I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bevis på ödet

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-04-21 13:25

Bevis på ödet

Jag har grubblat lite över vilken roll gud har (jag är kristen) i världen. Många som påstår att det inte finns någon gud skyller ju på vetenskapen. Jag har däremot en annan idé. Här kommer ett scenario jag har haft som tankeexempel:

Man ställer en troende och en icketroende frågan: Hur uppstår ett kometnedslag?

Den kristna svara oftast lite otydligt "gud skapar det". Medan den icketroende kanske skulle svara "det sker genom vetenskapliga förlopp".

Självklart låter veteskapen mest trovärdig. Men om man tänker på vad vetenskap är så kan det väl vara en struktur över verktyg som gud har skapat (Newtons lagar, det naturliga talet, avagadros konstant). Vi upptäcker guds redskap hela tiden och sätter namn på dom?
Jag kan tänka mig att jag kan få motargumentet "jamen saker sker för som en reaktion på en tidigare händelse".
Som jag ser det så är univerum ett enda stor kedjeeffekt med olika inslag som gud allsmäktige redan har planerat. Skulle detta isf betyda att allting är förutbestämmt? Att ödet styr?

Jag har inte tagit mina piller idag.

2006-04-21 13:36
Precis, det är därför jag inte förstår tjafset i USA med Intelligent design mot Evolution. Tror man på Gud är det väl bara att acceptera att Gud är smartare än oss och därmed skapat evolution som är en fortsättning på hans naturlagar.
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2006-04-21 13:46
Menar du att ödet är gud? Och om gud inte styr något händelseförlopp utan bara startade en chain of events, vad tjänar det då att tillbe honom?

2006-04-21 14:04
låter som slöseri med tid - som alla religioner är, enligt mig.
men lite kul tankeställning, har också tänkt på det där ...men förkastat den lika snabbt då jag blir realistisk igen. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-21 15:10
det borde ju säga emot de kristna ideérna. du beskriver ju en skapande Gud, inte en allsmäktig. och som ola säger, varför ens bry sig om den?
http://www.kommandot.se/wp/
Skivsamlare

2006-04-21 16:56
bperb P24

vad menar du? Gud har väl om något blivit kallad en skapande Gud och exakt vad motsäger denna benämning att Gud skulle vara allsmäktig?

2006-04-21 18:06
Intresant teori. Men jag tror allt rinner på som fjärilsteorin förklarar. Men hela processen började med en handlig av något allsmäktigt.

2006-04-22 08:57
enola

jo, men om allt sker som en reaktion på tidigare händelser som gud bestämt, så försvinner både vår och guds vilja i en serie händelser. gud har skapat reaktionerna, men kan inte ändra dem. han är meningslös nu, men en skapande gud.
http://www.kommandot.se/wp/

2006-04-24 09:01
ja det skulle betyde att allting är förutbestämt... det har dock ingenting att göra med ödet... så länge partiklar inte kan röra sig slumpmässigt så skulle man rent teoretiskt sett med matte kunna räkna ut allt...
What would macgyver do?

2006-04-24 15:16
Pilsner P19

Skulle inte matten då vara ett av guds redskap? Han är trots allt gestaltad som det högsta väsendet och då borde han kunna skapa matten på samma sätt som människan skapade programmeringsspråken till datorer ungefär =)
Jag har inte tagit mina piller idag.

2006-04-25 22:17
Har tänkt tanken innan, ska försöka dra ner lite snabbt.

Allt är resultatet av en tidigare rörelse. Tex, jag får en fågelskit i skallen, pga att jag gick utanför dörren fem sekunder innan en fågel flög förbi. Fågeln flög förbi just då pga att den såg en insekt i himlen, som flög där pga.. osv osv å så kan man ju gå bakåt hur långt som helst. allt som sker är rörelser, å alla rörelser är resultatet av en tidigare rörelse.

Då kommer vi såklart till ett dilemma; What the fuck vare som satte hjulet i rullning? en rörelse som inte satts igång av en tidigare?

Vi har ingen aning om hur d startade, vi har bara teorier hit å dit, som vi haft i alla tider. Det har alltid visat sig vara helt fel, om man ser till historien. Det som folk var bombsäkra på för x antal hundra år sen (där folk tom kunde bli avrättade ifall de försökte bevisa något annat), skrattar man åt idag, förkastar alla gamla teorier å säger att det här e rätt, precis som man sagt i alla tider.

I vilket fall, ifall det nu så var det nån liten rörelse i universum som startade allting (nå big bang-shit, har ingen aning om va som hände där men det vet å andra sidan ingen annan heller.), så borde ju allting vara förutbestämt på något sätt.

va händer den dagen då vårat universum går under?
Om vi antar att tid är för evigt, då är det bara en tidsfråga innan samma keffa universum sätts igång igen av samma rörelse, (måhända har en miljards miljons biljoner universum haft sin gång emellan men iaf), å den dan, borde då inte allting börja om igen, på exakt samma sätt?

