I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När allt undantryckt kommer ikapp en

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-29 22:27

När allt undantryckt kommer ikapp en

Nu är jag här. i en punkt i mitt liv då allt rasat samman.

Jag är stressad inför framtiden, vad jag ska bli.
jag har stora problem med mig själv och min fantasi... jag är jämt uppskrämd, jag är jämt på spänn och jag har lika barnslig rädsla för spöken som när jag var liten. Jag känner mig iaktagen, och jag kollar fönstren var 20e sek. jag sover med ljuset tänt och om jag hör minsta konstiga ljud låset sig hela min kropp till sten.

när jag väl frysit av rädsla så är jag fången i min egen kropp. jag är oförmögen att röra mig och jag kan varken se åt det hållet jag fruktar eller ignorera det då det känns som om något ska ta mig. husets väggar kan inte skydda mig känns det som. Jag har försökt analysera mig själv och vad som är fel med mig, varför jag är så överkänslig och har en rädsla liknandes ett litet barn. varför jag känner mig iaktagen.

som barn var mina föräldrar alltid på mig att jag ska akta mig för främlingar som pratar med mig och så vidare. Jag kan inte gå in djupt på det men det har att göra emd utpressning och att några under åldern 7-9 hotat kidnappa mig vilket gjort att jag fått skjutsas av mina föräldrar vart jag en skulle osv. kan min känsla idag att jag känner mig övervakad eller iaktagen ha med den gamla episoden att göra?

Jag har inflammation hela ryggen och muskulaturen runt axlarna vilket gör att jag har stenhård nacke. det är knutar som orsakats av stress och oro. Min kropp är trött och jag orkar inte längre. jag har sovit genom dagarna den senaste tiden vilket är väldigt ovanligt mig då jag har sömnsvårihheter annars. Jag är allmänt stirrig, gråter hela tiden och nästan lämnat min pojkvän för att jag behöver ett vakuum, bara umgås med mig själv. det har inte blivit bättre av att jag är trakasserad av en man som min familj nu jobbar med att sätta dit. Har också precis fått veta att två av mina bästa vänner har ljugit för mig under ett halvår och en av dem låtsas fortfarande som ingenting

är det någon som känner igen sig? vad ska man göra för att finna lugn när allting rör sig så fort? det känns som om jag inte hinner memd i tiden. jag tvekar på mina relationer, min egen kraft och min framtid. Jag vill bara sova mig igenom denna period och vakna upp när allt lugnat sig och jag förändrats.

jag ska söka upp psykolog angående men paranoia eftersom det går inte att leva med ständig skräck för allting, men finns det något man kan göra själv? känner mig så skum och jag känner inte igen mitt självsäkra jag.

vad kan man göra för att må bättre? hur kan man hjälpa sig själv? jag har försökt att avfärda min paranoia under många år men det slår bara tillbaka på mig själv och det blir bara värre

Femme fatale

2006-01-29 22:35
Du måste verkligen ta itu med dina problem Amar, din rädsla bottnar djupt och du ser ju själv att du inte kan deal with it på egen hand! Att du ska söka psykologhjälp verkar vettigt av dej..Det som du kan göra själv är att inte försöka gräva ner dej, försök leva ditt liv som vanligt, så mycket det går...prata (om du känner att det lättar) med din familj, dom bra vänner du har och din pojkvän, låt dom vara ett stöd! du kan inte klara ett sådant tillstånd själv...

2006-01-29 22:39
Jag vill först och främst dela med mig av en dikt:

Jag vill finnas i ett svart hål där det varken blåser eller regnar.
Där hjärtan töar, bildas sjöar av blod, jag vill sluta blöda.
Ett tumult av inre konflikter medan familjen sitter i allvarets andakt
utan ett skratt eller fnitter.
Det spritter inte längre i benen.
Det är spriten som tagit över scenen.
Det är skiten som dragits över stenen som tidigare var min själ.
Allt jag vill nu är att finnas i ett svart hål där det inte blåser.

