I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

teori om andra dimensioner, parallella liv

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-10-05 19:45

teori om andra dimensioner, parallella liv

Ok här kommer en teori!

Ni måste se denna flashen för att förstå mig.

http://www.tenthdimension.com/flash2.php

klicka på "navigation" sen "imagining the ten dimensions"

Se den flera gånger och sedan läs det jag skrivit nedan.

Ok det jag tänker på är andra dimensioner, parallella världar.

Ni såg ju på flashen att på en viss dimension så fanns det alla möjliga "timelines" som man teoretiskt kunde hoppa fram och tillbaka på.

Tänk då att om en viss timeline där universum skapades på ett helt annat sätt där kanske helt andra varelser levde. Det är kanske därifrån det finns så många myter och sagor om monster, spöken med mera. Vissa har kanske nån gång kunnat komma in i just vår timeline från deras egna genom att kunna hoppa mellan dimensioner.

En annan tanke som slog mig är hallucinogena droger. Det finns naturliga droger som tex en te man dricker som heter "Ayauasca" (ngt felstavat?). Medecinmän för längesedan drack det teet och kunde se en massa grejer, de kunde komma in i andra dimensioner, förutspå grejer och läka.

Och då tänkte jag på en vanlig hallis drog, LSD. Man hör ju hela tiden om folk som har tagit LSD och hamnat i en trans och fastnat där de till exempel trott att de var hundar eller katter eller träd va fan som helst..

(här kommer det sjuka)

TÄNK DÅ...... OM ..... om det nu skulle vara så att när du tar LSD eller en annan sån här drog så hoppar du till en annan timeline (ett annat liv där universum startades helt annourlunda) där du kanske egentligen skulle leva som en hund, katt eller vad som?

För de säger att i en av de högre dimensionerna så är alla timelines möjliga, alltså alla sätt, oändliga sätt man nånsin kan komma på hur universum startar och slutar. Samma med ditt liv, i en helt annan timeline kanske du var rik, fattig,dött tidigt, levt länge, andra föräldrar, två syskon istället för tre osv... och ditt liv hade börjat på ett helt annat sätt.
De säger ju att alla möjligheter ingår.

Det betyder att i en parallell värld så skriver jag denna texten med bara en hand för det är också en möjlig timeline hur en del av mitt liv kunde ha gått till. Alla oändliga möjligheter ingår.

Det måste ju på något sätt kunna stämma?

Om ni inte fattar något så fråga gärna mig jag förstå att texten kan vara lite konstig, jag har väldigt svårt att skriva ner vad jag menar exakt. Men om ni ser flashen så hjälper det väldigt mycket att förså vad jag menar.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-05 19:50
Kan inte se filmen, men Rick Strassman skriver lite om det där med psykedelia och parallella dimensioner i DMT - The Spirit Molecule.
VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget

2006-10-05 19:58
Cheshire_Cat 

Ok. Har inte läst det.
Synd inte du kan se flashen, fixa det programmet man måste ha så ska det nog gå.

De visar varje dimension från 1 till 10 och förklarar det skit bra.

Intressant som fan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-05 20:22

Kan tyvärr inte installera något. Senare kanske.

Har du lyssnat nåt på Terence Mckennas föreläsningar?
Han talade ju en hel del om sånt där också.
Dimetyltryptaminets väg till andra världar, med självförvandlande maskin-älvor osv..

VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget

2006-10-05 20:26
jävligt, jävligt intressant film... har inte förstått det där men nu hajar jag rätt bra..

men eftersom människan är bunden till 3 dimensionen så borde det väl inte vara möjligt? eller menar du att man blir typ superhuman om man sväljer syra? ^^
-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS

2006-10-05 20:42
feenposhleen P-1

Ja alltså det är en tredje dimensionen vi lever i nu och det vi kan se!
Men det betyder inte att de andra inte finns.

Tex den fjärde dimensionen (den enda av de högre som jag fattar helt hehe) är typ som ett band av tid från börja till slut.

Tex när jag började skriva inlägget till nu, sånt tids-band från börja till slut.  Men eftersom vi lever i den 3dje dimsionen så ser vi inte allt som ett band från börja till slut. Vi ser bara just nu denna sekunden osv.

Nej inte superhuman haha men man kanske får tillgång till andra dimensioner.

Kanske om man får bättre förståelser för dessa och hjärnan riktigt förstår det så kanske man får tillgång bara genom tankekfraft eller något. Om det nu finns : )

2006-10-05 20:48
Jag kan inte se länken tyvärr.

