Det är sant Subdominant, 90% utav energin försvinner vid varje "hopp" i näringskedjan. Ifrån det perspektivet så är det ju självklart att alla ska bli veggos, men samtidigt kan vi inte äta t ex gräs så det stämmer ändå inte helt.
Det är då jag får lite av ett damp och börjar skrika att mormor försöker lura i mig äta sönderhackade grisar. SAME SHIT! Håller verkligen med din moster eller vad det var.. om du kan äta kyckligt kan du väl för fan äta gris.. samma jävla sak. LIK SOM LIK!!
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Apatis resonemang är verkligen inte orimligt utan tvärtom ganska väletablerat. Dock är det väl en öppen fråga om en existens i dagens ofta Auschwitz-lika djurförhållanden faktiskt är att föredra framför att aldrig födas. Rimligen borde den bästa lösningen för djuren vara om djurhållningen sattes på en sådan omfattning att respekt för djurens väl kunde visas under uppfödningen samt slakten. sveningmar Skärp dig. Du dödar aldrig myggor eller? Hur är det med andra insekter? Bakterier? Jag hoppas du inte är inkonsekvent i ditt "lik som lik"-resonemang.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Subdominant_ P17 Nu sa jag människan och inte apmänniskor för 2 miljoner år sedan som var annpassade för att tugga rötter och växter. Men det du säger kan ju möjligen stämma. Är jag inte inläst i, vad jag vet däremot är att vi får stora mängder av viktiga ämnen från kött. Protein ex, inget jag behöver gå in på antar jag. Jag vet att det även finns mkt av det i ärter, böner, soja och sånt vegetabiliskt. Linser/bönor kom till sverige för drygt 500 år sedan ärter nångång under bronsåldern. Soja härstammar från asien ja listan är väll lång. Hur som helst, det jag menar är att stora delar av proteinet människan fått i sig helt klart kommit från kött. Jag tror knappast att människorna för tusen år sedan enbart tuggade grönt. Om det nu äns förekom då så var det nog sällsynt. Själva ordet Rovdjur (på latinska, sammansatt av carnis (kött) och voro (sluka)) betyder då i helhet köttätare. Men även många köttätare är "allätare" dvs äter även grönt. Det utesluter inte människan som ett Rovdjur!. Människan har ätit kött så länge som människan har funnits. på tal om ingeting, props för din musik ^^
/ Då Narkolepsin inte kunde ta mig /
En vegetarian som uppmanar oss att döda djur? Tycker inte du ska prata om dubbelmoral...
Stan jag tycker inte heller om att döda djur.. råkar jag döda en geting tycker jag synd om den. Under en fältövning i lumpen gick vi utan käk i 3 dar. Så kom en liten bil med ett 30 tal harar i en bur, så alla fick en var. Befälet sa, gör vad ni vill med hararna. Jag kan ju säga att det blev harsoppa av varenda en När dina jägarinstinkter, som du förmodligen har långt inne i dig nånstans, kickar in och du är jävligt jävligt hungrig, så skulle du nog döda en kossa trots allt eller skulle du falla ihop döende bredvid den? - Kossan .. jag älskar dig HAHA
Only two things are infinite, the universe and trance, and I'm not sure about the former. <br> - Albert Einstein
Saken är att människan har alltid varit köttätare (väl?) men vi är inte skapta för att vara det egentligen. Hade vi varit det hade vi haft klor o huggtänder o grejjer.. men sen råka vi uppfinna vapen o då kunde vi döda djur ändå
förövrigt tycker jag formuleringen "Jag mår bra av att döda fiskar och fåglar" får trådskaparen att framstå som tidernas sinnesjukaste galning
Kan ni snälla sluta diskutera vad människan "är", eller vad som är "naturligt". Det är helt irrelevant.
Refused P25 Nej jag brukar inte döda myggor eler andra insekter, inte äta dem för den delen heller.. men lik som lik ät på ni bara!!
sveningmar: Troligt iofs, menar du att du undviker att kliva på t ex myror i skogen? Och hur var det med bakterier, dödar du inte dem heller när du är sjuk? Lik som lik! Går man in på spåret att inte göra någon skillnad mellan olika livsformer får man också ta konsekvenserna av det. Något som du självklart inte gör.