Det är ett vakuum förvisso,
för vissa som behöver andas dör.
Det är ett vakuum där avsaknad av luft gör att jag inte hör, längre.
Behöver inte lyssna.
När det tisslas och tasslas är jag glad att luften inte darrar och skakar min trumhinna.
Utan luft kan man inte andas.
Men ännu viktigare är att...
Utan luft kan man inte höra.
nu tystnar allt och jag sitter i ett svart hål där det varken blåser eller regnar.

Det du upplever är panikångest. Din själ är trasig, minst sagt.

Har du varit i kontakt med psykolog?

Utövar du någon sport? Är du aktiv på något fysiskt sätt?

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)

2006-01-29 22:41
Amra- hejhej, joo jag har ju märkt att jag just nu inte kan hjälpa mig själv eller få bort det som skrämmer mig...

jag försöker alltid att inte gräva ner mig för mycket men det sorgliga är att jag inte ens kunnat kontrollera det. det är så onödigt av mig att vara såhär. Jag har faktiskt haft de värsta attackerna FTER att jag berättat för min familj om mina fobier. jag berättade i veckan för min mamma som jag aldrig haft någon strålande kontakt emd direkt och efter att jag berättat och chockerande nog inte fick något sarkastiskt eller undanviftande svar av henne så brast det för mig. det känns som om jag äntligen fått ur att vissa saker kommit ifatt mig, tex att jag kännt mig jagad som barn och varit det. Dert är efter det jag bara legat och gråtit, jag känenr mig helt störd.

pratade i telefon med pjkvännen och skrattade åt en sak bara för att börja gråta. Jag är rädd att verka helt konstig men det är jag för tillfället. Jag vill inte ha ett sk i-lands-problem och vara ledsen i onödan. jag hatar sånt, obefängd sorgsenhet osv. men det kan röra allt, jag hat gråten iahslen och tycekr allt är skitsorgligt, bara reklam på teve för unicef elelr avd som helst får mig att lipa. fyfan
Femme fatale

2006-01-29 22:45
Emil_brikha vilken fin dikt

jag ser mig inte dirket som en trasig själ. jag är välfigt livlig som person och inte alls inåtvänd men jag har ju dåliga sidor som kan ta över trots att de aldrig dirket syns utåt. jag har tillexempel en väldigt svart världsyn samtidigt som jag är en obotlig romantiker. Jag förväntar mig alltid det värsta för jag lurar mig själv att jag är "beredd" på anfall från olika håll. men det jag egentligen gör är att belasta min hjärna och mitt hjärta med massa press och kraft som är onödiga. jag är så känslig. jag har absolut ingen aktiv dödslängtan utan har en onormal kärlek till livet och allt som finns där men jag är så tacksam över de fina sakerna i mitt liv att jag är "säker" på att något kommer ta det ifrån mig" det ä'r därför jag jämnt är på spänn och förävntar moig att alla ska dö, därför jag drömmer att pojkvänner är otrogna eller att min bror dör osv, jag har sorg i förväg på något vis.
Femme fatale

2006-01-29 22:46
och jag absolut inte fysiskt aktiv för tillfället! kan de ha en koppling?
Femme fatale

2006-01-29 22:52
Amar F18

skrev mina "tips" i din gb..
det jag kan säga är bara att du måste prata med detta snabbt, för det är inte bra att smeta sig i leran..(konstigt ordval,men du kanske förstår) du ska inte försöka o tänka på dina problem, vet lättare sagt än gjort. Hade problem som du har nu vid 15 års ålder.. och gick till en psykolog och dem sa att ja saknade något.. och dem hade rätt det fattades en del i min kropp men kunnde ej lista ut varför, men psykologen hjälpte mig.
Så fixa en bra psykolog så snabbt som möjligt.

ja hoppas på det bästa shis, du vet att bebisen finns där :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-29 22:53
sorry för den dåliga svenskan, e trött och magsjuk o håller på dö av smärta i magen hehe..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-29 22:53
Amar: Ja, det kan verkligen ha en koppling. Fysisk energi kan lätt omvandlas till mental energi > frustration > rastlöshet.... och sen fortsätter en ond spiral som kan leda till humörsvängningar, depression, känsla av att man varken lever, lider eller känner något.

