För hur många liv skulle du offra ditt eget liv?
Såg en fråga på ett test där man frågade om man skulle offra sitt eget liv för 100,000 främlingar....det är rätt så självklart tycker jag så jag fråga om han skulle offra sitt liv för tio främlingar i hans ålder..så börja vi diskuttera osv...vart går eran gräns? jag vill gärna tro att den går vi två personer men när de verkligen skulle hända så tror ja att de måste blir typ tre fyra för att jag verkligen skulle va säkert på att kunna offra mitt liv för främlingar
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"han" är då min käre vän, glömde nämna det haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hehe.. Frågan är väl av samma kvalite som frågan. Skulle du äta 10 kg bajs eller 10 kg spya. Det bästa svaret är att man aldrig kommer sitta i en situation där man får göra det valet så där är knappast möjligt att bestämma nu hur man skulle göra.
en person skulle väl räcka? orka leva med att man lät någon annan dö, nej icke. om de inte är värsta gamlingen så skulle jag dö själv. man skulle inte direkt märka att man va död men man skulle märka om man levde och lät någon annan dö.
Jag är inne på erikas spår. Förmodligen skulle jag känna mig skyldig på ett eller annat sätt. jag tror inte att jag nånsin hade mått bra av att veta att jag kunde ha räddat någons liv men jag gjorde inte det.
va? om de e nån främling klart man inte dör för den. då väljer man väl sitt eget liv? skulle jag iaf!
JMD, Jag Måste Dansa!
Shorty F21 Den? Schyst att kalla en medmänniska för den. Men ang det du säger, jag tror inte att jag hade reflekterat ifall jag hade hamnat i situationen. jag säger inte att jag hade definitivt agerat och ge mitt liv. bara det att om jag inte hade gjort det så hade jag haft ångest i hela mitt liv. Utav 10 ggr hade jag nog agerat 4 ggr. Är lite realistisk mot mig själv.
Jag älskar att leva, 1 miljon hade inte räckt
Procreate, receive compensation.
Producent
2007-04-20 00:49
There comes a time in every mans life when you gotta choose between kill or getting killed.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
hur må¨nga som hälst, bara ja inte e helt ensam
BiggedyBaaaaaak Baaa BAKOM FLÖTET!
"There comes a time in every mans life when you gotta choose between kill or getting killed." Den här tråden handlar väl inte om den filosofin, döda eller bli dödad?
Ett skulle räcka. Jag är billig.
Göteborg på låtsas.
Personen/erna som skulle dö ifall inte jag gjorde det skulle ju må skit eftersom att dom vet att jag dog för att dom skulle få leva.
Däför är jag snäll och låter dom dö istället, så att dom slipper leva med mitt liv på deras samveten.
asiwouldsay AHB AHB
Alla, jag är är alldeles för värdefull.
Skulle offrat mitt liv för Ronald Reagan, men ingen annan/andra.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift
Survival of the fittest.. Skulle inte offra mitt liv för jack shiet..
haha jag håller nog med swettiz
There aint no party like my nannys tea-party !
GAIA - Word! Tänkte få berätta en grej som kanske är relevant eller inte. Men hur som helst så pratade vi om ungefär detta men vi frågade en hundtokig tjej i klassen om hon skulle välja att rädda sin hund eller sina föräldrar? Hon svarade: Jag kan inte välja mellan dem, så jag måste nog välja mig själv som dör istället. Jag höll på att storkna! Jag sa då att det finns inte nog många hundar på planeten som jag inte skulle ha ihjäl innan jag besluta mgi för att plocka mina föräldrar.
facebook.com/idiomatisk - fan page
hade kunnat offra mitt liv för ex någon av mina kusiner eller en bra vän eller om jag hade en flickvän jag älskade. men pratar vi randommänniskor så vette tusan...
SiQ1 P24 precis. Skulle inte bry mig ett skit om någon sa: "ah vi kommer skjuta tre snubbar i china om du inte offrar dig själv" jag hade sagt: go ahead. Men hade ju valt mig själv innan dom rör nån i familjen.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Producent
2007-04-20 12:18
N****s can kill me but they comming with me.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
jag skiter i! skulle ta livet av alla mina närmsta om bara jag fick leva. ingen svår fråg imo.
Suck me beautiful :D
Som AK47 entusiasmen säger: "Ingen svår fråg", Skulle ge upp alla som inte fanns i min närhet för att låta mig leva. Vi alla har inte samma värde, tyvärr. Ex. Min vän har grymt mycket mer värde än en fattig eller rik människa från afrika.
Min vän har grymt mycket mer värde än en fattig eller rik människa från afrika. För dig själv ja, men för oss andra är han lika betydelsefull som han personen i afrika. Det är viktigt att du påpekar det, annars kan man lätt misstolka det för något annat.
enda anledningen att jag skulle rädda mig själv är att jag itne skulle tåla att se mina föräldrar och vänner sörja min förlust, annars är väl ingen mindre värd än mig, dem har minst lika många sörjande och orsakar lika mycket sorg om dem dog som om jag dog
När man väl har chansen ska man se till så att så många som möjligt dör? Av ren strategisk "rädda jorden"-moral.
"Vafan är grejjen med att inte kunna stava?"
