Jadu... du är inne på parallella universum. tar tankarna till shrödingers katt experimentet :) Kul grej o grubbla på !
The sky always had little fluffy clouds..
Det som vi inte vet om finns inte... dvs att jag tror människans hjärna kan hantera det.. men att vi har inte kunskapen än :)
Fritz * "Det som vi inte vet om finns inte... dvs att jag tror människans hjärna kan hantera det.. men att vi har inte kunskapen än :) " - Eh, va? Så bara för att vi inte förstår en sak så finns den inte? Jag förstår dig inte, så då borde inte du finnas ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande P29 Jag e inte rätt man o förklara. Själva grejen är ju på en kosmisk nivå.
Finns en svensk kosmolog som är en fena på detta.. ska gräva fram hans namn.
För att göra dig glad så finns det en mabande som fattade precis vad jag menar.. ;)
"det som vi inte vet, finns inte" kommer från ett experiment med fotoner genom ett gitter. Hela fysiken baserar på sannolikhet.. därav kan man bara bra slutsatser utifrån observationer... hänger du med ?? e kass på att förklara..
Max Tegmark
Fritz - Men samtidigt så har man problemet att man inte kan obserera utan att påverka, så det vi får via observation är "falska" resultat. 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Våra observationer av rymden och slutsatser är inte "falska" utan ett resultat av sannolikheten.. tex så tror man att pluto har ett hav under sin lsliknande yta, pga att man gjort observationer på närmare planeter som tyder på det.
Var inget svar på din fråga riktigt kanske..
kolla upp shrödingers katt.. då finns det bättre förklaring..
Har druckit lite nu oxå vilket inte hjälper min pedagogik
DAVIDEN
checka
detta
Fritz - Jag känner till katten ;) Jag diskuterade bara med dig på samma basis som "vad vi inte förstår finns inte"-resonemanget du fört. Heisenbergs osäkerhetsprincip gör ju gällande att vi inte kan ha all info om det vi observerar (om du vet positionen vet du inte hastigheten). Sannolikheter gör inte att någonting är som man tror, utan "bara" har en stor möjlighet att vara som man tror. 10-4, over...
I ett oändligt universum så finns det ett oändligt antal exakta kopior av dig som gör exakt det du gör hela tiden, varje dag, livet ut.
jag brukar få för mig att universum inte är oändligt.. nånstans tar det slut. universum är ett klot, jävligt stort förvisso. men utanför väggen är vi bara en av alla miljarder atomer i ett dammkorn i ett annat universum osv. eller?
supr ja låter ju mer troligt än att det skulle vara oändligt.
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
monster - Nej. Det finns bara möjligheten att det är så. Läs gärna tråden. 10-4, over...
och endast om materien ar oandlig, ar materien otillracklig blir det knepigt.. forza barca...
cry me a river! --> thcrew
haha är det bara jag som blir skelögd av att tänka så mycket!? :)
www.eddaonline.se
de där e inget o snacka om vi kommer aldrig få reda på det
Det ær klart vi aldrig får veta det. :) Men oændlighetens princip finns fortfarande. Existerar oændligheten så ær också Allt oændligt. Det sæger sig sjælvt.
mera msz!
ötiötz inte alls.. 15 är ändligt oberoende av oändlighetens existens, en ändlig mängd materia likaså.
sluta säg att universum är oändligt . dt var länge sen man konstaterade att universum expanderar . dock med ljusets hastighet vilket betyder att du aldrig kan komma bortanför "gränsen" . däremot har många anhängare av M-teori lagt fram tanken om att vårt universum endast är ett av oändligt många universum . om dt nu är så är dt verkligen så att vad du än kan tänka dig, händer nånstans nu
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
Agaeus, att något expanderar emotsätter inte i sig att något är oändligt. Hotellparadoxen är ju ett hyffsat exempel på detta.. Dock bör man väl dessutom göra skillnad på det matieriella, expanderande, universum du talar om samt den oändliga skådeplats som detta äger rum i =) Ställer mig också tveksam till att ett oändligt antal universum skapar alla möjliga scenarier. Förutsatt att dessa universum i sig är identiska vid tid 0, att samma fysikaliska regler gäller i varje universum samt att alla händelser är bestämbara med en given bestämd orsak så kommer det snarare bli ett oändligt antal universum med identiska världar :) Och ja, glömde nämna, det förutsätter även att det inte finns något utanför systemet som kan påverka enskilda universum separat från de andra. (De olika universumens mer eller mindre eventuella påverkan på varandra är irrelevant då även den blir identiskt i alla avseenden.)
