I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud har gömt sig?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-04-17 22:16

Gud har gömt sig?

Har tänkt på en grej jävligt länge...

Rent hypotetiskt; om Gud enligt bibeln nu faktiskt funnits, var har han försvunnit? Det var ett tag sen det hände något mirakel sist, eller hur? Det var längesedan någon övre makt särade på ett hav eller sände några dödssynder någonstans, right?

Då säger vissa, "Men mirakel händer hela tiden yada yada", vilket leder till min tankeställare:

Om någon snubbe i någon random storstad plötsligen skulle komma ut med att han faktiskt var Gud, och att han levt mitt i bland oss jävligt länge, hur mycket skulle krävas för att folk skulle tro honom? Om han skulle göra typ vin av Sprite eller gå på Themsen skulle folk bara garva åt honom o säga att han är en värre version av David Blaine.

Och kanske mer intressant; skulle alla icke-troende, och de som har andra religioner någonsin erkänna att han fanns?

Om nu den här Guden skulle säga att, "Jofan, allt som står i bibeln är sant yada yada, alla andra religioner är felaktiga, och det vet jag för att jag är Gud", och sedan trolla fram en långtradare bestående av marshmallows, en andra sol eller något annat övermäktigt, skulle då alla djupt troende muslimer, buddister och hinduer bara "ah fan, bättre lycka nästa gång" och konvertera till kristendomen, eller vad?

Skulle folk palla att vrida på allt de någonsin lärt sig sådär över en natt? Eller skulle dom hitta nya sätt att övertyga sig själva?

-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2006-04-17 22:23
Handlar det inte mer om vetskap än tro i så fall? Om den här nya Guden nu kunde trolla fram marshmellows och det håller för vetenskaplig prövning (han är inte Jeo Labero), vore det inte pretty much it och då tar man det därifrån s.a.s? Vad är han för typ och vad vill han? Typ så.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-17 22:32
äh de som tillhör de andra religionerna hade väl förmodligen påstått att han var djävulen eller någon ond trollkarl som var här för att förvilla oss..

men du har en bra poäng, fanns gud och vore han aktiv kan man ju tycka att med allt lössläppt sex, all otrohet, allt kätteri och all annan synd som vi bedriver på riktigt hög nivå nuförtiden så borde det ju dyka upp något övernaturligt djävulskap till hämnd snart.. jag menar visst är det översvämmningar ibland och så men de kan vi ju förklara utifrån helt andra saker än en övre makt så de håller inte riktigt.. var väl ett gäng filosofer back in the days som ansåg att Gud är död så någon ny tanke är det ju inte..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-17 23:31
Alla skulle Claima att han var deras egen gud. Muslime rskulle kalla honom Allah osv.

duvet väl att ALLAH betyder GUD på arabiska? han kallas la allah i islam nu? och även i kristen domen
www.gbg031.se

2006-04-18 00:29
gud har gömt sig... det var en ny. Jag har alltid tänkt mig att gud var inlåst i en cell någonstans där under area 51.

Söker kunder, mixning & mastring!

2006-04-18 00:30
Erkan

och det håller för vetenskaplig prövning

Det är just det det inte gör, det är därför han är Gud.

2006-04-18 00:53
Om någon snubbe i någon random storstad plötsligen skulle komma ut med att han faktiskt var Gud, och att han levt mitt i bland oss jävligt länge, hur mycket skulle krävas för att folk skulle tro honom?

- Läs Uppenbarelseboken. När Jesus kommer tillbaka kommer han inte som ett försvarslöst barn eller en vanlig man, han kommer som den Gud som skapat jorden, tillsammans med apokalypsens ryttare och en hel del andra fräckheter som inte lär lämna speciellt mycket tvivel på vem Han är.

Sen finns det berättelser om mirakler/övernaturliga ting som hänt ända sedan gammaltestamentlig tid och fram till år 2006. Varje år saligförklaras mängder av personer och vissa förklaras helgon av katolska kyrkan. Kriteriet för att helgonförklaras är att man utfört minst 2 mirakel. Till exempel håller man ju på att helgonförklara Moder Theresa just nu. Sist jag läste om det hade man ett vittne på att hon botat en dödligt cancersjuk person, men hade lite problem med att hitta trovärdiga vittnen till det andra miraklet:-)
Sen lärs ju nästan inga såna händelser ut i skolan precis, eftersom skolundervisningen co hvetenskapen är rätt sekulariserad, åtminstone i Sverige. Vilket iofs är bra, det här med Gud handlar om tro och inte om vetenskap.

