Isa-al-talib det är klart att det är intressant varför just kvinnor i då många kulturer har varit den som stannat hemma mend et jag tror du inte tar hänsyn till är att det kanske varit bra i ett visst skede i historien och se blivit en "vana" en tradition. vi säger t.ex. att män har genrellt mer muskelkraft än en kvinna. Vi säger då t.ex. att vi var jägare och behövde vara starka mot rovdjur eller mot det djur vi ville döda till vår middag. det här var ju före skjutvapen och husdjur säger vi och då var det en farlig uppgift som krävde sin sort. om vi då säger att kvinnan inte var lika snabb, pga hennes genetiskla förutsättningar, så fick hon en roll som hon kunde ta, t.ex. ta hand om barn. men vi jagar inte djur idag, Om jag blir t.ex. jurist eller städare så kan ju min bror göra jobbet lika bra som jag, förutsatt att vi är lika duktiga. jag kanske är duktigare än min bror, eller vice versa , det beror på oss. Om du utgår från IDAG , tycker du att kvinnor ska vara hemma bara för att det har varit så? samhället har förändrats och nu finns nya möjligheter,. varför jag kallar det rasism är att din syn påminner om det indiska kastsystemet, dvs, att man är född till det eller det och kan aldrig ta sig ur rollen. inte ur mindre värd perspektiv direkt men just den här synen att man är bunden till ett visst liv beroende på sitt kön. det är inskränkt- Sen så är det helt fel att kvinnor har varit hemma i alla tider Se bara i fjärran öster och i hjärtat av Afrika. kvinnor arbetar hårt ute på fält, och i många afrikanska kulturer vet jag att det är kvinnorna som står för försäljningen, dvs går runt och säljer sina varor. detta är jättevanligt i många kulturer där kvinnan tom kan anses den mest hårt arbetande. de jobbar med sitt barn på ryggen. Jag tycker du gör det lätt för dig. Du pekar på kvinnors roll i hemmet som om det vore en naturlag, det tror jag absolut inte på. kanske har det varit praktiskt under historiens gång att kvinnor varit hemma, men vad gör man idag om pappa har lika stor möjlighet att ta hand om barnet hemma? Jag personligen kan inte laga mat, jag är så ofruig man kan bli, men jag önskar absolut att få bli mamma en dag. Om jag har ett jobb och så även min man får vi tillsammans bestämma hur vi vill dela upp tiden och ta hand om vårt barn, att jag skulle mamma görsåklart att jag stannar hemma i början men ungen är inget spädbarn i fem år. Efter det ska man kunna dela ansvar för hem, jobb och barn,. Vad är det fula i att alla gör allas jobb? Tvärtom så är det synd att så många pappor lägger så lite tid på sina barn Min pappa gjorde tvärtom och var som en mamma för oss också, det har gjort att han är idag den person jag ser mest upp till av folk jag känner. En man som inte är rädd att ta över "kvinnliga" roller, och inte har vi haft problem för det. varför skulle din Gud ha emot detta isa-al-talib? ja, vi kanske har olika genetiska förutsättningar, men idag av de jobb som finns att erbjuda så är det inte en skillnad särskilt betydande om du förstår vad jag menar. jag säger inte att man och kvinna är 100% lika, men jag tror på 100% lika förutsättingar. Om kvinnor bara får samma möjligheter och att det är 100% okej, så bryr jag mig inte om resten. då får alla stanna hemma och föda barn resten av sina liv. det är inte det som är viktigt för mig. för mig är det viktigt att de kvinnor inte vill vara i en typisk kvinnoroll ska ha rätt att få känna sig fria till att forma sina liv
Femme fatale
Ja, jag håller fullständigt med dig på den poetiska biten. Jag menar, Al-Qur'an är ju poesi i sig. På Guds Son punkten håller jag med dig till fullo. Jag tror att anledningen att Al-Qur'an säger att vi inte skall använda begreppet på vare sig Jesus(as) eller om varandra, är för att uttrycket blivit missuppfattat. ja precis, förresten, är det inte av den anledningen man inte får avbilda profeten Muhammed? har för mig att det är för att man inte ska börja dyrka bilden, eller den materiella stenen, pappret, eller personen Muhammed istället för Gud? har för mig att avbildningsförbudet har grund i detta. sen har ju folk efterhand också gjort det till för att man inte fästa sig vid Muhammeds utseende och ursprung för att slippa en hierarki bland vissa mulsimer.