Jag tror att terapi (utan medicinering, vägra lyckopiller!!!) tillsammans med fysisk aktivitet kan hjälpa dig JÄTTEmycket. Om jag vore du skulle jag börja med kroppen och aktivera den, och om det inte blir bättre, ta kontakt med en psykolog. Men igen, VÄGRA piller.

2006-01-29 22:55
al3 ja men jag har ju försökt att inte tänka under lång tid och det är det som gör att allt är katastrof nu!

trots att jag inte känner er som har skrivit så vill jag bara säga att jag är tacksam över den tid ni tar för folk och som nu, för mig, att dela emd er av goda råd och så, det är verkligen jättesnällt och det uppskattas mycket! många tänker att det bara är internet men det tar likväl tid från er att skriva och så och det är sweetness
Femme fatale

2006-01-29 22:57
emil_brikha ooo nej oroa dig inte angående piller. jag är pilelrvägrare och tar i princip aldrig piller mot något även om det gör ont. jag är sån där töntig naturist som tror att kroppen läker sig själv om man bara låter den få försöka innan man tar massa medecin.

jag tror absolut inte att de är så illa att jag ska ta medecin! jag vill bara komma till insikt! och änra mitt beteende och detta självkalrt utan substanser1 jag är inte deprimerad på sådant sätt det handlar mer om fobier raring

Femme fatale

2006-01-29 22:57
Amar F18
jo förstår det, svårt för mig o säga vad du ska göra.. eftersom ja inte kan se din själ.. men tappa inte hoppet, det blir bättre ja LOVAR! fixa en psykolog snabbt o precis som emil säger vägra lycko piller, bli lycklig på samma gammla vanliga amar leendet o skratt o tankar, ja saknar min whoa krigare.. blir aldrig beef längre utan dig!

sköt om dig shish

2006-01-29 22:59
Emil_brikha jag fick verkligen en aha-upplevelse nu när du nämne träning. jag blir mer och mer inaktiv vad gällande fysiska aktiviteter och är mer still än någonsin! Vad rekommenderar du? jag minns att när jag gymmade en period för ett par år sen, haha, hade jag alltide n massa energi över och mådde skitbra..
Femme fatale

2006-01-29 23:00
Amar F18

gå fina promenader, skapa dina egna favoritställen där du kan softa mkt o tänka på ditt liv..hitta nya platser

2006-01-29 23:01
haha jag kan se det framför mig, jag som den hobbyhippie jag är i ett rum med massa kuddar och ljus och hummande och tro på karma =)
Femme fatale

2006-01-29 23:05
Amar: Vart bor du? Att du har upplevt panikångest tror jag inte det låter någon tvekan om. Det skulle nog även de flesta läkarna hålla med om.

2006-01-29 23:12
hehe kanske låter lite flummigt sådär men, på mitt iv-val så har vi avslappning o allt sånt där, och då var det nån lärd gubbe som sa att för att man ska kunna slappna av så ska man hitta ett inre rum t.e.x. en plats där du kände dig väldigt trygg och positiv.
Och då ska man helst ligga ner i hela kroppen andas djupa andetag, andas in med näsan så att andninge går ner i mgan så ska man tänka sig bort till det där inte rummet.

Kan ju vara bra för din stressade själ och så, aja krya på dig.
 DIF!

2006-01-29 23:15
hehe kanske låter lite flummigt sådär men, på mitt iv-val så har vi avslappning o allt sånt där, och då var det nån lärd gubbe som sa att för att man ska kunna slappna av så ska man hitta ett inrerum t.e.x. en plats där du kände dig väldigt trygg och positiv( alltså i ditt minne, nånstans där du har varit).
Och då ska man helst ligga ner i hela kroppen andas djupa andetag, andas in med näsan så att andningen går ner i magen så ska man tänka sig bort till det där inrerummet.

Kan ju vara bra för din stressade själ och så, aja krya på dig.

Lite felstavelser och så där uppe
 DIF!

