tankar om religion
Håller på med ett fördjupningsarbete om varför vissa människor dras till vissa religioner. Är det någon som har tankar eller idéer om detta? Tillexempel varför buddism verkar så hett här i västvärlden?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
En sak jag har irriterat mig över när det kommer till religoner är att folk vägrar acceptera dem så länge som de inte är helt på det klara ifall Gud existerar eller inte. Ifall så är fallet eller inte är väll näst intill ovesäntligt? För även om man ber och det inte finns någon i andra änden så kan man få vissa insikter av att gå igenom allting för sig själv ändå och så. Religoner skulle kunna vara som jeans, man for prova sig fram tills man hittar nå som passar. Jag personligen tycker att vardagen blir väldigt mer lätthanterligt då man tror på något som är större än denna världen.
facebook.com/idiomatisk - fan page
jag har hört att man blir lyckligare av att tro på något...!?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
att må bra å va lycklig är en instinkt som präglar allas vardag konstant... de flesta som är religiösa mår väl ganska bra av det...
What would macgyver do?
en sak jag stör mig på är religoner. Förstår verkligen inte varför man ska tro på nåt som kanske finns..
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
jag tror att det har blivit ett anti de traditionella religionerna som kristendom islam och judendom på grund av deras negativa historia, och jag tror att människan alltid söker efter något som den inte kan få bevsiat för sig, o därför är buddismen bra för läget så som den är nu. plus att inom buddismen kan man nästan tro på vad man vill så länge man följer " grund reglerna"
Don't be offended This is all my opinion Ain't nothing that I'm saying law
Anledningen till att just buddhismen fått så stort genomslag i sekulariserade samhällen är att fokus ligger på människan och inte på någon högre makt. Man har full kontroll över sitt eget öde och det verkar passa många, även här i västvärlden. Buddhism kan upplevas som något mer verklighetsförankrat medan de övriga världsreligionerna till större delen spelar på människors andliga övertygelser och därför kan uppfattas som mer abstrakta och obegripliga.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Tror att buddhismen har blivit så het här i västvärlden för att människor är trötta på allt skit som religion innebär, alla konflikter handlar om religion, mer eller mindre. Då ses väl buddhismen som en fredlig religion, och efter att ha besökt många länder muslimska/kristna/buddhistiska, så måste jag ställa mig bakom det faktumet, att buddhister verkar mer måna om att lära om andra människor, oavsett religion. Själv förespråkar jag en egendom, tro på dig själv, ingen annan kan ta dig dit du vill.
Som teologistuderande tycker jag mig se att kristendom, judendom och islam är på väg tillbaka och att t.ex. buddhismen inte är lika lockande för folk nuförtiden, typsikt barn av 1900-talet. Vi lever i en postmodern värld nu, våra gamla traditioner kommer upp igen, och naturvetenskapen ifrågasätts alltmer, tro mig... buddhismen är inte så "inne" som det kan verka ibland. Mina egna tankar (jag har ett utifrån perspektiv eftersom jag inte är medlem i kyrkan) om Svenska Kyrkans misstag: Svenska Kyrkan har försökt att anpassa sig för mycket till omvärlden och till naturvetenskapen under 1900-talet och då främst den senare delen. T.ex. en vän till mig som gick runt på stan och såg en lapp där det stod: "Password Jesus"... han brast ut i skratt och detta är nu det stående beviset på kyrkans inkompetens att "locka" ungdomar. Det kyrkan glömmer är vårat behov av djupare insikter om Gud och Jesus. Man kan inte, som kyrkan, behandla oss som små barn som behöver få allting förenklat för oss... Men å andra sidan så kan man se treenighetstankens återkomst i den postmoderna teologin och religionsfilosofin. Detta är ett bevis på att kristendomens "modifiering" är på väg att försvinna, men det tar alltid ett par år innan de akademiska tankarna når kyrkan och folket. Buddhismen har inte lockat mig under mina år som religionsstuderande, jag har fallit för Kristendomen och dess Judiska arv eftersom jag finner detta sååååå mycket mer intressant. Men detta var bara mina tankar (kanske slarvigt skrivna eller så, men jag är för hungrig för att orka skriva fint).
Please, save me Jebus!
Tack för alla intressanta tankar! tack så mycke. /dea
"jag har fallit för Kristendomen och dess Judiska arv eftersom jag finner detta sååååå mycket mer intressant." Sjukt att religion ska handla om vad som är intressant, om jag kan acceptera någon form av religion, så ska den handla om respekt för alla människor oavsett tro och inte innefatta ordet "konvertera ", det mina vänner, är en intressant religion.
Religion är för människor som inte orkar/är förmögna att ha en kritisk och ifrågasättande syn på livet. Skrapar man bara lite med nageln på valfri religion kommer man se dess orimlighet.
Positivist is the way of the walk.
FSM
Ljudas Bara för att man utövar en religion betyder det väl inte att man inte kan infrågasätta och kritisera det man tror på. Om man inte ifrågasätter någonting är man väl hjärntvättad! Och de ledare i kyrkor och andra ställen som inte tillåter att man infrågasätter är farliga. I Knutby får man säkert inte ifrågasätta eller kritisera någonting av de pastorerna säger eller det som står i bibeln. Då blir man nog tillrättavisad. Det är sunt att ifrågasätta. Då visar det att man tänker själv och inte sväljer allt som sägs.
push F18: Uh? Vad är det du vill ha sagt?
