Producent
2006-02-03 14:37
21 + 15 = Fel ?
En av mina bästa polare och han är även barndomspolare, känt han sedan vi va hur små som helst, heh I alla fall, nu har han förlovat sig med en tjej som är 15, många i kvarteret som pratar om han, snackar skit om han helt enkelt, gillar inte sånna saker. Han är lycklig som fan, svårt att hitta en tjej så ung som är lika mogen som han är. Vad jag inte förstår är varför folk skall alltid chockas utav ålder ? Kan rent av förstå om tjejen vore mycket yngre, vart går gränsen egentligen ? Finns det nån gräns ?
Since 1984 @realgizlee // twitter
Folk är inte chockade av ålder, men det är stört när barn lever tillsammans sexuellt med vuxna.
vid 15. Jag tycker inte att det låter helt fel men det finns mer faktorer som avgör... typ hur är han/hon som person? Mogen, Omogen... allt kan funka
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.
en fetomåring är aldrig mogen. Kanske mogen för sin ålder, men inte mogen
Producent
2006-02-03 14:42
Han är helt klart mogen, hon är också mogen, ser till och med inte ut som att vara 15, kunde gissat hon va 18 minst ...
det handlar även om att man har olika värderingar osv eller borde ha iaf med den åldersskillnaden. okej om hon var 18 och han 24. Jag skulle iaf tycka det skulle kännas konstigt ifall min partner hade tre år kvar för att få köpa folköl ocj jag har fått gå på systemet i ett år...
jag träffade en kvinna som var 13 år äldre än mig, hon fick skit av sina kompisar men mina brydde väl sig inte så mycket.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
Ålderskillnaden blir "värre" i proportion till den yngstas låga ålder. Tycker jag. Mognad är en annan sak.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
micKillah P21 Känns ju som att hennes utseende är det som är minst viktigt i den här frågan.
Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet www.myspace.com/miomusik GFX YO!
För mig är det ett tecken på att någon av parterna (förslagsvis den äldre) har en störning. Jag kan förstå att en tonårig tjej tycker det är "häftigt" med en äldre kille, och finner spänning i att umgås med honom, då han kan erbjuda henne en insikt som hon ännu inte funnit. Vad hon däremot kan erbjuda honom är rätt uppenbart; sex. Han trivs antagligen för att han får en annan status när han är med henne, än när han umgås med sina åldersmässiga jämlikar. Det är sjukligt i mina ögon. Detta eftersom relationen ibland påminner om den mellan "förälder" och "barn". Jag tänker inte spekulera i vilka undermedvetna begär som kan dölja sig i sinnet hos den äldre eller den yngre (det skulle antagligen anses vara för freudianskt av de flesta), men det förefaller ibland vara uppenbart att förhållandet ger utrymme för någon form av böjelser. Annars handlar det oftast om att killen själv är för omogen för tjejer i hans egen ålder och helt enkelt får hitta flickor som ligger på samma nivå som han själv, därav den låga åldern. I andra fall är det antagligen den klassiska ålderskrisen som knackar på axeln.
Vem är du, tjänsteman?
Producent
2006-02-03 16:27
Måste säga varför jag tänkte på detta, såg en dokumentär igår på TV4, fast då handlade det om extrema fall, och större ålderskillnader. Kan också berätta att min kompis har varit tillsammans med en del tjejjer i vår ålder och äldre, och det har alltid slutat olyckligt. Hans senaste bedrog han. Så om att han vore omogen för tjejjer i sin egen ålder tror jag inte har något med saken att göra, han kopplar helt bort den här åldersgrejjen och ser helt enkelt bara en tjej han trivs med och det har inget med status där att göra.
"åh min pojkvän är bäst och han har sååå fin bil. Så skönt att slippa ta bussen hem från skolan och så. Han hämtar mig om jag ringer. hihi... Så... ska du med på fest nästa helg? Min pojkvän kan fixa sprit om du har svårt för det. Han får ju gå på systemet du vet. Vi förfestar nog hos honom. Han har ju egen lägenhet. hihi" så jävla sant. men jag förstår inte vad man får ut av ett förhållande med någon som är sex år yngre än en själv det finns självklart undantag, men nu är det så att jag tycker om att generalisera.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.
