I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Råd mot panikångest

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-02-15 17:46

Råd mot panikångest

Hur gör ni när ni får panikångest? Brukar få det lite då och då, men i måndags var det värsta jag har varit med om. Vaknade på morgonen och kände en tyngd över bröstet. Det tog inte lång tid innan ångesten blev värre och värre. Jag gick och väckte mamma och sen börja jag skaka i kroppen och tårarna rann. Satt i köket på golvet i säkert två timmar och var helt hysterisk.

Ringde min doktor och storgrät i telefonen. Då fick jag till svar "Gå ut och gå en runda med din hund så ska du se att du mår bättre sen" Sen fråga hon vad jag gjorde om dagarna så berätta jag att jag hade börjat plugga. Skulle egentligen gått i skolan i måndags från klockan 1-3 men kunde inte gå dit i det tillsåndet jag var i. Då kläcker smarthuvudet till med "ta lite theralen och gå till skolan sen så mår du bättre"

Hon tyckte att gå ut med hunden och gå till skolan skulle göra så jag mådde bra igen. Det hela sluta med att jag fick droga ner mig med theralen och stesolid så jag skulle bli lugn.

Ringde igår och bad om att få en ny doktor för det är inte första gången hon skiter i hur jag mår. Har ringt flera gånger tidigare när jag har varit så, dock inte lika illa som i måndags och då har hon lovat att ringa upp, men har aldrig gjort det.

Hur gör ni när ni får panikångest så ni inte vet var ni ska ta vägen?

2006-02-15 17:48
Om ni av nån anledning inte vill svara i tråden kan ni skriva privat till mig

2006-02-15 18:01
gud vilken svår fråga, jag söker svar på samma sak...
men en sak som mildrat min ångest på må¨nga sätt är en bok (faktiskt!)
den heter medveten närvaro och är sjukt konkret o bra.
handlar om att ta tag i sina tankar o observera sina känslor inte agera på dem när dem kommer utan analysera dem , typ varför/pga vad/ och inse att ibland finns det anledningar till att må dåligt o då måste man få göra det, ibland finns det ingen men känslorna kommer bara.
konsten är ju att inte blockera dem men även inte leva ut dem o fokusera på allt dåligt.
bara ta det för vad det är, men det krävs så klart mycket övning o när man nästan kvävs av stark panik så kan det vara väldigt svårt, men med hjälp av tekniken så kan man inte att det ens ska leda till så stark panik....lycka till hoppas det går bra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-02-15 18:57
Ska försöka tänka på det. Vaknade upp imorse och kände mig lite rädd för att det skulle bli som i måndags. Ska nog till min nya doktor snart och hoppas jag kan få något ångestdämpande som jag kan ta när det krisar sig.

2006-02-15 23:58
Hur definerar man panikångest?

2006-02-16 00:32
Hur fungerar det där egentligen? Vad är det som händer? poppar det bara till och så får man ångest eller?

Hoppas det är okej att jag frågar, om det inte är okej så ber jag om ursäkt ifall någon tar illa upp!

2006-02-16 10:23
fri_da

Det är svårt att förklara.

most_wanted

Får plötsligt en jävla ångest så jag inte vet var jag ska ta vägen. Känns ungefär som när man har varit full och vet att man har gjort bort sig dagen innan, men man vet inte riktigt vad. Sen ta det x1000 och så känns det ungefär.

EE P19

Det är det som är det svåra. Att bara bita ihop och försöka gå vidare.

bajskissochskit P24

Jag kan inte röka. Jag gillar inte weed. Jag blir bara dålig av det och mår illa. Sen gör jag urinprov lite då och då.

2006-02-16 10:40
Jag upprepar andningstricket jag fick lära mig, det är sjukt bra:

Blunda, och andas långsamt. Andas in och andas ut och se siffran 1 för ditt inre, sedan likadant fast siffran 2, och så vidare upp till 10, sedan går du ner igen. Det har fungerat jättebra för mig.

2006-02-16 10:41
Det är väl skitdumt att röka gräs om man lider av regelbunden panikångest? Då blir man som jag blir, helt paraniod och skiträdd och ångest. Jag blir inte alls lugn av att röka, jag blir bara rädd och nervös.