LanzY P19 Varken magen eller tänderna hos en människa är gjorda för att äta kött. Människan är ett samlardjur, som ekorren. Jag äter inte heller kossor, hästar eller grisar, och inte heller fåglar. Personligen tycker jag att skribenten kommer med skitargument för anledningen till att han inte äter dessa djur men jag bryr mig inte. Bara en fråga som jag har. Mår du bra av att själva handligen att döda ett djur eller när du äter det?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
håller f.ö. med FuelDOg om att det öht är fel att kalla sig semi-veg då en "riktig" vegeterian inte äter något kött öht och inte ägg/mjölk/smör (rätt mig om jag har fel?). sen är det ju många som kallar sig vegeterian även om man äter ägg å mjölk och sådant. fick lära mig här om dagen att det då kallas, för att vara korrekt, lakto-ovo-vegeterian.
Refused P25 Nej men nu snackades det ju om att ÄTA
asså att vara grönsaks äter e väl inge fel men jag e djurvän käkar inte upp deras käka lixom nämen att djur känner smärta var går gränsen för levade djur som är befodrat att få lida typ slå ihjäl en elak geting eller stena en katt jag tänker att man måste vara beredd på att ha fet dubbel moral..jag äter kött de e gott men jag gillar inte ägg direkt eller inte heller kykling för de e grisigt å föda upp dom i en industri för bara bli mat men men bacon e inte fel,bättre med vilt kött
...RINGVÄGEN OPEN CHAMPION... ------->kill all animals<-------------
nu orkar jag inte läsa hela långa tråden men jag tyckte det här var lite komiskt :P "Alltså pliiiiiiz, 80% klarar inte ens av att bryta nacken av en äcklig liten fisk, är inte det en sån sjuk dubbelmoral så ni får tårar i ögonen?" min fråga till dig är då om du har byggt datorn du sitter vid? ska du bygga din egen bil sen när du skaffar en (om du inte redan har en) om inte så är det "sjuk dubbelmoral så ni får tårar i ögonen" hahahaha :D
Just like a penguin in bondage boy
Neh jag säger det kan mycket väl vara sant med tänder o magen o det där. Men man anser väll människan som ett rovdjur ändå i och med att vi äter kött väldigt mycket. Hunden ex, ett rovdjur o försök inte äns förklara bort det. De äter ibland gräs (kanske för att rensa magen eller nått) men anyway.. Exakt som jag sa förut, finns rovdjur som anses vara "allätare" för att de äter grönt. Ovasett vad du är byggd för o äta... "Du blir vad du äter" ;) Jaja, människan är ett Däggdjur det är våran "stora" art lr vad man ska säga... men även ett rovdjur..
/ Då Narkolepsin inte kunde ta mig /
Reta P20, nej du skulle inte klara tillverka något så pass avancerat och det skulle inte han eller jag heller klara, varken kunskapmässigt eller praktiskt. folk betalar för tjänster för att inte göra det själva, så enkelt är det och det är så det fungerar. oavsett om det handlar om att döda en ko, bygga en bil eller förflytta ett brev mellan malmö och stockholm. rätt trist att så många blir vegetarianer för att dom vill ha någon radikal åsikt, eftersom det är dom som tar upp all plats så verkar det ju som alla vegetarianer är idioter, vilket självklart inte är fallet. nu ska jag dock dra mig ur det här då det alltid blir en massa rabalder när dessa människor ska pressa i alla sina åsikter om hur hemska alla köttätare är och massa annan gullig smörja :P
Just like a penguin in bondage boy
sveningmar: menar du på fullaste allvar att döda är ok så länge man sen inte äter? det låter ju helt sjukt.
Du är ju inte vegetarian nånstans. Antingen är man det fullt ut, eller så är man det inte. "Jag är vegetarian, men jag äter fisk". Nej, då är du inte vegetarian. Du äter bara inte fläsk och nöt helt enkelt. Vidare förstår jag inte varför du inte bara kan peta bort köttet, strunta i att äta eller visa lite hyfs och äta för din mormors skull. Det handlar om en måltid. Inte så att du måste vräka i dig maten, men ät när någon bjuder. Du har ätit det förut, och skulle äta det utan problem vid en nödsituation igen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Hundar kan leva på vegansk kost, precis som vi.
www.google.se
Klart man inte ska få i sig någon kött ifall pengarna för produkten enbart går till slakt av kött som är otjänligt som mänsklig föda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
shit asså.....
jag kan hela dig , bara du sätter dig ner o blöder med mig 5 timmar....
nigglar Hon har rätt, en vegetarian och en vegan äter samma föda, lacto-ovo-vegetarian är den riktiga benämningen av det vi idag av ren lathet kallar vegetarian. Gemensam nämnare för dem är uteslutandet av animaliskt kött, en "semi"-vegetarian äter kött.
<br>
Det börjar ofta med att jag säger att jag inte har moral nog att döda varken hästar, grisar eller kossor bara jag som tyckte det va lite småkul?
