I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finns det någon högre än människan ?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-05-06 22:36
har faktiskt själv blivit mer och mer som Hagabergare i min inställning.. mer spirituell men fortfarande ateist eller möjligen agnostiker.. jag anser att de organierade religionerna har det mesta om bakfoten men att en skapande energi mycket väl kan existera, sedan tror jag inte man kan kalla den högre eller lägre, den är lika låg som krig och svält och lika hög som kärlek, utan krav på moral eller etik, möjligen ger den en vad man förtjänar, är man god mot andra och sig själv får man gott tillbaka och beter man sig illa och negativt så är det vad man får tillbaka.. kanske är den som en våg som kan stiga och sjunka negativt eller positivt, att negativa handlingar och tankar ger den vågtoppar av negativitet och vice verca.. skulle inte säga att jag tror på något alls men jag är helt klart mer öppen för att tänka på det nu än jag var när jag var yngre.. jag tror absolut inte det är en inteligent kraft, inte ett medvetande som sitter och klurar ut planer.. mer som en komplicerad ström eller vind som blåser genom allt..
jag anser också att vi till stor del skapar vår egen värld med våra tankar.. tänker jag positivt, målinriktat och visualiserar vad jag vill ha i mitt liv tenderar mitt liv att bli bättre, saker och chanser dyker upp.. sedan kan man väl disskutera om det har med nån slags kraft att göra.. kan ju lika gärna helt enkelt bero på att man är bättre på att upptäcka de bra sakerna man redan har och att ta tag i saker man vill ha när man tänker "rätt".. 

att påstå att "vi" inte är smarta är ju rätt löjligt.. allt tyder ju ändå på att vi är de högst stående varelserna som finns här i världen vad gäller känsloliv, kunskap och kultur.. kanske t.om de enda som har en riktig förmåga till något av det..

jag tror iallafall att det är bra att vara öppen men samtidigt kritisk till allt runt sig.. inte minst bör man vara kritisk till sina egna tankar, med en liten ändring i sin mentalitet kan hela världen förvandlas framför ens ögon..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 23:30
Dirty-Dave: Uppenbarligen är det ju så, vi har varit på månen men ingen fattar hur humlan kan flyga, vad är din poäng? Att bara för att vi varit på månen och humlemyten är utbredd så är vi alla lysande ägg med naveln i centrum?
Ska ta och följa ditt råd och lita på min magkänsla, den säger en hel del om ditt sätt att dra slutsatser.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-05-06 23:51
Joel:

Bra skrivet, ungefär som mina tankar. Jag tror på Karma, kanske inte karman som religionen vill framtställa. Men som du skriver att det finns en energi av negativt o positivt (jfr tex alla religioners gott vs ont samma sak).
Något INTE någon (gud) som håller en balans. För det är ju just balans det handlar om. Fanns det en god Gud så hade det inte funnits något ont på jorden. Finns det något som vill hålla en jämn balans så är det logiskt att det händer massa skit.

att påstå att "vi" inte är smarta är ju rätt löjligt.. allt tyder ju ändå på att vi är de högst stående varelserna som finns här i världen vad gäller känsloliv, kunskap och kultur.. kanske t.om de enda som har en riktig förmåga till något av det..

Just det sista där... Jag tror det är det som är poängen, har inte med smarthet eller intelligens att göra. Just att vi har evolverat till den punkt där vi faktiskt KAN ha känslor kultur osv. I överlevnadssynpunkt är dessa ting helt o hållet onödiga.
Så om vi är högst stående eller ej låter jag vara osagt, jag skulle kunna tänka mig att vi är ganska jämnbördiga alla andra varelser.
Vi har byggt upp ett känsloliv, vi har våra stora religioner som alltid sätter just människan i absolut centrum och vi exploaterar o förstör planeten för alla levande varelser.
Alla dessa saker tror jag vi tar med en klackspark just för det i vårt undermedvetna finns en tanke om att vi är just högst stående varelser.

