna förklara hur det nödvändigtvis är så att tjejer inte tycker att dom duger bara för att dom opererar sina bröst.?? Jag kan tänka mig att det finns en hel del människor som har tillräckligt bra självförtroende för att inte låta sitt utseende vara grunden till deras självförtroende.. Bara för att man vill bli snyggare betyder inte att man inte tycker att man duger.. Sen så att visa tjejer respekt.. det borde vara en självklarhet.. Vilken tjej det än är.. Och killar också för den delen..
jag vill svara med en motfråga: hur många män skönhetsopererar/viker ut sig i jämförelse med kvinnor och varför tror du att det är så? Hur många kvinnor styrketränar och varför tror du att det är så? Män skaffar mer muskler och kvinnor större bröst, men syftet är oftast det samma. hur kan du påstå att kvinnor ska ta ansvar för något männen gör mot oss? vi har fått ta ansvar för erat beteende sedan dagis då våra fröknar placerade varannan kille varannan tjej på lunchen, bara för att vi skulle hålla ordning på er. vi är trötta på det! Ansvar tar varje individ för sig. Vare sig det är min brorsa eller nån vilt främmande karl som beter sig illa har det inte ett skit att göra med mig. Skärpning!
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Tofuslacker F20 Jag menar inte att tjejer ska ta ansvar för vad killen gör mot en.. Det Är och kommer alltid vara killens ansvar för om han gör något dumt.. Och dom flesta killar tar väl det ansvaret. (just för att i dom flesta situationer en kille och en tjej kommer nära varandra så börjar inte killen tafsa.) Men i dom situationer där en kille beter sig jävligt idiotiskt så är det tjejen som måste ansvara för sina handlingar.. dvs visa att hon inte accepterar det.. vad ni än har för avseende med tidningen tycker jag inte den är försvarbar. Om det inte är för de nakna tjejerna kan du väl lika gärna köpa en annan tidning, helt befriad från utvik etc Jag köper iof inte sånna tidningar.. Men jag antar att dom killarna som köper dom tidningarna gör det för att dom vill se snygga foton på snygga tjejer.. jag vill svara med en motfråga: hur många män skönhetsopererar/viker ut sig i jämförelse med kvinnor och varför tror du att det är så? Jag har inga exakta siffor på hur många män som skönhetsopererar sig.. Men anledningen till att män inte viker ut sig lika ofta tror jag handlar om att det inte finns en lika stor marknad för att vilja se män nakna.. =) ganska enkelt.. När det gäller opererar sig så tror jag att det finns massvis med olika orsaker.. jag tror att det dels handlar om att tjejer uppfostras till att ha sämre självförtroende, och dels till att samhällets syn på tjejer är att dom ska va snygga. det leder till större press på tjejer för att dom ska va snygga.. Men inget av detta säger varför skönhetsoperationer i sig är fel.. Även fast det är väldigt synd att många människor som opererar sig har andra problem dom bör ta tag i.. Sen att visa respekt för tjejer.. Det tycker jag inte handlar om att öppna bildörren åt tjejer.. tjejer har händer och muskler tilll att öppna dörrar själva. =) Svår fråga att svara på.. Men det är väl bara att behandla tjejer som människor.. inte svårare än så.. Hur tycker du man ska bete sig om man visar någon kvinna respekt.?
Tycker det är synd att det ska behöva kallas feminism, vet att det är fler än jag som tycker så, och vet också att många (kvinnor framförallt) tycker det är löjligt, men jag ser det såhär; igenom att kalla en kamp för jämlikhet för feminism så känns det som att kvinnan försöker slå sig fram och vara en "motkraft" till männen, förvisso är inte det helt fel så som det ser ut nu, men det som är dumt är att det skapar en vi-mot-dom-mentalitet, ett sorts mänskligt inbördeskrig och det är knappast eftersträvansvärt. Visserligen är kvoteringar och liknande enda sättet att nästla sig in i patriarkatet och bryta ner det, men sen måste man också se vilka som tillhör patriarkatet och vilka som råkat "halka in på ett bananskal" (nu tänker jag främst på arbetsmiljöfrågor och chefspositioner); att kalla det feminism, viss feminism går till och med ut på det-, att skapa den där vi-mot-dom-mentaliteten, då verkar det bara som att man vill ha ett omvänt patriarkat. Jag menar, om balansen rubbas så att männen plötsligt hamnar i underläge, kommer det byta namn till maskulinism då? Kalla det humanism och kämpa för balans istället för att kalla det feminism och bara vara en motkraft anser jag, men så finns det vissa feministiska inriktningar som funkar just så också.
"Du är en död sill"
men mothafuckas sluta uppföra er som winey bitches och inse att ni inte är några jävla offer
mantis Mm joo.. men att jobba inom den offentliga sektorn är en annan sak.. det är lättare att höja sina löner på de branscher, oftast privata, du nämner..grejen är ju den att när kvinnor sedan kommer hem så fortsätter deras arbete- att sköta om hushåll och barn..den oavlönade sortens jobb. men men.. allt handlar bara om att öka sitt medveteande kring saker och ting som finns i våra samhällsstrukturer och tankar, det handlar inte om att gnälla eller att trycka ned någon.