Femme fatale
jag kan int4 skriva normalt, det jag menar är, avvbildningsförbudet är väl till för att minska risken för att det skulle bli en personkult kring Muhammed? eftersom man sett detta hända med Jesus?
Femme fatale
Amar F19 Bra sagt angående kvinnor. Jag är generelllt sätt rätt så trött på religösa och luddiga argument som tex "kvinnor har en genetisk roll att stanna hemma i hemmet". Jag menar, vill religösa människor frivilligt framstå som att dom är gammalmodiga mansgrisar ellr? =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kan någon som vet rätta mig om jag har fel, men är det inte så att baha'i är väldigt fria i sina relationer, tex att jag får gifta mig med min morbror o så..... Man får gifta sig med väldigt nära släktingar som annars är förbjudet i många andra länder? Och sen undrar jag om det verkligen klassas som en religion eller om det mer är en minioritet med en tro? Någon som vet, fill me in.
Lynguistics Jag måste nog säga att jag håller med Amar här. Argumentet att "i alla kulturer har kvinnor gjort kvinnogöra" känns rätt så avlägset på rak arm. Just eftersom vi har begränsad kunskap om vad som skett inom alla tidigare kulturer. Nej, det finns inget så vitt jag vet som gör att mannen är bättre på att mecka med bilar. Även om vi inte har fullständig kunskap om olika nationer och folks samhällen etc, så vet vi att kvinnan har haft en viss position och mannen en annan. Jag har bett om en förklaring till detta om det inte är något genetiskt. Eftersom det måste ju ligga något i det. Angående arvssystemet så är det bra och rättvist eftersom mannen har försörjningsplikt i Al-Islam.Då borde ståndpunkten vara just att Allah vet bäst, inte du. Ja, och eftersom Allah Azza Wa Jall har gett oss detta system så är jag även övertygad om att det sannerligen är det bästa för människan, även om vi inte alltid kan förstå det. Om det är så att Allah har Skapat oss med dessa genetiska skillnader så är det något som mycket möjligt vi kommer att kunna 'bevisa' i framtiden. Det finns mycket i Al-Qur'an som inte har kunnat bevisas förens nu på senare tid. Tex barnets i de olika stadiern inne i modern, jordens form, att arbetarbina är kvinnor(?), vetenskap om havet etc. Dock så är vetenskaplig forskning alltid i utveckling. Al-Islam är inte som Kristendomen har varit, dvs att vetenskap och religion går emot varandra. Muslimer har aldrig haft problem med vetenskapen, och mycket av grundtankarna inom vetenskapen vi har idag kommer från troende Muslimer. Tex Imam Ja'far Al-Sadiq(Alayhi Salaam)'s lära om solsystemet etc kan man fortfarande finna i Europeiska Unviersitet etc.Amar Jag har inte sagt att kvinnan inte får jobba. Personligen så tror jag att dom får det, då Profeten Alayhi Salatu Wa Salaam träffade sin första fru Khadija Radhi Allahu Anha när han arbetade för henne. Dock var detta innan han blev Profet. Men hans fru Aisha Radhi Allahu Anha var även hon aktiv i samhället efter Profeten Alayhi Salatu Wa Salaam dog. Men jag utgår ifrån att mannen har försörjningsplikt och därför ärver mer etc eftersom min Skapare säger så. Sen vill du att jag ska utgå ifrån idag. Jag säger inte att kvinnan ska vara hemma bara för att det varit så. Min anledning är eftersom Allah har gett oss olika uppgifter. Jag tror att pappan kan ta hand om barnet, men enligt min uppfattning och min egen erfarenhet så är kvinnan mer entusiastisk att få göra detta i de flesta fall. Men jag håller med dig att det är väldigt synd att många pappor inte lägger ner mer tid, utan tvekan.varför skulle din Gud ha emot detta isa-al-talib? Allah har gett oss olika roller och dessa accepterar jag. Jag formar inte Deen Al-Islam efter mig själv, utan formar mig efter Deen Al-Islam. I väldigt många länder har mannen och kvinnan relativt lika förutsättningar. Men det är ändå en stor majoritet av kvinnor som tar hand om barnen, maten etc. Jag tror inte att det har så mycket med kulturarv att göra i Sverige, självklart till viss del också. Men Sverige må vara det mest kulturfattiga landet i världen. Sen det jag är trött på att höra är "kvinnan vill inte ha en typisk kvinnoroll etc". Varför är det kvinnan som är den utsatta och inte mannen? Tror du inte att det finns många kvinnor som säger till sina män "ut och jobba, sätt mat på bordet". Mannen har det likadant som kvinnan i situationen i fråga. Sen angående avbildningar. I Al-Islam är det förbjudet att avbilda något levande väsen, varesig människo, fisk eller fågel. Sen är det ett kontroversiellt ämne var man ska ta detta. Men Profeten Alayhi Salatu Wa Salaam har sagt att den som avbildar levande väsen skall Allah ta'ala säga till att ge liv till dom. Alltså uppfattas det som att man tävlar mot Skaparen, eller något i den stilen om du förstår hur jag menar. Men hur man ställer sig till tex animerad film etc är olika. Jag har inställningen att det är lagligt, eftersom jag tror att anledningen till att man inte får göra avbilder är just för att de uppvisas som föremål. Jag menar en riktig konstälskare hade kunnat rädda Mona Lisa istället för ett spädbarn om det brinner i muséet. Sen är det också onödigt att försöka avbilda Nabi Muhammad Alayhi Salatu Wa Salaam just av de anledningar som du ger, men jag vet inte hurvida det har någon grund i just Shari'a. Men om man ser vad den generella bilden av Sayyidina Isa Al-Masih ibn Bibi Maryam(AS)(Jesus Kristus) har gjort i historien, så är det mycket elände. Wasalaam..
