I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad hände efter antideppen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-12-20 10:30

vad hände efter antideppen?

det här är en tråd för de som tar antideppressiva. hur mår ni nu? märker ni några förändringar åt något håll? shoot....

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-20 10:37
Jag har ätit Zoloft i ett år. Det funkar bra, jag har mer ork och känner mig allmänt bättre än innan. Har dock fallit ner i en liten svacka igen, men jag är medveten om det på ett annat sätt än tidigare och försöker göra det bästa utifrån det.
Jag ska börja trappa ner på medicinen snart, känns nervöst. Är rädd för att jag ska må sämre.

2005-12-20 11:17
hade remeron i ett år för 3år sen nu kanske... vet inte riktigt om dom hjälpte eller inte... man fick sjuka drömmar av dom iaf haha... sluta med dom rakt av för jag tröttna på att gå till psykologen, terapeuten och läkaren. fett svårt att somna utan dom i början haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-12-20 11:57
_babyphat
men det är väl meningen att zoloften ska ha hjälpt upp dig till rätt "nivå" där du ska stanna även när du slutar?

2005-12-20 12:00
Mina zoloft verkade bara för stabilisation, inte för att jag skulle bli "normal" när jag väl sluta.
Det var ett datum som var den bestämmande faktorn ifall jag skulle fortsätta vara tvungen att ta zoloft eller inte.
Jag slapp zoloft efter det datumet.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-12-20 12:13
jag har ätit zoloft i sex månader. det jag känner är att den delen av mig som behöver hjälp inte blivit något bättre men den "normala" delen av mig har mer ork och glädje. min kropp är mindre känslig, det tycker jag är jobbigt.

2005-12-20 12:14
TonyO
Zoloft ska reglera dalarna så¨man inte blir supperdeppig.
Tyvärr funkar det på samma sätt när man blir superglad.
Så ja man ligger känslomässigt ganska jämt.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2005-12-20 13:42
det jag har hört är att folk som går på antidepp blir helt "raka" .. dvs de mår bara samma hela tidne .. inga humörsvägningar, tappar förmågan att känna starka känslor o sånt .. what?

jag tar zoloft, inte droger.
herregud ,var får folk allt ifrån? Menar du alltså att man bara känner sig likadan hela tiden, som en robot?
Jag kan vara skitglad, jag kan vara skitledsen, jag kan vara normal.

schlick P20

Det finns antidepp och det finns psychomediciner. Skilj på dom.
Psykofarmaka som vad? Antidepp medicin framkallar i varje fall inte självmordstankar om dom fungerar som dom ska.
Sen jag har börjat ta zoloft mår jag skitbra.J ag kan fortfarande bli ledsen som fan,gråta som ett barn osv,allt som jag kunde inann jag blev deprimerad.Vad är det för psykofarmaka som dom har testat?
Det är vetenskapligt bevisat att psykofarmaka framkallar självmordstankar.

Det är bevisligen så att de flesta mord och självmord utförs av folk som har varit i kontakt med psykiatri.

Det var också vetenskapligt bevisat för ett tag sedan att svarta människor var mindre intelligenta än vita. Nu vet vi ala att vi kanske ska granska våra känslor med kritiska ögon och inte uttala oss om saker vi inte vet mycket mer om än den kritiken som ges.
Varit i kontat med psykiatri?
Det skulle alltså hänga ihop att man dödar ngn för att man har varit i kontakt med psykiatrin
snälla för helvete,lägg ner

2005-12-20 13:57
En gång när jag blev deppig så åt jag en glass, då blev jag glad. Så antidepp hjälper!
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2005-12-20 14:21
det jag har hört är att folk som går på antidepp blir helt "raka" .. dvs de mår bara samma hela tidne .. inga humörsvägningar, tappar förmågan att känna starka känslor o sånt .. what?

jag tar zoloft, inte droger.
herregud ,var får folk allt ifrån? Menar du alltså att man bara känner sig likadan hela tiden, som en robot?
Jag kan vara skitglad, jag kan vara skitledsen, jag kan vara normal

haha precis... det där e bara skitsnack.