Nu blev det säkert fett rörigt men hoppas att nån fatta.

Det här är såklart inget jag går å tror på men tanken har slagit mig bara helt enkelt :).

spookie :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-25 22:56
thats my name
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2006-04-25 23:00
hahaha aaa

2006-04-25 23:49
Det där är ju ett bra exempel på att det går att förena tro med vetenskap.

En tro är väl en livsfilosfi där man tar till sig det som tilltalar en på ett sätt som tilltalar en och inte något man ska följa ordagrant?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-04-26 01:03
Om allting är en slump är det sjukt att allting stämmer så bra. Läs Paolo Coelhos Alkemisten , sjukt bra bok på det här ämnet.

2006-04-26 01:11
m0e...
det jag vill få sagt är att allting som händer å allt som nånsin kommer hända är ett resultat av en kedja osm startades med big bang... jag tror att allt är förutbestämt... inte förutbestämt i den mening att det finns något som helst syfte med saker å ting som händer... utan bara att man genom att kolla på saker som hänt teoretiskt sett skulle kunna räkna ut vad som kommer hända... saker är inte tänkta att bli på ett visst sätt... efter att big bang inträffade så löper allting fritt utan att det kan påverkas what so ever... det innebär ju då även att vi inte har någon fri vilja... allt det här är ju då förutsatt att partiklar inte kan röra sig slumpmässigt...

africana...
en parentes: jag har för mig vi har kartlagt ungefär 80% av vårt dna...
What would macgyver do?

2006-04-26 01:25
kinky

Vad är det du menar som stämmer så bra?

2006-04-26 01:33
eftersom att vi bara kan använda 10% av våran hjärna samtidigt så är det nog meningen att vi inte ska kunna lösa det. kanske har "gud" lagt in en spärr så att vi inte ska få reda på det. är det därför cannabis är olagligt? :)

2006-04-27 00:10
GrönaJätten

Ibland får man bara insikten att allting är så sjukt väl uträknat och fungerande. Hjärtat slår, solen går upp på morgonen, luften har rätt syrehalt.

2006-04-27 03:15
Men om man tänker tvärtom...

Vi finns just här för att det var just här som luften hade rätt syrehalt och solen fanns på rätt avstånd...

Det kanske inte är en slump och det kanske inte är någon som hade bestämt utan det är kanske så att detta är det enda som kunde hända....

2006-04-27 10:53
hoppas det är så att allt är styrt av ett förbestämt öde, då lipper jag ta ansvar för någonting, jippie! funderar på att börja mörda folk jag inte gillar och ta allt jag vill ha, gör jag det så är det ju guds plan och inte min och jag riskerar alltså inte ens helvete? underbart..

nä men ärligt en sak det faller på är ju att allt inte har med rörelse energi att göra, eller det kanske det har, men ofta så väljer man ju att göra på ett visst sätt.. jag tror iallafall på att jag har val.. i ett större perspektiv som planeters rörelse, uppkomsten av liv o.s.v så kan det väl bero på ett händelseförlopp som inte går att påverka men på männsklig nivå å tror jag det icke..

2006-04-28 02:47
africana F19
det är sant om man förutsätter att partiklar inte kan röra sig slumpmässigt... det är det dock ingen som lyckats bevisa...
märk väl att det jag skrev om matte bara var ett exempel på vad vi kanske skulle kunna göra I TEORIN...
What would macgyver do?

2006-04-28 02:48
joel413

Men om det är så att alla dina handlingar styrs av dina tankar som styrs av kemiska reaktioner så borde det gå att räkna ut dem om man vet allt?

2006-04-28 12:10
GrönaJätten: Inte om jag kan styra de de elektriska impulserna i min hjärna och göra val..
om man vet allt och exakt hur det blir borde man ju kunna gå emot eller hur.. såhär kommer han tänka och det kommer leda till det här då skjuter jag honom i huvudet och allt ändras.. eller? jag vet inte faktiskt.. ganska svårt men jag tror ändå att jag har ett val och ansvar för mina egna handlignar.. varför släpper du inte bara allt om du nu tror att du inte har några som helst val..

2006-04-28 12:56
GrönaJätten

Jag har haft en liknande teori. Om vi nån gång i framtiden har kommit till den punkt där vi har allting kartlagt o vi verkligen vet allt o sedan hade tekniken att bygga o programmera en dator med all den här informationen o som även kunde registrera allt som händer på jorden. Så borde den kunna räkna ut va som kommer hända härnäst. Grejen e bara den att den skulle även behöva räkna med sin egen existens o förutspå va som händer när vi använder den för att förhindra det den förutspår på så sätt kommer den behöva förutspå nåt annat osv.
Däremot om man byggde den uppe på månen eller där ingen hade tillgång till den så kanske d skulle gå men då är dess existens hyfsat meningslös. Alltså vore d nog ingen bra idé.

