I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om rymden är oändlig

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-09-13 13:36
om universum blir större o större helatiden så är det ju inte oändligt och om det ökar med ljusetshastighet så om nått skulle vara snabbare än det så skulle det ju hinna före o då t ar det ju slut på nått sätt.
Get MAD and change

2007-09-13 13:49
Precis.

2007-09-13 15:57
Något som däremot verkar vara oändligt är denna tråden, jag skapade den i Januari ...c'mon. :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-13 18:21
Pajja, om vi tar ett oändligt långt elastiskt snöre, och sedan ställer oss i varsin ände och sedan springer 1 mil åt motsatt håll, har vi då förlängt snöret? har snöret "expanderat" ?
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-13 23:34
shit fucced up.. haha, it do never end, det finns inte ens ett slut där universum ska sluta, som livet de går runt o runt.. slutar inte.. tänk nu är de bara fiskarnas ålder, av tolv åldrar, o inte förän år 2150 är nästa ålder..iaf de finns inget slut, lovar jorden har funnits längre än vad vi tror/vet.. och univerum har alltid funnits och människan jorden har säkert funnits om och om igen tusentals gånger, du satt säkert här för 1 miljard o mer år sen..o skrev detta.. så denna diskustionen kommer även den aldrig sluta, för vi har endå inte kapaciteten att lära oss detta, vi skulle inte ens kunna ta reda på det..inte genom ett enda instrument..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-09-13 23:46
Jag kan inte tänka oändligt på samma sätt som att jag inte kan tänka ingenting. Men jag kan acceptera det till en viss gräns.

och ja joda, jag borde ha läst tråden :/ men jag gillade din film!

2007-09-13 23:53
joda jo det expanderar men om någon springer förbi någon av er medans snöret expanderar så kommer dom längre bort än oändligheten isf. så då enligt mig så är det inte oändligt.

eller man kan ju säga att det är oändligt om det fortsätter expanderar hela tiden för då tar det aldrig slut, men vem vet universum kanske slutar expandera imon..

ajja shitsame
Get MAD and change

2007-09-14 00:25
Universum borde ju sluta i den bemärkelsen att till slut kommer man till ett ställe utan materia på ena sidan och all materia på andra sidan?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2007-09-14 00:28
pajja..
ett imon räknas inte i unversum, de är för kort tid.. haha
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-09-14 01:15
ahmen vafan om 10 år då
Get MAD and change

2007-09-14 02:52
jedi, eftersom att du är en sann jedi, och jag sympatiserar med yoda, samt att du bor i umeå precis som jag så förlåter jag dig :)

jag gillar den med..
men man känner sig rätt liten efteråt.

joda jo det expanderar men om någon springer förbi någon av er medans snöret expanderar så kommer dom längre bort än oändligheten isf. så då enligt mig så är det inte oändligt.

Så ett oändligt långt snöre som vi förlänger blir helt plötsligt inte längre oändligt?

Logiken på topp.

cry me a river!
--> thcrew

2007-09-14 02:54
Men då har vi ju iaf avklarat den expanderande oändlighetens möjlighet. Universum kan alltså både vara oändligt och expandera.

Expansionen handlar om riktning och fart, den är i sig avhängig universums storlek och därmed bör den vara lika giltig i ett oändligt universum.

cry me a river!
--> thcrew

2007-09-14 13:13
Jag kan försöka ta reda på hur stor universum är om datorns miniräknare klarar av det..

2007-09-14 13:40
Nu har jag räknat ut hur stort universum är.

Om vi utgår från teorin att universum har potensial att bli oändligt och att tid, rum och materia hör ihop och att universum där med utvidgas i ljusets hastighet (i vakum) så följer min uträkning med svar här nedan..

Först gjorde jag såhär:
Det går 31536000 sekunder på ett år.

Universum är 13,7 miljarder år enligt big bang teorin.
31536000 sek X 13,7 miljarder = 432043200000000000 sek.

Ljuset hastighet är 300000 kilometer i sekunden. (Lättare att överskåda om man tänker sig ca 7 varv runt jorden på en sekund)
300000 X 432043200000000000
= 1296129600000000000000.

Universum borde alltså vara ca 1296129600000000000000 i radie.
Det blir 1296129600000000000000 X 2 (för att få ut diametern) =

Svar: Universum är ca 2592259200000000000000 kilometer i diameter.

2007-09-14 14:40

hahaha

Get MAD and change

2007-09-14 16:44
mantis, du bortser dock från det som just utgör oändligt/inte-oändligt diskussionen.

Dvs rummets existens och egenskaper.
Att det universum, som benämns genom materiens spridning i rummet, är beräknerligt är en sak.

Men rummet i sig, dvs det rum som universum expanderar I.
Eller menar du att detta rum i sig är ett resultat av universum och inte oavhängigt materians existens?

Är inte rummet skilt från materien och oberoende av materien i sin existens?

Nu ser jag visserligen detta rum som inget, och därför varken ändligt eller oändligt vilket gör saken enklare, men vore intressant att se din syn på saken.