2005-12-20 14:24
anledningen till att jag mår dåligt är inte för att ngt har hänt i mitt liv.
har det hänt ngt tyckeri tne jag heller att man ska äta medicin för att må bättre, men om det är som i mitt fall då serotoninet i kroppen är i obalans så tror jag inte att ngn jävla kosttillskott kan ändra på det.
zoloft hjälper till att koppla ihop serotoninet och vet du ngn jäla vitaminpiller eller fiskolja eller annat som kopplar ihop serotonin varför i helvete ska vi då ha medicin över huvudtaget?
Varför tar du pencilin då, jag menar det är ju också en produkt framtagen för att dölja blablabla..
vet man fakta, kan man uttala sig i sånt här ,men tydligen vet du ju inte ens orsaken til varför många - inte alla - psykiatriker skriver ut antidepp.
Terapi an itne få serotoninet i balans, inte heller ngn jävla olja eller ngt sånt heller.

Jag själv är väldigt sällan sjuk, så som jag har förstått menar du att man är friskare om man itne tar någon medicin?
Förstår itne hur man kan resonera så, vissa blir lättare sjuka än andra, vare sig man tar medicin eller inte.

2005-12-20 14:47
ja,DU anser att det är droger, vad lever du på egentligen ? köper du all din mat i hälsokostaffärer?Fast är dom så rena egentligen?
Du kanske lever på vitamintabletter , vadv et jag, de mesta i matväg är på något vis onyttigt och kanske t.o.m droger enligt dig?

Och om man då har haft otillräckligt med vitamin i kroppen och detta visar si i en depression, hur gör man för att bi bra igen ? Skam an bara " Oh well, jag får väl skylla mig själv " och vänta på dagen man hittas hängd.
Är zoloft droger,är pencillin droger , alltså kknarkar vi båda,du och jag?

2005-12-20 14:50
märkte ingen skillnad när jag började ta den. när jag tog den. eller när jag slutade.

de enda som har hänt är massa skumma bieffekter, som att jag inte längre kan dricka alkohol utan att få minnesluckor o må illa, att jag fortfarande sover drygt 10 timmar om dygnet, brukade sova 6 max innan jag tog dem.

osv..

2005-12-20 16:21
schlick P20

Vitsen är ju inte att "droga" ner människor helt godtyckligt, tabletter och andra "yttre medel" ges ju oftast inte vid första diagnosen. Dessutom utgår du från att alla människor föds med samma balans i kroppen vad gäller hormoner, mineraler och vitaminer för att inte tala om kroppens produktion av endorfiner och ovannämnda hormoner etc. NU är det ju så att olika människor har olika balans i kroppen, dessutom är kosthållning en livsstilsfråga, men knappast något som jag tror kan bota en depression bara sådär; allvarliga psykiska åkommor går inte att bota bara sådär, hur duktig och bra man än är när man tränar och äter vettigt.

Jag tränar och är mycket noggrann med vad jag äter, ändå kan jag inte sova om nätterna, hur bemöter du det?

Droger är inte samma sak som narkotiska preparat, om man verkligen skulle vara korrekt med narkotikaklassning te.x så skulle alkohol, benzo och opiater hamna därunder.

Nu är inte jag en sådan som tror att piller kan lösa allt för en människa, men du har antagligen aldrig varit såpass nere att du inte kunnat ta tag i dig själv, för då hade du nog varit av en annan inställning; det är jävligt lätt för den som aldrig haft det dåligt att säga att det är enkelt att ha det bra.

Angående ritalinan så skriver även läkare i sverige ut rena amfetamintabletter, varför? Därför att vissa människor har en medfödd obalans i huvudet som varken träning eller kost kan åtgärda, tycker du att dessa människor ska gå runt som analfabeter resten av sitt liv för att de inte kan koncentrera sig och lära sig saker? Dessutom är det STOR skillnad på att bruka ett preparat för att åtgärda ett medicinskt tillstånd och att bara vilja bli bäng.

Ett bruk leder inte nödvändigtvis till missbruk, det där är tendensiöst skitsnack, det KAN leda till missbruk ja, men med största sannolikhet gör det inte det.
"Du är en död sill"

2005-12-20 16:22

"Idag odlas mat etc. i jord som inte innehåller lika mycket mineraler etc. som det fjorde för 100 år sedan"

Idag odlas mat etc. i jord som inte innehåller lika mycket mineraler etc. som det gjorde för 100 år sedan.
"Du är en död sill"

2005-12-20 16:36
Mofajja : ja du sa det jag ville säga.

