Finns det någon högre än människan ?
Fan har funderat en heldel på om det finns någon Gud eller nått i den stilen, har så svårt att tro att en man eller kvinna sitter uppe på molnen och tittar ner på folket .. Men det är ju jävligt idiotiskt om människan skulle vara den högsta varelsen på jorden .. Vi är ju inte direkt så smarta .. Vad tror ni ?
Varför är vi inte så smarta? Jag tror inte Gud har sitt huvudkontor precis där på monlnen eller någonstans på jorden. Gud finns överallt hallelulja!
shimmy shimmy yo
dödslistan ca 75%
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Vi är inte så smarta eftersom vi skapar onska på våran värld ..
en skäggprydd äldre man som bokstavligen sitter i himlen på sin tron är väl snarare en gammal kristen, konstförankrad bild av gud? jag tvivlar starkt på att det råder konsensus bland världens kristna att det där är guds essens, den korrekta bilden. snarare är gud substansen i saker, tankar och idéer, rörelsen bakom naturlagarna, de kausala effekterna etc. m.a.o. lite sådär lagom aristoteliskt/spinoza-aktigt, men ändå med ett konsekvent och starkt inslag av en "personlig gud"-modell och alltså är det - till skillnad från de nämnda filosofernas gudsbild - samtidigt en aktiv och medveten gud. precis som kultur och vetenskap förändras, så förändras teologi, religion och gudsbilden. detta behöver inte innebära att det inte existerar en gud eller en "metafysisk varelse" större än människan, utan snarare fungerar det som en katalysator som väcker frågor i människor - något som endast är bra - och det finns en hel del filosofi och teologi att läsa för att på så sätt fördjupa sig i ämnet i fråga. som sokrates ska ha sagt: "det outforskade livet är ej värt att leva."
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad säger att den högsta varelsen på jorden måste vara smart? Och snälla, smarthet är inget definitivt begrepp. Det är bara något vi kommit på för att beskriva vissa egenskaper som vi uppskattar/värderar. Smarthet skiljer sig beroende på vem du frågar osv... get the picture? Om gud finns eller inte är också fett tradigt att diskutera speciellt på internetforum. Jag hävdar dock av bekvämlighet och egen erfarenhet att gud inte finns.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad säger att en myra inte skulle kunna ha högre medvetande än oss?
cva ?
Träd kanske har högre medvetenhet än vi har, vem vet vad de fångar upp för frekvenser? Se hur de sträcker sig som antenner mot skyn...
ja det är ju synd att lägre stående varelser och växter inte kan berätta för oss hur lite de förstår om världen.
shimmy shimmy yo
smart är ju något som vi människor har hittat på så vi är nog ganska smarta haha.. tror knappast en hund kom på "att vara smart". Svar till din rubrik: Nej.
Procreate, receive compensation.
har så svårt att tro att en man eller kvinna sitter uppe på molnen och tittar ner på folket .. Det kanske är just dendär barnsliga uppfattningen om Gud folk har som gör det svårt för dem att tro.
Klart att gud är den högsatta av oss alla , människan är gud slav och det här med att vi människor skapar ondska bevisar bara att vi har den möjligheten iochmed vi har valt det själva egoister rakt av nothin more nothin less och hur skulle det varit om fred råda på vårt runda klot..inte fan skulle vi ha nånting att tro på iochmed allt skulle vart mer än perfekt ondska finns där för att påmina oss att all handlingar vi gör har även konskevenser som väntar på oss allesamman och just därför är Gud den allsmäktiga och den som bestämmer hurdan våra öden ser ut livet efter döden!
Gotta kick somethin that means somethin
nej det finns en kraft som styr liv och död, kallas energi och är och styr allt och energi kan ej bry sig om människor eller något annat för vi är bara piss i vatten och bara en del av eveigheten
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
en människa är smart om han/hon vill vara det.
Bara kärlek!!
Vi människor ser egentligen ut som lysande ägg och är omgivna av energier. Naveln är egentligen den viktigaste delen på människans kropp, det är just där "viljan" strålar ut och är som starkast. Lita alltid på din mage om du upplever en konstig känsla där. Det är inte bara ett talesätt, dont believe the hype! Människan var faktist "smartare" för flera 1000 årsedan. Allt snack om att vi skulle varit primitiva varelser är påhitt för att hålla oss i chakt och komma bort från våra tidigare sinnen. Människan var faktist dubbelkönade från början, det är därför vi killar har bröst. Människan kunde inte tala som vi gör nu, de kommunicerade med hjälp av telepati. Låter helt otroligt men det är sant. Vi såg världen på helt annat sätt förut med alla våra fullt fungerande sinnen i bruk. Inte som nu. Människan är inte mer speciell än en ekorre på det stora hela. Det enda som är sant är kärlek.
