I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är du troende?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-06-13 14:35
Ultra P22

med tanke på hur världsomspännande legenderna om drakar är (och de sträcker sig långt mycket längre bakåt i tiden än filmer har funnits) så tyder mycket på att de funnits i större utsträckning. rent fysiska bevis har man ju inte hittat, men jag tror ändå att de finns och har funnits i stor utsträckning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-13 22:00
Kanske kan det vara som min biologilärare på högstadiet trodde också, att legenderna om drakar kommer ifrån en tid då människor och dinosaurier levde sida vid sida.

2006-06-14 08:04
SaulWall

Vetenskapen och Religion behöver inte vara varandras motsatser, men det portreteras gärna så bland icke-troende.
Koranen t.ex innehåller väldigt mycket vetenskap, som västerländska forskare har kommit på först för 100 år sedan.

Mycket inom religioner motsäger ju dock vetenskapen. Självklart innehåller Bibeln mycket fakta också, men som sagt, mycket av innehållet är så långt ifrån fakta man kan komma.

För att du ska veta vad Gud gör så måste du än en gång läsa skriften då det krävs enorm tid att besvara och förståelse för att förstå svaret.

Ett klassiskt argument. För att förstå måste du vara troende, du ska helst praktisera din religion och läsa Bibeln dagligen. Bara de mest hängivna förstår och kan se det uppenbara.

Sen verkar de flesta otroende tro att vi tror på "Gubben på molnen". Det kan ju underlätta att tänka utanför den lådan för att få en djupare förståelse inom ämnet.

Nej, jag tror inte att det är så. Men det ni tror på är ju inte mer övertygande direkt. Ta det du skriver innan, "Gud är överallt, han är närmare dig än din egen kropp", det är ju lätt att säga. Men skulle någon säga att "Elefanten Babar är Gud, han är överallt" så skulle det låta ungefär lika trovärdigt och vara lika grundat i verkligheten.
Skäms du inte?

2006-06-14 10:28

Rainmaker

"...Det jag tror på är en variabel som gör allt detta möjligt och som gör att vår existens inte är meningslös, att vi är inte är ruttnade organisk materia, dödsdömt sen första stund, utan en själ som växer och frodas bland kärlek och vänskap."

^^ jag tror inte på den variabeln..
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-06-14 11:20
Som jag skrivit i tidigare trådar, hur kan folk som inte läst bibeln elle rliknande komma & säga saker om hur & vad vi tror på?

Som många andra skrivit, jag tror på allt just för att det är för mkt som fungerar så bra på jorden, hela kretsloppet för att det bara skulle kommit till av sig själv.

Sen att i flera tusen år gamla skrifter i bibeln så står det t.ex. att jorden är rund. Något som vetenskapsmän kom fram till flera tusen år senare...

Läs igenom hela bibeln innan ni skriver tycker jag.
Det man lär sig i skolan om kristendom/judendom & islam är inte alls det som står i bibeln.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2006-06-14 12:13
Som jag skrivit i tidigare trådar, hur kan folk som inte läst bibeln elle rliknande komma & säga saker om hur & vad vi tror på?

Hur kan folk som läst bibeln komma och säga vad vi ska tro då? Om kristna, muslimer och judar kunde ge fan i att försöka trycka ner sin religion i halsen på varenda jävel de möter så skulle iallafall min inställning till judeo-kristendom vara något mer positiv.
För övrigt så har vi, iallafall i min skola, studerat bibeln ingående och det bekräftade det som jag redan visste om kristendomen: påhittat skitsnack som även i modern fungerar som en ursäkt för att kontrollera svagare människor.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2006-06-14 12:30
potatissuger P19: Nu missuppfattade du mig.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb

2006-06-14 12:44
ok ursäkta, du kanske menade hur de kan komma med synpunkter på kristendomen?

2006-06-14 14:21
Apati

när skulle denna tid ha varit? mellan vilka år? tidsperioden mellan människor och dinosaurier är jäkligt stor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-14 14:22
potatissuger P19: Exakt, folk skriver att vi krista tror si & så & på dittan & datten fast så inte är fallet.
bbbbbbbbbbbbbbbbbbbb
Manager

2006-06-14 14:25
Min farsa är troende kristen. Min mamma är ateist.
Jag själv vet inte..
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2006-06-14 15:22
junkgirl, behöver vidskepelse nödvändigtvis innebära någonting "ont"?
så har jag aldrig uppfattat det.

jag tror till viss del också på spöken eller själar eller väsen som har fasnat mellan dimensionerna, visst why not, de finns bra mycket mer svårförklarliga saker.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-06-14 15:41
Jag tror på frihet framför allt. Och på individen. Jag tror inte alls på religion. Människan kan uppenbarigen inte hantera religion utan beröva sina medmänniskors frihet.
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"

2006-06-14 16:31
Innan syndafloden var det, dinosaurierna fick inte åka med på Noas ark och det var därför de dog ut.