2005-12-20 17:42
vad är det som har hänt i era liv som fått er att ta sånt då?
själv skulle jag inte tro på att det skulle hjälpa mig, den enda medicinen jag stoppar i mig nån gång i månaden är ipren vilket är det enda som hjälper mot min ständiga huvudvärk, men hur kan piller hjälpa mot att man är deppig?
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2005-12-20 17:45
schlick : på vilket sätt hanterar inte zoloft sjukdomen depression som ÄR en sjukdom?
Jag tror inte någon bara stoppar i sig vad som helst utan att ta reda på vad det är först. Det är kanske du som bode vara lite mer oberoende av all jävla statistik och granska källorna du får informationen av.
Som sagt där uppe, du har nog aldrig varit på botten när du väl e där tror jag inte du proppar i dig vitaminer eller pencillin.
För övrigt kan du ju itne ens svara på frågorna, det är klart att det är svårt för dig att möta motstånd, det är ju därför du drar dig ur tråden. Vad tror du att du sulle omvända någons åsikter bara för att du kopierade in en text ? Diskutera inte någonting om du itne kan argumentare för dina åsitker.

2005-12-20 17:51
Hock : det är djupare än att man är deppig. det är itne själva känslorna medicinen tar hand om utan serotoninet som ajg skrev där uppe. När serotoninet r i obalans blir man deprimerad och tar man då medicin så kopplas serotoninet ihop och man får ta det några år innan kroppen vänjer sig och kan koppla ihop serotoninet själv.

2005-12-20 18:50
För det första: alla som inte kan nåt om det här ämnet bör vara tysta!

För det andra: vart kommer alla dessa fördomar ifrån?

Jag hade oxå fördomar innan jag började käka antideprisiva. Jag trodde att jag skulle gå runt som en zombie och bli helt känslolös men så blev det absolut inte.

Jag är glad, jag är skitglad, jag är ledsen, jag är skitledsen......man känner precis alla känslor som förut men skillnaden för mig är att jag kan kontrollera mina tankar på ett annat sätt. Jag kan inte påstå att jag mår bra än men jag har bara ätit fluoxetin i ca tre månader.
Som Azziz säger oxå, så är det ju så att folk som är deprimerade inte kan tillverka ämnet serotin själv. Medicinen hjäper alltså till med det.
Sen är det en jävla skillnad på att vara deppig och ha en deppression. En depression är ett tillstånd man inte kan ta sig ur själv utan behöver medicinsk hjälp eller samtalsterapi.

När man är deprimerad ser man inte direkt någon mening med någonting. Hjärnan fungerar inte som de gör på vanliga människor. Därför ska man aldrig säga till en deprimerad person att rycka upp sig.
Visst finns det säkert en hel massa olika slags antidepp medicin nuförtiden men det är ju skillnad på sån medicin och "psykmedicin"
Det är skillnad på att vara psykiskt störd och att vara deprimerad.
Depression är en sjukdom som vilken som helst, den kan tom gå i arv.
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2005-12-20 18:54
behöver ju inte vara serotoninet de e fel på...iofs.

2005-12-20 19:13
När serotoninet r i obalans blir man deprimerad och tar man då medicin så kopplas serotoninet ihop och man får ta det några år innan kroppen vänjer sig och kan koppla ihop serotoninet själv.

är det inte mer logiskt att kroppen vänjer sig och slutar att ens försöka koppla ihop serotinet själv, alltså förlitar sig på drogen?
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2005-12-20 19:16
de svåra är o veta om de e serotonin eller placebo , alla har inte fel på serotonin nivåer, vissa är inte enbart deppade, utan mer mano..etc...

mkt såvrt.
men mkt sjukvård tror tex zoloft är mirkaelmedel, tyvärr min förra vårdcentral.
men nu har jag kommit i kontakt me ny vårdcentral

2005-12-20 19:23
987: nej så är inte fallet. det är bevisat.

2005-12-21 00:13
jag har provat på ett par träd i djungeln av mediciner för denna åkomma. Bland annat remeron som jag käkade längst, jag gillade den, förutom eftersmaken som var lite besk på nåt obskyrt sätt. Innan det käkade jag nåt som jag inte minns vad det hette, men det kändes som om helvetet flyttade in i min hjärna. det var itne alls kul det.

