Men har mna ingen syn så måste man ju "se" svart. för svart är ju den mörkaste av det mörkaste liksom! Måste ju ändå bli nån sorts effekt! fan vilket garv du gav mig där! ^^ tack :) antar att det var ironi btw, sorry om de inte var det.
om man föds blind så vet man ju inte hur en färg ser ut och kan därför inte säga vilken färg man ser. men man borde ju se något eftersom man har ju ett syncentri i hjärnan och syn närver och grejer, eller menar ni att man saknar det också? hmm..
ablöö?
oj, hade inte läst klart trådan ni hade ju redan tagit upp det jag skrev.. never mind..
ablöö?
varför skulle man uppfatta absorbtionen men inte reflektionen? Man gör inte det, eller ja, teoretiskt sett gör man inte det.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Har ni inte sett Daredevil? Blinda (bara de som blivit blinda av radioaktivt avfall iofs, men det kan nog ändå utgöra en tredjedel av alla blinda) utvecklar de andra sinnena till supernivåer. De "ser" därför med hörseln och känseln och skit och skapar en inre bild, det verkar fungera minst lika bra som att ha ögon.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.
damn vad dumma foilk är.. friktion said it.. ni kan ju fan inte jämnföra ett huvud utan ögon med en hand.. haha! svart är inte en färg, svart är inte en mörk färg, svart är total avsaknad av färg och ljus, hjärnan har ett syncentra, har man inga ögon har syncentrat ingen färg och inget ljus att bearbeta och ser därför svart vilket är lika med noll intryck från ljus.. punkt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
tycker synd om folk som föds utan att kunna se, höra, prata eller röra på sig... samma sak som att vara död i princip
Get Random!
ingen han gett ett bra svar. man har inga ögon eller syncentra säger vi. och därför ingen syn alls. Men folk här säger ja men då blird et svart 0 ingen färg) men hur upplever en person som inte kan se ingenting. hur kan de uppleva inenting = svart utan ögonen?
Femme fatale
emil men vi pratar om färguppfattning. när du bludnar flirmar det med färg. kan du inte se så är det välbecksvart. har du inga ögon. vad är det man uppfattar inom "syn"? vilken färg är det man inte ser? finns inga ögon, vilket tillstånd befinner sig man i då? (nu menar jag inte fingrar armar ben hjärta9 utan hur upplever man?) den inre bilden, hur kan den existera utan färg som ger form+ när iten ens svart eller svartvit finns?
Femme fatale
okej det är lät dumt. klart man käna form utan färg, men hur fans er det ut om man inte ser ens i det blinda??? blir knäpp!
Femme fatale
grejjen e att de e ljuset som e "färgerna" som syns igenom ögonlocken.. eftersom blinda inte kan se ljus så ser dom inte alls .. right? =)
ôWho0sA
har man inget syncentra vet jag inte, kan tänka mig att det där kan vara ganska krångligt, vet inte hur syncentrat hänger ihop med andra delar av hjärnan och så.. skulle nog gissa på att det blir samma sak, klart de inte kan uppfatta det som svart men skulle man kunna gå in och se hur de uppfattar sin verklighet så skulle man se just svart.. svart är inget man uppfattar som med färger, svart är ju helt enkelt avsaknad av allt ljus och alla synintryck är ljus och därför måste en person som inte ser något alls eller kan uppfatta något alls omkring sig via synen uppfatta omvärlden som svart.. känns fortfarande som att du ser svart som en färg eller något man ser när man talar om svart amar.. det svarta jag snackar om är inte samma sak som att du ser en svart klänning utan svart som i totalmörker vilket är en helt annan sak..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Joel413 damn vad dumma foilk är.. friktion said it.. ni kan ju fan inte jämnföra ett huvud utan ögon med en hand.. haha! svart är inte en färg, svart är inte en mörk färg, svart är total avsaknad av färg och ljus, hjärnan har ett syncentra, har man inga ögon har syncentrat ingen färg och inget ljus att bearbeta och ser därför svart vilket är lika med noll intryck från ljus.. punkt.. Så om en person föds blind men med syncentra i sin hjärna så ser personen ändå? Trots att det är samma bild hela tiden? Jag tror inte att syncentrat vet vad färger och ljus är för något förrän det fått lära sig det. Det är något den börjar lära sig redan som foster i mammas mage. Så jag hävdar att syncentrat inte är ett syncentra tills den fått stimulans av ögonen. Och är alltså för en person som är född blind endast en stor fettklump. Tycker att min teori är lika vettig som din, varför jag är "dum" får du nog förklara bättre. Waffles Om du tycker att det du skrev var helt uppenbart ironisk måste du nog vänja dig vid att bli missuppfattad.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Amar F18 Mitt inlägg var inte ett inlägg i den här dumma debatten, det var ett inlägg som skulle belysa dumheten i den här debatten. Ursäkta om det inte gick fram.
-Är det din ananas?<br> -Nej, det är nån ananas.
Lingonfil: Svart är avsaknad av allt.. man behöver inte se för att "se" svart.. tvärtom.. svart är själva definitionen av att inte se.. klart en som föds blind inte "ser" svart men de upplever självlart sin omgivning som vad vi skulle kalla svart.. sedan att de inte kan uppfatta det som svart på samma sätt som vi är en helt annan grej.. svart = inte se, enkelt och bra..
