I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nationalsången.

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-06-27 02:38

Nationalsången.

Finns det någon mer som tycker det känns jobbigt att sjunga sin egen nationalsång?
Jag får lite blandade känslor, bl.a att jag kan känna mig racistisk.
Men egentligen är man väl inte det om man sjunger en låt om sitt land och att man vill leva och dö där.
Är det bara svenska nationalsången som är skriven på det sättet?

Fundersam...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-27 02:40
Jag tror inte det är många som kan den ens.. Inte jag iallafall ^^

2006-06-27 10:13
Får mest skumma känslor av att jag faktiskt reppar mitt land om/då jag sjunger den, vilket var många år sen sist.. Är man bara "stolt svensk" som det heter så tycker jag dock att man borde få sjunga den utan att få väschta ångesten, även om detta då inte skall komma att omfatta mig..

2006-06-27 14:01
jag tycker inte alls att det är jobbigt att sjunga den :)
...

2006-06-27 14:05
är helt med balzak på detta.

"du tysta du glädjerika sköna".. ja du. modernt och inte minst fräscht.
It's only gay if balls are touching

2006-06-27 14:22
Nej det ar inte bara Sverige som har en nationalistisk nationalsang, tror nog att de flesta har det. Deutchland uber alles.

Jag sjunger garna nationalsangen, jag ar stolt över att vara svensk fast jag bor inte i Sverige nu mera. Kanske flyttar tillbaka senare.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-06-27 15:45
candide P23

Ändrade de inte "Deutchland uber alles" raden efter WWII? Inte riktigt passande längre

Sverige e shysst, de finns såsklart mer eller mindre bra saker här men hey, finns perfekt? Inget fel att sjunga nationalsången om man gillar landet.

Men ja e lite avundsjuk på Englands och Frankrikes nationalsånger så jävla shyssta e dem
HAHA whoa'n e så jövla rockad baaaoooooooouuuuuöööögggg!!!!!!

2006-06-27 16:16
mja, dom skippade väl sista versen (och kanske t o m den näst sista också)?

2006-06-27 16:38
bara fjantar som säger att det är rasistiskt med att sjunga nationalsången.
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre

2006-06-28 01:43
Sjunger inte med helt enkelt, men det var väl ett tag sedan man fick chansen att inte göra det.. ^_^

2006-06-28 02:25
Äkta Sverigegrej, "näää det är rasistiskt att sjunga sin egna nationalsång" bla bla bla bla

2006-06-28 11:51
Tycker inte det är jobbigt att sjunga den, tycker däremot att det är töntigt. Dock så har jag sjungit den en jävla massa gånger på skolavslutning och bla bla bla..

Men liksom, nationalsångerna uppfanns när nationalismen fick sin hype, (är inte riktigt säker på århundrade här så jag skippar det) och alla kom på att "Shit, vårt land är bättre än alla andras" och nationalsången handlar ju om just det...

så alla nationalsånger är ju nationalistiska praktiskt taget..
Twang System fi de werl

2006-06-28 13:12
jag hoppas alla personer som tycker så ska dö!

gulligt.

2006-06-28 15:32
om jag ska vara ärlig så tror jag att dom flesta som inte kan känna sig stolta över att vara svenskar först och främst lider av svenssonkomplex och tycker att den svenska imagen är pinsam. jag menar...vad är nubbe, sill och Små Grodorna jämfört med heiniken, nachos och Dj Premier? hela grejjen med att inte ens kunna sjunga sin nationalsång är så jävla pinsam att jag inte hittar rätt ord för det...finns det nåt annat land överhuvudtaget som dras med det här?!

2006-06-28 15:43
Jag diggar den som fan. Finner inget rasistisk överhuvudtaget i den. Sjung den oftare, Vita som gula, röda som bruna!

Nationalsånger är mäktiga, oavsett vilken man sjunger på.
Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-06-28 19:30
Aleks_
för att...?

2006-06-28 19:33
Jag och 2 kompisar var på fotbollsVM och såg Sverige - Trinidad Tobago. Alla sjöng nationalsången utom vi tror jag. Jag mår alltid lika dåligt när skiten spelas eller sjungs.
Forumsignatur <br>

2006-06-28 19:45
Zuky P21
för att...?

2006-06-28 21:33
Aleks_
med risk för att låta som en trasig skiva: för att...?

2006-06-28 22:23
jag blir stolt av att höra dess toner. fjantar som inte vågar.

2006-06-28 22:35
tycker sveriges nationalsång inte e så vacker, de skulle ha varit ulf lundells öppna landskap istället, då skulle jag gärna sjungit den.

2006-06-28 22:46
ozsvensk P0
sen när måste man identifiera sig med varje textrad av en sång för att sjunga med? men du kan ju alltid knåpa ihop en ny nationalsång om du känner att du har tid över ;)

2006-06-28 22:56
ozsvensk P0
måste faktiskt erkänna att australienarna har en klockren text till sin nationalsång

2006-06-28 23:50
diggar sverige som fan.. Gillar att sjunga nationalsången. Vill lätt både leva och dö här..