2006-01-29 23:16
bob jao det är nog bra att hitta en lugn plats att vara på. =)

Emil_brikha. jag bor i Sollentuna, om du ska tipsa att jag ska hitta en plats i naturen så kan jag ju informera att jag som den sandneger jag är är allergisk mot kyla och kan tyvärr inte vistas inomhus någon längre stund =) jag är helt enkelt inte anpassad till obarmhärtiga svenska vinter =D
Femme fatale

2006-01-29 23:17
utomhus* ska det självkalrt stå
Femme fatale

2006-01-29 23:22
Amar: Naturen? Är du galen svenne? Du hittar mig i 98 gradig bastu på Friskis & Svettis i Kista. Vilket var lite min poäng, du har ett friskis i Sollentuna. Träningskorten är billiga där, och du kan träna vart du vill i stan. Så om du behöver en hitler nazist som står och skriker tyska slagord medan du curlar biceps så vet du vem du ska kontakta.

2006-01-29 23:28
hahaha nejnej kondition gör mig olycklig haha friskis är ju fan jobbigt! helt sjukt hur svag jag är!

jag tror gymmetfolk konspirerar mot stackars ynkgryggar som mig. jag skulle träna triceps en gång för första gången och skulle göra den där övningen då man tar armarna bakom huvudet och ska lyfta en tyngd rakt upp med båda händerna om tyngden om du förstår.
en kille hjälpte mig och gav mig en tiokiloshantel att träna mina triceps med, och jag ramlade nästan bakåt och de tillslut efter mina poanikslagna hjälp ta bort den ur mian händer, haha. jag inbillar att jag är duktig och det hjälper väl =) Kista c hade j uvärsta kampanjen för SATS, jag sprang typ igenom alla PT till glassbaren =) jag är pinsamt lat emil, så är det
Femme fatale

2006-01-29 23:30
Amar: SATS är fett dyrt, World class också. Friskis är folkligt och opretto. Behöver du hjälp, let me know. VIll du vara lat... boro gomsho.

2006-01-29 23:32
Emil_brikha, haha emil det skulle vara udnerbart att droppa in på friskis och ge dig ett gott skratt men jag är för pinsam för att jobba i grupp. believe me. friskis är ju värsta militanta. vi hade en friskisag i hlgstadiet och jag var nästan gråtfärdig efteråt. död åt mjölksyra. boroboro aziz

en sakdock: jag gillar att hoppa hopprep! =) ska börja emd det så fort vädret tillåter
Femme fatale

2006-01-29 23:34
Amar: Vadå i grupp? Du behöver inte göra kärringgyma. Använd gym och konditionsmaskinerna. Jag hjälper flera kompisar på gymet just nu, men det är mest för att jag ser cool ut som hjälper snygga tjejer. Skämt åsido, det tar inte lång tid att lära sig grejerna + att du även får en gratis lektion med en instruktör. Om gamla gubbar och tanter vågar hänga på gym så borde du med.

2006-01-29 23:36
Emil_brikha. jag visste itne att man kunde gyma genom friskis! :O bra att du sa det nu vet jag det.. men jag borde skaffa något fysiskt att göra. man mår inte bra av att vara stilla, ska ta tag i det där fan, ett gymkort får det bli och jag tror nog det kan ge humöret en uppsving men det ändrar inte direkt på mina fobier. de måste jag också ta itu med 'snickrar*
Femme fatale

2006-01-29 23:37
Amar: Man kan gymma, yoga, gympa, spinna, boxa och göra massa annat. Ta buttpluggen ur rumpan och ge dig av.

2006-01-29 23:47
tråkigt att du känner såhär amar..hoppas det blir bättre. ska följa tråden för vissa saker du säger påminner om mig själv.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-01-29 23:51
Amar
På gymmet kan du ju gå runt och slacka hur du vill men friskis-tanter ska man passa sig för alltså.;D
 DIF!