Äsch, jorden skulle ändå må bättre om 100,000 personer dog än om bara jag dog.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Jag fattar hela den här biten med att dö för andra eller leva med skuld. Men jag köper det inte. Jag skulle inte dö för 10.000 jag skulle inte dö för 10. Rent krasst, världen är överbefolkad ändå och mer än så är det dubbelmoral. Rent hypotetiskt skulle jag redan idag kunna åka någonstans utomlands och slåss för 10.000 människors liv och rent hypotetiskt skulle jag kanske kunna lyckas också, finns så jävla många orättvisor i världen som du, jag, vi skiter i. Om jag ville skulle jag kunna rädda en hel del människor varje år om jag lade ner min själ i det, men det gör jag inte och det gör förmodligen inte du heller. Vi skakar på huvudet och säger "Aaa det är fruktansvärt!" Men vi gör inte ett fucking shit. Varför? Vi pallar inte, har tvättstugan, måste laga käk, fan busskortet går ut men jag källsorterar iallafall och köper kravmärkt, vackert så. Sanningen är att de flesta av oss inte skulle orka palla dö för någon annan. Dessutom är det jävligt respektlöst mot min mor, mina småsyskon som jag ansvarar för och mina bröder att gå och dö med vilje. Jag gör större nytta för dem jag VILL göra nytta för om jag väljer att leva. Jag har ansvar främst mot dem jag älskar inte 10.000 främlingar. För dem jag älskar skulle jag gladeligen ta en kula eller två
Människa! Hur okunnig är du inte i din visdomshögfärd! Tig ty ni vet ej vad ni säger.
nils. random-människor är väl bara vänner du nte träffat än? eller? skulle du dö för mig då? vettetusan huh? ;)
glory glory man utd.. att ta sitt liv för att rädda andras tyder bara på latent självmordsbenägenhet.. människan är rent egoistisk i grunden, således finns ingen anledning att ta ditt liv för någon annans skull, om du inte tror att du gynnas av det efter döden så att säga, eller vill sluta leva för din egen skull.. tror du att du gynnas av det efterdöden är det dock en annan femma.. men orka gå in på det..
cry me a river! --> thcrew
Jag skulle inte ta mitt eget liv för någon eller några oavsett hur många det gäller ! Jag hade hellre stanat ensam på jorden än dött för någon annan !
asså, förstår inte hur folk orkar bry sig så mycket om andra? skulle ajg nån gång få för mig att ta livet av mig skulle jag se till att ta med mig så många andra som möjligt. Virginia tech släng dig i väggen!
Suck me beautiful :D
ak47, det är stor skillnad på vad folk säger och vad folk gör.. bra enkelt att tänka stort, men hur många av alla "världsförändrare" gör något i praktiken, förutom att skänka nån slant via autogiro för att kunna sova gott om kvällen..
helt ärligt kan man ej svara ÄRLIGT på den frågan... men idag finns ju sånna yrken som du riskerar ditt liv för andras liv (brandmän och läkare utan gränser exempelvis) De är änglarna på denna jord! Men om jag själv skulle kunna göra det? Om jag ej hade barn och min man, möjligtvis. men jag måste leva för mina barn och min mans skull framför allt annat. så tar en kula för min familj helt enkelt... känner mig självisk but that's the way it is...
Skulle ni kunna offta erat liv för att de ska bli Fred på jorden? Att allt blir perfekt, inga krigar.. Etc etc.. Du får dock alrig uppleva det, men skulle du offra ditt liv för att ge hela världen fred?
Highfive anyone, anyone?
La_Latina, endast för de fördelar de åtnjuter genom att utföra dessa "hjälteyrken".. De tjänar personligen på att spela hjälte och därför utför de dessa jobb..
Niito P18 inte en jävla chans ! Varför ska man offra sitt liv för något man aldrig får uppleva själv ? Totalt meningslöst !AK47 Jag håller med dig !
Peppe_jack Ja, det är väl din syn på saken.. Men du gör en tjänst åt miljontals folk..
Highfive anyone, anyone?
Niito P18 Jaha ? Eftersom död är det mest olyckliga som finns, varför ska jag då agera och vara med om världens mest olyckliga sak för att andra människor ska bli lyckliga ? Jag förstår inte det ! O eftersom de människor jag tycker om, min familj, vänner, flickvän e.t.c bor i norden o det inte är något krig här o troligtvis inte blir något den närmsta tiden förstår jag inte varför jag skulle offra mitt liv för människor jag inte känner och dessutom göra mina nära ledsna .
Pepper_Jack, poängen är ju att du inte skulle göra det under förutsättning att du inte såg döden, eller uppoffringen genom att dö, som något positivt som gynnar DIG i slutändan..
Niito, ge mig en bra anledning varför han skulle åsidosätta sina personliga intressen för att göra x antal människor en tjänst? fyller det ingen funktion för honom så finns det inte heller någon anledning att fatta det beslutet..
joda Jag förstår inte :/
jamen.. om du förlorar på att ta ditt eget liv, eller snarare anser att du förlorar på det då finns det ju ingen anledning att du ska göra det heller.. om du anser att du förlorar på att åka ner på stan.. då åker du ju inte ner på stan.. comprende?
ahaa okej okej. Nej det e klart.. o det är ju det jag menar.
endast för de fördelar de åtnjuter genom att utföra dessa "hjälteyrken".. De tjänar personligen på att spela hjälte och därför utför de dessa jobb.. men om de skulle dö så tjänar de inget på det hela men klart att de ånjuter en känsla av välbehag när de utför dessa arbeten. men de ger mer än de tar.. risken finns alltid där.
tror att man offrar bara sitt liv för nån som man värdersätter högre än sig själv... finns det inte en sådan i situationen så springer man för livet för sin egen säkerhet och bara den.
jag vet inte om det skulle handla så mycket om liv i mitt fall. men kanske någon idé eller ett viktigt meddelande?
Söker kunder, mixning & mastring!
Människor är djur. Tror ni en mullvad hellre skulle dö själv än att 100 000 andra mullvadar på andra sidan jorden dog?
dumåsteröka(hasch)
SiQ1 P24 hahaha :)