Men jag anser att det hjälpte mig enormt mycket, eller jag vet inte, jag blev i alla fall glad under tiden som jag åt dem och jag höll mig stabil. Nu när jag slutat med dem har jag en del svårigheter att somna, jag känner oro lite då och då men det är inte alls så illa som innan. Jag gillar livet igen och funderar aldrig på att avsluta det.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2005-12-21 18:45
äter zoloft och för mej har den kapat dalarna, jag får inte såna riktiga ångestattacker längre, men jag är heller aldrig riktigt glad. Jag är bara "mittemellan", avtrubbad liksom.
Jag tycker det är skitjobigt att känna mej så "inglasad" så jag har trappat ner till en halv tablett.
Ätit en halv i snart en vecka och det jag märker är krypningar i kroppen och lite svårare att sova bara.

Har även ätit cipramil, remeron och effexor förut men dom fungerade inte alls.
Use some paint to keep them alive...

2005-12-21 19:12
shiet skrämmande många som knaprar :S
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Producent

2005-12-21 19:19
verkar vara mest brudar som knapprat sånt.....är ni verkligen deprimerad av er?
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2005-12-21 19:57
deprimerad av oss?

tror nog inte de är ngn tjejgrej.
alls.

att just tjejer skrivit i denna tråden skulle inte jag sätta ihop med att de på ngt sätt bara är tjejer som är deppade.....

2005-12-21 19:58
Fumez
Jag fick börja med antidepp paralellt med en lång avgiftning/nedtrappning från droger, och eftersom man mådde dåligt under den tiden så trodde man att man va deprimerad. Men såhär i efterhand hade det nog vart bäst om jag väntat för när det dåliga måendet (som mkt kom från själva avgiftningen) la sej så mådde man ju bättre psykiskt också.
Dessutom är det en stor omställning att sluta med droger så för min egen del hade det nog vart bäst att vänta ett tag innan jag började knapra zoloft.
Men nu ska jag sluta med dom också minsann :)
Producent

2005-12-21 20:52
Peppis F23: va inte från denna tråd jag utgick från att det e mest tjejer som äter såna piller. Har sett flera gånger om det i tidningar osv....

2005-12-21 20:59
intense F21
mm, och eftersom man är så desperat efter att må bra så tycker jag läkaren kunde "stoppat" mej lite, sagt att jag skulle vänta med att börja äta zoloft, iaf för ett tag tills måendet från avgiftningen lagt sej (jag trodde ju aldrig att jag skulle må bättre). Men attans va snabba dom är på att skriva ut piller ibland.. men men, ja det ska nog gå bra.
ahh tack så mycket! :)

2005-12-21 22:12
fumez- ok. udda. inte efter mina erfarenheter. men killar snackar mindre om det. enligt min erfarenhet.
Producent

2005-12-21 22:14
eller så e det bara jag som har fått för mig det.....

2005-12-21 22:17
vet ingen statistik.

2005-12-22 09:56
tror att jag unga tjejer i min ålder upplever mer press från alla håll. Verkar som att många mår dåligt, är förvirrade och arga även efter puberteten. Kan vara en generationsfråga.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2005-12-22 10:43
Min egna erfarenhet av antidepprisiva är mest skit, käkade zoloft i drygt sex månader innan jag slutade själv.
I början var allt som en konstant ectesy-trip, i drygt fyra veckor svävade jag på moln, var alltid glad, hade sjukt med energi osv.

Efter ett tag blev det....ingenting. Inga känslor åt något håll, varken glädje eller sorg. Kan säga att den känslan är värre än hur det var innan, hade jag vetat det jag vet nu hade jag aldrig tagit skiten. Det finns bara en sak som är sämre än att må dåligt och det är att inte ha några känslor alls. Allt slutade med en väldigt blöt vecka, för många piller, akutmottagning och slutligen blev jag kickad ur huset.

Har fortfarande idag jävligt svårt att känna saker och får väldigt jobbiga "känslo-stötar" då och då. Jobbiga tankar har jag allt mer lärt mig att leva med och undvika när de dyker upp.

Kan tillägga att jag fick ett paket piller i handen och sedan var jag, on my own eftersom jag fyllde 18 och inte lägre hade rätt till gratis "rådgivning".

Har en polare o andra sidan som tuggade piller i 1 1/2 år och sen dess har han klarat sig hur bra som helst.

2005-12-22 13:13
Fumez = deprimerade av oss?BAH.

2005-12-22 13:35
Sveriges och världens förden delen, Så kallade Psykvård är ett enda stort jävla skämt, dom vet ingenting, "mår du dåligt?" "jaha, men prova den här medicinen fungerar inte den kan vi prova med den här eller den här eller den här eller den här..."