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Men, låt oss inte gå in på Al-Islam igen, sålänge det inte handlar om Baha'i.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
Isa-al-talib . Jag har inte sagt att det inte finns krav på män att vara "manliga". naturligtvis anser jag det illa åt båda håll att man utgår från en persons kön och inte från hans eller hennes kompetens. Okej men slutsatsen är att du tror att Allah ger oss dessa roller kanske av en anlending vi inte kan förstå men som vi bör acceptera om vi frukat och vördar Gud. Jag fattar hur du tänker, jag är dock inte så mkt för att man inte vågar sätta sin privata åsikt i den, men du har förstås den åsikt som Gud propagerar för då du anser att Gud är allvetande vis. Du får jättegärna isåfall hålla dig till att Gud vet bättre och att din tro bara är så, än att behöva gå in på en massa flummigheter om att kvinnor genetiskt tycker bättre om att laga mat och pyssla i hemmet. det köper jag inte. jag anser däremot att många kan gilla den rollen, och att främst kvinnor håller sig til den rollen av tradiiton, eller, att man tilldelas en roll, som man försöker identifiera sig med, likosm vad är kvinnlighet? etcetc. sen Isa, så kanske föräldrarna gör upp barnledigheten efter vem som tjänar mest. Om man min tjänar mer än mig blir det "smartare" om jag är den som tar ledigt. och i väst tjänar faktiskt kvinnan mindre än mannen, så det vore inte konstigt om familjerna utgår från detta. Naturligtvis ska den som bryr sig mest om barnet ta hand om det också. dvs, du säger att en kvinna är mer entusiastisk ja men då kan hon lättare tänka sig stanna hemma än hennes man kanske. detta är jag inte alls emot. (enligt din erfarnehet av kvinnor) man ska självklart vara med sitt barn hela tiden om det är det man önskar. Och vi behöver inte fortsätta på detta ämne, då du själv sa att vi spinner iväg, men jag är öppen för vidare diskussion. slutsats är iaf att du oavsett din personliga åsikt kommer hänvisa till Allahs ord, då Guds ord automatiskt blivit din åsikt. capisch? så även om du förstår mi nståndpunkt kommer du ju ändå hänvisa till att Guds plan är högre än vad vi kan förstå och därför kan vi inte komma så mkt längre än detta :) jag vill bara att du ska förstå varför jag ser orättvisor ur mitt perspektiv och jag hoppas du förstår varför jag propagerar för denna rätt, även om du inte håller emd mig,.
