I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fantomen ond eller god?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-10-25 23:23

Fantomen ond eller god?

Visst kämpar han för människor i nöd, men det han gör mot folk är kanske inte alltid det bästa.

På samhällskunskapen när jag gick i skolan fick vi se på fantomen för att analysera honnom. Oftast tänker man sig hjälten som bra och att han gör bra saker i alla lägen.
Men när man tittade på honnom med ett lite mer kritiskt öga så fann man honnom både utöva övervåld och även direkt onödigt våld.

I en scen rider han på sin häst och jagar han en man genom skogen. När han hunnit i fatt honnom tar han tag i hans nacke och galloperar med hans huvud rakt in i ett bastant träd.

Min farsa berättade vid matbordet att när han lästa fantomen som liten så gick fantomen in på en bar och beställde ett glas mjölk.
Då blev han retad av krogens övriga gäster varpå han misshandlade dem.

Enligt min mening är han i mångt och mycket en skurk själv.
Vad tycker ni? =)

2006-10-25 23:47
Fantomen är varken ond eller god, han är psykiskt störd. Vem går egentligen in på en bar och beställer ett glas mjölk?
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2006-10-25 23:51
Hahaha!

2006-10-26 00:06
Angående trädet: "Fantomen är hård mot de hårda" - Gammalt djungelordspråk. Det finns mycket kritik mot proportionerna i Fantomens våld, men detta är aldrig inriktat på nöje och ingen av 21 Fantomer har haft några som helst sadistiska förtecken.

Scenerna med mjölken är berömda och finns i massor, men Fantomen slår aldrig först i dessa situtationer.

I mina ögon är Fantomen god. Vissa fantomer (som den andre vars son, den blivande tredje fantomen ville bli skådespelare) har vart intoleranta och haft problem att tygla sig, men de är ju trots allt människor. Fantomen har alltid förblivit en ondskans Nemesis.

Fantomen är också känd för att ge brottslingar en andra chans, som den sjätte Fantomen efter kamp med piraten Rödskägg när han lät denne och hans hejdukar bilda Djungelpatrullen. Detta trots att den femte Fantomens, hans fars, baneman (piraten Svarthandske) var vän med Rödskägg. Fler exempel finns.

2006-10-26 00:16
JackFalk 
Hm. Men han borde isåfall inte nita folk med sin döskallering och bli märkt. Man behöver inte vara skurk livet ut.

2006-10-26 00:22
Hm. Men han borde isåfall inte nita folk med sin döskallering och bli märkt. Man behöver inte vara skurk livet ut.

Den fungerar lite som en tatuering, det sitter små hullingar med ett speciellt medel på ringen - dock är dess effekter omstridda. Det har funnits tecken på att märket till slut slits bort genom rakning, väder och vind etc.

Å andra sidan kan man ofta se skurkar som får dras med märkningen livet ut, exempelvis träffar vår 21:e Fantomen ibland män som blev märkta av hans far, den 20:e Fantomen.

Faktum är ju att Fantomen egentligen inte utger sig för att vara god, egentligen är han bara ute efter att "bekämpa ondskan".

2006-10-26 00:31

JackFalk

Du kan ju gubbmycket om fantomen =)

Men även om han är hård mot de hårda så går nog våra filosofier i sär där. Det blir ungeär som polisövervåld, det tycker jag också är fel.

2006-10-26 00:33
En annan sak, även om det inte har med saken att göra igentligen men.. Han har gummikalsånger.. Det känns lite sådär.. Är han fetish freak?

2006-10-26 00:41
Han har gummikalsånger.. Det känns lite sådär.. Är han fetish freak?

Det är inte gummi. Den första fantomen gjorde sin dräkt för att efterlikna de hedniska gudarna. Den var i vanligt tyg. Den nuvarande Fantomens dräkt är i ett specialmaterial. Följsamt och tempererande, följaktligen inte gummi.

Men även om han är hård mot de hårda så går nog våra filosofier i sär där. Det blir ungeär som polisövervåld, det tycker jag också är fel.

