psykisk vård liksom all annan vård är ju till viss(stor) del spekulativ. Det finns en del fakta som symptomen skulle kunna vara, men helt säkert vad det beror på vet ju sällan läkare/psykolog. Om du kommer till en doktor inom primärvården och säger att du har en huggande smärta i ryggen, kanske doktorn undersöker dig, känner på revbenen osv. och frågar om du kanske inte har en mer stickande smärta? och ofta när doktorn säger något i stil med detta, så känner du att det känns som det beskrivs för dig. Och detta tycker jag stämmer väl inom psykiatrin, ofta identifierar sig personen med den diagnos den fått. Och där är det svårare att bedömma eftersom människors känslor över hur de mår mentalt är svårare att beskriva och tolka. Vad är en "normal" reaktion? det är så otroligt flytande. Men får du diagnosen adhd eller borderline eller vad som är på ropet, så tenderar personen att leva efter den beteende & symptommall som medföljer sin diagnos....till trots att många beteenden inte fanns innan diagnosen gavs. Och vad är poängen med en diagnos när det ändå inte finns resurser att hjälpa? då blir ju diagnosen endast ett stigma. Jag känner 2 tjejer som båda har panikångest, men efter att de började umgås och se varandra få attacker, så började deras ångestattacker likna varandra. Du speglas av din omgivning, och i detta fallet så blev de inspiration för varandra när det gällde att gestalta sin panikångest. Sedan bör det ju alltid frågas vad är min psykiska disfunktion och vad är en biverkning på medicinen? Jag tycker absolut att det skall ifrågasättas när det sätts in medicin, och utvärderas så att medicinen tas ur bruk några veckor eller 1 månad efter kanske 3 månaders användning och så att patient och psykolog/läkare tillsammans bestämmer hurvida medicinen skall användas. Dialogen är ju superviktig, om inte annat för den egna integriteten.
gazt.tumblr.com