Crime Pays, ask the Rothschilds!
Hehe Gud är inte en människa som sitter uppe på ett moln och chillar.. Gud är allting
Dirty-Dave kanske ska börja med lite lättare toltek info för folk som inte fattar energi kroppen osv gött dock att folk vet! örnen är störst!!!
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Ett gott skratt förlänger livet...
Xunzi (btw, anledningen att killar har "bröst" (bröstvårtor) beror på att fostret är könlöst i det tidiga utvecklingsstadiet. Och det utelsluter min teori? haha. Snarare tvärtom, den slår hårdare. tack för kaffet!
mayornas P33 cool, du verkar vara inne på samma bana. Har du läst CARLOS CASTANEDAs böcker kanske? Energier är verligen intressant. Det sägs iaf att energierna runt jorden har aldrig varit starkare än nu.
Dirty-Dave ja jag har läst allt som handlar om toltek och nagualism under många många år och ang energi runt jorden så är det ju maya folket´s 2012 teori som händer nu
Finns det en allsmäktig gud, kan han då skapa en sten som inte går att lyfta?
"could jesus microwave a burrito so hot he himself could not eat it", menar du.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
dundermannen: Om bibeln hävdar att Jesus är allsmäktig, så ja.
Ultravåld. Du måste ställa en fråga inom logikens ramar för att den ska hålla.
Breakare
2007-04-10 10:49
bibeln e dåtidens aftonbladet ffs
HERB, bust a cap in yo ass
Heja Gud.
A historian is a prophet in reverse
easyskanking: Det vet jag inte ritkigt om man kan kräva, eftersom religion i överlag inte håller sig inom logikens ramar, så tycker jag det känns helt befogat att ställa ologiska rågor. Hade ett begrepp som allsmäktig kunnat existera hade det inte funnits en paradox.
... och sen såg jag din presentation och drog slutsatsen att du är kristen eller något liknande, så det ska bli väldigt roligt att höra ditt svar. Även fast religiösa tämligen brukar förneka alla frågor som blir lite jobbiga.
Ultravåld, jag är inte kristen. Men om du utifrån ett logisk perspektiv vill motbevisa guds allsmäktighet, existens eller whatever så måste du hålla dig inom logikens ramar. Annars leder det ingenstans och blir absurt bara. Och jag tycker det är jäkligt enkelt. Jag skiljer på inomvärldsligt och världsligt bara. Först måste man bestämma vad gud ens är för något, vilket skiljer sig från person till person helt och hållet, därför fungerar inte ditt exempel riktigt. Förstår du hur jag menar? Tråkigt att du ska dra religiösa över en kam förövrigt, själv avhåller jag mig från onödig generalisering avsedd för smutskastning.
balzak , Vad är poängen med ett ologiskt resonemang isåfall?
grejjen är ju att makten som sköter liv och död ej kan göra ngt för en, det är en slump energi som är som ett kretslopp, samtidigt så kan man träna att utnyttja kraft som shamanism, men det är svårt, men det finns vissa belöningar för vissa som försökt meningen med allt liv är att förtäras först och främst
easyskanking : Det handlar inte om frågeställningen i sig, utan snarare om att en allsmäktig gud i sig skapar förutsättningen för en sån frågeställning. Om man kan hävda att gud är allsmäktig så måste man ju kunna förklara hur en paradox blir till, då man hävdar något ologiskt själv, det är snarare så att jag belyser en del av problemet med idén om en allsmäktig gud, inte för att jag vill ställa en fråga, jag vill ha ett rakt svar på frågan hur begreppet allsmäktig ens går ihop?
allt är högre och mer värt än människan. människan är ett jävla outhärdligt virus som infekterar och sprider sig vidare som en jävla-...gaah--jag vet inte...hemsheter
Andres. FUCKKENEFÖREVIGT
det här gäller fortfarande "Men om du utifrån ett logisk perspektiv vill motbevisa guds allsmäktighet, existens eller whatever så måste du hålla dig inom logikens ramar."
dundermannen: Jag försöker inte bevisa något genom logik, jag försöker bara ge exempel på hur pass ologiskt begreppet allsmäktig är. Sätt in något ologiskt i en klart ologisk situation eller frågeställning så kanske till och med dom mest trångsynta jävlarna kan se problemet i begreppet allsmäktig. Sen om du vill börja slänga in massa regler som är helt obehagligt suddiga så borde du fundera på min frågeställning lite mer. Frågan i sig är kanske ologisk, men att frågan ställs är väl i högsta grad logiskt? Om någon hävdar något ologiskt och jag i princip säger innebörden av det som hävdas med andra ord, borde inte min fråga vara minst lika ok som att hävda att någon kan vara allsmäktig? Att vara allsmäktig är att vara en paradox, därav är det omöjligt.