det som jag reagerade mest på i första inlägget är att de har förlovat sig. Ålder är egentligen skitsamma, om några år kommer deras förhållande vara fullt accepterat (ju äldre man blir desto mindre betydelse får den faktiska åldersskillnaden) av samhället (inkl. familj o vänner etc). Men varför vill man förlova sig när man är så ung? De kan omöjligt vara säkra på att det kommer vara hela livet när de befinner sig på så olika stadier i livet. Jag tror att förlovningen är den främsta anledningen till att folk lyfter på ögonbrynen, vilket är fullt befogat. Han är helt klart mogen, hon är också mogen, ser till och med inte ut som att vara 15, kunde gissat hon va 18 minst ... han har fjortis-förlovat sig, det säger allt om hans mognadsgrad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Min tjejkompis var också i 5 månader tillsammans med en kille fast på 23 år. Hon är 15. Nu är hon med en 20åring :/ Jag håller med de flesta av er här, speciellt Emelpee . Ungefär så låter det.
haha ok hon verkar vara 18.. men jag vet inte många 18åringar ens som är mogna vafan.
jag hade en 8 år äldre tjej för nåt år sen.. hon var cp i huvet så mognad är relativt.
Producent
2006-02-03 21:50
Kan ni inte hålla med om att mognadhet är inget man kan mäta i ålder, ålder är bara en siffra för mig. Inte så att jag själv skulle bli tillsammans med en såpass ung flicka, men ändå ... Don't judge the book by its cover
Mellan mig och min sambo skiljer det 10 år (han är alltså 31 och inte 11). Det jag kan fundera över i din kompis fall är inte i första hand åldern utan förlovningen!! Varför måste folk snabba sig med förlovning så fort de blir kära??
REC #26<br>Team EA-Racing
det första jag tänker på är att det kan bli dumt när det gäller sex. när jag var femton ville jag inte ha sex, men det lär ju vara svårare att hävda något sånt i ett förhållande med en tjugoåring som med största sannolikhet vill ha sex och kommer tycka att det är rätt drygt om han måste vänta i flera år med det. sen finns det såklart femtonåringar som vill ha sex och har ett bra sexliv, men för många är det nog bättre att ta det lungt med sånt.
micKillah; Vad vill du att folk ska säga? Visst kan mognad skilja sig från person till person oberoende av ålder. Men det betyder inte att det är sannolikt att en 15åring är tillräckligt mogen för att förlova sig med en 21åring. Medan han behöver ta beslut för sin framtid tar hon beslut om hon ska gå på fredagsdiscot eller hyra skräckis. Överdrivet exempel men vad jag vill ha sagt är att deras liv är i två väldgit olika faser att jag har svårt att se hur det ska fungera en längre period, som de verkar tro att det kommer göra. Särskilt i hennes liv kommer mycket hända inom en inte allt för avlägsen framtid.
Jag har tänkt endel på det här och mina åsikter har flugit fram och tillbaka. Från början var jag helt emot det, men jag har kommit till den förståelsen att jag egentligen är rädd för dem yngre. Det är så lätt att dem bara har blivit utnyttjad eller så försöker dem yngre bara vara lite balla och vara med dem som har egen bil, sånt är också jävligt äckligt. Bästa sätte för att ingetdera ska hända är väl att sluta "vara" med dem som är i så unga åldrar som 16 neråt...om man inte är det själv dvs:)
usch fy vad läskigt. vad kan de ha gemensamt? de är ju i två helt olika skeden av sina liv
I´m with stupid--->
Producent
2006-02-04 02:12
sewsis : Vill att folk ska diskutera ämnet, eftersom det är intressant och se hur folk tänker angående åldersfrågan :) Har ingen aning faktiskt, båda fyller 16 och 22 i år, låter det kanske mer normalt nu för er eller ? Om man ens kan definera normalt. Förlovningen har jag ingen aning om varför, detta hände förra veckan och han har varit tillsammans med denna tjejjen i några månader nu.