Well, någon måste ju rycka ut ögonen för att kunna svara. eller? för en som alltid varit blind/ögonlöst vet ju fan inte vad färg, han vet ju inte heller hur färg ser ut.. vad grönt är, vad blått är.. men tanken är flippad faktiskt...
soundcloud.com/brormusk/sets
Joel413 Det handlar inte om att synen är noll, det handlar om att synen inte existerar.
America: where a poor black boy can grow up to become a rich white woman. Michael Jackson
Joel413 P22 Svart är nog bara vad man ser om man har ett syncentra. Har man inte något som ska uppfatta syn alls så ser vi inte ens svart, utan vi bara hör och känner. Ungefär som vi kanske inte förnimmer något som mycket möjligt kan finnas där på andra sätt än syn, hörsel, känsel och smak.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Mackan_Breaker: Har redan sagt att jag inte har en aning om hur en utan syncentra uppfattar omvärlden.. Jag tror ändå att skulle man kunna ta sig in i hans värld skulle det vara svart d han inte kan uppfatta ljus.. Lingonfil: Synen är att kunna ta in ljus och bearbeta den existerar den inte så borde det rent logiskt vara svart i ens värld..
Man drömmer ju fortfarande när man är blind, jag antar att en person som FÖTTS blind kanske inte drömmer som resten av oss men annars tror jag det där med färger i ögonen har att göra med hjärnans avläsning av nervimpulserna från "ögonmekanismen", "syncentrat" sitter väl ändå någonstans i hjärnan medans ögonen är "verktygen", eller är det jag som behöver läsa mer biologi?
"Du är en död sill"
"e det inte så, att den svarta färgen är resultatet av en yta, som reflekterar alla färger samtidigt?" nej nej nej, helt fel, det är VITT som reflekterar alla färger på en gång varför vitt är bra solskydd, medans svart absorberar alla färger varför svart blir varmt i solen. seen?
"Du är en död sill"
Synen är att kunna ta in ljus och bearbeta den existerar den inte så borde det rent logiskt vara svart i ens värld.. Det stämmer in på alla som har en syn. De som istället för ögon har hål och som istället för syncentra har en fettklump stämmer det inte.
(riktat till Joel413 )
Precis min poäng :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
känner en som har ett porslingsöga. hon måste ta ut det varje kväll och rengöra det. så kanske kan fråga henne vad hon ser med det "ögat" då.
svart, då hon har syncentra som är "avkapat"
alla kanske ser färger olika, vem vet, men kan ju inte veta hur nån annan ser och det är omöjligt att förklara en färg, försök förklara en färg för en blind så blire svårt:P
PAO!
Jag frågade en blind detta. Han sa att det var ingenting, inte svart, inga kontraster, ingenting. Ganska svårt o föreställa sig men e man blind så e d så d e.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.
Jag ska tillägga att denna blinda man hade kunnat se förut men blivit blind.
Coolt.. Tråkigt och så, men coolt.
jag har tänkt mkt på det där med färger. är man född blind, så kan man ju inte veta vad en färg är. men hur tänker dom då?. för svart, och vitt är också färg, så det kan inte vara så att dom ser allt i svart. för dom vet ju liksom inte. fan jag kommer sitta och försöka klura ut det i flera veckor nu.
jag levde för kicken , precis som du
Hjärnan bygger väl upp en 3d bild av omgivningen genom att man känner på saker. Hör ljud m.m
...och det är det som är så fint med whoa!
"så e d så d e" vafan mina ögon dog just
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS
vad händer om man käkar lsd om man inte har några ögon? undra om man ser hallucinationerna
oops, fel tråd.
hahahaha ja har själv tänkt på det är skit länge, nån måste fan förklara alltså...... och har även undrat hur man förklarar för en blind person vad färger är......
tänk dig in i situationen att beskriva en färg, eller fenomenet "ljus" för en blind. Det är fan omöjligt. För någon som är helt blind ser han/hon nog varken svart, vitt eller något mer än du själv ser med dina händer.
WWW.ISMEN.NU
men om det inte finns något att se med, så ser man ju såklart ingenting. det är ju som att undra vad man hör om man är döv!!
man ser hestar såklart!
Coke is for kids and faggots, do meth and diee!!!
svart är ju också en färg.
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?
http://soundcloud.com/albertgranholm
fan va läskigt! allt detta tänkade gör mej sjuk....
Haters gon' hate...
Men asså man ser ju svart eftersom att det inte finns något ljus innanför ögonlocken.. Ljuset är ju källan till alla färger.
Asdöd men som sagt... du ahr inga ögon på foten, därför ser du inget där?
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
ZoO-Man Nej, fan nu klirrar det.. Ibland när sånahär frågor ställs här så tänker jag "Hur fan kan man fråga något sånt här bland alla jävla sönderrökta, avhoppade, arbetslösa socialbidragssökande missfoster" Men, när vi slår våra huvuden ihop så blire fan ganska så smarta grejer av det.
Man ser svart, för det blir alltså det för det är ingen färg, när inga färger reflekteras mot ytan, vitt är när alla färger reflekteras mot ytan