Men rent spontant så känns det ju som en massa hokus pokus faktiskt. Att LCD gör oss människor konstiga handlar väl om att det påverkar våra sinnet? vilket troligen är lätt att bevisa, dvs det har troligen bevisats att det är våra hjärnor som påverkas av droger, inte att vi byter dimension.

Allt detta är enligt mig hokus pokus, önskedrömmar.
Visst finns det säkert en liten möjlighet att det finns massa olika dimensioner, men jag tycker då att dom andra religionerna är mer troliga.

2006-10-05 20:58
Lynguistic P21

Men omg vaddå hokus pokus har jag påstått stenhård konkret råvara av något. Jag berättade en teori, en tanke.

Prova att ladda ner flash programmet det ska stå nånstans på sidan.

http://www.tenthdimension.com/flash2.php

2006-10-05 21:01
Lynguistic P21

Eller gå in här, där står text om man inte kan se flash.

http://www.tenthdimension.com

2006-10-05 21:26
"Nej inte superhuman haha men man kanske får tillgång till andra dimensioner."

männsikor kan väl bara se 3 eller 4 dimensioner, alltså blir det ju superhuman att kunna se flera? att vi alla skulle vara i alla tio, det förstår nog de flesta, men det handlar ju om att kunna uppfatta det, och att kunna navigera genom dimensionerna.

2006-10-05 21:46
Grejen är ju att du inte skulle vara katt eller hund i ett annat universum, då de har andra förutsättningar för att tänka, och du är dina tankar. Isåfall skulle du bara SE UT som katt eller hund.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Redaktionen

2006-10-05 21:49
Var det bara jag som tappade intresset efter att dom visade att kortkungen skulle ramla isär om han fick en magsäck?
namaste

2006-10-05 22:10
Ja, det här var sjukt intressant. Du missade det intressanta (började typ vid dimension fyra.)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
Rappare

2006-10-05 23:34
Alltså, jag fattar allt det där med dimensionerna och det, och tanken att det finns oändliga möjligheter, yada yada. Men det jag inte förstår är VARFÖR skulle det finnas dimensioner andra än den tredje? Åtminstone fjärde? Vad grundas det på, liksom..?

2006-10-06 00:17
Varför ska det itne finnas? Jag tycker att åtminsotnde en fjärde dimension är rimlig, s.k. tiden, för annars finns inget band mellan alla mekanismer...Sen om det finns flera världar, hmm..den som lever får se :P....någon som läst Stephen Kings bok om dimensioner å sånt....

Rappare

2006-10-06 00:25
Arez : "Varför inte" tycker jag inte är ett argument som håller. Visst att jag förstår tankarna, men tankarna måste ju komma någonstans ifrån. Annars skulle jag likväl kunna säga t ex: "Jag har en ny revolutionerande teori, att ELEFANTER är gud manifesterad i kroppslig form!"... Jag menar, varför inte..?

2006-10-06 02:15
cmg, frågan är ju dock om det är möjligt att resa i tiden på det sättet som beskrivs i filmen.

om du tex reser i tiden a la "tillbaka till framtiden" och således reser tillbaka i din egen "tidsrymd"( i brist på bättre ord) så kommer du ju således att påverka ditt liv till den grad att du aldrig skulle åkt tillbaka i tiden och således kan du ju inte åkt tillbaka i tiden..

att resa i tiden genom att byta "tidsrymd" och således ta sig in i ett "parallellt universum (p.u)" kan dock fungera, förutsatt att det inte blir någon obalans när den totala mängden materia förändras..

det intressanta när det gäller parallella universum är detta enligt mig.

anta att allt vi gör, alla val osv, baseras på det vi tidigare varit med om. om detta stämmer kommer således alla parallella universum att se exakt likadana ut, då alla universum skapats lika och har haft samma "inputs".. det som skulle kunna förändra detta är att någon från ett annat "p.u" påverkade något i ett annat p.u. problemet här dock, om vi antar att det vi först nämnde är sant. att alla parallella universum skulle påverkas på samma sätt. Dock förutsätter detta att inget p.u kom "först" då det isf aldrig skulle bli samma förutsatt att det sker någon interaktion mellan de p.u. Så om det då inte finns något p.u som kom först utan det så att säga är en "sluten cirkel" där alla samma påverkan sker på samma sätt i alla p.u och det ändå finns skillnader mellan de olika p.u så kan man vidare anta att det isåfall måste finnas olika nivåer utöver de p.u som finns på ens egen nivå.

det p.u som befinner sig på en annan nivå kan således inverka enbart på ett p.u tillskillnad från de i samma, vilket, förusatt att fortsatt inverkan på p.u i den nivån sker, skapar helt diversifierade universum.

ehm
blev lite rörigt.
om något behöver förklaras närmre eller liknande fråga gärna hur jag menar så ska jag ge det ett försök..
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-06 08:29
cmg P20
Även om du inte säger dig ha den rätta teorin så kan man säga att den är hokus pokus. Och det gör jag. Även när jag läst texten så är det hokus pokus science fiction.