Femme fatale
Kan någon som vet rätta mig om jag har fel, men är det inte så att baha'i är väldigt fria i sina relationer, tex att jag får gifta mig med min morbror o så..... Man får gifta sig med väldigt nära släktingar som annars är förbjudet i många andra länder? Och sen undrar jag om det verkligen klassas som en religion eller om det mer är en minioritet med en tro? Någon som vet, fill me in. Baha'i klassas som en egen religion, men liksom de flesta religioner är den influerad av tidigare, och kan hålla med de gamla religionerna samt erkänna deras profeter osv. men det gäller ju t.ex. islam, kristendom och judendom likväl . det där med att gifta med sin morbror har jag ingen aning om, låter ganska tacky, men allmänt i mellanöstern är det ju socialt accepterat att gifta sig med sin kusin. Det har antagligen avtagit nu, men det är speciellt vanligt på landsbygden, och man har antagligen gjort det för att knyta ihop familjernas mark tillsammans etcetc. såna aneldningar, hålla affärerna inom familjen, typ så. alltså att man gifter sig emd sin granne som iaf många gånger råkar vara ens egna släktingar, ofta kusiner. kusingifte är tillåtet iaf av islam
Femme fatale
Isa_al-Talib Precis min poäng. Islam går inte emot vetenskap, utan fungerar snarare med vetenskapen. Det är just därför jag tycker att du ska vara lite mer ödmjuk och öppen inför att vi människor inte har den fullaste vetskapen just nu om hur vi män och kvinnor är olika genetiskt. Därför tycker jag att argumentet att "kvinnor har alltid arbetat i hemmet" faller ganska platt, just eftersom vi inte har någon vetskap som kan koppla detta till det genetiska. Vi har heller inte kunskap om hur alla tidigare samhällen har sätt ut.. Alltså tycker jag att Amars ståndpunkt är lite mer resonlig än din, eftersom din bygger ganska mycket på att vi Vet vad skillnaderna mellan män och kvinnor är. Medans amar är mer öppen och mer experimentiell. Och då är amars syn vettigare enligt mig för där finns det en öppenhet för varje människa till att försöka bli den människan dom ska vara.. Dvs amars öppna attityd + människor som strävar efter att bli bättre människor, dvs som har någon slags inre strävan mot någon slags tro eller filosofi tror jag är hälsosammare än den ganska dogmatiska synen som säger att kvinnor bör vara i hemmet. "Men hur man ställer sig till tex animerad film etc är olika. Jag har inställningen att det är lagligt, eftersom jag tror att anledningen till att man inte får göra avbilder är just för att de uppvisas som föremål. " Jag visste faktiskt inte att man inte fick avbilda levande väsen. Dock så förstår jag i allra fullaste grad varför, om man tex läser lite platon och sokrates tankegångar så ville han också i sin republik förbjuda all "poesi", eftersom de var just avbildningar av verkligheten. Och jag tror att det handlar om något mer filosofiskt djupare när det gäller att man inte får avbilda, just eftersom all avbildning är falsk, man kan omöjligt göra en perfekt avbildning, då leder det automatiskt till att avbildningar lurar folk om det tenderar att bli till sanningar. Ett exempel på detta idag är ju media, nyheter osv, det som vissa kallar "Infotainment", dvs att nyheterna idag snarare fungerar som nyhetsmaskinerier som ska sälja snabba nyheter. Men som bär en förklädnad av sanning. Vilket är grovt vilseledande, och som leder till skevheter i synen på världen.. Men men, intressant ämne, det var bara min åsikt om saken. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag undrar om Isa-al-talib är emot att man blir fotograferad? för guds skull, om du får barn en vacker dag, låt inte bli och ta kort på ungens småår pga en sån här åsikt, ovärderligt okej helt onödigt sagt nu, men jag var tvungen.
Femme fatale
Amar Det jag säger om kvinnliga och manliga genetiska drag är inget jag kommit på själv. Det finns otroligt mycket forskningstudier kring ämnet. Sen att folk kommer fram till olika resultat etc. Som du vet så är det Allah's Ord som jag propagerar om man så vill säga. Men det finns mycket olika förklaringar på saker och ting. Det finns mycket Visdom i Allah's Ord, och det lyckas konvertera fler människor än någon annan religion. Jag förstår din ståndpunkt angående ämnet, och jag respekterar den. Det enda jag kan göra är att dela med mig av den kunskap jag har på området, och visa hur jag ser på saker. Om jag propagerar för något så är det lättare att ibland även använda utom-Islamsk vetenskap etc för att visa att det finns saker som tyder