Sen kan man fråga sig om det är så att slumpen (alltså något som avviker från det teoretiska händelseförloppet) finns i sånt fall skulle vi inte kunna förutspå nånting utifrån ett händelseförlopp, bara sannolikheten.
In case you didn't notice, I was being sarcastic.

2006-04-28 13:09
Sen fattar jag inte varför så många envisas att tro på Gud. Gud e lika påhittad som räddningspatrullen och sagan om ringen. Ok, om man tror på att han satte igång detta händelseförlopp för det är faktiskt ganska svårt o förklara men att envisas med att tex. tro på att han skapade människan utifrån adam o eva o nästan allt annat som står i bibeln, det är bara befängt. Det finns redan vetenskapliga bevis som är bra mer trovärdiga.
Folk skulle kunna gå på vad som helst, bara det gav tillfredställande svar på deras frågor. Jag skulle lika gärna hitta på en religion o säga att ett högre väsen besökte mig o berättade en massa saker som jag ska få folk att tro på.
Tycker det är korkat.

2006-04-28 17:36
Låter enkelt och slappt att säga att "ja men gud har skapat det där. Och det där. Och det där. Och det med. Och att katter alltid landar på tassarna, ja det kom han också på."

"The first time I knew I was god, was the first time I sat down and prayed, and realized I was talking to my self."
<br>

2006-04-28 17:51
Den andra sidan av myntet:

the first time I realized god was, was the first time I sat down and prayed and realized I wasn't alone

signerat erkan ;)

Den som sitter och väntar på svaret blir aldrig verkligt troende vågar jag påstå.

Det är varken enkelt eller slappt att förespråka sin tro. Det är snarare enkelt och slappt att kategoriskt avfärda högre makters existens på grund av allmän skepsis.

2006-04-28 19:20
det skulle vara trevligt om någon hade kunnat svara på var GUD KOM IFRÅN då.. och säg inte han fanns där bara.

2006-04-28 19:51
Joel413 och Nam
Jag tror INTE att allt är förutbestämt och att det är lika bra att göra ingenting.

Du skulle fortfarande behöva göra valet, resonera dig fram och ändra dig några gånger innan du kom fram till det i ditt tycke bästa beslutet.

Det jag säger är att om någon utomstående hade tillgång till ALL information(vilket ingen peron någonsin haft eller kommer ha) så tror jag att det hade gått att förutspå vad du skulle välja.

2006-04-28 19:51
Erkan P21

Men asså jag förstår inte vad det finns för anledning att tro på Gud. Finns inget överhuvudtaget som pekar på att det skulle kunna finnas en Gud. Då kan man lika gärna tro på vad som helst.

2006-04-28 23:14
nam1986
I beg to differ, en gudstro kan ger svaren på dom riktigt stora frågorna, vad är sanningen, vem håller i trådarna, vad händer efter döden etc. Men det centrala kommer ju alltid att vara tron. Det finns många anledningar till att tro på en Gud, men frågan är om inte Gud är anledningen själv ytterst. Jag personligen tror inte att tron på en Gud kommer ur ett resonerande av för- och nackdelar där man väger anledningar för och mot Guds existens. Vissa känner guds närvaro starkt, andra tror starkt på det teologiska gudsbeviset dvs. att den ordning och skönhet vi kan observera i vår omgivning talar för en skapare. Om du som icke troende frågar en troende varför du ska tro på Gud så blir nog svaret att Gud äger, han skapade oss och sände sin son att dö för våra synder. Han genomled människolivet för att ge oss en möjlighet till ett bättre liv och ett liv efter detta. Big words, svårt att smälta osv :)

2006-04-29 02:03
Har du all fakta så kan du "läsa" (räkna ut med matematik) framtiden, men å andra sidan, om du har all fakta så behöver du inte räkna.

Hur stora framsteg vetenskapen än gör så kommer alltid "Gud" att vara steget före eftersom "han har skapat allt i hela universum" (bara tanken är skrattretande eftersom det borde finnas något utanför universum för att kunna skapa det)

Saker händer eftersom de händer, folk som inte klarar att zooma
ut tillräkligt för att inse att deras värld består av en liten liten bubbla och allt utanför är "allsmäktiga inslag" kanske ska försöka se helheten istället.

Som jag ser det är det den enkla vägen ut att vara troende, precis som om du skulle ha en översittarstat och du tillslut väljer att svälja allt du inte kan förklara eller förstå med argumenten att "guds vägar äro outgrundliga".

Vill inte göra någon upprörd eller såra någon men jag ser troende människor som svaga, svaga på grund utav att de väljer att selektivt acceptera eller inte acceptera saker på grund av hur jobbiga de är. I svåra tider så söker människor sig till kyrkan eftersom de vill ha förklaringar, anledningar, de vill skapa reson och logik i vardagen, i brist på logik så åberopar man något som är outgrundligt, ie Gud.

Jag påstår inte att jag på något sätt har rätt och jag ser det som något positivt att många människor har ett extra stöd i livet, tyvärr är jag inte en av dem och jag kan inte heller se eller helt förstå hur man kan lura sig själv på det sättet.