Är du troende?
Läste haffads tråd och blev lite intresserad av vad folk har för olika perpektiv på gud och hela troendebiten. Hans tråd hade flera hundra inlägg samt att trådskaparen verkade ha lämnat tråden efter typ 10 inlägg så jag valde att skapa en ny. Jag tror själv inte alls på någon gud. Jag tror på den vetenskapliga teorin med Big bang, apor osv. Det som dagens och gårdagens veteskapsmän har forskat fram. Det som anses vara fakta, det vi vet (eller tror oss veta). De flesta här på whoa tror nog ungefär likadant men jag vet att det finns några som inte gör det. Vad jag är intresserad av att veta är hur ni troende människor försvarar eran tro? Jag tror att många som är troende idag inom någon religion är det för att de har blivit uppfostrade att tro eller växt upp med en religion. Ifrågasätter dessa människor sin religion och om gud finns? Om gud finns, vad är han, vad gör han? I min värld, Sverige 2006, finns han inte. Helt enkelt därför att det inte finns en enda anledning till att han skulle det.
Skäms du inte?
Jag är troende, kristen. Jag går inte i kyrkan speciellt ofta dock, men är döpt. För mig är min tro bara ett slags inre lugn, det ger mig ro. Jag har inte alltid varit troende, men på senare år har jag känt mig mer och mer dragen åt det andliga. Det passar mig helt enkelt. Mina föräldrar är båda ateister, så jag är den enda troende i familjen. Så där faller din teori litegrann, Ultra :) Jag känner absolut inte att jag behöver försvara min religion inför andra, alla får tro på precis vad dom vill för mig. Sålänge det känns bra för dom så.. Min Gud är en slags vägvisare som jag vänder mig till när jag behöver råd. Jag ber ibland. Jag försöker se händelser som jag upplever som jobbiga som ett slags prövningar, att jag kommer att behöva den erfarenheten senare i livet. Jag tror också att allt som sker, sker av en orsak. Jag tror också att Gud finns överallt, hela tiden.
Jag tror som du, på vetenskapen osv. Men jag tror även att det måste finnas något mer "övernaturligt" - just vad det är vet jag inte. Men med tanke på att universum "måste" sluta någonstans, meningen med allt osv. får mig att tro på att det finns något mer där ute.. Men som sagt, vad det just är vet jag inte och tror inget speciellt heller. Whatever will be will be..
här får du lite kärlek
_babyphat F22 Härligt, precis det svar jag önskade mig! Min teori passade inte in på dig, men jag tror fortfarande att den passar in på de flesta religiösa i världen. Jag känner absolut inte att jag behöver försvara min religion inför andra, alla får tro på precis vad dom vill för mig. Sålänge det känns bra för dom så.. Håller med. Men jag undrar hur du försvarar din tro inför dig själv? Du ber, men tror du att det gör någon skilland? Det som händer händer ju pga av att vi människor agerar som vi agerar utifrån våra hjärnor. Allltså, ingen högre makt som bestämmer något och inget öde som förutbestämmer något. Jag försöker se händelser som jag upplever som jobbiga som ett slags prövningar, att jag kommer att behöva den erfarenheten senare i livet. Men så är det ju, du lär dig ju garanterat nåt av det. Jag tror också att Gud finns överallt, hela tiden. Men kan man inte då lika väl säga att gud inte finns någonstans, aldrig? =) Och till sist. För mig är min tro bara ett slags inre lugn, det ger mig ro. Men är det då en tro, eller bara en flykt ifrån verkligheten? Då tror du ju på något för att det ger dig lugn, men egentligen så tror du inte på det.
Skäms du inte?
Jag är muslim. Jag ber mina böner, och fastar osv. Jag har en tro för att jag anser att det finns en anledning varför vi är här i världen. Och Allah säger i Koranen att vi lever för att tro på honom. Och för att vi ska komma i kontakt med honom.