2007-05-07 20:31
Joel413 P23
Hur ska man med din "karma" syn eller vad det är se på svält och krig? Det finns nog väldigt många som lider som faktiskt inte gjort något dumt i hela sitt liv.
Dvs väldigt många får tillbaka väldigt mycket de inte förtjänat.

Och varför ska det inte finnas någon krav på moral och etik? Det låter lite motsägelsefullt mot ditt påstående om att man får gott tillbaka om man behandlar andra gott. Efter goda saker handlar om moraliska frågor. =)

Rent ärligt så känns det spontant som om alla "nyblivna" spirituella människor, eller människor spontant som i senare dagar blivit mer inspirerade av spirituella krafter generellt sätt är "anti" religösa. Dvs man kanske tror på något, men vad det än är så är det inte religion.
Jag tycker att man borde se upp för den synen.
Även fast man kanske inte tänker signa upp på någon religion i institutionaliserad form så kan man kanske försöka se att dessa religioner faktiskt har något spirituellt att erbjuda.

2007-05-07 20:53
Alltså, vänta lite nu.. Dirty-Dave skojar inte?
Walking the street of dreams

2007-05-07 23:07
Lynguistic: precis, vad det än är är det inte religion.. jag är inte nyspirituell, jag bara flummar lite och menar bara att jag är lite öppnare än jag varit tidigare för att vi kanske inte vet allt om världen ännu..

jo klart det är en bra poäng det där med att folk råkar ut för hemskheter, åh andra sidan bevisar det även att vilken kraft det nu än må handla om inte bryr sig om etik och moral utan fungerar utan åtanke som en naturkraft.. kanske kan jag använda kristen retorik och säga att energins vägar äro outgrundliga så får vi slut på disskutionen men det vill jag inte gärna göra då det är lite patetiskt.. jag har inga svar på hur jag tänker faktiskt, jag vet inte, bara filosoferar lite fritt.. en annan anledning till att det känns som att en styrande kraft inte skulle bry sig om moral och etik är ju helt enkelt att inga andra krafter i naturen gör det, gravitationen drabbar oss urskiljningslöst t ex och allt som finns måste enligt mig per definition vara naturligt.
jag har för övrigt träffat mängder av människor som har ruggigt hemska händelser bakom sig eller till och med lever i rejäl fattigdom och missär som ändå är lyckligare och har mycket finare relationer o.s.v än random västerländsk rich guy allt från krigsveteraner till folk i ruggigt fattiga byar i asien.. de har ofta varit väldigt lugna, snälla människor som visar på ganska stor vishet.. kanske löper energin amok när för många människor tänker negativt, som i ett krig t ex, känslor är upprörda, folk börjar tänka egoistiskt sedan har vi ett krig som skapar en våg av negativitet som drar över folket som en tsunami alldeles för stor för att enskillda männsikors små vågor av positivt tänkande och handlande ska ha en chans i strömmarna.. självklart tror jag inte man kan få allt man vill eller undvika alla tragedier och elände genom att bara tänka rätt men min erfarenhet är att rätt tankesätt ofta skapar en slags balans även runt omkring en, dock tror jag nog det beror mer på att man tacklar saker bättre och omedvetet jobbar bättre för sina mål än att det skulle vara någon slags kraft bakom det..

med tanke på hur mycket indoktrinering och det som sker runt oss formar oss människor under barndomen och tonåren kanske folk som blir mer spirituella på äldre dar helt enkelt är mer fria i sitt spirituella tänkande och försöker skapa sig en världsbild utifrån vad de sett och känt istället för att bara nöja sig med vad en bok eller deras föräldrar lärt dem?

säger det igen jag är fortfarande ateist men är lite mer öppen för att tänka på världen som nåt mer komplicerat och större än det vi ser dock tror jag aldrig att jag kommer att tro på ett stort medvetande som styr oss med hot om eld och lidande eller peppar oss med något slags paradis..
och jag säger det igen de tankar jag slänger ur mig här är inget jag tror på eller tror mig veta det är mer som hypoteser på en hypotes..