Yes ni ahr VERKLIGEN lyckats! grattis världen!

feeling ill? here, take A Pill!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2005-12-22 14:42
Det är bevisligen så att de flesta mord och självmord utförs av folk som har varit i kontakt med psykiatri.

Det där bevisar ingenting om psykiatrins kvalitet i sig. Självklart är det på det här sättet. Folk som tar självmord och mördare är oftast psykiskt labila och därför är chansen stor att de någon gång har varit i kontakt med psykiatrin. Du försöker vända på det, och få det att se ut som "de har varit i kontakt med psykiatrin, därför är de nu mördare eller har begått självmord", vilket är helt absurt.

2005-12-22 19:11
Azziz

Nu har jag inte läst allt, men jag åt också Zoloft, under en längre tid, ibland i kombination med andra antideppresiva tabletter, ibland bara Zoloft.
Att säga att man inte blir "rak i humöret" kan du inte säga, lika lite som jag kan säga att man blir det.
Reaktioner på mediciner är juh individuella, och ingen människa har exakt samma biverkningar som en annan...

Min erfarenhet av detta preparat var att jag blev jämn. Åt alla håll. Jag kände varken sorg eller glädje, blev inte upprörd, men inte heller glad. Jag gick omkring som i en bubbla, och ingenting kunde komma åt mig...precis den effekt som psykologerna eftersträvade i mitt fall, men även den effekt som fick mig att sluta äta medicinen efter drygt 2 års tid. Att stå brevid och veta att jag sårade människor i min närhet, med min apati och känslolöshet, och veta att jag inte brydde mig...det var ingen höjdare.

Efteråt, när jag slutade tvärt med medicinering så fortsatte jag gå i terapi och träffa läkare, och då kändes det som en lättnad att få tillbaka känslorna, som jag upplevde försvann under flera års tid...även de dumma känslorna, de jobbiga och upprörande.

2005-12-22 19:12
Ah, bara första delen var riktad till Azziz.
Som svar på hennes zoloft är ingen drog man blir inte känslokall påstående däruppe.

2005-12-23 10:40
Bland annat remeron som jag käkade längst, jag gillade den, förutom eftersmaken som var lite besk på nåt obskyrt sätt.

vaddå... tugga du i dig dom eller? haha

2005-12-23 12:34
fjii- du har haft stor tur. dom ville stoppa i mig piller vid första läkarbesök innan jag ens sett min terapeut. iofs ville de ha terapeut samtidigt som zoloften. men zoloften fick jag mota bort i ett år innan jag tog de.

hoppas på lite bättre ideer hos de nya vårdcentralen jag ska till..

2005-12-23 17:24
Det jag är nyfiken på är vad som har hänt för att man ska behöva ta antidepressiva? Menar inte i detalj, men jag kan själv inte tänka mig ngn situation som jag efteråt skulle behöva ngt sådant.
Visste inte heller att det var så vanligt.
www.unt.se/musikbloggen

2005-12-23 20:35
fijii- "När man talar om sjukdomen depression menar man något som inte är en naturlig reaktion på livets skeenden utan att stämningsläget är sänkt på ett onaturligt sätt ."

hm...
jag fick diagnos grav depression. och vi kunde nog konstatera varfrö. så depression skulle vara ngt slags freak of nature då? bara poppa upp? och inte vara en naturliga reaktion....
de där låter mkt skumt.

däremot kanske en serotoninbrist vara freak of nature och rent kemiskt.

2005-12-24 09:08
well then.

2005-12-25 12:08
GhettoQueen F19

Det är väl olika för olika människor antar jag.
Jag fick för att "mina toppar och dalar skulle kunna kontrolleras så att terapi inte skulle vara verkningslös plus att ge patienten en hjälp att orka med vardagen"
Låter som en omskrivning för att säga att det bara var jävligt mörkt hela tiden, som att leva vid sidan av utan att kunna kontrollera eller lägga sig i min egen vardag och känslor.

2005-12-25 12:52
Om man slutar tar dom blir man inte mer deppad för att man ställer in sig på det då?
so fresh so clean just like me ah step from ah washing machine

2005-12-28 19:39
jag får Concerta snart. Det har jävligt grymma biefekter. Bla Självmord, Ångest, deppresion och urinera blod.
we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2005-12-28 20:04
fanta-. visst är det sjukt att antideppen har biverkningen depression och ångest.
jag tog för att bli av med det.
inte blev jag det.