Himla roligt inlägg i alla fall:-)

2006-04-18 00:58
När Jesus kommer tillbaka kommer han inte som ett försvarslöst barn eller en vanlig man, han kommer som den Gud som skapat jorden, tillsammans med apokalypsens ryttare och en hel del andra fräckheter som inte lär lämna speciellt mycket tvivel på vem Han är.

Var exakt spelar det någon roll? Jesus var för längesedan... detta är en annan tid, en annan plats. Och japp, jag tror det behövs lite fler "fräckheter" nowadays. Ingen skulle tro på några randoms som sett "apokalypsens ryttare" springa förbi fönstret.

2006-04-18 01:02
kinky_jojje

Oh crap.. så just att jag missförstått ditt inlägg helt... nån moderator får gärna deleta mitt förra inlägg.

Grymt ledsen.

Men apropå det, så menar jag inte att Messias skulle återvända till jorden som det står i bibeln. Jag menar precis som det står i texten. Att "någon snubbe i någon random storstad plötsligen skulle komma ut med att han faktiskt var Gud".

2006-04-18 01:17
feenposhleen P2

helt lugnt.

Men apropå det, så menar jag inte att Messias skulle återvända till jorden som det står i bibeln. Jag menar precis som det står i texten

- Tja, då skulle väl antagligen de flesta
som tror på bibeln förkasta honom?

Det har ju funnits en del jeppar som hävdat att de varit Gud, och fått några hundra anhängare. Var det inte något drama i USA på 1990-talet när någon sekt stängde in sig och brände upp sitt eget hus eller nåt?

2006-04-18 09:20
Tja, då skulle väl antagligen de flesta
som tror på bibeln förkasta honom?

Just det som är min poäng, skulle de verkligen det? Om han nu kunde göra massa häftiga tricks o grejer, gjorde ett kaknästorn av wellpapp och what not, skulle de då kunna förneka hans existens? Skulle de då kanske förkasta honom som djävulen eller något liknande?

Det är en smula intressant!

De där jepparna i USA är antagligen freaks som inte har så mycket att komma med. Den här snubben jag snackar om, han kan göra jävligt stora grejer saker. Som INTE går att vetenskapligt bevisa.

2006-04-18 09:36
även om han nu skulle kunna göra sjukt brutala grejer så tror jag att det skulle ta sin tid innan just vetenskap männen skulle ge upp med att hitta ngt fel med det hela, men o andra sidan så skulle det säkert finnas en hel massa som tror på att han är gud och en hel massa som tror att han är jävulen
Ett löv ifrågasätter inte vindens väg

2006-04-18 12:44
Det var ett tag sen det hände något mirakel sist, eller hur?

tjaa...beror på vad man lägger i ordet mirakel. en polare blev frisk i ryggen efter att man bett för honom, de var för två år sen nästan exakt.

2006-04-18 13:52
psykel

Läs gärna klart hela inlägget innan du postar svar.

2006-04-18 13:58
Kristendom, Judendom och Islam är styggelser som bör ryckas upp med rötterna, vilket i sin tur är en lika tröstlös förhoppning som ovanstående är en katastrofal lögnhärva. Vafanjagmenar, allt bygger på att en stor jude byggt universum varpå han somnade?!!?

2006-04-18 14:51
4c

Vad tror du på?

2006-04-18 15:29
riktigt bra inlägg där feenposhleen, kul läsning och en härlig tankeställare! har inte så mycket mer att säga iaf:)

2006-04-18 15:33
feenposhleen P2

jag tror jag fattar din poäng, och som sagt, knepig sits. men för att återigen hänvisa till Uppenbarelseboken, många texter talar om att det ska komma falska profeter innan Jesus återkomst. De här falska profeterna kommer att göra mycket övertygande under och försöka få människorna att tro på dom, men enligt bibeln ska man i det fallet alltså inte falla till föga.

Sen vad som exakt utmärker en falsk profet står inte och ingen vet väl egentligen. Så antagligen skulle det bli som med den historiske Jesus: några börjar tro på honom, men de flesta tvivlar.

2006-04-18 15:40
på en skoningslös skapar/förstörelsekraft som finns att skåda i naturen;materialet i rörelse.
Gud i alla sekulariserade inkarnationer är löjlig. Orkar inte gå in på varför, läs bibeln till att börja med. fyfan...bara en massa upprepningar av all möjlig liturgisk och rituell skit.