Snubben får kanske vara med en tjej som accepterar att han är lite barnslig/omogen (för hon lägger inte märke till det), tjejen får vara med en kille som gör att hon känner sig mognare. Möjligt att hon lär sig en del om hur ett mognare förhållande fungerar, om han inte är helt komplett barnslig. Man undrar ju vad de kan ha gemensamt, om de discuterar saker med varandra och vilken nivå deras konversationer i så fall håller. Kan de diskutera om samhället, aktuella händelser, deras intressen med mera? Fungerar han mer som en lärare i det avseendet? Sexuellt är det väl egentligen inte lika märkligt. Så länge syftet med förhållandet inte är att få ha sex med en ung person, för att han tänder på yngre tjejer, är det väl inget fel med det. Så länge det är ett förhållande där man verkligen är kära och lyckliga, utan att någon av dem falskspelar, kan man inte klaga. Människan behöver kärlek. Det finns för mycket av det dåliga i samhället... så kärlek behövs.
Något jag lagt märke till är att killar med småsystrar för det mesta har svårare för att attraheras av yngre tjejer än lillesyrran eller förstå sig på ett förhållande mellan en tjej i den åldern och en kille i samma ålder eller äldre än han själv. Ganska logiskt.
Hangaround
2006-02-04 03:12
Killar till höger Tjejer till vänster 13-12 14-12 15-13 16-14 17-14 18-15 19-17 20-17 21-17 22-18 23-18 24-18 25-19)Killar till höger Tjejer till vänster Fan, om man är tjej och 16 år så får man inte ha pojkvän. Helt sinnes sjukt juh !
SpT Jo, om han är 14?
micKillah: okej :)
Den där listan är lite fel, Huvudregeln är Killens ålder delat med 2 + 7 för att få minimum För mig blir det då alltså 21/2= 10,5 10,5+7= 17,5 Så alla ni tjejer födda efter den 12 apr 1988 kan ju eh, höra av sig. Behöver nån hjälp med att räkna så har jag en kalkylaator
"Once you've taken a few punches and realize you're not made of glass, you don't feel alive unless you're pushing yourself as far as you can go."
Beror ju helt på hur mogen killen ifråga är. Har haft en pojkvän som var 4 ½ år äldre men ändå gjorde massor av barnsliga saker som jag fick himla med ögonen åt. Kan säga att alla mina förhållanden med killar under 18 har slutat dåligt. Big up för äldre killar yngre tjejer.
My heart lives in my vagina.
fatback P21 haha det stämmer fan xD
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
lite väl stor skillnad, och folk tycker det är mkt mellan mig och emelie.. hmmmpf
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Jag hade en tjej som var fyra år yngre, det var nog för att intresset skulle komma till korta eftersom hon tyckte det skulle bli såååå spännande att fylla 18 och slippa gå på krogen med falskleg. Men folk är ju olika...
"Du är en död sill"
vid 15 är det få personer som är mogna nog att ha ett "vuxet" förhållande.....oavsett hur gammal deras partner är. Men åldersskillnad generellt sett är väl inte "fel"...det är väl upp till var och en vad man väljer för sin egen del...
www.susei.blogg.se
åldern är väl bara ett nummer, och om dom har lyckats hitta varandra i äkta kärlek så är väl det trevligt! men sen kan man ju också säga att oddsen minskar ganska drastiskt desto större skillnaden blir, speciellt så långt ner i åldern... och sen är det ju lite kul med förlovning också, med tanke på att hon har en jävla massa mer identitets-, och personlighetsutveckling att syssla med än vad han har. kanske blir lite osynkat, men vad vet jag
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Jag håller med feenphoshleen. Seriöst, om det klickar med en kille frågar jag inte ens hur gammal han är.
Ja ni kan väl den matematiska formeln som vetenskapsmän arbetat med i åratal? Dvs sin ålder delat med två plus sju. Alltså om han är 21, delat med två blir 10.5, plus sju blir 17 ungefär. Alltså är 17 den lägsta åldern som han kan sexa med utan att vara ett äckel.
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Jag bryr mig inte mycket om ålder. Så länge hon är byxmyndig, han behandlar henne väl och dom inte bryter nån lag så lev tillsammans och var lyckliga. Folk verkar glömma att förr så var kvinnor mogna när dom var typ 13, dom hade redan gift sig och väntade på sitt första barn.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten. -Arne Anka
jag tycker det är en ganska stor skillnad mellan 21 och 15, jag skulle inte vilja ha en flickvän som var så ung iaf. det skulle kännas fel att ha en partner som är äldre än min storebror eller yndre än min lillebror tror jag. alltså är en lämplig ålder 18-26, men sen tänker man ju aldrig på samma sätt när man är kär heller.
Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!
Flash men sen kan man ju också säga att oddsen minskar ganska drastiskt desto större skillnaden blir, speciellt så långt ner i åldern... även om det är helt osannolikt, once in a lifetime etc. så tycker jag att det är chill om dom har hittat varandra "på riktigt"... vem är jag att ifrågasätta det över internet liksom... i mina ögon så tycker jag att det är grymt chill om två personer lyckas klicka sådär, även om det är en ålderskillnad på 6 år
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
Hangaround
2006-02-06 17:53
Erkan P21 Öhm ne ?! OM han är 14 så måste tjejen vara 12 ? Det står inte att det finns en tjej som är 16 år (TILL HÖGER)
Hangaround
2006-02-06 18:04
oj sry, jag menar förståss killar, TILL HÖGER !
Det är ju allmänt kännt att killar och tjejer i stort tänker/känner olika i tonåren. Det är bra mycket vanligare att tjejer vill ha och får äldre killar (definitivt inte yngre) medan killar helst vill ha jämngamla tjejer. T ex märker de flesta killarna att de intressanta tjejerna dras till äldre killar vilket leder till att de själva får sämre självförtroende. När de sedan själva blir äldre använder de samma taktik och raggar på yngre tjejer. Att tjejer vill ha äldre män är ju något som går långt tillbaka i evolutionen. Lär väl dels bero på att männen befruktade en kvinna som fick ta hand om dessa barn, sedan gick han över till en ny kvinna. Att 13-åriga fruar och mödrar förekommit dels på det. Anledningen att inte vänta var att det helt enkelt inte fanns någon logisk anledning till detta förr i tiden. Kvinnan var barn och blev sedan vuxen på en gång i och med giftemål. Dagens samhälle är ju ett annat. Förr utvecklades alla relativt lika. Man var barn, men fick succesivt börja att hjälpa till hemma och arbeta. Som 13-åring gjorde man i princip samma arbete som mamman. Man blev vuxen när man i princip hade utvecklats färdigt kroppsligt. Idag är man barn, tonåring och sen vuxen. När man blir vuxen har inte bara med kroppslig utveckling att göra idag, nu handlar det mer om det intellektuella, sociala och ansvarshet. Det blir därför svårare att sätta en ålder på vuxenhet idag eftersom intellektet utvecklas så pass olika hos samtliga individer.
Glömde nämna det viktigaste, som var lite oklart. Förr i tiden var kvinnan redo för en man när hon var kappabel att föda barn.
Flash Pedofili kommer förhoppningsvis aldrig att accepteras, men saken är den i det här fallet att hon är 15år därmed är hon byxmyndig och får knulla vem hon vill. Tycker alla ska sluta sitta här och dömma och säga vad som är rätt eller fel när det redan står i lagboken vadsom är rätt och fel.
I sexrådgivningsspalten står det att man ska vara sig själv. Omöjligt! Om folk anade bara en tiondel av vem jag egentligen är skulle jag dömas för brott mot mänskligheten. -Arne Anka
marcan lagen om "byxmyndighet" går vid sexton år, och är till för att det ska bli lättare att dömma pedofiler. det har ingenting med hur sexuellt aktiv mannen eller kvinnan är, men i praktiken skulle den här snubben kunna dömmas för pedofili.
http://www.kommandot.se/wp/
Byxmyndig är man väl vid 15? annars ajaj..
nej, sexton. den åldern är väl framförallt satt för att kunna dömma män som våldtagit unga flickor hårdare (hur det egentligen ligger till kan man ju undra). eftersom hon i det här fallet verkar vara med på det så är det nog svårt att åtala honom för nånting (varför man nu skulle vilja det). men i lagens och många andras ögon är hon fortfarande ett barn
http://www.kommandot.se/wp/
Usch fy säger jag! Absolut pedovarning! Jag är verkligen en ålderssnobb men det där går nog över gränsen för mindre ålderspedantiska också. En polare till mig (lika gammal, också barndomspolare för den delen) dejtade en 90:a i somras när han var 19 år och hon skulle fylla 15. Det fick mig att få äckelsmak i munnen och jag talade vett i honom. Så om 21 och 15 är freaky...fo sho!
Minns du när vi åkte tåg? Du tittade ut genom rutan och jag moonade. Folk trodde vi var tvillingar!