2006-10-06 09:06
Folk är fan dumma ihuvet... lär er tänka kritiskt. Och om det trots det verkar logiskt, ja, då kan ni ju tro på det.

2006-10-06 09:42

smutsig_slampa, att använda sig av vanlig logik för att försöka förstå något som ligger "utanför" vår logik känns rätt inaktuellt..

cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2006-10-06 10:29
joda

Om man nu åker tillbaka i tiden och gör så att man senare inte kan åka tillbaka i tiden borde det ju snarare innebära att det inte går för personen att komma tillbaks till sin tid.
Personen skulle inte kunna existera i den yngre världen överhuvudtaget om han inte kunnat resa i tiden. Alltså har det som hände i framtiden redan hänt en gång innan han åker tillbaka i tiden, och det som skulle kunna hända är väl att han påverkar "sig själv" att skapa en ny tidsrymd.

2006-10-06 10:32
omen, om man åker tillbaka i sin egen tidsrymd och påverkar det förflutna så påverkas allt efter det förflutna även då, således skulle du inte åkt tillbaka i tiden då, således kan du aldrig åkt dit vilket gör att du aldrig är där ;D

resa framåt i tiden bör möjligtvis vara enklare ;P
dock så blir det en meningslös resa om man vill veta hur framtiden ser ut, då den framtiden inte påverkats av att personen rest i tiden, således kommer man vid återkomsten att göra andra val vilket i sin tur leder till en annan framtid.. typ. ;)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-06 10:44
Dimensioner är ingen omöjlighet. Djinnernas värld broder, det kanske kan vara något för dig.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)

2006-10-06 11:24
Lynguistic P21

Ok förklara för mig hur varje dimension är hokus pokus utifrån vad som står på den sidan.

Du gör bara anklagelser som du alltid gör i trådar utan något som helst belägg.

Du kan gärna skriva vad som konkret är hokus pokus, inte bara att "du tycker det".

Du kan förklara varje dimension som beskrivs på hemsidan vad som är "hokus pokus" och inte kan vara en värdig teori.

2006-10-06 11:39
cmg: känns troligare att man ser de andra dimensionerna eller p.u snarare än att man hoppar till dom när man tagit lsd. du försvinner ju inte från det stället där du är på (vad jag vet). men att man kan se tex tracers på grejer och uppfattar tid annorlunda skulle ju kunna va ett tecken på att man lättare "förstår" de andra dimensionerna.

joda:men man skulle väl rent teoretiskt kunna säga att man kan resa tillbaks i tiden och göra en "ändring" för om man skulle kunna göra det så betyder det ju att man redan upplevt den ändringen? som i harry potter typ :).

omen22:  Men det jag inte förstår är VARFÖR skulle det finnas dimensioner andra än den tredje? Åtminstone fjärde? Vad grundas det på, liksom..?

bara för att vi inte kan uppfatta dom betyder inte att dom är värdelösa och utan mening. dom finns för att om dom inte fanns skulle inte universum existera som det gör.

2006-10-06 12:02
dewilicious P18

En annan anledning att jag kom att tänka på allt detta att man hamnar i andra timelines osv är och ifrån en annan historia.

Detta berättades av en man som har hela sitt liv hållet på med det ockulta, ritualer, wicca, freemasons och allt möjligt skit.

Iallafall, han och en till snubbe gjorde en ritual och de skulle kalla på den grovaste demonen som fanns. De höll på i flera timmar sen till slut så kom en demon upp på riktigt. Mannen som pratade sa att han stod i en speciell ring så att han inte kunde bli skadad. Men han andra mannen stod inte i en sån. Telefonen ringde, och när den andra mannen tog upp telefonen så försvann han tillsammans med demonen.
Det visade sig att det inte ens fanns en telefon i rummet. Och han mannen bara försvann.
(om du vill se hela intervjun säg till så kan jag länka)

Nu vet jag ju inte alls om detta har någonsin hänt på riktigt han kunde ha hittat på. Men utifrån denna mannens historia så kom jag tänka att en demon som "kom upp" kanske kom ifrån en helt annan dimension/ timeline in i vår, och tog med han mannen som försvann med sig.

Det måste isåfall vara möjlig att om allt detta stämmer att i en annan dimension där universum startades på ett helt annat sätt kanske där just levde demoner eller vad som. För just som de sa i flashen vet inte vilken dimension det var så var det universums födelse och död på ALLA möjliga möjligheter, oändliga olika början och slut.

2006-10-06 12:29
dewlicious det är just det som är problemet.. i och med att du upplevt något annorlunda jämfört med tidigare så kommer ditt liv bli annorlunda.. ala "butterfly effect" om vi nu ska prata filmer..

eftersom att livet blir annorlunda, så kommer du inte åka tillbaka i tiden just då och således så åker du aldrig tillbaks i tiden :D

vettefan hur det skulle bli :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-06 15:00
Onekligen intressant, och jag har tänkt tanken själv många gånger förut.. Men allvarligt talat, om man gör sig för insyltad i det här kommer man att sitta på hispan om några år alltså..
I'm Superman! King fucking Kong! I can pick you up and throw you a million miles. I'm number one. Number fucking one. I'm number one. Number fucking one. Number one! Number one! Number one!

2006-10-06 16:26
komik

mest word

2006-10-06 16:27
läs lite om Flugsvamp (Amanitas Muscaria), så får du nog upp en hel del spacade teorier. när man börjar läsa om den svampen så blir konceptet Gud helt plötsligt jävligt mycket enklare att förstå vart de kommer ifrån...

men nej, jag tvivlar på att man "hoppar" mellan parallella universum eller whatever när man trippar men att man däremot bryter ned sina vanliga standard begränsningar om hur man tror att världen ser ut är ju rätt uppenbart. och de i sin tur gör ju att man ser världen på ett annat sätt, man ser världen mer eller mindre som den egentligen är, strängar och atomer kan man ju tro sig "se" tex.

att man sen träffar "entiteter" är nog mer bara saker som kommer från ens undermedvetna, möjligtvis aspekter eller avatarer av en själv.

men visst, det är ju kul att leka med tanken och fantasin, så why not, jag ser inget fel i det. men man bör vara försiktig, den trippade världen är inte så långt borta från den vanliga som man kan tro..

stay focused, stay Positive!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-10-06 18:28
cmg P20
Vad jag gör i andra trådar är irellevant. =) Likaså vad du skrivit i andra trådar är relativt irellevant. Jag valde att inte ta upp det du skrivit i andra trådar, du borde göra likadant.

Angående texten, det finns ju ingen logik i deras olika dimensioner och varför dom utformats på det sättet.
Jag antar att det är en text baserad på strängteorin, och där faller den för att strängteorin inte är bevisbar.

Jag känner inte att jag bör skriva varför varje dimension är hokus pokus, för dom väljer ju inte att förklara varför dessa andra dimensioner existerar. Dom förklarar inte dimensionerna på något sätt.

2006-10-06 18:45
Lynguistic P21, nej den sidan går inte igenom dimensionerna så nogrannt, den verkar mer vara utformad för att förklara på ett så enkelt sätt som möjligt till folk som inte har nån clue alls om vad det är.

vill du nu veta mer om dom olika dimensionerna och faktiskt försöka dig på att motförklara dom läs om dom här istället:
http://www.Superstringtheory.com

dessutom så är det upp till 26st dimensioner där, inte bara 10st.
och nej, strängteori går inte att bevisa än, men med uteslutningsmetoden så börjar dom komma bra jävla nära ett faktiskt bevis. så långt dom har kommit redan idag är mer eller mindre ett godkänt bevis i forskar världen. observera, mer, eller, mindre. alla håller ju inte med såklart. långt ifrån.

have fun, och kolla på den avancerade sektionen för mer ingående förklaringar för dimensionerna där får du ekvationer å grejjer också som du kan lösa om du orkar. njoy
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-10-06 18:54
Pusherman 
Uteslutningsmetoden? Vad betyder det?

Jag är inte jätte insatt i just strängteori fråan, men jag tvivlar på att dom faktiskt är i närheten av att bevisa den.
Och just nu tycker jag det känns som ett på tok för tidigt stadium i teorin för att kunna avgöra om det finns någon sanning i den eller inte.

2006-10-06 19:24
Kvantmekaniken har bevisat att 9 dimensioner existerar. Det är ett faktum.

Det är ochså ett faktum att vi människor bara kan uppfatta 3 dimensioner.

Med det sagt tycker jag den där sidan är komplett skit! Ha lite självrespekt gott folk.
Här ska man helst skriva nått häftigt rim. Engelska ger pluspoäng.

2006-10-06 19:24
Lynguistic P21, på tok för tidigt? jasså du har inte läst mycket än alltså? ;)

haha uteslutningsmetoden? driver du? prova wiki eller vad som helst... å här sitter du å yttrar dig om strängteori.... vilken kille asså, verkligen!

2006-10-06 19:27
Jag uttryckte mig fel. Vi kan inte bara uppfatta dessa dimensioner. Vi kan inte heller förstå dem.

2006-10-06 19:38
Pusherman 

haha han är sån, han tror han ska vara smartypants i alla trådar och bara komma på motsägelser utan att själv ha nån anning om någonting!

Lynguistic P21

Angående texten, det finns ju ingen logik i deras olika dimensioner och varför dom utformats på det sättet.
Jag antar att det är en text baserad på strängteorin, och där faller den för att strängteorin inte är bevisbar.

Jasså antar du, ja då har du ju läst den så du kan yttra dig..
Det roliga är att du har inte ens sett eller läst någonting från den sidan, du bara yttrar dig för att du stör dig på tråden.
Hade du verkligen sett den så hade du sett att han förklarar 1 dimensionen, 2 dimensionen och 3 dimensionen med VÄLDIGT BRA BABIS BARN LOGIK.
Men du har inte ens sett sen, så skriver du endån i tråden så som du gör i alla andra trådar och bara klagar.
Patetisk..

2006-10-06 20:01
Pusherman 
Jag har läst en del faktiskt.
Nej jag undrar vad det är för uteslutningsmetod du pratar om, jag antar ju inte att du pratar om den vardagliga uteslutningsmetoden att man bara utesluter dom metoder som inte fungerar.

insane M P22
På vilket sätt har kvantmekaniken bevisat att 9 dimensioner existerar?

cmg P20
Jag har läst texten. Och ja visst den kanske förklarar dimensionerna på en barn nivå. Men jag är inget barn, därför kräver jag lite mer än barn nivå. Dvs skulle vara kul att veta på vilket sätt dom får för sig att dessa teorier existerar osv, det nämns inte i denna text.
Men kan du inte för en gångs skull försöka agera som en 20 åring utan påhopp ellr liknande?

2006-10-06 22:56
Lynguistic P21,

Eftersom att du är en människa, så kan du inte förstå eller se andra dimensioner. Vi är inte tillräckligt utvecklade.

Hur låter det?
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2006-10-07 02:16
Lynguistic P21

Jag kan inte påstå att jag ens är nära att förstå ens grundläggande kvantmekanik, och kan därför inte heller på ett tillfredställande sätt förklara hur dom har bevisat att det faktiskt är så.

Jag är faktiskt inte alls intresserad av att delta i diskusionen eller på nått sett försöka övertala dig om att det jag säger faktiskt är fakta.

Du får själv tro på vad du du finner passande för din världsuppfattning och om du vill ändra på den är det upp till dig att finna dina egna fakta. Mig spelar det ingen roll.

Jag valde att skriva det jag genom en hel del litteratur och andra källor vet är sant. Om du inte vill tro på det utan att först få en förklaring på hur kvantmekanik fungerar (vilket du troligen inte vill eftersom det skulle vara samma sak som att du erkände att du faktiskt hade haft fel, en egenskap som människor av någon anledning har väldigt svårt för) så ber jag dig helt bortse från mitt inlägg och fortsätta att argumentera utefter vad du tror är riktigt.

Vi vet ju trots allt faktiskt inte ens om jorden verkligen är rund eller inte.

2006-10-07 08:38
frost P19
Det är inte argument för att dom existerar.

insane M P22
Det handlar inte om jag har rätt eller fel. Jag undrade helt enkelt på vilket sätt dom bevisat detta? Om dom bevisat det med experiment eller om det är matematiska formler? Eller på vilket sätt dom har bevisat det på.
Du tycker inte det är nödvändigt att veta hur dom bevisat det? Om du säger att dom har bevisat det?

Jo vi har ett ganska bra hum om att jorden faktiskt är rund. Det finns gott om sätt att bevisa det på. Så det handlar inte om att förneka allting som jag inte själv kan se.
Utan det handlar om att veta på vilket sätt man bevisat detta, på samma sätt som man vill veta på vilket sätt man bevisat att jorden är rund.

2006-10-07 10:55
Lynguistic P21

Mannen fucking lyssna i 2 sec, försök att tänka i 2 jävla sekunder.
OM du nu hade läst den fucking sidan ¨så hade du sett att sidan är för en bok som den mannen har gjort. I HELA boken finns det säkert belägg/forskning ble bla för allt han har skrivit. Men flashen är bara en flash för att folk ska förstå hur han förklarar de 10 olika dimensionerna.

2006-10-07 11:41
Lynguistic P21

Det där med att jorden är rund kan vi stryka. var lite lagom onykter igår och tyckte det var kul att slänga in.

Iallafall.

Det går att bevisa mattematiskt. Med formler. Så vitt jag har läst och förstått kanske man ska tilllägga för det finns naturligtvis inget sätt för mig att förstå dessa formler utan utbildning i ämnet.

Jag tror även dom håller på med nån sorts maskin som ska visa för oss som inte kan kvantmekanik att det faktiskt existerar.

Men vi kan ju bara uppfatta höjd, bredd och djup. Så det kan bli svårt att förstå ändå kanske ^^

Kanske ska tilllägga att Dimensioner handlar ju på intet sätt om nån alternativ värld på det sätt som det är i tex turtles där krang och grabbarna hoppar igenom en portal ;)

Verkar som att vissa som skrivit i tråden har fått den uppfattningen..

2006-10-07 12:17
Lynguistic P21

Klart som fan att det är ett argument, sen hur starka grunder argumentet besitter kan vi, allmänheten, bara avfärda då vi inte vet tillräckligt mycket om fenomenet.
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat

2006-10-07 14:10
Ja just det, strängteorin ja........ jättehypad bland folk som såg skiten på vetenskapens värld och tror de vet allt om den.Just det, schrödinger ocksåja,kvant världen, slump osv...jaja.......
anledningen till att jag inte tror på någon slags "gud" eller liknande är att jag har kollat väldigt mycket på discovery science . / mösse

2006-10-07 16:17
insane M, kan du bevisa att det går att bevisa det? =)
för övrigt är inte jorden rund(vet inte vad det hela handlar om kände mig bara tvungen att vara en riktig jävla besserwisser)
den är tillplattad vid de polerna pga dess rotation.. :P

det jag menar med det ovan nämnda är i princip bara en upprepning av det jag tidigare skrivit, dvs att jag inte anser att man kan säga att man bevisat något så länge som det finns frågor kvar att besvara.. vi vet ännu inte hur allt hänger ihop således kan det som ter sig vara på ett visst sätt helt enkelt vara något helt annat...

vill bara klargöra att jag inte menar att dom har fel..
gillar bara inte hur folk slänger sig med ordet "bevisa" när det gäller saker varken vi eller dom har full kunskap om..

först när man känner till alla inverkande faktorer går det att bevisa något.. tills dess kan man bara anta saker och vara mer eller mindre säker på sin sak :)
cry me a river!
--> thcrew

2006-10-07 20:45
intressant tråd...

min lärare förklarade vf vi nt kan uppfatta extra dimensioner på följande sätt:

tänk dig en väldigt lång stav från långt avstånd....för dig ser den ut att vara 2 dimensionell......tänk dig nu en myra och ur myrans perspektiv....myran kan både gå runt gå fram o tillbakba etc och uppfattar staven som 3 dimensionell

alltså är kanske de högre dimensionerna så små att vi inte kan uppfatta dom

http://www.soundclick.com/Labbi

~ Labbi - Mind over Money - Linero ~

2006-10-07 21:01
frost P19
Om jag påstod att det existerade 2000 olika dimensioner, är det ett argument för att det existerar 2000 olika dimensioner? Nej det är väl snarare ett påstående, inte ett argument. =)

insane M P22
Iof så forskar dom väl på väldigt mini partikelnivå, då tycker man det borde vara rimligt att på något sätt kräva att man ska kunna bevisa det med experiment. Iof så kräver jag ju inte att dom ska det just nu =) Men i framtiden lixom.

Jag tycker man ska ta matematiska formler med en nypa salt. (Därmed inte sagt att dom är falska, utan snarare att man ska ta dom med en nypa salt.)
Nej såklart det inte handlar om andra världar. =)

2006-10-07 22:00

labbi, borde dom inte vara "så stora" med ditt resonemang?

cry me a river!
--> thcrew

2006-10-07 22:35
aa...dom är otänktbart små

2006-10-07 22:36
eller...joda jag förstår nt va du menar?