2006-04-19 20:00
Josmos: ingen av de sakerna är ju i närheten av övernaturliga.. alla de sakerna beror ju på saker här på jorden.. ska jag börja frukta gud så får han fan göra om hela hav till blod, starta grodregn, låta galna ryttare flyga ner ur himlen och slå ner hädarna (mig med då iförsig) o.s.v..

P.S. Bermudas triangel, hahaha!

2006-04-19 20:47
kinkey jojje
bra skrivet.

maybe you might be more than just a one night lady<br>

2006-04-19 21:14
Budda var ingen gud så Buddhister skulle nog inte bry sig direkt
Get Random!

2006-04-19 21:25
Läs Uppenbarelseboken. När Jesus kommer tillbaka kommer han inte som ett försvarslöst barn eller en vanlig man, han kommer som den Gud som skapat jorden, tillsammans med apokalypsens ryttare och en hel del andra fräckheter som inte lär lämna speciellt mycket tvivel på vem Han är.

Tänkte väl att det måste finnas ett bra slut på filmen...
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost

2006-04-19 21:28
Har ni hört begreppet "köttberget" i svensk politik. Det finns alltså ett riktigt stort jävla köttberg någonstans i Sverige!

2006-04-19 21:30
what!?
Get Random!

2006-04-19 21:30
mantis

Ytterligare ett av Guds mirakel.

2006-04-19 21:31
jag är ett av guds mirakel *stolt*
Get Random!

2006-04-19 21:57
feenposhleen
Det jag menar är att det kanske är så att det som står beskrivet som miakel i bibeln kanske bara är metaforer och liknelser.

Producent

2006-04-19 21:59
Tror att snubben har tröttnat på oss och vår ignorans, så han stack väll till nått annat solsystem och gör väll inte samma misstag som han gjort med oss, hahahahaha

Nej ärligt, Gud existerar inte, sluta nu fan ...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2006-04-19 22:49
mantis

Du menar att metaforen "köttberget" är en metafor liksom Guds mirakel ?

2006-04-19 23:48
Asså nånting skapade universum. Så detta nånting måste ju vara gud... alltså finns gud
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2006-04-20 00:01
feenposhleen
Jag menar att när man säger att det finns ett kötteberg behöver inte det innebära att det finns ett riktigt berg av kött.

Lika så behöver det inte innebära att linknelerna i bibeln är ett mirakel som ordagrant har gått till som det beskrivs.
När moses satte staven i vattnet och floden blev blod skulle kunna vara en liknelse som avspeglar en strid.

2006-04-20 19:13
en massa gojja bara som inte förklarar nada, tro ej...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Producent

2006-04-20 19:18
Att tro på nån "Gud" gör man bara det lätt för sig att försöka hitta svar på vår existens.
Jesus var en galen man, han hade liknelser med dagens mentalsjukt folk, Bibeln är bara en bok och berättelse, lika mycket sann som Harry Potter bäckerna för fan, heh...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2006-04-20 20:49
Det har inte hänt några mirakel "det senaste" eftersom Gud inte finns. Nu har man mer vetenskapliga kunskaper och kan förklara "mirakel" och liknande med vetenskapliga lagar etc.. Förr visste man inte, och det man inte visste förklarade man med att "Gud gjorde det".
EX: förr sade man att Gud satte upp regnbågen på himlen när han hade gjort nåt, fan kommer inte ihåg vad det var, men det är oviktigt. Nu VET vi att det är solen som bryts i vattendropparna, och kan förklara det så!

etc, etc..

Punkt!

2006-04-20 20:58
jag och gud är inte så jävla tighta i dagsläget, men om han hade hälsat på mig och trollat fram en långtradare bestående utav marshmallows, då hade jag varit en hardcore believer.

men tills dess: nja.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2006-04-20 22:45
micKillah P21

lägg ner

2006-04-21 10:45
psykel
Vad ska han lägga av med? Vet inget om i fall Jesus uppvisade liknande syndrom som dagens mentalsjuka men det om Bibeln är i princip sant. Du kan i princip plocka upp Sagan om Ringen triologin, plöja igenom den och sen helt sonika börja tro på och leva efter vad som står där. I båda verken (bibeln, sagan om ringen) förekommer övernaturligheter, uppdiktade varelser och diverse oförklarliga händelser.

Nu kan jag inte sticka under stolen med att just Sagan om Ringen är skrivet efter en västerländsk och kristen mall där de finns gott och ont och och en ständig kamp mellan de båda och att hela boken är full med kristna värderingar och referenser till den kristna trons ord och budskap osv. Men ändå, som en jämförelse mellan två mer eller mindre skönlitterära verk med kraftiga fiction inslag...