2006-02-16 10:47
Eksem

Jag blir också helt paranoid om jag har rökat. Känns som att alla ögon är på en om man kommer in i tex ett rum. Det med andningen fick jag lära mig när jag låg på psyket. Hade helt glömt bort det. Tack ska du ha.

2006-02-16 11:06
Tre grejer som hjälpt mig är att

- stanna upp och andas in
- komma ihåg att det är jag som är ansvarig, som har kontroll
- hålla mig borta från koffein, nikotin, alkohol, och andra droger
It's only gay if balls are touching

2006-02-16 15:32
Lawless F18

Jo det är det. Har det mest på morgonen. Kan vakna upp gråtandes och bara må allmänt skit. Sen om jag har varit ute och festat så kommer det nån dag efter och mår riktigt dåligt, som jag gjorde i måndags.

Jag kan inte vara sysslolös alls nu. Det måste hända saker hela tiden annars blir jag riktigt rastlös.

Äter antidepressiva nu. Har testat flera olika och äntligen hittat ett som jag inte får så mycket bieffekter av. Äter efexor 150mg nu. Sen tar jag 2 propavan, 1mg theralen och 3 stillnoct för att kunna sova. Annars ligger jag bara i sängen och mår dåligt över att jag inte kan sova. Allt är som en ond cirkel

2006-02-16 15:39
ät potatis, det är bra har jag hört..
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-02-16 15:41
Var det ett försök till att vara rolig eller mena du allvar?

2006-02-16 15:43
alla har väl hört att potatis är bra å äta?

2006-02-16 16:50
snöppslukere F18

lugnt! det är därför jag finns!

2006-02-16 17:05
Har du inga andra grymma tips?

2006-02-16 17:12
Varför reagerar kroppen så? Alla kroppens ofrivilliga reaktioner brukar väll bottna i något vettigt. T.ex. Adrenalinet som kommer vid rädsla osv. Finns där nån mening med det?

2006-02-16 17:18
Ska fara till Thailand nån gång i nästa vecka och är så grymt rädd att jag ska få panikångest när jag är där nere

2006-02-16 17:28
Någon som käkar xanor och vet om det hjälper?

2006-02-16 17:41
mellanöl - en grej som dessutom verkligen har hjälpt är att prata om det med en psykolog, och att sluta vara rädd för att det kan/kommer hända, och att sluta vara rädd för att prata om det.

Annars är mitt bästa tips att fatta beslut när det väl händer, oavsett om vad. Typ som att städa, eller jobba på något (musik, grafik osv).
It's only gay if balls are touching
Poet

2006-02-16 18:08
Alltså... hur känner man igen de här symptomen? Jag börjar nästan tro att det kanske är panikångest jag haft flera år. Jag brukar ibland få sjukt jävla ont (oftast på vänster sida av bröstet och ryggen) och jag blir nästan som helst förlamad från vänster sida av halsen ner över ryggen, bröstet och ut till fingertopparna. Känslan är fett jävla handikappande (kan man säga så?) och jag kan inte andas ordentligt heller. Detta började första gången då jag var 16 år gammal.

Men saken är bara den... jag har inget (medvetet) som jag liksom bör få panikångest över :S

Någon som känner igen det?
At the gates of Eternity...

2006-02-16 18:53
Kupo P26

Jag går till en psykolog en gång i veckan. När jag känner mig rastlös, vilket jag gör nästan hela tiden, brukar jag gå ut och gå med hunden.

_sniffer F20

Tack. Ska försöka tänka på det du skrev.

fjii F19

Går till psykolog också. Så här ser min vecka ut. Måndag - doktorn, tisdag - akupunktur, onsdag - psykolog, torsdag - akupunktur.

BC99 P22

Det låter som ångest. Jag får ont över bröstkorgen, svårt att andas, blir svart för ögongen (ibland), börjar skaka och störtböla. Det är vad jag kommer på nu. Har heller inget jag borde få ångest över, men jag får det ändå

Poet

2006-02-16 19:03
Mellanöl : Fuck... hur får man bot på det hela? Shrink eller?

2006-02-16 19:10
Hade jag vetat det hade jag inte skrivit här hehe :p Tror det enda som hjälper är det som folk har skrivit här i tråden. Har fått mer tips på hjälp här än vad jag fått av min doktor.

2006-02-16 19:18
Ska åka till Thailand nu nästa vecka och är så jävla rädd att jag kommer få det där nere. Ska inte ta med min medicin för blir säkert bara tagen i tullen och får svara på massa frågor.

Poet

2006-02-16 19:20
Mellanöl : Vad faan... så sjukt jobbigt. Saken är den att får jag det, så är det precis som dig. Att jag får det i ungefär 5-7 dagar. Hände en gång då jag var i semester i Spanien med familjen. Vi skulle vara där 5 dagar. Vilket var att spola ner i toaletten direkt.

Hojta till om du får reda på något mer.

2006-02-16 19:31
BC99

Det finns ett piller som heter xanor man kan ta som är till för panikångest. Men jag kan inte få det utskrivet så ska köpa det på ett gatuapotek istället.

Sen har jag fått 3 rätt långa mail av folk som har gett mig lite tips och berättat om deras situationer. De vill nog inte att jag berättar det här för då hade de nog inte skrivet privat till mig, men det är ungefär samma saker som har sagts i tråden.

Poet

2006-02-16 20:34
Mellanöl : Aight, själv fick jag bara Citodon för skiten och massa morfin-stolpiller (yeah vissa läkare är bra smarta). Jag får söka upp min läkare då, aks him some questions.

2006-02-16 20:38
för några månader sen vaknade jag varje natt och kunde inte varken röra mig eller andas under kanske 5-10 sekunder.. de va skit läskigt och jag har alltid undrat vad det är.. kan det ha varit panikångest, för jag mådde inte bra då..
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg

2006-02-16 21:17
BC99 Fick du smärtstillande mot ångest?

2006-02-17 10:29
xanor 2mg stavar, det enda, det bästa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2006-02-17 15:09
Sniffer : Du kan gärna skicka information till mig. Och nu när du länkade de där symptomen, så är jag 99,99% på att det är panikångest.

Mellanöl : Yeah fick smärtstillande mot det.

2006-02-17 18:35
Tack igen för tipsen som har skrivits.

BC99 P22

Verkar riktigt skumt att få smärtstillande mot ångest. iofs så självmedicinera jag mig med diverse smärtsillande i några månader. Det blev bara bra för stunden och slog tillbaka hårdare dagen efter och då var det fler piller som gällde. Det hela sluta med att när pillerna var slut led jag av svår abstinens enligt doktorn. Och det var ett rent helvete att bli ren, men lyckades efter några månader. Så passa dig för det.

2006-02-17 18:39
När jag får den där känslan pratar jag med en vän så fort som möjligt och styr upp något med dom. Eftersom de brukar oftast få mig på bra humör och ställer upp för mig.
Poet

2006-02-17 18:47
Mellanöl : Yeah det var samma sak med mig, men du vet läkarn jag hade då förstod inte att det kanske kunde röra sig om panikångest. Utan trodde jag hade några nerver i kläm eller plötsligt fått en lungsjukdom. Därav the painkillers.

2006-02-17 18:51
min psykolog säger att man ska titta in i hörn o andras.

hehe lycka ti
- malmØ, för helvete..

2006-02-17 19:00
Ojj! Ja trodde inte det var så många här som hade ångest?. INte för att ja har det men min pappa har det och jag vet en hel del om det. nästan skrämmande mycket:(.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2006-02-17 20:57
För det första ska du inte ge dig in på benzodiazepiner utan att samråda med läkare då dom är sjukligt beroendeframkallande och kan på sikt förvärrar din ångest (Syftar på Xanor). Sen så har jag inget riktigt tips annat än vad andra redan har sagt om andning osv, + att aldrig börja skada sig själv.
"Your greatest fear is to not be missunderstood"

2006-02-17 21:06
Jag har haft problem med det där sen ett halvår tillbaka, mår mycket bättre nu och det känns som jag lärt mig hantera det hela.