Shuu
Jag tror på Gud och min metafysiska tilltro har jag haft ändå sen jag var lite, jag är uppvuxen i en familj där ingen är kristen och min farsa är inte ens medlem i svenska kyrkan. Anledningen till att jag tror på Gud är av precis samma anledning som du inte tror på Gud, just på grund av vetenskapen, eller kanske bristen på den. För tänk dig själv, vad är oddsen att vi skulle kunna finnas? I ett universum med begränsad yta så har det lyckats bildas en planet som ligger på precis rätt avstånd från solen, men rätt atmosfär och rätt gravitation för att liv skall kunna uppstå och så långt vi är informerade idag så finns inte detta på någon till plats. Sen måste rätt personer ha möts sen människans uppkomst för att vi som finns här idag skall kunna finnas, det känns då som att vi som väl är här, vi är planerade. Våra öden (hoppas jag) är inte förutbestämda utan allt vi får vara med om är resultatet av våra egna handlingar, men jag tror att Gud är en kraft som finns, eller som vi skapar åt oss själva som gör att ingenting händer förgäves. Måste dock medge att jag inte tror på något som står i bibeln, tror inte heller att Jesus är guds son eller att denna man gjort något som helst övernaturligt, tror inte heller på Noaks ark, skapelseteorin eller något sådant. Det jag tror på är en variabel som gör allt detta möjligt och som gör att vår existens inte är meningslös, att vi är inte är ruttnade organisk materia, dödsdömt sen första stund, utan en själ som växer och frodas bland kärlek och vänskap.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Men jag undrar hur du försvarar din tro inför dig själv? Du ber, men tror du att det gör någon skilland? Det som händer händer ju pga av att vi människor agerar som vi agerar utifrån våra hjärnor. Allltså, ingen högre makt som bestämmer något och inget öde som förutbestämmer något. Jag känner inte att jag behöver försvara min tro för mig själv. Det jag känner räcker för mig. Jag tror att böner kan göra skillnad, inte så att jag ber att få saker eller dyl. utan för att kunna påverka saker. Jag ber tex. för att få kraft och styrka att orka med saker. Jag tror på ödet, att vi är här av en anledning. Något så vackert som liv kan inte bara vara en slump:) Men kan man inte då lika väl säga att gud inte finns någonstans, aldrig? =) Absolut kan man säga det. Det beror ju dock på vem man frågar. Men är det då en tro, eller bara en flykt ifrån verkligheten? Då tror du ju på något för att det ger dig lugn, men egentligen så tror du inte på det. Flykt från verkligheten skulle jag inte vilja påstå att jag sysslar med. Jag hamnar inte i någon trans och talar i tungor direkt;) Det är en behaglig stund helt enkelt. Jag känner mig oerhört trygg när jag går in i en kyrka tex. Det är svårt att förklara, men jag uppfylls liksom av något högre. En känsla som är svår att förklara.. en slags frid. Sen vill jag tillägga att jag inte är bokstavstroende, jag tror inte på fundamentalism i någon form. Jag lever på ett sätt som säkert inte djupt djupt kristna skulle uppskatta. Jag dricker ibland alkohol och är tillsammans med en man trots att vi inte är gifta. Det är dock inget jag ligger sömnlös och grubblar över.
Rash_ P0 Du tror alltså att vi lever för att tro på Allah? Men varför skulle det vara så, för att det står i en bok? Visserligen ska Koranen bestå av Muhammeds uppenbarelser, men den är ändå nedskriven av människor, eller? Och vad har du för anledning idag att tro på detta? Utifrån det du har upplevt under ditt liv, låter det logiskt tycker du? Rätta mig gärna om du hittar faktafel ang. islam.
Skäms du inte?
8 - Ifrågasätt inte i tråden om ditt inlägg rensats bort! Om en moderator eller admin rensat bort inlägg som du postat, så låt bli att kommentera din åsikt på detta i den aktuella tråden. Detta tar nämligen bort fokus från vad diskussionen är tänkt att handla om. Acceptera istället att ditt inlägg plockades bort för att det på något sätt bröt mot det gällande regelverket på communityn. Läser du igenom reglerna så hittar du med största sannolikhet orsaken till varför ditt inlägg deletades. Skulle det dock vara så att du fortfarande inte förstår varför inlägget togs bort så kan du kontakta någon av oss admins som är online (se startsidan) eller posta en tråd med dina synpunkter i "allmänt om whoa".
psychedelia P23 Nej, jag hara bara läst vissa delar av gamla testamentet. Tyckte det var lite långdraget.. Som jag tidigare har skrivit är jag inte bokstavstroende, finns mycket bra religioner man kan välja och vraka mellan om man nu vill det:) Jag gillar tanken att Gud har skapat allt, det är väl därför jag gillar kristendomen. Sen lever vi ju i Sverige, som har en kristen tradition. Så det är delvis av bekvämlighet men också av att det känns rätt.