2006-01-30 08:36
tacktack, grejen är att man lurar sig själv jämt som en tjej sa angående professionell hjälp, typ "nej, men nu lägger jag ner, jag klarar detta själv" osv. jag analyserar rätt mycket själv ibland och jag tror jag tänker för mycket och jag kan på något vis inte förstå vad en psykolog egentligen kan göra.

detta är ingen disrespect för dem som har yrket utan jag aktar dem, kan en psykolog hjälpa en att arbeta bort fobier?

låt säga om man har spindelfobi? tar ett exempel bara

tack alla
Femme fatale

2006-01-30 11:49
amar
ausch

det låter som att du är inne i ditt livs ångestperiod, alla får genomgå en sådan. som jag mådde då (mellan 18-20) är ungefär som du mår nu. jag fick samtala med psykolog (ej av egen vilja), men det hjälpte inte så mycket för jag ljög om precis allt jag sa till honom, han skrev i rapporten sen att jag hade svårt att öppna mej.. det gick ungefär ett halvår eller så innan jag hade nått botten, många av mina vänner slutade umgås med mej för dem tyckte att jag hade spårat för mycket. min familj visste hela tiden vad som pågick, och allt detta höll på att splittra familjen. till slut kom en dag då jag inte pallade mer, jag sa till morsan att jag ville åka bort, åka till mitt hemland o finna min inre frid. så blev det också, jag åkte till chile och redan första dagen kände jag att detta var rätt. väl nere i chile hade jag hur kul som helst (kan bero på att jag söp varje dag, men ändå: på nått sätt kände jag att jag hade gjort ett klokt val). när jag kom tillbaka till sverige var jag lyckligare än någonsin, hade lite alkoholproblem men jag mådde som en gud. så småningom när jag flyttade hemifrån för att plugga gick jag över till ett helt vanligt liv, slutade dricka helt och håller och så småningom fann jag tillbaka till den jag egentligen är. nu rullar det på, jag är jättelycklig även om jag saknar en hel del, men jag gör det bästa av situationen.

så nu iaf till ett råd som jag kan ge dej: det går över av sej själv, men du får bidra med en hel del också. gör saker som lyfter dej, lägg om ditt liv. kanske åka utomlands och vara för dej själv en tid? du är trots allt det viktigaste i ditt eget liv, det får du aldrig glömma.

hoppas allt fixar sej.

peace
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2006-01-30 12:26
jag tror någons slags terapi hos kurator eller psykolog funkar bättre än att lyfta skrot på friskis & svettis ..

2006-01-30 15:24
shunare. wow. det låter verkligen grymt att allt ordnade sig för dig ändå. jag önsakr dig lycka till i fortsättningen.

jag vill poängtera att jag mår bra sådär allmänt utan att de finns vissa aspekter som gör att min vardag är hindrad. alltså på något sätt är min rädsla ett handikapp för mig om du förstår vad jag menar. jag är nöjd med mitt liv ioch så och jag gnäller absolut inte över det men jag skrämmer mig själv när jag går ner mig..
Femme fatale

2006-01-31 11:45
Jag har väll en lite mindre värre episod än du har.
Men jag upptäckte precis nyligen, igår. När jag bråkade med min flickvän över en grej som är lite personlig sådär, men vi säger såhär; jag bad henne göra något som jag gjorde för henne för det gjorde henne nervös. Och jag upptäckte helt plötsligt att den enda anledningen till att jag har haft sporadiska depprisioner och sömnproblem (ok kanske inte sömnproblem tack vare det men kanske?) i ca. 5år nu är att jag blir överkörd av alla jag känner.
Min familj, mina vänner, min flickvän. Alla jag bryr mig om och alla jag inte bryr mig om. Det verkar som om folk aldrig tänker vad jag ska säga eller vad tycker. Med tanke på att jag några gånger fått reda på att jag ska åka till malmö för att hälsa på farmor (mitt under sommarveckorna och där blir jag bara deprimerad för jag är så ensam) och fått ca. en kväll för att förbereda mig för att åka 6på morgonen dagen efter osv.

Jag mår iallafall jävligt kasst just nu och kan verkligen koppla alla mina "trauman" vill jag inte kalla det, men dåliga ögonblock till att jag låter mig köras över av alla.

Jag har iallafall fått nog nu, men jag vet inte vad jag ska göra. Sluta bli överkörd är ju det första jag tänker göra. Men..gah liksom.
Vill inte förlora min flickvän för att jag är ett jävla mongo, men hon behandlar ju mig som om min vilja inte räknas (åtminstone såfort det gäller någon konflikt) det är så jävla frustrerande att hon ska få igenom allt hon vill men jag kan fan inte ens få henne att göra vad jag gjorde för henne.
Follow the dao, right about....NOW!

2006-01-31 11:47
shunare P23
Fyfan vad jag skulle göra exakt vad du gjorde, det är vad jag har känt i typ 3år nu. Som tur fick jag åka till chile 2004/2005 skiftet, men det kändes inte som nog liksom, fick vara där i 2veckor. Alldeles för lite för att bli av med att känna att man inte hör hemma här borta.
Follow the dao, right about....NOW!

2006-01-31 11:51
fuzz. kan du inte prata med din flickvän på ett tillfälle ni är avslappnade och absolut inte under ett bråk om att du känner så. jag kan känna igen mig lite i hur du beskriver henne. att man/din tjej är envis och alltid ska få sin vilja igenom. ibland är vi tjejer lite barnsliga och ologiska när de blir tjaffs. tex kan jag inte erkänna att jag har fel udner ett och samma samtal/diskussion7bråk/krig jag måste få lägga på eller gå därifrån och sedan själv ringa upp och be om ursäkt.

ta upp hur du känner för din tjej. kan hon sedan inte respektera elelr förstå att di känner dig överkörd kanske man ska ifrågasätta hur verklighetsföranklad flickan är och ifrågasätta läget lite. du är antagligen för snäll och folk är fula fiskar och utnyttjar det. var snäll men stå också på dig.
Femme fatale

2006-01-31 13:38
fuzz jag känner igen mig i det du säger.. jag vet också hur det är att bli lämnad ensam nånstans eller "avdumpad" av föräldrarna på somrarna.. sånt där e sjukt jobbigt asså.. skönt att man växt upp nu (fyller snart 22) så man inte lider lika mkt av föräldrarna iaf..

jag har också funderat på detdär med att alla kör över en.. Har du vettig självrespekt? jag har inte världens bästa, ibland kan jag liksom låta folk köra över mig för jag tänker att "dom menar inte så, och dom förstår inte" osv.. folk fattar inte vad dom gör emot andra.. men om man helt enkelt lär sig att INTE TA SKIT, -ifrån någon..så borde det bli bättre balans tror jag, något som jag försökte kämpa med.

jag har aldrig någonsin blivit tagen på allvar i min uppväxt, Än idag förvånas jag när folk faktiskt tar min åsikt på allvar.. rätt sjukt.. man känner sig som 4 år igen när man får den känslan, "Aha jag kanske visst kan ha nåt viktigt,meningsfullt att säga som andra vill lyssna på".. om man inte blir tagen på allvar av någon och ingen hör på så börjar man kanske tvivla på vad man själv har att säga... och folk hör det på ens röst och i samma veva kanske dom inte börjar respektera en... folk som låter sig köras över, blir överkörda.
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-01-31 13:44
och fuzz till din tjej. Du måste ta dig själv på allvar och Visa för henne att du ska bli tagen på allvar, visa för henne att det inte funkar för DIG att det bara är hennes åsikt/vilja räknas i en konflikt, du har Precis lika viktiga saker att säga som hon, man är 2 i ett förhållande.

2006-01-31 14:50
Svårt att ge råd som man själv inte följer men du bör ju absolut hitta någon du kan tala med, må så vara om det är en psykolog, vän eller whoa.

Vet hur du känner då jag själv har svårt att vistas ute bland andra människor då jag känner mig ständigt iaktagen och rädsla för att bli påhoppad, rånad eller dödad. Det du bör tänka på är att det sällan fungerar att trycka undan känslor av denna karaktär då de oftast kommer tillbaka vid senare tillfälle då du kanske har en svår period i ditt liv. Då är också risken att det blir värre eftersom du en längre eller kortare period trott att du mår bra och börjat slappna av.

Att du bara vill sova är en känsla som jag tycker man ska undvika. Efter långa perioder när jag inte kunnat sova pga trasslande tankar kommer oftast en apati-känsla då det känns som man bara vill sova bort allt.

Råden är som sagt bara baserade på mina egna erfarenheter, men för vad det är värt, bara att prata med någon är guld värt.