I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Religiösa vs Ateister

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-08-18 16:33
Doggland F1
Vad jag menade med livsfilosofi var att det var någon slags filosofisk bakgrund som faktiskt styr hans liv.
Så jag menade inte livsfilosofi i den meningen att det är någonting inre som han själv kommit på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-18 17:33
Typ, det abstrakta innehållet som kan kallas sant, falskt, bättre, sämre, ignorant, öppet etc. Och således bedömas som något mer?
I'm back!

2006-08-19 09:52
Doggland F1
Ja i princip. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-08-19 10:51
Wordical var i GT hittar man förutsägelsen att Messias ska dö på ett kors?

2006-08-19 11:11
meatball; det har ett namn, det heter agnosticism ;att varken bejaka eller förneka guds existens, att man helt enkelt inte vet.

såg en intressant "program" påmin religionskurs igår,
där dom tar upp d här ämnet då, hur religion påverkar samhället framställt av forskare, att "roten till allt ont" härstammar från religionen. o deras teori stöds då av darwins-livslära elr vad man ska säga, att livet började med de en-celliga organismer etc etc. men den teorin börjar nu dala eftersom det har kommit en ny forskargrupp som kallas "intelligense design-ID"
o deras historia e då att dom förnekar ej naturens gång men att det finns en skapare bakom d hela, varav därför gruppen heter som de gör.

2006-08-19 11:29
Intelligent design är inget för forskargrupper. Intelligent design är ett verktyg för lobbyister att på bred front i reaktionära samhällen nylansera den med evolutionsteorin jämngamla idén att Gud är den drivande kraften bakom livets utveckling och ge den ett skimmer av vetenskaplighet. Bara det faktum att du sammankopplar intelligent design med forskargrupper och talar om det som något som fått traditionell darwinism att dala visar väl i någon mån att de har lyckats att få ett visst genomslag, även långt utanför lagstiftarna i USA:s bibelbälte. Intelligent design är en modern variant av skapelseberättelsen med samma vetenskapliga status som denna.

2006-08-19 15:16
meatball; det har ett namn, det heter agnosticism ;att varken bejaka eller förneka guds existens, att man helt enkelt inte vet .

Nej inte "att man helt enkelt inte vet ", utan att man helt enkelt skiter i det/inte bryr sig. Hela ämnet i sig är så ofantligt ointressant, eftersom det finns lika många svar som människor, att jag inte ens orkar slösar energi på att vara för eller emot, vet bara att jag inte bryr mig om en eventuell gudalik existens, eller avsaknaden av den.

Kanske är samma sak fortfarande iofs :)

2006-08-19 15:18
meatball ; det e så det stod när man slog upp ordet.
jag har inte valt hur ordets innebörd ska framställas i en bok.

tack så mycke.

2006-08-19 15:27
apati; människorna som "skapade ID" elr hur man nu ska uttrycka sig, bestod av en o annan forskare, ngn professor, ngn läkare, bio kemister whatever you want to call it.

id är inte en modern variant av skapelseberättelsen.
id språkar för att det finns en högre makt som gett liv åt oss.
dom säger sig ha bevis för d genom deras "forskning".

rätt rolig program faktiskt.

2006-08-19 15:48

2006-08-19 15:51
Att en del av de personer som för fram denna variant av skapelseberättelsen har akademiska titlar eller är läkare gör den inte till annat än just en skapelseberättelse.

- Idag finns inga teorier om intelligent design. Vad vi har är en rad intuitioner

2006-08-19 16:41
Ett utmärkt exempel på vad intelligent design handlar om, att med intuitionens hjälp peka på spektakulära saker i naturen som omöjligt kan ha uppstått utan gudomlig inverkan. Just bananen har jag aldrig sett uppmärksammas på det sättet tidigare men det är klart, med rätt ögon kan man se Gud överallt.

2006-08-21 16:12
Lynguistic: Aight då e jag med. :)
I'm back!