Övervåld är fel och som jag säger är proportionerna på fantomens våld internt omtvistade, men man kan aldrig hävda att det är sadistiskt. Jag kan inte på rak arm påminna mig om mer än högst ett par tillfällen där en fantom handlat i vredesmod.

Det finns också ett tillfälle där vår fantom (21) missbedömer ett anfall och invalidiserar en tjuvjägare. Den ångest han drabbas av är så svår att han använder en av de två flaskor han fått av ett par munkar vid en underjordisk källa, vars vatten botar allt. Om han är så ond, varför ödslade han då detta vatten på en simpel tjuvjägare?

2006-10-26 01:04
Jag har börjat läsa Fantomen tidningar på jobbet, ville bara säga det. :P det är sjukt najs ja fastnar i serien liksom, jobbet får vänta haha :D :)

JackFalk, jag är väldigt imponerad av dina kunskaper :)

2006-10-26 01:09

JackFalk
Det var väll inte mer än rätt att använda vattnet om han har invalidiserat en person?

2006-10-26 01:10
Jag är också imponerad av Jacks kunskaper =)

2006-10-26 01:30
Det var väll inte mer än rätt att använda vattnet om han har invalidiserat en person?

Det var rätt, men det är också prov på en genomgående god moral. Handlingen skedde utan vittnen, bara för hans egen skull på Dr. Axels djugelsjukhus.

Jag hade, i likhet med nästan alla andra behållit flaskan.

2006-10-26 01:53
Den 20de fantomen var bättre på att slänga ihop eget ink till ringen, mest p.g.a. att han överdrev mängden kristallviolett.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-26 01:57
amfetaminpsykos

Njae, saften har vart känd sedan den förste Fantomen fick ringen av alkemisten Parcelsus.

Saften kommer från Bangabusken. Om man kokar den blir den till det gift bandarerna använder i sina pilar.

Skivsamlare

2006-10-26 03:06
är det bara jag som finner det mycket underhållande med en person som har stor mängd kunskap om en seriehjälte? Vi borde bjuda dig på nästa fest jack :)

2006-10-26 03:53
Haha! Jag är sjukt imponerad faktiskt =)

2006-10-26 04:41
ääh .. fantomen e skön ;]
- men nog om dig nu.

2006-10-26 05:39
JackFalk
Kan du itne droppa lite sköna och okända djungelordspråk?
jag kan bara de vanliga typ "fantoman har tio tigrars styrka" och "när fantomen klör bil går det fort"...
"i worship a god with an elephant head" /King Mob

2006-10-26 10:48
Haha, det värsta är att jag inte har blivit nörd med flit, det har liksom kommit smygande. Jag tackar för alla vänliga ord och ska försöka ta dem som komplimanger. :)

Jochman

Det finns en fruktansvärd massa mytbildning kring det där. De enda officiella ordspråken är dessa:

Då Fantomen är vred darrar lejonet
Du hittar aldrig Fantomen - han hittar dig
Fantomen smyger tystare än djungelkatten
Fantomen har tio tigrars styrka
Fantomen är hård mot de hårda
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man
Då Fantomen rör sig står blixten stilla
Fantomen har tusen ögon och tusen öron
Då Fantomen frågar svarar man
Den som ser Fantomens ansikte dör en fasansfull död

Utöver dessa finns det en massa inofficiella som har spridits genom godtyckliga översättningar, bootleg-dagstrippar, endast använda någon enstata gång etc.

Ett klistermärke med en hårtslående Fantomen och ordspråket "Fantomen är hård mot de hårda" sitter f.ö. på min ytterdörr, precis under "Ingen reklam"-skylten.

2006-10-26 11:25
JackFalk.. du snackar. Alla vet att Fantomen har sytt dräkten av lejonhår.

Visste ni dessutom att den 21 fantomen är över 70 år?

-Stormästare 356 629

2006-10-26 13:38
JackFalk
Då Fantomen frågar svarar man

var ju helt klart bäst. Jag ska försöka aplicera dessa djungelordspråk på mitt liv somehow.