Saken är den att innan ångesten övergår till panik så försök bryta den genom att tänka "bra" tankar/slappna av, kan vara till hjälp om du mediterar eller kör avslappning regelbundet.
När väl paniken kommer så vet jag inte om det är så mycket man kan göra, det är obehagligt men det går ju över, stå ut, härda dig! Jag tror det blir "bättre" med tiden.

De orden jag skrivit inom hartassar är för att det är olika för alla vilket sätt som är bäst eller om det blir bättre med tiden eller inte.

2006-02-17 21:49
jag tackar gud varje gång jag får det eftersom jag överlever. Det värsta är att det är sant och jag inte är troende annars.

2006-02-18 02:08
Jag vet inte om jag har panikångest men jag känner igen mig i många av symptomen som ni beskrivit...
Skillnaden för mig är att jag vet precis varför jag får ångest som sen övergår i panik, jag vet inte vart jag ska ta vägen, kan skrika rakt ut, kan knappt andas... blir så sjukt rädd så jag vet inte vad jag ska göra, vill bara springa men inser att det inte hjälper, kommer aldrig komma ifrån det.
Jag är rädd för döden och när jag tänker på det reagerar jag såhär. Har varit så hela mitt liv vad jag kan minnas men det är inte alla gånger det övergår i den där galna paniken utan oftast är det bara en krypande ångestkänsla.
Har inte pratat med läkare eller nåt eftersom jag vet att vi alla kommer dö en dag och det kan ju ingen läkare eller psykolog ändra på.. Dom är ju bara männsikor precis som jag.
Men förutom ångesten så älskar jag verkligen mitt liv. Det är därför jag blir så panikslagen när det slår mig att jag inte kommer att leva för alltid. Har aldrig kunnat acceptera döden.
Vet inte vad det här inlägget ska tjäna till men det känns skönt att skriva för jag kan inte prata med någon om det här heller.
Jag kan inte förstå folk som inte får panik över döden, men känns som om jag är helt ensam om det?
För han heter Glenn och hon heter Glenn...

2006-02-18 12:05
panikångest är fan d värsta som finns.

2006-02-18 14:09
det är omöjligt att drabbas av panikångest om man står på ett ben. det är sant.
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71
Poet

2006-02-18 14:15
Ekerö : I och med att detta är Whoa, så är det väldigt svårt för mig just nu att avgöra sanningshalten i det du säger. Så jag frågar i alla fall: niggah is you for real?

2006-02-18 14:40
BC99 P22 polares morsa gav d rådet till en polare med panikångest, har inte frågat han hurvida det fungerar, men hon har pluggat psykologi nästan hela livet o säger att det är sant. ja tycker också det låter skumt, men har hört om mer osanolika saker som stämt.
http://www.gratissms.se/k9w5ad4u71
Poet

2006-02-18 16:28
Ekerö : Skumt, jag ska testa next time.

2006-02-18 18:48
Det med att stå på ett ben är jag rätt skeptiskt till. Men får väl prova det då. Förstår inte riktigt hur det kan hjälpa en.

2006-02-18 18:54
en grej jag tycker du ska försöka bryta mellanöl, är rastlösheten. Hade själv grym rastlöshet ett tag och det gör bara att man stressar och ångesten får lättare övertaget. (Stress=panikattack förr eller senare) Hitta nåt sätt att palla med att inte göra något, andas djupt ner i magen... en sak jag tycker hjälper är att tänka att jag har haft detta så många gånger och jag vet att det bara är en attack som går över förr eller senare... take care.

2006-02-19 16:37
_sniffer F20 depot e mycket svagare än stavarna.

2006-02-20 13:36
Tydligen så ska panikångest vara ärftligt också. Fick ett anfall typ när jag låg i lumpen utan att förstå varför, men efter att läkaren förklarat att jag fick panikångest så fick jag höra från morsan att det var många i släkten som haft det också...
Min bästa medicin var att snacka med morsan och min flickvän.
Man ska aldrig känna sig ensam!
Taikon - The Bastard Formerly Known As Mad-P <br> "What was your dick doin' in the milk man..."