I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

vad händer med ljuset?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-02-17 13:26

vad händer med ljuset?

Om man färdas i ljusets hastighet och sen sätter på en ficklamapa eller annan lampa som man håller i och riktar rakt fram eller what ever. vad händer då?

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2006-02-17 13:33
jag har testat, man brinner upp av den höga hastigheten, men läkarna hann läka mig innan jag nästan dog.
www.gbg031.se

2006-02-17 13:36
nån mer vetande?

2006-02-17 13:39
kastar du en boll när du springer så fortsätter den ju framåt.

ljuset måste ju fortsätta framåt, eller så gör det inte det för ljuset kanske inte kan "färdas" dubbelt så snabbt för isf skule man inte ha en bestämd hastighet för ljuset...

bakfyllefilosofisk.

2006-02-17 13:44
jo du... antar att om du färdas i samma hastighet som ljuset så gör du det... inte så mycket som händer med ljuset för det. det kommer väl att färdas i samma hastighet. Kanske upplever man saker på ett annat sätt.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-02-17 13:47
så grejen är att det skulle inte hända något med ficklampans ljus?

2006-02-17 13:47
grejen är att det är svårt att förklara vad jag vill få fram..

2006-02-17 13:51
anledningen till att bollen fortsätter i samma fart som dig om du slänger upp den i luften när du springer är ju för att den redan rör sig i samma hastighet som dig.
det är samma fenomen som gör att vi kan sitta och mecka med vad vi vill i bilar etc. utan att tryckas bakåt av färdhastigheten.

därför kan man ju tycka att om man tänder en ficklampa och riktar den framåt, för att sedan ta en joggingrunda i ljusets hastighet så borde ljuset från lampan följa upp och öka i hastighet tillsammans med den som springer med lampan.

det som knäcker den där roliga tanken är att ljuset ur lampan är strålningsenergi som strålas ut jämnt och ständigt, vilket gör att det skulle vara samma sak att springa jättefort med lampan tills man kommit upp i ljusets hasighet som att sätta sig i en bekväm stol med lampan i knät och sedan speeda upp som fan till c och väl där testa slå på lampan.

vilket i sin tur gör mitt inlägg meningslöst. men jag postar ändå, baara för att det är fredag, och jag lov!

2006-02-17 13:57
xavante : jag vet inte om det är jag som är fuckad eller ditt inlägg. men jag hänger inte med på vad du skriver..

2006-02-17 13:58
jag försöker förklara en gång till:

jag flyger i ljusets hastighet. sen så tänder jag min pannlampa. vad händer då med pannlampans ljus?

2006-02-17 14:16
okdå. ska man vara tråkig så säger man att inget kan färdas snabbare än ljuset. ljuset från din pannlampa är inget undantag. det skulle röra sig i samma hastighet som dig, och därför inte lämna pannlampan.
detta skulle kunna leda till att det allstras och koncentreras lite mer värmeenergi i lampan än vad det hade gjort annars.

2006-02-17 14:19
okej jag släpper det här. det var för svårt för min hjärna att fatta allt.

2006-02-17 14:27
Du kan inte flyga i ljusets hastighet utan att brinna upp/explodera då friktionen som uppstår när du färdas igenom luft kommer att..ja, göra dig till kolatomer...

Läs gärna relativitetsteorin så får du lite mer inblick i det hela.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

uppmuntran:

jag har hört att man lyckats få upp ljus i snabbare hasighets än ljusets hastighet i vakum..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

det blir ännu mer spännande om vi föreställer oss att man vänder sig om så att man rör sig baklänges i ljusets hastighet och pannlampan lyser upp det man passerar. det skulle la innebära att ljuset blev stillstående?

2006-02-17 14:37
PlayerJoe
Källa?

xavante P17
Njae, allting är relativt.

2006-02-17 14:46
frost P18

jag tror du själv ska läsa relativitets teroin.

"Du kan inte flyga i ljusets hastighet utan att brinna upp/explodera då friktionen som uppstår när du färdas igenom luft kommer att..ja, göra dig till kolatomer..."

herre gud.. du kan inte allvarligt tro att det är just detta som är den stora anledningen till att man inte kan färdas i ljusets hastighet.

Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2006-02-17 15:13
The_Genius P18
Det krävs enormt mkt energi för att accelerar upp i ljuset hastighet, men det var inget jag vill poängtera i mitt inlägg.

Det jag syftade på var att referenssystemet som han befinner sig i (luften) kommer att ställa till det.

2006-02-17 15:26
ljuset ser int eut att åka frammåt, så om du håller upp en brädbit 1 meter framför ljuset medans du färdas frammåt, så kommer det inte lysa på brädan
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-02-17 15:29
_proofy_ : varför inte? kommer brädan att vara svart då?

2006-02-17 15:29
japp, den kan ju inte reflektera ljuset eftersom den ständigt ligger en bit framför
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-02-17 15:35
hehe.. okej.