Rainmaker Intressant. För tänk dig själv, vad är oddsen att vi skulle kunna finnas? I ett universum med begränsad yta så har det lyckats bildas en planet som ligger på precis rätt avstånd från solen, men rätt atmosfär och rätt gravitation för att liv skall kunna uppstå och så långt vi är informerade idag så finns inte detta på någon till plats. Ja, det är en slump att jorden hamnade där den hamnade. Och de förhållanden som finns här kan vara unika. Men det liv som har uppstått är ju bara ett resultat av dessa förhållanden. Under andra förhållanden kan ju annat liv uppstå. Sen måste rätt personer ha möts sen människans uppkomst för att vi som finns här idag skall kunna finnas, det känns då som att vi som väl är här, vi är planerade. Håller inte med om din slutsats. Rätt personer måste ha möts, men det kan ju lika gärna vara av en slump.
Skäms du inte?
Det första, alltså att Gud har skapat allt med sin vilja.
Ultra P22 Det kan mycket väl vara en slump. Men om Thorsten gift sig med Karin på 1430 talet istället för med Agnes, då hade inte du funnits. Tåls att tänka på hur liten risken egentligen är alltså..
_babyphat F22 Nöjer mig med dina svar men tolkar det ändå som en slags flykt ifrån verkligheten. Istället för att svälja verkligheten inbillar du dig att saker är förutbestämda osv. Men det är bara mitt resonemang och du tror ju onekligen på det sätt du beskriver och det är inget fel med det. Det kanske tom är positivt för dig, vem vet?
Skäms du inte?
Rainmaker Ja men då hade Egon levt istället och tänkt samma sak. Alltså, slump.
Skäms du inte?
du tror på "big bang"-teorin och evolutionsteorin, men är medveten om att dessa är just teorier? du tror, med andra ord, på något som i dina öron låter bra och resonligt - fastän du, antar jag, inte har några särskilda kunskaper när det gäller det vetenskapliga runt teorierna, framför allt big bang? det är många ateister som propagerar för dessa två teorier utan att ifrågasätta eller egentligen veta något om dem; "ja, det är klart att världsalltet uppstod genom en stor smäll från ingenstans! jag har ingen kunskap om ämnet egentligen men det låter bra, jag kör på det!" på samma sätt tror troende på gud, en gud eller flera gudar. i deras öron låter det bra. det är sant för dem, oavsett hur mycket kunskap de har om ämnet ("big bang" utifrån ingenting (?) kontra en gud och vad guden egentligen är). oavsett klyschgraden, så är tro just att tro. och det är väldigt många människor som mår bra av att tro; det är ofta terapeutiskt och livsberikande. och det finns en ansenlig mängd människor som inte alls finner en materiell livsstil tilltalande och söker något andligt. det har människan alltid gjort. det är kanske en del av hennes natur? vem vet. att troende ifrågasätter sin religion är rätt uppenbart. det är bara att kolla runt. det är en "pick and choose"-mentalitet som råder, framför allt märkbar inom kristendomen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fredros_nukklz P25 Man kan ju dock bevisa att Big Bang ägt rum fram till den första miljarddels sekunden, innan dess är allting oklart. Så ifall Gud skapat allting så är Gud orsaken till big bang. Och ifall han skapade jorden på 7 dagar så är en dag för gud 5 miljarder delat på 7. Och i sånna fall är han på söndag fortfarande och det är kanske därför det inte är helt uppenbart ifall han finns eller inte. Bara en tanke :P
Gör vad du Vill, är Lagens Hela! Ja jag tror på den vetenskapliga biten, bigbang, evolutionen. med teorin om allting så blir nog det mesta lättare att förstå, förhoppningsvis.. Gud, en väldigt missuppfattad metafor. Svår att förklara, svår att förstå. Jag tror på många saker, som att den enda Synden (om de nu finns nånting att kalla synd) är begränsning, så jag tänker inte begränsa mig mer än som Ghandi sa: (When asked if he was a Hindu) Yes I am, I am also a Muslim, a Christian, a Buddhist, and a Jew. “I believe in God, but not as one thing, not as an old man in the sky. I believe that what people call God is something in all of us. I believe that what Jesus and Mohammed and Buddha and all the rest said was right. It's just that the translations have gone wrong.” - John Lennon
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
fredros_nukklz P25 Jag vet inte speciellt mycket om Big bang-teorin, men den låter inte helt galen i mina öron. Så det är vad jag tror på. Teorin stöds ju dessutom av en hel del forskning till skillnad mot tex den kristna skapelseberättelsen.
Skäms du inte?
jag tror på en skapare, men jag tror inte på kristendomen,. jag tror på mig själv och mitt högre jag!, jag tror inte att skaparen skapade universum för att han tycker vi ska älta runt med att be till han när vi är starka nog i oss själv,
™™™™™
Att tro på vetenskapen. Eller i alla fall den naturaliserade kunskapsteori som har växt fram ur evolutionen, finns det coola och bra argument mot. Eftersom evolutionen inte är inriktad på sanningsskapande utan överlevnad så knuffar denna epistemologiska hållning undan stolen som den står på. Är vi skapade av Gud för att bland annat upptäcka sanningar med våra hjärnor är det en bättre sits. Gissningsvis är dock sanning bra ur överlevnadssynpunkt och det mer förfinade kunskapstepretiska resonemang förenliga med kultur. Men det är intressant. Jag tror att det är ett bra argument.
I'm back!
Eftersom evolutionen inte är inriktad på sanningsskapande utan överlevnad så knuffar denna epistemologiska hållning undan stolen som den står på. Är vi skapade av Gud för att bland annat upptäcka sanningar med våra hjärnor är det en bättre sits. Gissningsvis är dock sanning bra ur överlevnadssynpunkt och det mer förfinade kunskapstepretiska resonemang förenliga med kultur. Hänger inte med på det där, kan du utveckla?
Skäms du inte?
Hängde inte med heller, vilket är de bra argumentet?
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Jag tycker inte att någon ska behöva försvara sin religion så länge den inte använder sin religion på ett sätt som skadar andra. Jag förstår inte riktigt varför många ateister är så inställda på att övertyga troende att sluta vara troende. Det blir ju lite knasigt när man tänker att ateisterna är emot tro men inte tvekar en sekund att försöka övertyga någon troende om sin "tro" (eller antitro om man vill kalla det det). Varför kan vi inte låta varandra vara så länge vi inte skadar någon?
Argumentet är en något förenklad version av ett argument hämtat från Plantinga (av skälet att han typ behandlar det i en halv bok, och det orkar jag inte referera ;). En modern vetenskapskunskapssyn, som han kallar naturaliserad eller naturalistisk, räknar med evolution och att vi skapar kunskap. Evolution är dock inte inriktad på sanningsskapande verksamhet, utan på överlevnad. Genom att kunskapen om evolutionen och vad det innebär för vad en människa är, och som gett oss hjärnorna som sedan harkunskap om evolutionen, enligt teorin skulle vara sann. Så sätter blir vår kunskapssyn en "attack" mot sig själv eftersom den är något som är skapat för överlevnad inte för att vi ska nå sanning, men den tros tidigare hitta sanning. Kunskapsapparaten säger att evolutionen ger oss kunskapsapparaten anpassad för överlevnad, kunskapen säger att evolutionen är sann inte att den är bra för överlevnad. Jag tror dock att nyttigt för överlevnad ofta sammanfaller med sann, och att mycket av vetenskapen är kulturell verksamhet som går utanför evolutionen i vanlig bemärkelse. Plantingas egen uppfattning om att vi är skapade av Gud, med speciella sinnen för att uppfatta Guds ord är minst lika tveksam. Men det är ändå ett bra argument som gör en mindre säker på vetenskapen.
I'm back!
Ah i see :) Väldigt intressant som du säger ! Men jag tror att Evolutionen tar en naturligt ny väg när vi inte längre behöver jaga djur för överlevnad etc. Sanningen, om allting, kommer bli livsnödvändig, kunskap kommer bli den nya grenen för Evolutionen, utan proper Knowledge kommer man gå under. Visst det ser väll ut nå liknande idag med, vet man inte - kan man inte, men jag tror det kommer bli grymt mycket tydligare om ett par 10år eller så.