Joo ? . elr är universum mer oändligt nu än i förra veckan ? att något expanderar betyder att dt blir större och större och är därför inte oändligt ? :S och jo . om dt finns oändligt många universum så finns dt också oändligt många möjliga scenarier . ganska logiskt
St-music.net Nucca.se Dirtycrowd.com Xoworld.net Nucca Unlimited - 0707 44 30 11 - The Pipeline
Ja och nej, upprepar. Dock bör man väl dessutom göra skillnad på det matieriella, expanderande, universum du talar om samt den oändliga skådeplats som detta äger rum i =) Och ja och nej, förutsatt de givna premisser jag gav sker omöjligen variation, utan yttre påverkan. Om allt följer samma regler och allt som sker inträffar av givna orsaker så kommer samma händelseförlopp existera i alla de olika universumen då variation därmed inte uppstår naturligt utan påverkan.
Det är alltså fullt logiskt att under dessa premisser anta att ett oändligt antal universum inte ger upphov till ett oändligt antal händelseförlopp.
Vad finns bakom dina väggar? hemma? har du kollat det innan du frågar detta? haha eller vad som finns bakom horisonten.. vi är för små för dessa frågor än så länge.. men bra debatt endå :)
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
Men rymden, som vi känner till den, alltså det svarta rummet med galaxer, den rymden, den är inte oändlig. Efter den s.k "big bang" började rymden att expandera enormt, och det gör den antagligen fortfarande, vilket i sig betyder att rymden faktiskt inte är oändlig (om bigbang teorin stämmer). Men somsagt, om inte de här rummet är "oändligt" så är väll nästa det, eller nästnästa osv. Men jag tror de är fel sätt att tänka på, människan är för fast i att kunna mäta och se, tjocklek och längd, matematiksa uträkningar. Tänk såhär: Jag vet svaret, har något ändrats nu? Är det bara ren nyfikenhet tänker jag inte berätta.
"Vafan är grejjen med att inte kunna stava?"
pallarinte, vad fanns då enligt bigbangteorin innan bigbang? =) hur kan ingenting expandera?
För det första. Människan använder endast 10 % av sin hjärnkapacitet. Lägg på 9 sinnen extra och se vad som händer. För det andra, vi är fortafarande fast i tredje dimensionen. Den Fjärde väntar bakom hörnet ska ni veta, men så länge vi lever i en disney värld och blir manipulerade så är vi fast här. Men vi lever i en intressant tids epok, någonting kommer att hända. inom en snar framtid i vårat solsystem. Rymden är en gigantisk loop. Jorden är oändlig, du kan cykla runt runt den här planeten i all oänlighet. Its all in the mind. Du kan färdas med din tankekraft vart du vill. yesss siir
Crime Pays, ask the Rothschilds!
Nu orkade jag inte läsa igenom hela tråden och lär väl bli pikad för det sen men jaja, jag ska sova och lär komma tillbaka hit imorgon. 1, Oändligt universum och oändlig massa är inte samma sak. 2, Kan man inte tänka sig att det "utanför" är ingenting? Vilket iofs är omöjligt för den mänskliga hjärnan. Men om man accepterar det, ett ingenting, inte ens vakum, ingen tid, ingenting. En sak jag tycker är läckert är något en fysiker berättade för mig för maaassa år sedan (bara roligt att veta, ingen relevans i den här tråden) att antalet stjärnor i universum skulle vara lika många som sandkornen i sahara. Jag tänker genast på hur många sandkorn det är i en hink full med sand och känner mig liten.