Tofuslacker F20 korrekt. och vilka har makten att stoppa detta? jo de som vägrar köpa tidningar som tex slitz som förespråkar kvinnoidealet - män Nej.. Män Och Kvinnor.. Kvinnor är 50% av samhället vare sig du vill eller inte.. dom är med och uppfostrar barnen som kommer ta hand om vårat samhälle.. Och jag tror inte att slitz är orsaken till problemet med dåligt självförtroende eller att tjejer generellt sätt har det sämre i samhället.. Just för att om det nu skulle finnas en massa tjejer som skulle vilja se nakna killar.. då skulle det troligen finnas en massa tidningar som visar upp nakna killar.. Så därför tror jag att anledningen till att slitz finns är för att killar uppfostras på ett visst sätt.. så jag tror inte det har med kvinnor alls att göra.. Jag ser inte slitz och dessa tidningar som en del av problemet med ett ojämnställt samhälle.. Utan jag ser det som en konsekvens av att vi har ett ojämnställt samhälle som gör så att vissa män uppfostras på aningen skeva sätt.. Men Det betyder inte att man kan generalisera över alla som läser dessa tidningar eller alla som viker ut sig i tidningarna.. För Någon eller en hel del av dom tjejerna som viker ut sig kan faktiskt vara den "lyckliga horan" samma med killarna.. Ingen ide att generalisera..
Rätt många av er behöver kolla upp lite historia inom den "feministiska kulturen".
Living is easy, with eyes closed.
Jag har ett kvinnojobb och jag får lika mycket betalt som kvinnorna, things are all good.
Tofuslacker F20 men du förstår väl vad jag menar när jag säger det.. ?
Tofuslacker F20 Vad exakt är det för kvinnoideal som slitz förespråkar enligt dig.? Vad är det som är så obegripligt i att bara vissa slitzläsare är skeva.?? du kan gärna förklara varför alla dom är skeva för.. att kvinnor upprätthåller idealet till en viss del genom att inte våga stå upp emot trycket är även det något jag inte förnekar men det minskar inte ert ansvar alls, snarare tvärtom! Jag har iof aldrig påstått att killar inte har ett ansvar.. det har vi såklart.. Däremot så hör man väldigt sällan att tjejer har ett ansvar.. Man får alltid om och om och om igen höra hur tjejer är offer osv. Som om dom inte vore en del av vårt samhälle.. det är jag aningen trött på.. Sen så påstår du ju fortfarande att kvinnor är offer i det hela och att det enda som dom behöver ta ansvar till är att dom inte står upp emot förtrycket.. Det finns nog en hel del tjejer som är med och förtrycker.. även fast jag tror att du så gärna blundar för det..
appropå att byta namn på feminismen Feminism innebär att varar medvdeten om och jobba emot att kvinnor som grupp är underordnade män som grupp. Alltså är det på de flesta plan kvinnornas rättigheter som det kämpas för. Målet är att underordningen ska upphöra för att inte vara någon över elelr underordning alls. När det är fixat så upphör feminismen. Precis som all annan kamp, text den antirasistiska, så är målet att den ska bli onödig. För att sätta fokus på att det är just kvinnorna som grupp som är underodnade kallas det feminism och säger mer än tex humanist eller ekvialist eller liknande. Nått oklart?
Sofia är en ärkeaktivist å i hjärtat en sann anarkist www.fittforcefive.wordpress.com
Graffare
2005-12-12 08:59
men vafan,har vi inte gett feministjävlarna tillräckligt? mmmh käften...fett irriterande sluta snacka va?
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"
det är inte feministerna som "får" saker. det är kvinnor som får det bättre.
Systemet När du lägger fram det på det viset är det lättare att förstå och ta till sig, men all feminism funkar ju inte på det sättet, det finns ju vissa extrema former av feminism som ibland lämnas lite för mycket utrymme och då antagligen skrämmer bort en hel del människor.
"Du är en död sill"
Mofajja Vilka syftar du på och hur får du veta vad som tycker? särartsfeminister är dom enda som är läskiga.
Mofajja P21 Men det är väl ändå självklart att det finns en hel del feminister som är totala idioter.. Likaså som det finns människor i andra grupper i samhället som är dumma i huvet.. Feminister är också människor..
Lynguistic antar att han syftar på olika sorters feminism, alltså teorier, inte personer. eller så misstolkade jag det. för du har rätt i att det finns puckon överallt. alla har lite av ett pucko i sig.
Systemet F21 Jag förstår hur han menade.. Men jag ser fortfarande vissa personer som kallar sig som en viss sorts feminister som idioter om dom säger idiotiska saker. =)
Systemet Radikalfeminister är jävligt läskiga typer också.
There are no stupid questions, just stupid people - Mr. Garrison