Dvs, en expanderade ändlig mängd materia som expanderar i ett icke-existerande rum. Att benämna inget som oändligt är kanske lockande men knappast "korrekt" (även om det görs tex genom cirkeln med oändligt antal hörn). I den meningen är universum i högsta grad ändligt då vi inte kan mäta något som inte existerar, och inte heller kan tillskriva något som inte existerar rumsliga egenskaper.

Kablam!
:(

cry me a river!
--> thcrew
Manager

2007-09-14 16:45
det finns oändligt många som är precis som mig och som skriver exakt det här exakt samtidigt som jag gör..

fyfan va sjukt.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-09-14 16:47
Yum_DI, läs min teori i tråden om.. hmm "Vem är Gud" tror jag den heter.. X)

nått liknande, borde vara lätt att hitta iaf.

Dock förutsätter ju ditt ovanstående påstående ett oändligt antal universum där variationen inte är oändlig och varje universum är unikt i fråga om "tid och rum".

Isåfall skulle det aldrig sitta någon som du :)

cry me a river!
--> thcrew

2007-09-14 16:47
cry me a river!
--> thcrew
Rappare

2007-09-14 20:24
Om rymden är oändlig så borde det ju finnas nånting i rymden som är oändligt.
Med andra ord borde ju den oändliga saken vara (oändligt * oändligt).
Ällär?

2007-09-14 21:57
haha scrotum..

Borde finnas en planet med oändligt liv, Hercules kanske finns då?

2007-09-14 22:22
Även om den är oändlig behöver inget vara som det är här..
Livet är mer än det vi gör i våra kroppar, see you when you get there!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

Rappare

2007-09-15 16:21
Timon:

Hercules finns utan tvekan. Rymden är ju oändlig :D

2007-09-15 18:23
En annan intressant tanke är att om universum är oändlig har allt funnits/finns/kommer att finnas som är fysiskt möjligt :)
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2007-09-15 18:32
mackan, inte alls.
det förutsätter en hel rad saker.

cry me a river!
--> thcrew

2007-09-15 18:43
Men rymden är inte oändlig! Jag sitter just och funderar på liknande ting, och detta är en teori som snuddar lite vid samma. Jag tror inte att rymden är oändlig, den är formad som en sfär runt oss. Saken är den att du rör dig i tids krökningar, det gör även ljus och strålar, och man kan inte vara i universums centrum, för centrum är relevant för allting då universum är runt oss hela tiden. Det vill säga att om en person är på andra sidan rymden så är det centrum för den personen för allt är runt honom, som för dig på andra sidan. Jag vet inte om det är 4D(?).
Men saken är den att universum kan antas vara oändligt, för medans du rör dig förändras universums mittpunkt för dig men inte andra, och du kan okså därför uppleva tiden annorlunda än andra utan att röra dig i ljusetshastighet!!!
Blood on my dick or shit on my knife

2007-09-15 18:46
_mackan_breaker_:
Tänk om det är så att tid är relativt, själva tiden mätt med minuter har människan hittat på och det vet vi väl alla. Men om något rör sig med ljusetshastighet så skulle det kunna uppleva omgivningen som "stoppat". Ljusetshastighet+mer borde därför resa fram i tidsrymden. Fartens motsvarighet måste vara vikt, så med vikt borde man kunna resa bak i tiden. Frågan är då om vi, och allt annat som existerat och kommer att existera egentligen finns samtidigt fast i olika tidsrymder (på brist av bättre ord)

2007-09-15 18:59
amfo, du glömmer dock att ljuset har en riktning.

Står du stilla och möts av ett ljus är tiden "tid"
Reser du bort från ett ljus med ljusets hastighet är tiden "noll"
Reser du mot ett ljus med ljusets hastighet är den "två"

Ellerhar jag missat något?
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-16 20:21
Om folk bara läste vad som skrivits tidigare skulle den här tråden vara ungefär en femtedel så lång...

Amfotercin_B - Hur har du kommit fram till teorin om det egocentriska universumet? (framför allt intressant eftersom du säger emot dig själv)

joda - Jag gillade denna: "om vi tar ett oändligt långt elastiskt snöre, och sedan ställer oss i varsin ände och sedan springer 1 mil åt motsatt håll, har vi då förlängt snöret? har snöret 'expanderat'?" :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-09-16 22:01
mabande =)
tackar..
cry me a river!
--> thcrew

2007-09-17 20:47
Mabande: jag har inga vänner så om jag inte säger emot mig själv, vem ska då göra det?

Nej men skämmt och sido. Min teori är inte särskillt genom arbetat och om jag skulle fått allt svart på vitt skulle jag själv bli förvånad om jag haft rätt.
Min tanke var sådan att rymden ligger runt oss, och vi inte i den... Kan inte förklara varför men annat vore ologiskt. Om du åker raktfram i overklig fart så skulle du inte nå universums ände, du skulle bara hamna i en annan possition i ett nät som kan beskrivas som universums centrum just för dig. Lite som om kameran skulle följt med Mario när man lämnar bilden och kommer in från andra sidan, fast i 3D
Rappare

2007-09-18 18:30
Men sen heter ju tråden "Om rymden är oändlig..." och inte "Rymden är oändlig!" också.