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
LinneaHYLK En liten men intressant fråga: Är det upp till varje man att själv bestämma om han ska slå sin fru? Ha sex med sitt barn?
<br>
Rookie du får ursäkta eftersom att frågan inte är ställd till mej men jag tar mej ändå friheten att svara. Givetvis är det inte så att det är okej, däremot om det vore accepterat beteende i vårat samhälle så vore det så klart helt okej.
Ok, det finns många djur som ska upp på tallriken som "lever" för det eller behandlas jävligt illa och sånt blir man ju inget annat än förbannat arg över. (inte de som lever för att bli ätna och har ett bra liv så lnge de varar, de är lugnt i mina ögon) Det där var ändå höjden av dumhet och ett desperat försök att höja mänskligheten till skyarna. Finns för fan inget djur som lever enbart för att tillsfredställa människans behov av mat. Det där är ungefär som att påstå att träd enbart existerar för att vi ska kunna bygga hus. Allt levande har ett egenvärde i sej. Hävdar man att vi människor står över naturen och att den är vår att unyttja precis som vi vill är man ute på djupt vatten. Vi är en del av naturen och bör därför förvalta den på bästa möjliga sätt, vi bör inte heller utsätta levande varelser för onödigt lidande. Köttätande är bara en primitiv kvarleva, vi är inte i behov av kött för vår överlevnads skull och den som påstår något annat vet inte vad den pratar om.
"Köttätande är bara en primitiv kvarleva" skamtar Du eller? Vad tror Ni skulle handa i alla u-lander om man helt plotsligt forbjod dem att ata kott? "vi är inte i behov av kött för vår överlevnads skull" - vi ar inte heller i behov av datorer, mobiltelefoner, TV, sexleksaker, musik, Nikeskor eller det mesta annat heller. Sa om nu alla bara ska leva efter sina behov, sa kan vi ju ge upp det mesta. F.o. sa har jag ingen lust att bara ata linser och bonor resten av mitt liv, som jag iof gillar. Och det ar ocksa ett intressant amne som ofta kommer upp i liknande disskusioner, vart ska det odlas bonor och linser till all varldens befolkning? Med tanke pa vilka mangder som behovs sa finns det ju knappast plats pa jorden. Och om man maste ata piller for att fa i sig all naring sa kan man ju inte pasta att vi inte behover kott.
olletagesson.blogspot.com Hiphop is dead - long live Soulmusic
Otis: Vad tror Ni skulle handa i alla u-lander om man helt plotsligt forbjod dem att ata kott? u-länderna skulle få mycket mer mat kvar om inte det de odlade gick till att föda upp västvärldens boskap. u-ländernas invånares egna kost är redan i princip vegetarisk.
Otis Vi föder upp ca 75 miljoner djur för slakt varje år, i Sverige. Vad tror du de livnär sig på? Samma yta det tar att odla djurfoder till djur som sedan slaktas och mättar en mage, kan istället mätta tolv veganer. 90 % av proteinet försvinner då det ska omvägen genom nötkreatur. Visserligen gör ditt senaste uttalande att jag betvivlar din kopplingsförmåga men jag säger det ändå; världens befolkning ökar med nästan 100 miljoner per år, samtidigt dör 30 000 barn pga svält varje dag. Röda Korset kan inte öka jordens resurser.
<br>
hur kan du tycka det är fel att skiva grisar, men inte kyckling och fisk?logik tack
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Far jag fraga hur lange Ni som ar vegeterianer har varit det? far kanslan av att Ni just blivit det, och darfor fortfarande har gnistan och tron att Ni kan omvanda alla andra. Och att vara vegan/vegeterian ar det enda ratta. Vegeterianer jag diskuterat detta med forut har, som varit vegeterian i nagra ar brukar antingen ha gett upp hoppet, insett att det inte funkar, eller sjalva fatt julskink- och bacon-cravings, och vill mest veta hur det smakar. F.o. sa ar inte alls de flesta u-landers befolknings kost vegetarisk, har da aldrig mott en vegetarisk afrikan, sydamerikan, iranier eller kines.
Otis Vegetarian sedan nio år och vegan sedan ett och ett halvt år nu. Jag tycker inte att köttätande är försvarbart ur någon synvinkel men i huvudsak är det dagens köttindustri jag väljer att vända mig starkast emot, vilken man kan förändra. Vad det gäller den etiska aspekten med att äta kött kan jag bara säga att man måste vara beredd att förklara och försvara sig. Att äta kött är verkligen inte ens egen ensak, långt ifrån. Vare sig man kan förändra världen eller inte; ska man inte alltid eftersträva att nå sina mål? Ska vi skita i att lägga resurser på att försöka förhindra trafficking trots att vi vet att det inte går att stoppa? Vad det gäller u-länders kost; den är i huvudsak vegetarisk, folk har inte råd eller plats att föda upp slaktdjur.