Bross P17 Det är inga påhopp vi sysslar med här, alla får tro vad de vill. Det är det som är intressant ju, allas olika tolkningar av tro. Jag vill dock ifrågasätta andras tro samt att andra ifrågasätter sin egen tro för att få till en diskussion. Doggland F1 Vad är då sanningsskapande verksamhet? Hur definierar du det? Varför skulle inte en inriktning på överlevnad kunna vara sanningen?
Skäms du inte?
Ultra P22 "Jag vill dock ifrågasätta andras tro samt att andra ifrågasätter sin egen tro för att få till en diskussion." Jag tycker att det där är lite intressant. Du vill ifrågasätta andras och att andra ifrågasätter sin egen tro, men inte att din "tro" ska ifrågasättas av vare sig dig eller någon annan. Men du har rätt. Jag blir bara så trött på alla som försöker övertyga varandra om att de har rätt i allt och att om man inte tycker som de så är man en idiot osv osv. Ironin är att jag gör det själv. Så nu glider jag ut härifrån. Tjohej.
Jag definerar inte sanningsskapande verksamhet utan låter det vara rätt öppet och kan innefatta en hel del olika kognitiva processer. Om jag förkortar ner Plantingas argument för att det är några kapitel så skulle en bra diskussion av sanning och kunskap och våra kognitiva processer täcka flera böcker (i hans egen version så föregås just argumentet av över en bok som diskuterar just det i litet över en bok) ;) Men i sammanhanget så ska det i alla fall förstås så att det inte är något subjektivt eller solipsistiskt. Det är inte så att jag skapar världen. Världen finns, sanningskapandet är någon form av greppande av världen där vi får tankar som bättre eller sämre sammanfaller med hur det faktiskt är i omgivningen. Och som jag sa så tror jag att sanning ofta sammanfaller med överlevnad. Dock torde det inte alltid vara så. Vissa svampar är giftiga, andra bara svårsmälta och kan orsaka magkramper om man har en klen mage. Kunskap om sådant (och skillnaden) är inte nödvändigt något som följer ur de kognitiva förmågor en varelse har fått av evolutionen.
I'm back!
Bara för att vetenskap finns behöver väll inte det betyda att inte Gud finns? Har aldrig fattat varför folk säger så..
mantis, precis. med hjälp av teorin om allting och strängteorin etc tror man att Gud kommer bli lättare att förstå. vetenskapligt dvs.
Tror mer på UFO´n än den där gud
skojjainte
Nödbroms P6, ja Gud finns mindre än vad UFO'n gör så de eju inte särskilt oraalistiskt tänkande. men tänk på att Gud är en metafor också, inte som Oidentifierade Flygande Objekt.
Jag är varken döpt eller konfirmerad, och jag tycker det känns bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
var passar man in om man inte tror på en skapande kraft men man tror på drakar, spöken och aliens? har inte hittat något namn på min tro.
junkgirl de är väll mer vidskepelse å tro på spöken etc
Bara för att vetenskap finns behöver väll inte det betyda att inte Gud finns? Har aldrig fattat varför folk säger så.. Zigackly... sen när måste det ena automatiskt utesluta det andra? Bara för att vi kan förstå och förklara t.ex. evolution eller teorin om det naturliga urvalet innebär ju inte att man därmed också måste eliminera en ev. bakomliggande orsak/mening.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
Pusherman om man tror att de är onda kanske. men jag bara tror att de finns. lägger inga värderingar i deras natur.
junkgirl Drakar? Kan du utveckla lite vad du menar med det?
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
JaeLee P25 du vet fabeldjuret drake? jag är fullt övertygad om att de finns. (och även att de var fler och mer utbredda förut, men nu minskat pga dåligt genmaterial och utrotning och därför finns i princip bara vattendrakar kvar) ungefär.
Det är som att säga "Jag tror inte på Bill Gates, jag tror på Windows." Vetenskap är läran om den funktion Gud gav kosmos.
mantis vem pratar du med?