"Mmm...purple"

2006-04-22 02:17
Kauf

tänkte mest på det citatet:
lika mycket sann som Harry Potter bäckerna

eftersom det uppenbarligen är allmänt accepterat i vetenskapliga kretsar att Jesus existerat och att evangelierna är mycket tidiga ögonvittnesskildringar...

2006-04-23 13:19
ge gärna exempel på en motsägelse, så kanske jag kan förklara?

2006-04-23 13:22
Gud är död - Nietzsche
Nietzsche är död - Gud
Please, save me Jebus!

2006-04-23 13:27
Det handlar inte om huruvida gud finns eller inte för fan.
Jag tror inte heller att han finns, men jag trodde att ni kanske skulle ha så grym fantasi att ni kunde föreställa er en vanlig snubbe som kommer ut med att han faktiskt var den allsmäktiga guden i bibeln... är det så svårt?

Om ni inte tror på gud så är det nästan bättre.

2006-04-23 16:55
tuggarn P20

haha... den hamnar lätt på min press
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2006-04-23 17:53
psykel

man har också från evangelierna tagit bort texter om lysande vagnar som kommit ned från himlen med underliga varelser i..
snakkes!

2006-04-23 20:05
Om gud finns. tror jag att han är mänsklig och heter criss angel.

2006-04-24 00:00
bumman F20

enligt vem/vad?

2006-04-24 13:19
Psykel>>> Ok, förklara varför Gud i G.T ibland glömmer att straffa den knotande menigheten, trots att han hotar med hårda straff?

Förklara varför är lärjungarna i N.T så fruktansvärt korkade att de inte förstår de mest enkla härledningar när Jesus talar klarspråk? Och varför valde han ut dessa, då de helt saknade fattningsförmåga?

Förklara varför firar Kristna jul, när det i sjävla verkat handlar om en blandning mellan hednisk högtid (Sol Invictus, Midvinterblot etc.), politiska manövrar och konsumtionsoffer åt avguden Mammon? Det är väl en fin Guldkalv om inte annat?

Det finns mycket motsägelser i den där luntan...

2006-04-24 20:22
4c

funderar på om jag ens behöver säga nåt på ett sånt inlägg...menmen.

Gud glömmer inget, men Han gav ett löfte till Abraham om att bevara hans avkomma för all framtid (abrahams barn = israels folk). hur funkar de om de skulle dö?

lärjungarna var nog inte så korkade trots allt... de var ju dom som startade upp kyrkan och lyckades sprida det glada budskapet om Jesus rätt snabbt över romarriket och sedan vidare! utan dem hade ju ingen vetat om Jesus idag. nu gör vi det, så de måste gjort ett rätt ok jobb...

jul är en tradition som i grunden är ett firande av Jesu födelse. jag går till kyrkan varje julafton för att ta fasta på just detta, som är det centrala under julhelgen.
bibeln talar såklart inget om de traditioner vi har i sverige idag.(käka knäck, ha en jultomte, hugga gran och sörpla gröt) för de är just traditioner och inget grundat på bibeln.

inget av de du nämnde är motsägelser i bibeln. kom med nåt tungt argument ist'llet för larv

2006-04-25 09:42
enligt min allvetande far iofs.. men blir kolla upp det hela
snakkes!

2006-04-25 10:17
Som vanligt, den grötmyndiga kristna retoriken lyser igenom och säger; jag är förmer än dig

Larv? Jag har läst bibeln ganska många gånger, mest som litteratur (måste säga att Ezra var en urdålig skriftställare) och det finns en hel uppsjö av motsägelser och trams i den boken... Men du är precis som vilken tröstlös bibeltrocklare som helst: jävligt ignorant och högfärdig... Det är iofs jag med, men jag stödjer inte hela min idioti på en berättelse som i grund och botten går ut på att universum skapades av en stor jude med thoran som mall. <------ett argument som är tungt, men som du i din kristna fåvitskhet inte kommer att bry dig om....

utan dem hade ingen vetat om Jesus idag..."

kom igen alltså...

Synoden i Niacea är väl av större vikt för kristendomens spridning än lärjungarnas "arbete"? Borde inte du veta det? Religion och politik var ytterst sammanflätade på den här tiden, vilket du också bör iakta....

2006-04-25 13:08
bumman F20 what? utomjordingar helt enkelt