2006-06-29 02:50
jag tror att det nästan bara är i sverige det känns rasistiskt att sjunga nationalsången. vet inte varför. inte för att jag känner så.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-06-29 06:15
texten är ful enligt mig, men klart jag skulle sjunga med om jag stod i publiken under VM eller något. i övrigt har jag sällan sjungit den. har inte funnits anledning. är typ bara när det kommer till fotboll och curling som jag kan känna någon sorts förkärlek för sverige.

2006-06-29 12:45
Men jävla idioter det finns! Jag ÄLSKAR Sverige men det gör mig inte till nån nån jävla rasist/nazist för det.

Förstår jag det rätt att vissa inte sjunger den eftersom de är rädda för att bli kallade för främlingsfientliga?

Varför inte bara dra tummen ur röven och kliva in i diskussionen.. eller folk är kanske rädda för att bli kallade rasister när de i grund och botten är rasister men för fega för att visa det? Er spyr jag i ansiktet

Det är tack vare fega jävlar som er som rasism i alla dess former finns överhuvud taget. Vågar man stå på sig mot idioter och förklara hur det egentligen ligger till så kommer mycket av det här skitsancket försvinna.

Dagisbarn hittat! Återfås mot beskrivning. MVH Personalen på Kristallen

2006-06-29 14:21
Aleks_
haha idiotiskt. så du menar att man inte märker några kulturella skillnader mellan sverige och andra länder om man sticker nån annanstans? och OM svensk kultur håller på att dö ut så är det pga folk med DIN inställning.

2006-06-29 15:10
om det handlar om kultur, är jag bra mkt hellre den som skapar kulturen än låter mig bli skapad utav den. självklart är vi alla skapade av den, men innebär det att när vi vuxit upp och börjat bli självständiga människor måste underkasta oss den?

speciellt när det handlar om "ja jag vill leva jag vill dö i norden" , känns lagom 2003 va.

2006-06-29 16:42
Jag gillar iaf sverige.
Hasch och Kokain - Bajensvin!

2006-06-29 19:10
där ser man. jag gillar långa promenader, god mat och bra musik. ett ungefär lika givande inlägg.

2006-06-29 23:37
jag älskar sveriges nationalsång, sån jävla känsla i den!

2006-07-02 18:14
Jag sjunger när det är fotbolls/hockey/vm/em/os. Sen är man kanske inte 100% seriös när man står där med handen på hjärtat, men det är ändå en skön känsla tycker jag. Jag förstår inte hur folk orkar gnälla så mycket om en sång, ni som vill sjunga, sjung och ni som inte vill, skit i det.
Walking the street of dreams

2006-07-03 00:49
Sverige (ja du vet landet) har ingen (dvs antal: noll) nationalsång .

Vi sjunger en visa från 1800-talet nånting, men det är inte vår nationalsång för vi har ingen officiell.

Och?

"Du gamla, du fria" har alltså inte skrivits för att hylla landet, så kom inte och säg att den har något med svensk främlingsfientlighet att göra.

leker du bara dryg eller är du sån på riktigt också? det spelar väl mindre roll om det inte står på ett papper om det är vår nationalsång eller inte? den kallas det, alla vet att det är den man ska sjunga för att hylla sverige osv. svenska är inte officellt språk i sverige men visst fan snackar vi väl svenska för det?

2006-07-03 17:19
Sveriges nationalsång är alldelles för kort bara, annars så funkar den.

2006-07-03 21:52
Jag tycker att den borde handla om vikingar, folköl och snus =)
Walking the street of dreams

2006-07-03 23:13
Jag håller med Naizo !

Asså fan ta er era mesar! Finns inget fel med Sveriges nationalsång!

2006-07-03 23:15
Inte för att jag tycker det är något speciellt med sverige mer än att jag tycker om det för att jag bor här och har mina vänner här, men vadå? Sverige, är allt som har med Sverige att göra något internationellt brott eller vad är det frågan om?

2006-07-03 23:22
Vad tufft det är att säga att man inte gillar att bo i Sverige.
s c f c

2006-07-04 00:07
ozsvensk
Aa du har rätt..

Jag höll med Naizo för jag tyckte det var skrockigt och det fårn han credit för ;)

2006-07-04 02:51
jag tycker första versen borde handla om camping i Gränna och den andra om att storhandla på ullared.

2006-07-04 16:52
Jag pratade med en Kanadensa om typ Sverige och Kanada.
Och hon tyckte att både Kanada och Sverige var mycket bra länder, på ett mysigt sätt typ.
Men att dom saknade identitet, dvs, bara följer efter länder som försöker förändra världen. På både bra eller dåligt sätt.
Jag står fan kluven till det där, det är ju på gott och ont liksom.

