I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mitt liv går åt skogen, det är så synd om mig!

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-09-20 19:41

Mitt liv går åt skogen, det är så synd om mig!

Jag hade ett givande samtal i söndags, vad vi diskuterade orkar jag inte gå in på, har heller inget lust med det. Men däremot kan jag säga att hon ville att jag skulle uppsöka en psykolog eller liknande, och tala ut och förändra min inställning till saker och ting.

Det som individen blev arg och förfärad över var min brist på empati, min likgiltighet till andra människor samt hur litet jag brydde mig om mig själv. Jag höll självklart inte med henne och tycker fortfarande att hennes ilska var överdriven och inte alls berättigad.

Hon hade en nyhet, som inte var till min favör, faktiskt inte alls bra. Jag sa att det inte gjorde så mycket och det är sånt som händer. Det var då hon blev arg, undrade om jag varken brydde mig om andra eller mig själv. Det var svårt att hitta ett svar på den frågan; jag svarade "självklart bryr jag mig."

Faktum är att jag blir förbannat trött på människor som alltid, eller ofta, tycker synd om sig själva. Oh, är du sjuk? Jaha, du måste låta det gå ut över alla andra? Härligt. Ni är små människor som tror att ni är de enda som verkligen, verkligen har varit med om " att det hände" och att "den gjorde så".
Sedan är ni fast, i sjukdomen, stannar gärna kvar och vägrar ta er därifrån; fast i samma minnen, vägrar glömma bort, gå vidare, finna en väg ut. Istället berättar ni sammma sak tills to m den tålmodige skriker till och vill hoppa bara för att få ett slut på det hela. Tarvliga människor, tarvliga människor. Usch.

Ni är födda med silverskeden i munnen och ändå har ni mage att klaga. Varför? Varför? Jag förstår inte. Hur i helvete kan era liv vara så värdelösa när ni har en skara enfaldiga människor omkring er, som alltid tycker synd om er; ni har pengar så ni klarar er varje månad. Ingenting som ni säger är sant, ingenting, det är lögner som andra små människor går på. Aldrig att jag skulle tycka synd om människor som beter sig på detta sätt. Men ändå känner ni att det är berättigat att kalla mig empatilös? Är min likgiltighet av det sjukaste slaget? Nej, tarvliga människor, det är inte alls sant!

Allt detta får mig att vilja mörda, hur kan jag då vara likgiltig?

Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2006-09-20 19:51
altså.. jag vet inte riktigt vad du hade för relation till damen för det skriver du inget om..

men om man har nån bra vän, pojkvän/flickvän whatever.. om personen ifråga upplever någonting jobbigt... psykiskt eller fysiskt..kanske är hemma.. och känner sig dålig och upplever något som är hemskt för denne... då kan man ju känna med personen.... och känna medlidande..

sånt gör du altså aldrig eller hur menar du?

eller stör du dig på när folk klagar över vad som upplever om jobbigt....?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2006-09-20 19:52
ibland vill alla känna att dom har en vän liksom.. även fast man har det bra ställt kan man känna sig ynklig ibland.. eeeeveryone does..

eller har jag missuppfattat nåt?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
Rappare

2006-09-20 20:21
broed__
true 'dat. Folk måste sluta gnälla och göra något åt saken.

2006-09-20 20:41
whipper: Du vill att Admin ska sätta stopp för en av de få vettiga användare på denna sida?

Sätt stopp för Whipper admins.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-09-20 23:02
...vad hindrar dig från att begå mord?

2006-09-20 23:05
nuss F22
Jag talar om människor som alltid tycker synd om sig själva, inte de som är ledsna några gånger per år.

Priyan 
Efter jag läste Brott och Straff ponerar jag att mord inte är min grej. Men man skall väl aldrig säga aldrig?

2006-09-21 00:05
Ja men vadå brist på sympati kan ju vara ett tecken på att man har någon social störning och kan behöva hjälp man vill inte vara med folk som behöver hjälp/tröst för att det är för jobbigt för ens psyke trots att man inte vet om det. Det krävs ju ändå ganska mycket av en människa för att fungera med andra.

Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2006-09-21 00:07
Sen för övrigt så nämner du "gå till psykologen" like its a bad thing, alla jag känner som gått till psykolog har sagt att det varit väldigt givande för dem. Det är inte som att du erkänner dig själv som sjuk bara för att du går dit du kan ju göra det bara för att någon ber dig göra det. Psykologer har ofta en laid back inställning de kommer ju inte att bombardera dig eller så.
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2006-09-21 00:14
broed_

lär dig hur människan funkar, vi är egoistiska djävlar vare sig man vill eller inte..

vi vill att alla ska tycka synd om oss, thats it.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2006-09-22 17:40
Det är föräldrarnas fel till en viss del beror på hur gammal personen är. Det finns 2 sätt att lära ett barn att se på folk en balans mellan de 2 sätten är mest fiktivt.

Att alla andra är snälla och barnet elakt. kör man bara den uppfostran så får barnet dålig självkänsla i de flesta fallen och tror att alla ser ner på denne.

Att barnet tror att alla andra är elaka och att barnet är snällt det är nog det som passar in mest på din tjejkompis.

2006-09-22 17:44
du kan ju säga till henne att hon ska leva i nuet och inte leva i dåtiden för att dåtiden är till för att ge erfarenheter inte sinka ner en i framtiden

The_Sun_God P18

du har helt rätt att människor är egoistiska, kärlek är egoism allt man gör för sin partner är för att man själv ska må bra.
allt man gör, gör man för egen vinning spelar ingen roll vad man gör.

2006-09-23 01:32
ja jag anser att väldigt mycket av det man gör är just för att man själv ska må bra.. eller för att ens nära och kära ska må bra.. men allt som oftast handlar det ändå om bekräftelse både för sig själv och från andra.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2006-09-23 01:45
det går inte att jämföra dåligmående så gör inte det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-23 04:16
broed__ P20

Blir det inte lite motsägelsefullt när det enda du gör är att gnälla om dina i-landsproblem? Känns som att de enda trådarna du skapar handlar om hur jävla dumma alla andra är. På något sätt känns det som att du själv lever på att överdriva och fördöma andra saker - precis som små människor.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-09-25 03:11

antwon

satt precis och tänkte skriva det du skrev

jag kände direkt att här existerade dubbelmoralen

the only way to freedom
is love and understandning colors

Natti.

You can't smile if you ain't ready to climb

2006-09-25 13:01

Det är när människor inte orkar lyssna, som de som pratade blir offer.

You can't smile if you ain't ready to climb

2006-09-26 12:58
junkgirl F23
Har jag inte heller gjort.

antwon P21
Herregud, det är väl inte alls samma sak? Och vad överdriver jag? Vad vet du egentligen?

2006-09-27 01:55
broed__ P20

Märker du inte själv att du sitter och gnäller om att folk gnäller? Om att folk bara har i-landsproblem att gnälla om, vilket är precis vad du gnäller om? Ser du inte det här själv?

2006-09-27 03:10
men broed du är ju jätteduktig på att gnälla. i alla dina trådar
skriv kort, helst inte alls

2006-09-27 10:38
hehe härligt svar
Herregud, det är väl inte alls samma sak? Och vad överdriver jag? Vad vet du egentligen?

Du vet väl att man hatar aldrig någon annan än sig själv?

Varför väljer du att lägga ut detta på ett forum om det är så att du inte vill ha någon respons? Om du vill ha respons hur menar du att det inte är 'alls samma sak' som när andra människor vill ha det?
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2006-09-27 19:34
broed__ P20

var väl mer en allmän uppmaning till samtliga i tråden.

2006-09-27 21:58
Du har nog en lite skev inställning själv, som överhuvudtaget reflekterar över vem det eventuellt är som verkligen besitter rätten beklaga sig över saker osv..  känns som det kvittar kanske? Man kommer liksom inte framåt med den där inställningen.

Allt är ju relativt, ska man hårddra det så är det kanske i själva verket är du som ställer ut en allmänt omotiverad lyxångest i skyltfönstret genom att skriva inlägget du gjorde..

Det finns alltid nån stackars jävel där ute som verkligen har det 10 gånger värre, och ibland kanske det är bäst att bara rycka på axlarna åt läget.

Det är ingen idé att använda någon liten intressant jämförelsemodell för att mäta & jämföra personligt lidande. Även om modellen skulle ha all konsekvens och precision i världen, så har inte vi människor det. Vi är som Alfons, snälla ibland och dumma ibland. 

2006-09-27 22:49
Vad man inte får glömma, vilket en del verkar göra, är att trots att det finns folk som har det sämre, gör inte det att ens egna ångest och förtvivlan inte är värt nånting. Känner man den, betyder den nåt för en själv. Och då betyder den nåt.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2006-10-01 15:22
Gör inte du samma sak du klagar på om du lipar ut i en whoatråd?     
www.google.se