Jag tror inte på någon högre makt. Jag kan inte fatta hur folk kan gå och säga att "yes kritendomen är det enda rätta" Vafan, ärligt. Isåf tänker jag tro på dom grekiska gudarna. Men då skulle folk tycka att jag var dum i huvudet, men vad är skillnaden mellan dom och andra religioner? Jag tycker det är idioti att gå omkring att tro på kristendomem, Judendomen eller what ever. Det skapar bara en massa onördiga motsättningar. Jag tror att folk som har tror på någon högre makt måste ha en förklaring på varför man existerar och meningen med livet, jag tror bara att det är så simpelt som att det inte finns någon mening med någonting. Vi har uppkommit av en slump och rätta förhållanden. Det behöver inte alltid finnas en mening med allt. Något som folk inte verkar förstå. Ursäkta om jag skrev lite otydligt.
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Gud för mej är en kraft högre än mej själv och alla andra människor. Jag tror inte på gud som nån "gubben i lådan" grej som sitter på sitt moln och tittar ner, nono.. "Min" gud hjälper mej att hitta sinnesro i kaos och att göra det som är rätt och bra för mej. Tyvärr lyssnar jag inte alltid så noga... Jag tror inte Gud är allsmäktig och kan ställa saker tillrätta, motverka svält, eller ta bort alla krig. Jag tror däremot att alla har Gud inom sej och om dom tar sej tid att lyssna istället för att blanda in sin egen girighet osv, så skulle världen vara en bättre plats. But hey, that´s just me..
evangelikal kristen! kort sammanfattat i en sk. trosbekännelse : Vi tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. Vi tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfru Maria, pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda, uppstigen till himmelen, sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. Vi tror ock på den helige Ande, en helig, allmännelig kyrka, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, de dödas uppståndelse och ett evigt liv. Amen. ...som sagt, en kort sammanfattning.
Bross P17 Jag tycker att det där är lite intressant. Du vill ifrågasätta andras och att andra ifrågasätter sin egen tro, men inte att din "tro" ska ifrågasättas av vare sig dig eller någon annan. Va? Det vill jag ju visst det! Men jag kommer antagligen att argumentera emot :) junkgirl du vet fabeldjuret drake? jag är fullt övertygad om att de finns. (och även att de var fler och mer utbredda förut, men nu minskat pga dåligt genmaterial och utrotning och därför finns i princip bara vattendrakar kvar) ungefär. Nu finns alltså bara vattendrakar kvar? Är det någon fiskart då eller? Var det modiga riddare med svärd som utrotade de klassiska drakarna på medeltiden? Intressant teori där.
Skäms du inte?
Ultra P22 jag tror att det finns några landlevande drakar också kvar, men jag är inte säker på var. och nejnej, inte är det fiskar inte. det är drakar. en egen art. skulle gissa på att de började bli utrotade långt innan medeltiden faktiskt.
Jag är övetygad om att gud kan existera eller inte existera ungefär som jultomten eller påskharen då. Men det spelar ju ingen pissig jävla roll med tanke på att jag inte kan känna deras närvaro eller påverkan, lika lite som jag skulle kunna uppleva att jag lever i en drömvärld (a la matrix). Det spelar alltså ingen roll och därför är jag varken solipsist eller troende. Jag tror på det min medvetenhet och det jag med mina sinnen kan erfara. Jag tror att människan skapade gud för att besvara frågor som inte kunnde besvaras på annat sätt back in the days när eld var hightech. Tro bevaras idag i världen tack vare kombination av okunskap, trend (buddahism and the total spiritual creaminess), tradition, lag och behov (starving marvin), apati, vad vet jag.... Jag tror att den moderna rationella människan inte har ett behov av tro på någon högre makt. Och att det kan ge någon skön stund av placebo effekt á la "inre ro".... går att ta droger istället eller skapa konst, äta, ha sex etc...
Ultra P22 jag lämnade aldrig tråden, det kändes som att tråden blev spammad och jag pallade inte svara på alla inläågg, lät alla andra diskutera.
www.gbg031.se
ran_hem P59 Håller med. Särskilt om andra stycket. haffad Aight. Kan du inte svara på mina frågor i denna tråd och berätta lite om din tro? junkgirl Drakar känns lite offtopic. Men det är ju en tro, din tro. Finns det några som helst spår eller tecken som tyder på att drakar har funnits? Jag har bara sett eller hört talas om drakar i filmer. Om du inte hade kollat på film, hade du öht vetat vad drakar är då?
Skäms du inte?