2006-10-26 14:47
-verbose- P22           nej, det är han inte! dom har reviderat historian, så nu är det nuvarande fantomens farfar som "egentligen" var fantom när serien började anno 1936 (fast den redan då handlade om fantis, devil och diana). däremot kan man ju undra hur snäll fantomen är ändå. har efter nogranna analyser kommit fram till att han inte är någon slavdrivare, han är bandarernas vän, inte deras härskare, och domare och polis, inte bödel, i djungeln.         däremot kan man ju undra över allt jävla guld han håller gömt i lilla skattkammaren. vart kommer det ifrån? varför betalar han inte förmögenhetsskatt? varför skänker han inte sina pengar till välgörande ändamål (de enda utgifter han har torde vara resor utomlands och då och då en ny trenchcoat)?
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-10-26 14:50
Herr_Tamburinman,
han har nog en hel utgifter, iaf ibland när han har något stort projekt. men visst, han verkar ju ha hur mycket guld som helst, känns som att han kunde bekämpa ondskan och hjälpa folk rätt mycket bättre om han använde dem flitigt.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-10-26 16:21
-verbose-

du snackar. Alla vet att Fantomen har sytt dräkten av lejonhår.

Det gör jag inte alls! Fantomens dräkt tillverkas av bandarerna och materialet är hemligt.

Tror du på allvar att en dräkt av lejonhår hade kunnat användas till så skilda saker som skidåkning och brandbekämpning?

/ Också stormästare såklart.

Herr_Tamburinman

vart kommer det ifrån?

varför betalar han inte förmögenhetsskatt?

Bengali har väl helt enkelt inte instiftat om förmögenhetsskatt. Dessutom är det en välkänd form av skatteplanering att ha alla sina pengar i kontanter.

varför skänker han inte sina pengar till välgörande ändamål (de enda utgifter han har torde vara resor utomlands och då och då en ny trenchcoat)?

Skojar du? Vad tror du exempelvis att djungelpatrullen kostar? Han köper förnödenheter till djungelstammarna, även om han förordar hjälp till självhjälp, han medfinansierar Dr. Axels djungelsjukhus

Deras stordator som exempelvis hjälpte Fantomen att avslöja Hydra:s återuppståndelse torde ha gått på en del både i anskaffningsvärde och underhåll.

2006-10-26 17:16
Fantomen, Chuck norris, Steven seagal..   vi behöver de där tuffingarna.  

mama said knock you out

2006-10-26 18:43
Det gör jag inte alls! Fantomens dräkt tillverkas av bandarerna och materialet är hemligt.

Den sys av bandarerna vilket är sant, MEN han har vid många tillfällen avslöjat att den är sydd av lejonhår.

Tror du på allvar att en dräkt av lejonhår hade kunnat användas till så skilda saker som skidåkning och brandbekämpning?

...tror du på allvar att allt som händer i Fantomen har hänt på riktigt? :D
MEN, Fantomen är en tung snubbe och tunga snubbar klagar inte när det är för kallt eller för varmt.

/ Också stormästare såklart.

Awright!

2006-10-26 18:49
-verbose- P22

Fantomen sydde dräkten av tyg, för att efterlikna Wasakastammens demongud, och genom det kunna hjälpa hjälpa hans vänner bandarerna att bli fria från det slaveri wasakas tvingade dom till.  Som tack för hjälpen visade bandarerna honom vägen till dödskallegrottan och lät honom sedan bo med dom. Inget lejonhår inblandat här alltså.

2006-10-26 18:49
Var inte meningen att det skulle bli fet stil, vete fan hur det blev så.

2006-10-26 19:00
Ja, tyg, men vad var tyget gjort av? Just det, LEJONHÅR!

2006-10-26 19:37
Fantomen knäcker Mandrake på mitten!
De Omutbara - Dödsskvadronen - whoa - 6 april - ladda sig ner

2006-10-26 20:10
nej, nej, den första fantomens första dräkt var sydd av tyg av okänd härkomst. i "Mannen från havet" (av Lee Falk och Sy Barry såklart), som berättar nämnda historia om hur dräkten blev till, får Christopher Walker, sedermera Fantomen, tyg av bandarerna, frågar var det kommer från och får svaret "Vi... hi hi... hittade det" av en bandar med finurligt utseende. det är dock sant att senare dräkter enligt uppgift från diverse fantomer är gjorda av lejonhår.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2006-10-26 23:48
haha jag har inte läst mycket fantomen men jag sitter ändå klistrad vid den här tråden...