Dirty-Dave, det där är en sån "skröna" som tyvärr lever kvar än idag..
jedi-master PIIIIK
det där har jag ju redan skrivit ;)
men kul att vi tänker lika :)
Blir liksom enklare på det sättet :D
Angående det där med att känna sig liten finns det en riktigt schysst film på nätet som jämför jorden med diverse himlakroppar..
http://youtube.com/watch?v=7NYRVsKAkFM
dålig version.. ska leta vidare
Jag trodde det var rätt vedertaget att rymden inte är oändlig utan bara krökt. Eller är det fortfarande föremål för debatt? =)
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Refused, det rör väl sig snarare om hårklyverier rörande begreppets definition. jag tror på ett ändligt universum i ett icke existerande rum =) känns enklast så.
undrar vad fan som pågår borta vid w cephei.. finns betelhuise på riktigt alltså, trodde det bara fanns i liftarens guide.. kul att han använt en riktig himlakropp eller är det nån astronom som döpt den till det efter boken på skoj?
sitter och läser det här just nu, tycker det är väldigt intressant men är ingen expert på fysik så jag vet inte hur bra det beskriver allt egentligen, sidan har dock öppnat många nya tankebanor hos mig.. försöker kolla upp alla referenser till andras paradoxer och uträkningar så mn inte blir ilurad vilken dynga som helst men utöver det har jag ingen möjlighet att avgöra om detta är sanning.. sjukt intressant i mina ögon dock..
kanske kan tillföra något till disskutionen, sjukt mycket text iförsig..
http://ucadia.org/gen_uca.htm
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
på taloom detta vad e de som säger att vi äns existerar på riktigt? hur vet vi att vi bara inte är på låssas? vi kan ju lika gärna vara ett exspriment av några andra smartare varelser som bara har fixat ihop en liten BIgbrather såpa fast LIve;P. för att se hur vi klarar oss mä alla sjukdommar vapen krig m.m så att dom slipper råka ut för dessa obehagliga saker. lite jag & min lärare diskuterade om.. förlåt min staving Peace...
Profil, ja, men då existerar vi ju på riktigt, men jag antar att du menar att den verklighet vi tror oss leva i inte alls ÄR verklig i dess rätta bemärkelse. Vilket är lika omöjligt att besvara som det är att bevisa att du tex inte legat i koma sen födseln. Vi kan endast acceptera den verklighet VI lever i för sann och agera därefter tills något ger oss skäl att tro annat.
En annan sak om unviersum är oändlig... Då kan ljusetshastighet inte vara den ultimata hastigheten! Det går bara inte ihop i mitt huvud. Dvs om vi inte lever i olika "dimensioner" och "världar" och att ljusetshastighet är det maximala i vårt universum/värld/dimension..
på taloom detta vad e de som säger att vi äns existerar på riktigt? hur vet vi att vi bara inte är på låssas? vi kan ju lika gärna vara ett exspriment av några andra smartare varelser som bara har fixat ihop en liten BIgbrather såpa fast LIve;P. för att se hur vi klarar oss mä alla sjukdommar vapen krig m.m så att dom slipper råka ut för dessa obehagliga saker. tror inte de hade misslyckats om de nu var så att vi var under kontrol, de hade nu raderat ditt minne om du en tänkte de tankarna.. och nu är de nog inte så.. och din tanke låter väldigt religiös..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
kul läsning.
Get MAD and change
one_mic P18 : tror einstein och grabbarna bevisat att det finns en kraft som vi antingen inte vet vad det är eller som är icke materiell (det som folk kallar gud isåfall) som kan påverka saker direkt utan någon rörelse emellan en punkt och en annan.. vet inte om det är exakt vad EPR Paradoxen visar men tror iallafall den pekar på det..
den går väl ungefär ut på att man skickar två elektroner ur samma källa åt varsitt håll och när man observerar den ena på ett ställe så reagerar den andra omedelbart genom att uppföra sig likadant eller tvärtom..
person a observerar elektron 1 och elektron 1 reagerar genom att snurra motsols och då kommer elektron 2 som person 2 observerar direkt börja rotera medsols eller vice verca.. ungefär så.. nån fysik räv kanske kan förklara bättre eller wikipedia..
i den länken jag skickade har det experimentet hyffsat stor vikt iallafall..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Timon tror inte de hade misslyckats om de nu var så att vi var under kontrol, de hade nu raderat ditt minne om du en tänkte de tankarna.. och nu är de nog inte så.. och din tanke låter väldigt religiös Dom kanske är intresserade av att just även avläsa dessa känslor och tankar? :) Låter dumt att så medvetet manipulera forskningen då det får allvarliga konsekvenser för hela forskningen i sig..