2007-05-08 01:12
zang:

Jag är inte troende, inte alls. Men däremot väldigt funderande. Mina tankar har större delen av mitt liv gått i riktningen om att det finns något som påverkar som vi inte vet om.
Skriver som Joel, det här är ju mest hypoteser, tror inte o är inte säker på nåt. Bara ett väldigt ontressant ämne att fundera kring.

Förövrigt tror jag det här med nån karma liknande kraft inte påverkar personligen.
Kan tänka att det ska uppehållas en balans mellan gott och ont på jorden. Gäller mellan allt levande, naturen o.s.v.
Så om en människa har levt bra, etiskt o moraliskt, hela livet o blir av med sin familj i en olycka o får dödlig cancer själv så va det det som skulle hända. Kalla det lite ödes-tänkande kanske. Inte nåt "du får det du förtjänar".

Min hela mening med dessa funderingar är nog att jag har svårt att se en slump i allt som sker. Jag antar att jag vill att det ska finnas en mening med saker o ting...

2007-05-08 01:17
Är Människan den största dominerande rasen.. Som finns överallt på hela jordklotet.. Vi är bra på att anpassa oss. vi lever skitlänge. . Jag har med tänkt mycket på detta..
Alla vet att vi har varit apor, Men ingen tycker att vi är det längre.. Vi är inte ens djur.... jag börjar bli osäker på vad man egentligen borde döpa oss.. Skapelser? egentligen är vi ju aliens.. Dom farliga monsterna på en annan planet. som vi är för dom. Därför vet jag inte riktigt vad vi är. Men vi är skapade alla tillsammans i universum som aldrig tar slut.. så livet tar aldrig slut..

men jag tror att vi är dom högsta på jorden. men kanske är vi sämst för den.. så vi kanske är dom lägsta.. vi ser ju fästingar som låga djur.. men dom skulle kunna vara dom mest meningsfulla.. ur moderjords perspektiv. Som vill växa vilt och utvecklas.. Som vi håller på att ta död på.. som samtidigt är vår skapare.. och alla andra varelserZ.. Men jag vill inte dö heller.. Så vi är ganska tröga som inte börjar vårt liv mer miljövänligt.. vem kan rättfärdiga ödet?

För mig är det högsta djuret det mest jag gillar mest.. :D

study this

haha..

Carry on tradition.

2007-05-18 21:30
God-Man-Horse-Critter-Woman
Producent

2007-05-19 20:59
Som svar på din fråga, NEJ det finns ingen varelse som står över oss.
Vissa av oss väljer att ha total kontroll över våra liv, vissa inte.
Vi är jävligt smarta, men tyvärr finns det dem sorts människor som aldrig ens har intelligensen att tänka bortåt, på dem senaste åren har jag utövat förmågan att inte tänka i en enda bana utan flera.
Det tar tid för en del människor att "vakna" ur den såkallade mentala världen dem lever i.
När dem äntligen har vaknat kan jag säga att du kommer svara på dina egna frågor i framtiden.

Religion är till för folks om söker sinnesro.
Själv anser jag att religioner är vullshit, ett sätt att låsa människans hjärna till en enda sak.
För mig fyller den inget syfte.

Detta är vad jag hade att säga....
Since 1984
@realgizlee // twitter
Breakare

2007-05-19 21:36
shit....gud finns inte, seriöst, allt skit om att gud skapade hela världen e bara bull, skiten med att gud är allt tolkar jag som att gud e vi, liksom allt som vi har utveklats till m.m....vadå, e han luft lr va fan....det med jesus så kan skiten förklaras med att jungfru maria va otrogen lr nåt, ett helt jävla bull fan, kan dra sidovis me shit om denne gud lr bla bla och alla andra gudar folket tror på, allah, buddha, och ett ex 100 andra gudar som förmodligen krigar uppe i himlen om vem som ska äga det hela m.m.....PALLA
HERB, bust a cap in yo ass