2006-10-27 04:55
Demento
Samma här. jag har läst många serier i mina dagar, men aldrig fantomen. Men den här tråden är nog en av åtrets bästa.

2006-10-27 08:15
haha!

Fantomencitaten är ju rippade från Chuck Norris!

Då Chuck Norris är vred darrar lejonet
Du hittar aldrig Chuck Norris - han hittar dig
Chuck Norris smyger tystare än djungelkatten
Chuck Norris har tio tigrars styrka
Chuck Norris är hård mot de hårda
Det finns nätter då Chuck Norris lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man
Då Chuck Norris rör sig står blixten stilla
Chuck Norris har tusen ögon och tusen öron
Då Chuck Norris frågar svarar man
Den som ser Chuck Norris ansikte dör en fasansfull död

Alla vet att Chuck Norris är äldre än jesus! :P
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-10-27 09:13

Problemet är ju att våldet är helt godtyckligt och att han aldrig kan tvingas ta ansvar för sina handlingar. Sen bygger en stor del av fantomenhistorierna på premissen att man inte kan sona sina brott (och därför alltid måste gå märkt med döskallen).

Sen att han sitter på världens största samling av värdefulla föremål men aldrig ger något till välgörenhet... tja

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-27 11:03
Fantomenskatten innehåller visserligen mycket guld, men framförallt finns där ovärderliga konstföremål och gamla reliker (t.ex. Alexanders diamantbägare och Kung Arturs svärd).
Om dessa inte övervakades av den osjälviske fantomen hade de troligtvis gått förlorade för världen. Vi ska vara glada att han har dem!

2006-10-27 13:19
Vad ska vi vara glada för? Det är ju inte så att vi får se dom. Det är inte av altruistiska skäl han behåller dom.

2006-10-27 13:57
Yossarian P23

Du måste ju läsa tidningen... då får du se dom=)

2006-10-27 14:01

mästerkatten 

vad är då poängen att debattera om man inte utgår från att han är verklig?

2006-10-27 15:00
En sak jag har funderat på, börjar det inte bli dags för nästa fantom att ta över jobbet som fantomen? Eller är deet så att fantomen måste aktivt avlida innan dennes son tar över?

2006-10-27 15:07
Eller är deet så att fantomen måste aktivt avlida innan dennes son tar över?

Det vet man faktiskt inte eftersom ingen fantom har dött en naturlig död. Det spekuleras väldigt mycket internt, framförallt eftersom Fantomen gifter sig -> skaffar barn -> barnen växer etc.

Den mest initierade viskning jag hört är att Rex kommer att få axla fantomenansvaret i ett isolerat avsnitt där fantomen är sjuk, framöver. Detta kan nog dröja, dock.

2006-10-27 18:14

"Fantomen är varken ond eller god, han är psykiskt störd. Vem går egentligen in på en bar och beställer ett glas mjölk?"

haha + att han bär en lila pyjamas, stövlar av läder och bor på en öde ö på en grotta...

Get Random!

2006-10-27 18:47
Hört talas om "anti-heros"?

2006-10-27 18:49
heroes*

2006-10-27 19:23
Ingen snackar skit om Fantomens trikåer!

2006-10-27 19:46
hahaha... plus att han slår folk med en döskalle-ring...
ganska lame... det är knogjärn eller baseball trä som gäller...
och att han har en vit häst... för det första... häst är gay, vit häst är extra gay...
Get Random!

2006-10-29 20:35
vafan den heter hero, hur kan ni säga att det är gay med en vit häst som heter HERO?

2006-10-29 20:37
Fantomen är kriminell och skall behandlas som en sådan.

2006-10-29 20:38
Passarej!

2006-10-29 22:19
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man

Hur går detta ihop?
SUCK SHAFT