Joel, det är väl nått kvantmekaniskt över det hela? Atomen är dock intressant i sig då elektronens position aldrig kan bestämmas vid en given tidpunkt, vilket låter lite märkligt i sig. MEn vem säger att allt ska vara lätt begripligt?
joda: vad jag har läst har gett mig bilden att det just är kvantmekaniken som är problemet i det hela.. att einstein och de två andra som utförde experimentet och kom på paradoxen menar att det är en kraft i verkan som kvantmekaniken inte alls kan förklara då kraften rör sig mellan två objekt utan att lägga nån sträcka bakom sig däremellen eller något i den stilen.. i texterna jag läste beskrevs det hur einstein mådde dåligt över det här ända in i döden då den här kraften inte gick ihop med något annat inklusive relativitetsteorin, kraften rör ju sig tydligen bra mycket snabbare än ljuset om man alls kan påstå att den rör sig i samma bemärkelse.. sedan inser jag ju att det jag läst kan vara sjukt grova vinklingar eller något vinklat o.s.v så jag vet inte.. skulle vara kul att höra från nån som är mer påläst inom fysik vad den här EPR paradoxen innebär egentligen.. kanske visar det bara att det finns krafter vi inte kan sätta fingret på ännu, kanske bevisar det att det finns en kraft som är icke materiell, kanske är den fel i sig eller kanske nåt helt annat.. skulle vara kul att höra vad nån som kan fysik vet om den eller tror om den.. aha vad kan det där med elektronens position innebära då? har svårt att greppa det bara sådär, att den kan vara på flera platser eller att den är i konstant full rörelse bara? inget kan väl egentligen mätas i en exakt given tidpunkt eller? allt är väl i rörelse hela tiden? nej att allt inte är lättbegripligt håller jag helt med om.. önskar jag hade kunnat matte och fysik lite bättre så jag hade kunnat vara lite mer kritisk och så i det jag läser som är av mer spirituell karaktär :(
Dom kanske är intresserade av att just även avläsa dessa känslor och tankar? :) De skulle isf redan veta din nästa tanke.. om de var så smarta att de ens hade den kontrollen över en mänsklighet.. elr över ens något som är så stort.. "they're ain't no Gods" what if, there ain't not even a if..their's life-form don't even excist.. got damn it boy..
ajust, det där har ja hört.. typ nått om partiklar som varit tillsammans och som sedan när de skiljs endå är kopplade till varandra utan att vi förstår varför. Dom tycks alltså aldrig ha separerats även om de så befinner sig på varsin del av jordklotet..
med elektronens position innebära då? har svårt att greppa det bara sådär, att den kan vara på flera platser eller att den är i konstant full rörelse bara? inget kan väl egentligen mätas i en exakt given tidpunkt eller? allt är väl i rörelse hela tiden? Precis, vi kan bara beräkna vad sannolikheten är för olika positioner typ.
Based on the
Heisenberg uncertainty principle , the exact
momentum and position of the actual electron cannot be simultaneously determined. This is a limitation which, in this instance, simply states that the more accurately we know a particle's position, the less accurately we can know its momentum, and vice versa.
Erwin Schrödinger hette han som bevisade att man aldrig kunde bestämma en elektrons position vid en given tidpunkt iaf..
Universum är inte oändligt. Men det har potensial att bli oändligt.
mantis. de lär ju inte bli oändligt om det inte redan äre.
Get MAD and change
Pajja-Production Jo. Eftersom rum och tid (universum) uppstår först när materia kommer in i bilden. I det här fallet är det ljuset (eftersom ljuset är snabbast och möter universums "vägg" först) och utvidgar universum hela tiden.