tror delfiner är smartare än oss (det har jag läst i Liftarens guide till galaxen ;P), och OM gud finns, tror jag inte hon bryr sig om hur mycket man har dyrkat henne, snarare vad mycket gott man har gjort i världen.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
ultravåld - Vilken är din frågeställning? "Finns det en allsmäktig gud, kan han då skapa en sten som inte går att lyfta?" ?
dundermannen: Vill du ta det ordagrant så ja. Som du sa måste man motbevisa ologiska ting med logik, och av logiska själ går deti nte att lyfta en sten som inte går att lyfta, gud kan inte vara allsmäktig? Logiken säger väl dig det med?
Mooving beyond borders of time, Backwads but Forwardsš
Om "Gud" kan vara oskapad, vad är då vitsen med att föra in en onödig hypotes? :)
Alqaida F76 Men vad vill du att jag ska säga? Det finns inga konkreta bevis för det jag skrev och jag vet inte heller om det stämmer. Men att vi Energi har stor betydelse och "attraction of law" är på riktigt.
Ultravåld En humla ska inte heller kunna flyga men visst fan så flyger den feta jäveln.
Det måste finns intelligenta varelser förutom människan. Det räcker med att en varelse vandrar runt på 2 ben sen är det klart och betalt. Jag menar med alla jävla gallaxer och solsystem som finns varför skulle just vårat vara speciellt? Men jag tror faktist aldrig det kommer bli en vacker connection skulle ske mellan tillexempel människan och någon annan form av intelligent liv. Snarare som Tv serien "V" och mars attacks stuff. Inte för att vara negativ men det är lätt hänt att ett möte mellan två skilda världar urartar. Men sen att jorden redan är befolkad av intelligenta shapeshiftande-reptiler som hatar och förslavar oss är en annan historia.
fuck, skrev i fel tråd i sista message. ta bort plz nån snäll person!
You do not choose God! - God choose you!
zang: Fråga en troende så säger dom att dom pratar med Gud varje dag. Tillämpar man mänskligt tänkande på det o funderar kring tex en rättegång: Ett ögonvittne slår väldigt högt, någon som hört gärningsmannen pratat om dådet slår också högt. Finns något av dessa bevis fälls ofta gärningsmannen. Troende pratar som sagt med Gud, och många har sett Gud. Är inte alls kristet troende själv, men enligt våra lagar o etik skulle detta alltså egentligen räcka som bevis på att Gud finns... Själv tror jag på en makt, inte nödvändigt vis en högre makt, mer en makt som är jämnbördigt och likvärdigt med allt levande. Fast denna makt finns inte förkroppsligad. Styr mellan gott o ont, karma o sånt där... Funderar för övrigt på att konvertera till buddhismen.
Haha, känslostorm zang ? Jag bara svarade på ditt påstående om bevis... Att du kan ta troendes ord som bevis, du kom ju med ett påstående som inte riktigt stämde om man ska gå hur hur samhälle tolkar bevis när det gäller brott tex. Du får tro eller inte tro på va du vill, kommer jag aldrig lägga mig i. Är som sagt inte troende själv. Men kan jag säga att det inte finns en Gud, nej, det kan ingen göra som inte har just bevis för att det är så. chill....
Dirty-Dave : Förmodligen för att vi sumpat någon del av vetenskapen, inte för att gud finns. Hade vi haft rätt uträkningsmetoder hade det gått att lösa, en paradox däremot fungerar inte. Det enda din poäng kan vara är att människan har fel om humlor, grattis, du är allt en hjälte du.
Ultravåld Så vi kan landa på månen men inte räkna ut hur en humla fungerar. haha, du måste skoja.
Att humlor inte skulle kunna flyga är en teori från 17 eller 1800 talet och det ligger noll i det.. ungefär som teorin som säger att människan bara aqnvänder 10 procent av sin hjärna.. det är såna gamla förlegade teorier som bara hålls vid liv för att folk kan använda dem för att styrka sina mystiska idéer inför andra med påstått vetenskapliga grunder..
zang: Alla får tycka som dom vill. Jag är ingens farfar än :) Men att strunta i bevisen som finns är dumt. O jag är en av dom där människorna som inte tror på någon Gud men som ändå känner att det på något sätt måste va mer än en slump som styr allting.