<br>
jag ar defintivt inte positiv till dagens kottindustri, jag ar sjalv kock och koper oftast mitt kott fran slakatren, som jag valt ut for att de har bra grejer. Jag valjer ocksa att inte stotta McDonalds eller andra stora snabbmatskedjor. Alla har vi olika mal har i livet, ett av mina ar att laga god mat till sa manga manniskor som mojligt, politiskt korrekt eller inte. Foie Gras ar ljuvligt och Pate de campange ar underbart. Men trots detta sa skulle det inte komma till min tanke att pracka pa en vegeterian Pommes Fondant, for dem ar lagade i ankfett. Soppa med kyckling fond eller nat annat dar nan sorts kott eller animaliska fetter kan vara gomda. F.o. sa vill jag se en rapport om att manniskan inte behover kott gjort av en slaktare, innan jag tror pa det. Men aven om det vore sa att vi inte behovde kott sa skulle jag inte komma pa tanken att bli vegeterian. Jag ater vad jag gillar, lyssnar pa musik som jag gillar, jobbar med nat jag gillar, och i det stora hela tror jag inte att sa manga blir olyckliga av det.
pallar inte läsa vad alla skrivit men : * Du har rätt i att det är fet dubbelmoral att käka djur man själv inte hade kunnat döda. *Håller med dig om att det är respektlöst av middagsbjudande köttätare att undanhålla viktig information om middagens innehåll, alternativt ljuga eller tycka man är tramsig som inte kan äta grytan då det "inte är såå mycket kött i den". * Det är cp av dig att äta kyckling och fisk, då dessa ofta får genomlida de mest plågsamma sätten att dö på. Kycklingar står allt som oftast packade tillsammans i stora hallar (där de ofta självdör p.g.a. hjärtsjukdom/mat-vatten-brist m.m.) i kanske 30dagar tills man dödar dem per automatik. Deras liv består av löpande-band-rutiner. Det finns inga lagar som skyddar broilerkycklingarna, vilket gör att man kan behandla dem ungefär hur som helst. Och fiskarna dras ju som känt upp på land och kvävs till döds. söt moral det där..
Otis Rapport av en slaktare? Haha, varför då? Det är ju som att be Volvo ge oss en rapport om positiva miljökonsekvenser om Göteborgs innerstad endast tillät spårvagnen att transportera folk. Jag har väldigt liten förståelse för hur man kan tro att ens handlingar bara rör en själv. Är det okej för mig att våldta människor för att jag tycker det är skönt? Är det okej för mig att sno kläder ur en UFF-kontainer för att sälja vidare och tjäna pengar? Är det okej för mig att hälla stora mängder flamskyddsmedel i en bäck för att jag tror det blir kul att följa utveklingen? Är det okej för mig att misshandla ett barn för att det ger mig en kick att se dem oförmögna att försvara sig? Men trots detta sa skulle det inte komma till min tanke att pracka pa en vegeterian Pommes Fondant, for dem ar lagade i ankfett. Jag kan berätta att det definitivt inte är alla som är så vänliga! Jag vet inte hur ofta jag fått höra "men det är ju bara lite gelatin!" eller "jaha, men lite räkor gör väl ingenting, det kan du väl äta??" Särskilt som skribenten som skapade tråden skrev.. Mormor är värst..! =)
<br>
Otis: F.o. sa ar inte alls de flesta u-landers befolknings kost vegetarisk, har da aldrig mott en vegetarisk afrikan, sydamerikan, iranier eller kines. Jag skrev i princip, eftersom de flesta u-länder äter oerhört mycket mindre kött än vi gör. De har helt enkelt inte råd med sådan energislösande lyx. Ska tillägga att jag absolut inte är för ett förbud mot köttätande. Däremot finns det en hel del kvar att göra på djurhållningssidan, och jag tror vi kommer att få acceptera att äta mkt mindre kött per person än idag.
Precis av den orsaken. Varfor ska vi lyssna pa motstandare till kottindustrin, om vi inte kan fa hora de som ar beroende av den har att saga?
Otis Så en slaktare kan inte få ett nytt jobb?
<br>
"är inte det en sån sjuk dubbelmoral så ni får tårar i ögonen?" Om du talar om din egen gräns för mord av djur så, JO..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
pigglaen: Vilken är den korrekta gränsen?