på att det finns vetenskaplig visdom bakom Allah's Ord. Sen just området vi diskuterat nu har jag inte så mycket information om.Lynguistic Al-Islam och vetenskap går hand i hand. Eftersom att det är Universums Skapare som gett oss Al-Qur'an. Om Al-Qur'an säger något, så är jag helt säker på att det är så. Tex väldigt tidigt i Islams historia så var det många lärda som gav fatawa(religiösa utlåtande) att den som sade att jorden är platt var Kafr, dvs otroende. Den tidens "vetenskap" höll inte med Al-Qur'an, men idag vet vi att Al-Qur'an hade rätt för 1400 år sedan. Sen som du säger så har vi inte fullständig kunskap om alla samhällen. Men av den kunskap vi har så har en majoritet av samhällen sett ut på detta vis. Det är inte i sig bevis på något genetiskt drag, men det är en del av ämnet. Eftersom det måste finnas anledningar att saker ser ut som dom gör. Jag står utan tvekan fast vid att kvinnan har som obligation att ta hand om hemmet, men det är rekommenderat att mannen hjälper till. Jag står även för att det är en obligation av mannen att försörja sin familj. Detta är grunden för ett familjeliv enligt Al-Islam. Sen är jag öppen för att man kan kompromissa, dvs jag säger inte att en kvinna absolut inte får jobba, men hon behöver inte, men mannen gör. Obligationer kan vara av olika slag, antingen de som är obligatoriska alltid, eller de som är obligatoriska när obligationen i fråga är behövd. Jag hoppas du förstår hur jag menar. Sen bilden på avbildningar etc kan kollas på från ett flertal olika håll. Om man utgår att avbildning är förbjudet så tror jag att att även fotografi och film är förbjudet då det inte är en real upptagning utan en väldigt bra animering. Jag kan dock ha fel då jag inte är någon foto-expert. Jag har funderat lite på detta, man tror att det är så. Så att säga att all form av avbildning oavsett vad är förbjudet är att vara på den säkra sidan. Men det är absolut inte en fråga jag anser mig ha mer rätt i än andra. Jag själv tittar på film etc. Jag kan ha ett fotografi på mina barn tex. Men jag skulle aldrig ha en bild för display i hemmet, förutom på min familj etc. Jag tror mer att förbudet ligger i avbildning för syftet att det itne ska idoliseras. Människor och djur har dyrkats i flertal kulturer så länge jag känner till. Men jag har absolut respekt och förståelse för de som intar ovan position, dvs att alla former av avbildning är förbjudet. Jag hoppas att även detta besvarar Amars fråga InshaAllah. Salaam..
Isa-al-talib , okej, ja jag förstår hur du menar, men jag tycker du drar en lite småförvirrande slutsats av Koranen här. Koranen kanske säger hur saker och ting ska delas upp(ekonomin), då kvinna är hemmafru t.ex. men drar den upp vad en arbetande kvinna ska få och inte, i rätten vad gällande ekonomi? det jag vill säga är, var någonstans i Koranen är det haram att en kvinna arbetar? antagligern säger du att det inte är haram, men om det då är tillåtet för en kvinna att utföra arbete, hur kan du utifrån det då säga att hon fortfarande bör ärva mindre? okm vi utgår från att det inte är förbjudet, om vi då säger att mannen är hemmaman och kvinnan arbetar,. eller att båda arbetar men att kvinan tjänar MER. hur ställer DU dig i denna fråga då? Jag ifrågasätter inte dig på något sätt som menar att vara jobbigt, men jag undrar bara hur de ställer dig om detta är vad som är i ett muslimskt samhälle, dvs i ett muslimskt samhälle där kvinna har ett mer välbetalt jobb än sin make. grundar du då fortfarande att mannen då genetiskt är mer berättigat pengar? av detta slaget?
Femme fatale
Tar Koranen upp att det geentiskt ligger i kvinnans natur att arbeta i hemmet? eller är detta en roll hon bör föra vidare av tradition? du behöver naturligtvis inte svara på något du kanske inte själv relflekterat över eller funit svar inom
Femme fatale
Isa-al-talib . lite intressant det där med forskningsstudier som ska stödja att kvinnor genetiskr passar bättre för att ta hand om hemmet. se bara på Asien och Afrika (exkludera nordafrika) där kvinnor gör grovgörat inom jordbruk och på fälten. så vem säger att de i historien har varit kvinnor som sköter ett hem? det varierar faktiskt från kultur och situation. i många afrikanska landsbygder är det kvinnor som bär vatten eller står för försäljningen av varor. det jag mernar är att den arbetande kvinnan är inte ett nytt påfund, däremot kan det vara nyttoch i ny form i vissa dlar av världen. detta betyder dock inte att det har varit så enhetligt över jordklotet.