2006-06-14 16:41
Pusherman

vidskepelse har väl mer med att vissa handlingar kan ha övernaturlig effekt på omgivningen? så har jag uppfattat det.

Apati

jag tror inte på bibeln som historiskt dokument, så.

2006-06-15 02:41
Ultra P22,

"Ett klassiskt argument. För att förstå måste du vara troende, du ska helst praktisera din religion och läsa Bibeln dagligen. Bara de mest hängivna förstår och kan se det uppenbara."

bara för att man tror på vissa saker behöver man därför inte följa någon religions regler. att läsa bibeln dagligen kan vara ett tips för att förstår begreppet Gud lite lättare eftersom det är ett jävligt klurigt begrepp helt enkelt.
Om jag säger, Du är din egen Gud. och endå motsäger jag inte bibeln då, fast många bibel "vetare" säkert skulle säga att jag gör de.
låter det som en bättre bild ? att du är din egen Gud?

man missar lätt hela poängen med en sak om man är negativt inställd från början, kritisk, men öppen, kan vara lite av en knepig balans..
jag såg mig själv som ateist, sen började jag fundera på gud å så, så började jag läsa, och kunde eventuellt förstå.
idag ser jag mig själv Fortfarande som ateist, men kanske lite kristen, jude, muslim och buddhist också för de, men jag följer fortfarande inga av deras traditioner eller regler, varför skulle jag?

kom ihåg att religioner har mycket snack runt skrifterna, man har alltid försökt locka med en massa fördelar som att man kommer till himlen och annat sånt tjaffs.
att läsa och tolka dom olika religiösa skrifterna för sig själv är väll endå det enda som är viktigt.
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-06-15 10:04
"När det kommer till syndafloden så har många fel för sig.
På hebreiska är det samma ord för land, jord, och värld.
Vilket betyder att syndafloden inte behöver betyda att hela jorden var översvämmad som många verkar tro.
"

Fast det finns ju vissa andra tecken på att det är hela jorden som översvämmas.

Han sade till Noa: ”Jag har bestämt att jag skall göra slut på alla människor, ty de har fyllt jorden med våld. Jag skall förgöra både dem och jorden.
- 1 Mos 6:13

Jag skall nu låta floden översvämma jorden och förgöra alla levande varelser under himlen . Allting på jorden skall gå under. - 1 Mos 6:17

och av allt som lever, av alla varelser , skall du föra in i arken ett par, hane och hona, av varje art, så att de kan överleva tillsammans med dig.
- 1 Mos 6:20

Allt som levde och andades dog, alla varelser som levde på land. - 1 Mos 7:22

2006-06-15 10:18
det finns väl även teorier om att medelhavet skapades genom att gibraltarsundet helt plötsligt brast och massa vatten forsade in. kan ju vara därifrån legenden om syndafloden kommer.

2006-06-15 11:21
Ur och Uruk?

2006-06-15 12:49
Jag tror på Jesus Kristus som Guds son och världens Frälsare.
Jag är inte uppvuxen i en kristen familj och har aldrig haft troende vänner utan har funnit min tro själv under senare tonåren.

Du frågar också vad Gud är, vad han gör, och jag kan förklara lite hur jag tror.

Gud är Ande och är närvarande i universum och världen. Vissa blir upprörda och tror att Gud inte existerar därför att ondska och tragedier uppstår. Ska Gud agera i varje sekund över hela världen, mot vår vilja? Förhindra att sexåriga flickan i Tyskland cyklar över vägen, förhindra att farmor i Afghanistan äter det sjuka köttet, förhindra att herr omar skjuter sin hustru i USA av svartsjuka?
Nej. Vi har dödliga kroppar och en fallen natur, vårt samspel i världen orsakar olyckor, vi själva skapar orättvisa och lidande. Det finns enligt bibeln även en andlig värld/sfär, där andar från ondskans sida influerar människor.

Jag tror att Gud upprätthåller universums naturliga system. Han agerar även delvis genom sin Ande ensam, genom sina andliga varelser som kallas änglar och delvis genom kyrkan, de troende, som också kallas Jesus "kropp". Självklart finns det sådana som kallat/kallar sig troende men inte agerar utifrån Gud, och vissa har gjort fruktansvärda saker.

Jesus kropp, de troende, ska vara lemmarna vilka Jesus agerar utifrån i världen. De tjänar Gud genom att vara vittnen och kärl för Gud att tillsammans med sin Ande leda människor in i sitt rike. Guds rike är ett andligt rike som nu är här, man måste bli pånyttfödd av den helige Ande för att komma in där. Så småningom kommer riket även bli synligt och fylla världen.
Det är på detta sätt Gud agerar i världen, han har inte lovat oss att vi i denna tidsålder aldrig ska utsättas för olyckor, orättvisor, sjukdom, död m.m. Däremot kommer inget sådant finnas när Guds rike blivit fullständigt upprättat.

