I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan man öva på tidsuppfattning?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-05 02:50

Kan man öva på tidsuppfattning?

ja, kan man aktivt lägga ner träning på att förstå sig på hur klockan slår?

och om man är på jobbet och känner på sig att det är lunch inom en halvtimma så räknas det inte som bra tidsuppfattning. det är rutin.

på nåt sätt måste det va lite inbyggt i oss nu för 9/10 kan jag gissa vad klockan är exakt på minuten om jag tittat på klockan nån gång dom senaste 3-4 timmarna. när jag va yngre fokuserade jag alltid på en bild som jag målade upp i hjärnan av en digital klocka. på den visualiserade jag tiden som jag ville gå upp (då även på helgerna så det va inte rutin). jag vaknade alltid då jag ville.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2006-09-05 10:12
ja.
4 months down the down the road the idiot gear kicks in

2006-09-05 10:36
hm. tidsuppfattnig har enligt mig inget med vad klockan är att göra, så nej.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-05 11:46
Eru go elle? :O
tjockt stor igloo

2006-09-05 11:55
jag har också övat upp det. har fel på tre minuter eller så men kan nästan alltid spika exakt klockslag. Ser det också som digitala siffror.
It would be nice to have more, but I kind of like bein´poor. At least I know what my friends are here for...<br><br>www.pawshop.se

2006-09-05 14:41
xplizit
utveckla.

junkgirl
jag må vara dum men... va?
Rhetoric

2006-09-05 14:42
jag är ¨sån jävla tidsoptimist. helt världelöst. är alltid försen.. tror typ jag hinner göra allt SUPERSNABBT och står som ett pucko o undrar när det tog längre tid
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-09-05 14:47
verklighetsuppfattning kanske?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-05 14:48
ja, lite annorlunda kanske :)
Rhetoric

2006-09-05 14:55
en gång när vi var i thailand skulle vi på nån guidad tur i djungeln, vet inte när vi gick iväg men kanske runt 8, min farsa sa till guiden vi måste vara tillbaka senast 11, han ba det elungt, sen när vi kmr tillbaka så e klockan prick 11, ingen på hela turen hade klocka. lite coolt

2006-09-05 16:23
sånt e flummigt...men han lär ju kunnat se det på solen typ...

2006-09-05 17:27
eller så har guiden gått turen 1000 gånger o visste hur lång tid den tar?

2006-09-05 17:31
nån admin kan ta bort tråden om dom vill. blir inget annat än skitsnack här ändå.
Rhetoric

2006-09-05 17:48
Det går nog att göra. Tar både tid (haha..) och ork att göra dock..man ser bara till att göra väldigt många saker, och hela tiden vara medveten om hur lång tid det tar. Det handlar inte om att man sitter och kollar på klockan hela tiden, utan att man gör det innan och efter den sak man tar tid på. Sedan gäller det att hela tiden tro att det går mycket mer tid än vad det gör, för då märker man verkligen hur sakta tiden går. Tar man det lugnt, så går tiden snabbt.
•pave paradise•

2006-09-06 00:05
Det går verkligen

Medan jag gjorde lumpen där man hade armbandsklocka och tider att passa ibland flera gånger i timmen.

Då hade jag oftast koll på tiden +- 10 minuter (även när man var ledig)

Efter att jag slutade och inte längre hade tider att passa så försvann det gradvis och nu har jag väl lite bättre tidsuppfattning än när jag ryckte in men inte mycket.

Så börja kolla på klockan var 5e minut och sätt upp olika tider för dig själv som du ska hålla koll på så kommer du lära dig...
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-09-06 17:08
Rhetoric P21

hm, kan försöka förklara vad jag menar, men är inte säker på att jag kommer att lyckas. försöker väl så gott jag kan iaf.

tidsuppfattning har enligt mig mer med att göra med hur mycket tid som passerats under en verklig tidsperiod. t.ex. kan fem minuter i en bilkö te sig som lika lång tid som en halvtimme med din bästa vän ute på en krogrunda. det har med andra ord inget med vad klockan egentligen är att göra, utan har med hur man upplever själva tiden att göra.

förstår du hur jag menar?

2006-09-06 17:08
* tidsuppfattning har enligt mig mer med att göra med hur mycket tid man upplever har passerats under en verklig tidsperiod.

2006-09-06 18:34
ett par år så kunde jag på så när som 30 sek tala om vad klockan var, på två minuters marginal tala om hur lång tid det skulle ta att gå någonstans (både om man var en eller flera då sällskap går långsammare). Det kan jag inte längre. Men jag kan i huvudet rakna i minuter upp till i alla fall åtta utan att det blir mer än 10 sekunder fel.

Jag var bättre innan mobilerna blev allmän egendom och jag slutade ha klocka på armen.
"i worship a god with an elephant head" /King Mob
Rappare

2006-09-06 18:57
Ja! Sitt badvakt en hel sommar och du kan gissa på minuten vad klockan är, även om det gått 2h 33minuter sen du kolla sist. Varje minut känns verkligen då
facebook.com/idiomatisk - fan page
Breakare

2006-09-09 11:38
yepp....det kan man, jag e fett grym på det när man e ute utan klocka hahaha :D
HERB, bust a cap in yo ass

2006-09-12 12:53
det är fortfarande inte nån som har sagt hur man tränar på det...

ymmij
vad är det som är bull?
Rhetoric

2006-09-12 21:29
Vet inte vad klockan är men på morgonen vaknar jag ALLTID innan väckarklockan..

Har inte försovit mig på 5 år och har heller inte blivit väckt av väckarklockan på 5 år
Jag har ingen forumsignatur.

2006-09-12 21:53
rutin ja.
Rhetoric

2006-09-13 01:47
Det finns stammar på jorden som aldrig kontaktats av civilisation och som inte vet att vi finns.

Regerningarna i de länderna försöker också att så gott det går skydda folken från uppsökande kontakt.

Vi är en sån planet.

2006-09-13 02:02
Ja om det inte framgick så var ju detta HELT fel tråd :)
(hur nu det gick till)