Det kan väl ha lite med blygsamheten att göra tror jag.
Att ungefär hälften har svårt att vara stolta över ett land som knappt har gjort något storartat.
Jag säger inte att jag strävar efter det.
Sen skulle vi väl kunna sjunga om våran Kung, som engelslmännen gör. För vi har väl varit framdrivna av monarki genom historien.

I vilket fall som helst, är det spännande att tänka på.

2006-07-04 18:17
Asså jag är inte ens svensk och jag sjunger den svenska nationalsången. FÖR SVERIGE I TIDEN!

Eller nåt...
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"

2006-07-05 00:47
Schnigel
sverige flög såvitt jag vet aldrig över jorden. "ditt namn" kan däremot ha gjort det...och hur många länder har en oblodig och rakt igenom finfin historia att falla tillbaka på? öst-timor? och dom har såvitt jag vet inte så mycket annat att hurra över heller...dom länder som inte har blod på sina händer bör väl rätt uteslutande varit offer för det ena eller det andra. det kan man nog inte koka ihop så spännande nationalsånger på heller.

jag är fortfarande övertygad om att ni är ett gäng pussies som helt enkelt gråter för att ni är supersvenssons men inte kan erkänna det...antingen det eller invandrare som känner mer tillhörighet med era föräldrars hemland av en eller annan anledning. det senare är väl mer ok, det är ju kanske mest resultatet av dålig integration. men ändå...det är pinsamt tydligt att det inte är inne (i brist på bättre formulering) att gilla sverige. sverige är ju lite corny liksom. då är det ju roligare att falla tillbaka på chile eller nåt...reppa chilenska flaggan till döden istället för den svenska osv. empanadas är ju godare än surströmming så varför inte?

fuck vad jag maler på.

2006-07-09 17:18
kan inte alla i den här tråden bara gå och lägga sig, fyyy faen vad alla sög

2006-07-10 12:28
Det är väl inte så att de är någon sorts oskriven regel att man måste hedra ett land? Jag är född i Fillipinerna men har bott i Sverige sedan jag vart yngre än ett år, min farsa är Svensk.. Jag är fruktansvärt glad att jag hamnade i Sverige då jag kunnat vara ett barn i Afrika eller någonstans.

Sverige är ett bra land, de hjälper fan de som hamnat på botten eller whatever, ingen i Sverige dör av svält?

Jag sjunger gärna Nationalsången, dock inte bara sådär, men gärna om det är någon gång på någon avslutning eller något.. Jag är glad att jag hamnade här, det ger mig hopp till ett bra liv, Sverige är därför ett bra land.. Klart man ska kunna sjunga nationalsången utan att vara rasistisk, så länge man inte är rasist/nazist så accepterar jag personer som kan sjunga Nationalsången, men även personer som inte kan det accepterar jag.

Vadå löjligt att inte sjunga den? Det är kanske lite otacksamt mot de som byggt landet men ärligt talat så tror jag de blir gladare över en blomma på graven.. Sjung om du vill, sjung inte om du inte vill. Alla känner olika för Sverige, och speciellt Nationalsången då rasistjävlar förstört dess innebörd!

2006-07-10 14:39
Jag vill att killen som tyckte att sveriges nationalsång skulle bytas till nåt catchigt på engelska ska dyka upp här!!!!
www.susei.blogg.se
Arrangör

2006-07-10 17:28
F-Nyken, eeeh vilka verser har dom tagit bort om jag får fråga, vill minnas att den varit rätt likadan så länge jag kan minnas iaf.

Är själv inte stolt svensk så sjunger den inte, men är man det så sjung för kung och fosterland! :) Hörde av en kompis morsa som var och kollade på Roger Pontare häromdagen och han körde nationalsången som extra nummer, tycker personligen det är jävligt skönt att nån står upp och gör det då det finns folk som tar en för rasist om man sjunger den..
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2006-07-11 09:56
Njaa.. sjunger själv för det mesta bara Tysklands nationalsång.
8 diagrams!

2006-07-11 14:17
Danzali P23: Våran National har blivit nersmutsat av Rassar och Nazzar som viftar med svenska flaggan medans de sjunger nationalsången och gör "Sieg heil" tecken. Därför känns det konstigt att sjunga sången

Kan man inte ändra på det? Borde finnas mer invandrare än nazister/rasister som "hailar" och sjunger med flaggan i handen. Kan man inte bjuda in typ hundratusen invandrare att sjunga nationalsången (om de vill dvs) med varsin flagga (utan hailande :) ). Sen pumpar man ut de bilderna i tidningar, radio och framför allt TV. Det skulle kunna funka tror jag :D
"Om ison och fille är 2pac så är mange (schmidt) lite mer snoop." -verbose- P21
Arrangör

2006-07-22 21:28
Ja det lät som en bra plan, vi tvingar alla att ha respekt för landet!
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer