Låt oss klarlägga en gång för alla att tiden är kontinuerlig och inget annat!
Låt oss också se sanningen i vitögat att vi är knepiga varelser som tror på en icke existerande tidsperiod som vi på fullt allvar tror finns mellan den sista sekunden på ett år och den första sekunden på året efter.
Övergången är den punkt i tiden vilken hör till både år 2006 och år 2007. 2006-12-31 24:00:00 = 2007-01-01 00:00:00 Det är den de flesta av oss firar, ingen fiktiv mellansekund.
Apati Hur kan en tid tillhöra två år? Grejen är att det ser snarare ut såhär: 2006-12-31 23:59:599999999999999999999999999... 2007-01-01 00:00:0(000000000000000000000000...)1 Det finns evigheter decimaler innom sekundrarna men inte en enda mellan dem.
Om du inte tycker att den punkten tillhör år 2006 utan bara år 2007 spelar ingen roll. Den är forfarande gränsen, början på det nya året, och den tidpunkt man högtidlighåller. Punkten har ingen utbredning i tiden utan markerar en position i tiden. Den är en punkt! De flesta är nog ganska medvetna om det här och tänker sig ingen "mellansekund", det är ditt alldeles egna tankefoster. Det är inget konstigt med det här. Det är, för att ta din tegelstenen som exempel, precis som att mittlinjen på en 20 centimeter lång tegelsten går vid 10 centimeter (och punkter på den linjen tillhör båda halvorna).
Men det finns ju för helvete ingen punkt där!! Och det man firar är det nya året, inte dendär punkten som inte finns.. Det som är paradoxen i dethär fallet är det så kallade "årsskiftet" Vilken tidsperiod skulle i så fall vara skiftet?
Årsskiftet är en punkt, inte en tidsperiod. Punkten man firar är den där det nya året börjat och det gamla året slutar. Punktens koordinat är 2007-01-01 00:00:00. Punkten finns.
Den punkten tillhör ju 2007. Ett skifte är en övergång. Och det finns ingen övergångsperiod mellan två sekundrar, det borde du veta lika väl som jag.
Årsskiftet är en tidpunkt inte en tidsperiod. Den punkt i vilken det nya året börjar och det gamla året slutar. Allt före punkten tillhör år 2006(eller tidigare) och allt efter den år 2007(eller senare).
Apti Varför tror du att det finns en punkt där?
mantis jag förstår va du menar nu. Egentligen finns enligt dig ingen övergång mellan sekunderna, alltså står tiden stilla? Makes a lot of sense doesnt it???
Punkter finns det överallt. Hur som helst år 2006 respektive år 2007 kan man definera som tiden, t, mellan två punkter i ett endimensionellt tidsrum enligt nedan: 2006-01-01 00:00:00 <= t <= 2006-12-31 24:00:00 2007-01-01 00:00:00 <= t <= 2007-12-31 24:00:00 Som du ser finns det en punkt där det sker en övergång mellan dessa tidslinjer, man kan kalla det en övergångspunkt. Koordinaten för denna punkt är 2007-01-01 00:00:00 (=2006-12-31 24:00:00). Det är den enda punkt i vilken man om man rör sig bakåt i tiden (mindre än ett år) alltid hamnar i år 2006 och om man rör sig framåt i tiden (mindre än ett år) alltid hamnar i år 2007. Det är denna tidpunkt eller om man föredrar ett annat uttryckssätt rörelsen över denna som man firar som ett årsskifte. (Observera att du om du kan ta bort både ett och två likhetstecken i årsdefinitionerna utan att ovanstående påståenden omkullkastas. Själv tycker jag dock detta är tydligast och jag ser också punkten som hörandes till bägge åren enligt ovan.)
Tiden står inte stilla. Jag säger bara att när den sista sekunden är slut på ena året så börjar OMEDELBART den första sekunden på andra året.
Apati Tiden brukar angivas i den fjärde dimensionen, alltså inte mellan två punkter i ett plan, utan som sträckan mellan två punkter i ett tredimensionellt plan.
mantis, förvisso, men likväl finns ett oändligt antal tidpunkter mellan slutet på ett år och början på ett nytt..
cry me a river! --> thcrew
Tiden brukar angivas i den fjärde dimensionen, alltså inte mellan två punkter i ett plan, utan som sträckan mellan två punkter i ett tredimensionellt plan. Nonsens, tid är en dimension, den fjärde om man så vill. Om man vill kartlägga hur något brer ut sig uteslutande i denna den fjärde dimensionen och inte fäster någon vikt vid till exempel de tre rumsliga använder man givetvis en endimensionell modell. Det vore dock väldigt spännande att se hur du tänker dig årets utbredning i ditt "tredimensionella plan".
joda Det finns många punkter men inte mellan två år. Antingen är punkten en del av det ena eller det andra året.
Jag tolkade din endimensionella ide som den första dimensionen, alltså en punkt. vilket är omöjligt, minst ett tvådimensionellt plan behövs. Man kan ej beskriva tid mellan två så specifika punkter som mellan två årtal, då tid är allomfattande, och det finns saker som inte beror av övergången mellan 2006 och 2007."Det vore dock väldigt spännande att se hur du tänker dig årets utbredning i ditt "tredimensionella plan". Jag har väldigt svårt att förklara vad jag menar (för att jag inte kan), men denna flashfilmen reder ut en hel del grejer, kolla in den. http://www.tenthdimension.com/flash2.php tror man får klicka sig fram till filmen.
På tal om dimensioner, spana den
här. Gå in i menyn till vänster och klicka på "imagining the ten dimensions".
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Arez han före :(
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Eller asså, jag missade att han postat länken.
haha mantis ;) sant.. my bad. det jag menade var att det finns ett oändligt antal tidpunkter mellan varje tidpunkt från 23.59.59.... och 00.00.00
men somsagt, självklart tillhör det ju något av åren ;)
en klassiker i matematiksammanhang som iofs kanske inte är en paradox men något liknande på samma tema som jag kom att tänkta på när jag lästa tråden är ju följande tänk dig att du står ett visst avstånd ifrån en vägg gå sedan halva avståndet framåt mot väggen och stanna gör sedan om proceduren, gång på gång. kommer du nånsin komma fram till väggen?
vadå? jag dyster?
tänk dig att du står ett visst avstånd ifrån en vägg gå sedan halva avståndet framåt mot väggen och stanna gör sedan om proceduren, gång på gång. kommer du nånsin komma fram till väggen? Om man nu har så bra motorisk förmåga att man kan flytta sig oändligt små sträckor så kommer man ju inte göra det. Men när man står så nära så räcker det väl med ett andetag så nuddar man väggen.
jävla sköldpaddan och haren i 100 olika varianter.. låt saker och ting vara i sin ursprungsform.. shakes och greggan, beror väl på hur stor mage man har? =)
Jag tolkade din endimensionella ide som den första dimensionen, alltså en punkt. vilket är omöjligt, minst ett tvådimensionellt plan behövs.Jag tolkade din endimensionella ide som den första dimensionen, alltså en punkt. vilket är omöjligt, minst ett tvådimensionellt plan behövs. Återigen nonsens, en dimension ger en linje, i det här fallet en tidslinje. Tidslinjen kan delas upp i intervall såsom år. Titta för all del på din egen flashfilm (främst då "1 - A Line" och "4 - A Line" )!Man kan ej beskriva tid mellan två så specifika punkter som mellan två årtal, då tid är allomfattande, och det finns saker som inte beror av övergången mellan 2006 och 2007. Gallimatias, gör inte saker svårare än vad de är.