2006-02-17 15:38
frost P18
det där sa mig inte särskilt mycket.

2006-02-18 12:33
frost: såg på discovery.. :)

för övrigt så ser jag en japansk animefigur framför mig som åker i nån fräsch pose i ljusets hastighet men fartränder runt omkring sig.. som håller upp en bräda framför sitt pannlampsbeklädda huvud :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2006-02-18 22:22
men lol, ni snackar om relativitetsteorin men ingen vet egentligen vad det innebär?

när ni sitter i er stol framför datorn sitter ni stilla... relativt datorn å stolen å den parkerade bilen på gatan å er säng å ert hus, kor sagt de mesta.
dock rör ni er utav bara helvete i förhållande till stjärnan alpha centauri, ni far fram genom rymden med 30 000 kilometer i sekunden i jordens bana runt solen, å ni avlägsnar er med ljusets hastighet från ljusstrålen från gatulyktan på gatan (inte riktigt iom det krökta rummet, att de färdas i luft etc, men ni fattar).

Allt detta eftersom all hastighet är relativ, föremål rör sig i förhållande till varandra, men vilket föremål som rör sig beror på varifrån man betraktar det hela.

Det som dock är det fantastiska är att en ljusstråle alltid rör sig från dig med ljusets hastighet, oavsett din egen hastighet, så svaret är: ljuset åker ifrån dig med ljusets hastighet, det åker ifrån en tredje betraktare med ljusets hastighet och du ser ut att anta oändlig massa för den tredje betraktaren, som i sin tur verkar anta samma oändliga massa sett från din punkt, precis som resten av de delar av universum som du avlägsnar dig ifrån i ljusets hastighet...

summa summarum, man kan inte åka i ljusets hastighet enligt relativitetsteorin, kunde man det skulle det bli så här krångligt om man knäppte på sin pannlampa...
Ovanstående inlägg skall icke förknippas med undertecknads åsikter, undertecknad tar inget ansvar för material som kan anses stötande av majoritets eller minoritetsgrupper...

2006-02-18 23:18
little_wing P16

bra sagt, men om man fäster en ficklampa med enormt stark ljus på en planet och bredvid den startar man en raket som dirket kommer upp i samma hastighet som lampans ljusstrålar, då borde man ju åka bredvid lampans stråle, alltså i ljusets hasighet.

Om man sedan har en lampa som lyser inne i planet, gör väl inte att man inte åker i ljusets hastighet?

med resonemanget att man inte kan åka i ljuset hastighet, borde man inte kunna åka i ljudets hastighet bara för att de funkar bra att lyssna på musik i ett plan som kör fortare än ljudet!?
Skåne!

2006-02-18 23:50
kan man åka i ljudets hastihet?

2006-02-18 23:57
ja

2006-02-19 22:47
men asso, man kan åka i ljudets hastighet just eftersom ljudets hastighet inte är konstant, då kan det öka i förhållande till en tredje betraktare och man åker inte ifrån det eller nåt, men ljusets hastighet ÄR konstant och om man kunde åka i den hastigheten skulle det bli såhär dampigt, eftersom föremålet i fråga då skulle anta oändlig massa eftersom det går åt oändligt med energi för att komma upp i den hastigheten.
om man vill veta exakt hur detta funkar kan man läsa boken "e=mc2 boken om världens mest kända ekvation" eller helt enkelt läsa igenom avhandlingen om relativitetsteorin, men den antar jag är fett jobbig.

om man lyser med en lampa så avlägsnar man sig från den ljusstrålen med ljusets hastighet (sett från ljusstrålens perspektiv) men detta fungerar enbart eftersom ljus består av energi och inte massa och därmed inte antar oändlig massa.

sen faller alla resonemang om hur det skulle bli om man åkte i en rymdraket i ljusets hastighet direkt (varför just rymdraket, de e lika troligt med en barnvagn dragen av megaankor eller en omskakad colaflaska) just på att man inte kan åka i ljusets hastighet.
Det är som att säga "vad händer med kompassen om man är norr om nordpolen" det går inte...
Ovanstående inlägg skall icke förknippas med undertecknads åsikter, undertecknad tar inget ansvar för material som kan anses stötande av majoritets eller minoritetsgrupper...
Rappare

2006-02-19 23:40

Om du färdas i ljusets hastighet så är du inte fysisk längre och kan omöjligt slå på en ficklampa, eftersom du spätts ut över allt som finns.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2006-02-20 02:48
owmajgåd väd trökeegää niii aaeeerr

låt fantasin styra lite ibland =)
tror faktist inte att en enda vilsen själv i den här tråden faktist har trott att man kan färdas i ljusets hastighet. det ska nog till en del för det. ändå måste alla som sitter på en förklaring till varför det inte går komma in och förstöra alla roliga spekulationer. låt oss ickenaturare vara ifreed iblaand. :P