Gud är Ande och vi är skapade att alltid vara fyllda av hans Ande. Detta är nu möjligt genom Kristus. Så låt Jesus Kristus frälsa er och kliv in i Guds rike. Sök och du skall finna, knacka och porten skall öppnas. :)

2006-06-15 14:21
teebone

fint sammanfattat där...

helt enkelt: tro på Herren Jesus (att Han är Guds son och har besegrat döden genom uppståndelsen) så blir du frälst.

många verkar tycka/tro/tänka att kristendomen/bibeln bara tvingar på en massa regler... visst är det en instruktionsbok och personligen försöker jag ta fasta på det som står så gott jag kan. men, i motsats till den allmänna uppfattningen, så är det inget tvång... men har man blivit frälst, tagit emot förlåtelsen och valt att ha Jesus som Herre i sitt liv så är det inte av tvång man följer bibeln, utan för att man vill. är du seriös med din tro och verkligen älskar Jesus så är det klart att du vill lyssna på Hans råd och leva så som det behagar Gud. no doubt.
Producent

2006-06-15 17:33
Jag tål inte kristendom, islam och judendomen. Så sjukt! men den mest accepterade där är väl islam isåfall...
---
Annars är jag Teist... =)
Classic quote: Full-on-turbo-blast-ultra-fist-goa-trance

2006-06-15 22:59
Har rensat bort en hel del inlägg som inte tillfört något till sakfrågan.

Så ni som bara skriver iväg massa "roligheter" som inte har någon som helst relevans kan sluta med det !

2006-06-18 01:03
_babyphat

du beskrev typ till 90 procent sa jag kanner ang. min tro. coolt :)

"Jag tror också att Gud finns överallt, hela tiden."

tror jag med. var jobbigt da jag var runt 8 ar och skulle byta om. da sa jag at gud att inte titta och gömde mig bakom garderobsdörren... :P
men insag sedan att gud hade ej tid att titta pa mig och han skulle aldrig göra det. :) eller nat. hahaa

2006-06-19 02:06

Vad jag är intresserad av att veta är hur ni troende människor försvarar eran tro?
En troende manniska finner inget behov av att forsvara sin tro forutom om denne hyser tvekan infor sig sjalv. Tvivel undanrojs inte med ord, utan med kanslor, som sallan kan delas pa samma satt som ord kan.

Jag tror att många som är troende idag inom någon religion är det för att de har blivit uppfostrade att tro eller växt upp med en religion. Ifrågasätter dessa människor sin religion och om gud finns?
Det som ar Skrivet ar Skrivet och behover inte ifragasattas, utan forstas och accepteras (for att man inte ska behova fraga varfor det skrevs och kanna ilska darom), men kanske inte appliceras pa hela ens liv, eller om man sa vill tolka Orden sa dom faller en i hjartat, aven om nagon annan tolkar dessa annorlunda.

Om gud finns, vad är han, vad gör han? I min värld, Sverige 2006, finns han inte. Helt enkelt därför att det inte finns en enda anledning till att han skulle det.

Jag tror pa en kraft av valvilja, och denna kraft tror jag inte spelar nagon roll om vi vill kalla Gud, Allah, Fader, Moder, Han, Karlek, Universums kraft eller nagot annat. att vi sedan valjer att inte begagna oss av denna kraft ar en annan femma.

Jag tror ocksa att gud/kraften ar omnipresent, som narvarar overallt, hela tiden som babyphat sade. Inte for att bevaka oss, eller straffa oss utan helt enkelt for att vi ska kunna vanda oss till kraften.

Jag ar ingen riktig muslim i en muslims ogon, men darom bryr jag mig inte heller, min tro ar for mig sjalv och jag bar Koranen med mig eftersom min mormor gav den till mig med hjartat och jag bar mitt radband med mig eftersom min van gav mig den med hjartat. Ibland vill jag i min ensamhet kalla min gud Allah och ibland for Varandets Karna, Valviljans Kraft, Karlek.

Det ar inget fel att tro pa vetenskapen, jag tror ocksa pa vetenskapen, men glom inte att vetenskapen aldrig ar fullandad. Einstein, Stephen Hawking mfl. har alla upptackt krafter som dom inte kunnat forklara och da har (Einstein) begagnat sig av Kvantfysik som fortfarande ar langt ifran en fardigutvecklad vetenskap. Hur som helst ska jag inte prata mer om nagot som jag vet valdigt lite om. Ville bara saga att man inte ska lura sig sjalv med att manskligheten vet allt och darfor saga att det var absolut omojligt att Jesus gick pa vattnet med mera (av vad jag hort var det bland det lattaste en man som honom kunde utfora).

Det jag ville saga helt enkelt ar att man aldrig ska glom att vetenskapen aldrig ar fullandad. En gang i tiden trodde manniskorna pa fullt allvar att jorden var platt och vagrade tro annat. Om femhundra ar kommer dom garanterat saga samma sak om oss. Men ju oppnare vi forhaller oss till det vi annu inte vet, desto mer kunskap ska vi forhoppningsvis kunna forvarva.
Music for film: http://www.nimashams.com

2006-06-19 12:05
jag tror på ateismen!
~~~War, Hate & Confusion~~~