Femme fatale
Amar Koranen kanske säger hur saker och ting ska delas upp(ekonomin), då kvinna är hemmafru t.ex. men drar den upp vad en arbetande kvinna ska få och inte, i rätten vad gällande ekonomi? Koranen's lagar om arvsrätt gäller oavsett situation. Men om Muslimerna följer Profetens -SallAllahu Aleyhi Wa Alihi Wa Salaam- exempel så finner vi inga problem. Om, och speciellt, hur en kvinna får arbeta eller inte är faktiskt en kontroversiell fråga, då Koranen faktiskt säger att kvinnan skall stanna i hemmet osv. Oavsett vad folk tycker om saker och ting, så tänker jag inte gå emot Koranen, eftersom det är Kufr att förneka Koranens sublimitet. Jag vill heller inte sitta och ge någon egen fatwa här då jag inte är Alim. För allt jag säger kommer jag att få stå till svars för inför Allah ta'aala på Domedagen. Koranen tar inte upp att det är genetiskt så vitt jag vet. Men eftersom folk inte nöjer sig med vad Allah Azza Wa Jall och Profeten -SallAllahu Aleyhi Wa Alihi Wa Salaam- säger, så får man ibland ge alternativa förklaringar för att förstå saker och ting. Jag har inte sagt att min förklaring är anledningen, jag har heller inte sagt att min förklaring till hundra procent stämmer, utan att det finns saker som lutar åt att det stämmer. Det finns alltid Visdom bakom Allah ta'aala's Ord varesig vi förstår det eller inte, och jag personligen behöver ingen förklaring annat än vad Al-Islam ger mig. Wassalaam
Koranen's lagar om arvsrätt gäller oavsett situation. okej, jag fick mitt svar iaf, detta säger mig alltså att jag döms till vad jag föds till, och belönas därefter, men vad jag väljer att bli och hur jag väljer att utforma mitt liv är liksom lite skitsamma, vad gällande arbete i detta fall. tycker det är väldigt oinspirerande och orättvist. men jag hör ju på dig att du inte vill gå emot det som är Allahs påbud (om detta då är det) och jag förstår att när man har en övertygelse som din är man samtidigt övertygad om att det ska följas även om det kansker inte är så begripligt ur människosyn)
Femme fatale
Det finns alltid Visdom bakom Allah ta'aala's Ord varesig vi förstår det eller inte, och jag personligen behöver ingen förklaring annat än vad Al-Islam ger mig. ja precis, och det är ju detta som ändå blir det slutgiltiga i våra diskussioner, att även om du tycker jag har en poäng, så kan du inte hålla med mig, jag tror dock ändå att hade man lagt fram mitt förslag och ditt förslag (islams) och utan tat veta vad som är Guds påbud hade du nog ändå pekat på mitt . men som du sa så kanman inte veta Guds avsikt alltid och du gör väl bäst att hålal ditt på det säkra. (jag jämställde mig inte här med en större makt, så det inte blir missförstånd)
Femme fatale
hahah, jag måste bara få fråga Amar . har du nån tvångstanke att skriva flera inlägg på raden? har inte sett dig en gång med att "bara" ha skrivit ett enda inlägg. haha, så sött :D
stepfucced . jag tror nästan det :O jag vet inte varför jag gör så, jag är ju rätt flummig och då komemr jag på saker som jag ska tillägga eller så vill jag inte bli missförstådd när jag ändå har skrivit så mycket, jag vet inte :/
Femme fatale
hahah äsch, det är gulligt! det är din grej, ju ;)
haha kul att någon inte lynchar en för det ^_^
Femme fatale
Hey, jag är bahai...dock så vet jag inte mycket om själva tron och är inte så jätteinsatt....men iallafall tillräckligt för att våga kalla mig för bahai. Anledningen är bara den att jag inte tagit mig tiden till att lära mig om religion. Men är det något förutom "lag- och historiefakta" som du undrar om är det bara o fråga :) (Har inte läst igenom tråden) Helsoft religion f.ö.
I don't want to cause no fuss, But can I buy your magic bus? I don't care how much I pay, I'm gonna drive that bus to my bay-by. iwant it...I want it...I want it...(You can't have it)
det kanske inte är reinkarnation.. som i hinduism, utan att himmel och helvete bara är symbolik men att man inte köttsligt liksom befinenr sig i himmeln. de tror att man förmultnar och dör, men att själen lever vidare. dock inte att den intar form i en annan människa på jorden. så har jag för mig att det är. själarna hamnar hos Gud, de är lika värda men olika utvecklade.
Femme fatale
När själen har befriats från sitt kroppsliga hölje, precis som när en fågel bryter burens galler, kommer den att fortsätta utvecklas och närma sig den yttersta, icke materiella, gudomliga verkligheten.
Femme fatale