Jag menade att jag fallit för Kristendomen som ett studieobjekt och inget annat, förlåt att jag varit otydlig
Please, save me Jebus!
Låter det trovärdigt med osynliga gubben i himlen, som älskar alla men dödar hälften? Enda anledningen till att man slutar tro på tomten och inte gud är att man har sett "tomten". Religion leder till bråk..så är det.
teN... ooooohhh vad fel du har, det är inte religion som skapar bråk och krig, det är människor... läs lite om teodicéproblemet så kommer du förstå
Please, save me Jebus!
tuggarn P20: Ungefär lika smart kommentar som "det är inte vapnen som dödar, det är den som trycker på avtryckaren".
Nej, verkligen inte, och hur du kan dra en liknelse mellan religion och vapen vet jag inte. Det var tamejfan det värsta jag hört sen jag inte konfirmerades
Please, save me Jebus!
vet inte riktigt vart jag står i religion, jag respekterar det, så ifall det finns en himmel är jag garderad. man vill tro på något som en orsak till varför vi är på jorden annat än föröka oss.
"teN... ooooohhh vad fel du har, det är inte religion som skapar bråk och krig, det är människor... läs lite om teodicéproblemet så kommer du förstå" Förstå vad? Eftersom teodicé problemet är ett påhitt liksom allt annat i alla religösa böcker så förklarar det egentligen ingenting. Det är som att säga "Läs bröderna lejonhjärta, så förstår du."
ok, haha... om du har den inställningen till livet så kan det bli lite klurigt kanske...
Please, save me Jebus!
haha.. balzak. bra!!! "Religion är för människor som inte orkar/är förmögna att ha en kritisk och ifrågasättande syn på livet. Skrapar man bara lite med nageln på valfri religion kommer man se dess orimlighet." helt sjukt sagt, i så fall kan du ju vända på det och säga samma sak om vetenskapen... såhär: "Vetenskap är för människor som inte orkar/är förmögna att ha en kritisk och ifrågasättande syn på livet." Jag har då aldrig träffat en religiös människa som inte har en kritisk/ifrågasättande syn på livet, är det inte det religion faktiskt handlar om?
Please, save me Jebus!
För fan tuggarn, vetenskapsstuff brukar bevisas.. När hände det sist att något inom religion bevisats? Tomten - Gud..låter likadant i mina öron.. Men snart tror väl småbarn på både påskharen, tomten, spöken och gud.. Bibeln är inte mer sann än de flesta barnböckerna.
Men vem har "bevisat" t.ex. evolutionsteorin för dig? Du väljer ju att tro på den ändå (om u nu gör det) Det tåls att nämnas att jag inte är kristen eller tillhör någon annan religion som helst, vill bara påvisa att de argumenten vi har för att tro på vetenskapen inte behöver vara mer rimliga än att tro på Gud.
Please, save me Jebus!
Den är så fan mycket mer bevisad än gubben i himlen..
jasså, förklara gärna
Please, save me Jebus!
Jag tror att någon annan klarar av det, har inte tid.. Ska till fjällen snart..
ljudas: jag menade att vi som tror på ngt kan visst ifrågasätta! du sa att vi inte kan.
balzak enastående inlägg. klapp, klapp. fantastiskt! detta står då i motsatts till religiösa människor, då dessa inte "tror på sig själv" - vad det nu innebär - och inte tar sig själv dit de vill. magnifikt inlägg, som sagt Precis, troende tror att de måste leva på ett visst sätt för att komma till himlen tex, andra att de måste leva på ett visst sätt för att ta sig dit de vill i livet iom karma och dylikt. så tycker nog att du ska applådera dej långt härifrån.
Jag har varit på gudstjänst nyligen och jag vandrade ut efter halva eftersom jag vägrar tro på det prästen säger, ska man helt underkasta sig Gud och tro att allt man lyckas med är för att gud tillåtit det så ser jag ingen anledning för människan att existera? Bara en tanke
facebook.com/idiomatisk - fan page
herregud förstå att människor vill ha ha saker att tro på. som liten ville man ha tomten, precis som ni tror på vetenskapen tror dom på gud ingen kan säga vad som e rätt o fel för att bakom väggen kanske gud står. vem vet
Balzak "andra att de måste leva på ett visst sätt" Var den meningen för svår för dej att förstå?
Vill tro på tomten? Jag trodde på honom för att jag trodde att han var riktig! Nu ser jag ju hur illa det är, en jävla plastmask ska man väl kunna urskilja från verkligheten..precis som vissa andra saker!
klart man indirekt vill tro på tomten. familj allt, sen när man kommer på det så vill man ändå tro.
det handlar om vi människor har ett inbyggt system i oss som heter "tvånget att tro", vad det nu än kan vara, vi är funtade sådana, finns bara ett sätt att komma förbi det, stänga av inre dialogen, schamanism typ
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Alla religoner är bara massa skit och folk som vill manipulera andra
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt