joppepoppe: Godkänns endast om man joggar i rosa overall á la Fylking. ;)
Vem är du, tjänsteman?
Soheil: man måste ju tillåta någon sorts felmarginal hos människor. alla måste ju få göra misstag, vissa saker verkar ju vara väldigt självklara för dig men det kanske inte gäller för alla. alla är vi funtade på olika sätt. rånmord och otrohet måste skiljas på då otrohet är fullt lagligt att syssla med. du skulle vilja sätta dödsstraff på det men majoriteten i vårt land skulle nog backa tillbaka på det. rånmord är ju straffbart som du känner till och samhället kräver faktiskt att du vet om detta. så det är på en helt annan nivå.
joppe: Jag tillåter inte felmarginal när det gäller medvetna och utstuderade handlingar som man utför aktivt. Du tycks missa poängen lite; min jämförelse är inte på ett juridiskt plan utan på ett moraliskt. Att det ena är straffbart och det andra inte, betyder inte att det ena är moraliskt riktigt/mer riktigt/mindre riktigt än det andra. Förstår du?
Vem är du, tjänsteman?
Nästa gång är det jag som tar copywrite på min jämförelse ;)joppepoppe: Vad menar du med att "tillåta felmarginal"? Ingen är perfekt som sagt (det är en plattityd) men det innebär väl inte att man accepterar felen (hos sig själv och andra)? Tvärtom handlar förbättring/utveckling precis om att inte acceptera sina fel. I höjdhopp handlar det om att inte vara nöjd med att riva ribban, i livet som en civiliserad människa handlar det om att inte vara nöjd med att bete sig som ett svin. Vad gäller rånmord och otrohet så handlar det förvisso om en gradskillnad men inte en väsenskillnad , åtminstone inte ur moralisk synvinkel.
men alla tycker inte det är moraliskt fel med att vara med andra, det brukar förstås vara något man talar om i förhållandet. och det jag menar med felmarginal är att alla gör misstag. förhoppningsvis lär man sig något av det. alla gör ju inte det tyvärr.
För övrigt är lagen bara en moralisk vägvisare som ett derivat av moralen. Vad som är förbjudet och inte enligt den och den paragrafen är en fråga om ett effektivt administrerat samhälle, snarare än ett moraliskt högstående samhälle. Det är till exempel olagligt att gå mot röd gubbe men inte att vara otrogen - inte fan betyder det att det är bättre att vara otrogen än att gå mot röd gubbe.
Men då handlar det heller inte om otrohet, för då har man inte brutit överenskommelsen. Vi pratar om de fall där det inte är okej att ligga med andra; dvs. majoriteten av förhållanden idag. Ja, jag kan råka spilla ut kaffe för att jag ställt koppen för nära armen. Då försöker jag tänka på det till nästa gång. Däremot har jag aldrig råkat ligga med någon annan när jag haft en partner. Felmarginal tolkar jag som något där man är otillräcklig eller gör misstag där man inte aktivt försökte utföra det som inträffade. Att vara otrogen faller således inte in bland handlingar som kan accepteras genom att åberopa någon form av felmarginal. När man aktivt utför en handling och tar ett medvetet beslut är det inte ett oförutsett misstag, utan en utstuderad omoralisk handling där offret är en person som står en väldigt väldigt nära. Det är allt annat än motiverbart under rubriken "felmarginal".
Vem är du, tjänsteman?
men alla tycker inte det är moraliskt fel med att vara med andra, det brukar förstås vara något man talar om i förhållandet. Vem tycker att det är fel att vara med andra? Vad som däremot är fel är att vara med någon annan och därmed bryter en (underförstådd) överenskommelse om att relationen förutsätter sexuell och känslomässig lojalitet. Ifall, man kommer överens om att ha ett så kallad öppet förhållande, så är man per definition inte otrogen och därmed inte omoralisk. Det omoraliska ligger i bedrägeriet, inte i kopulationen.och det jag menar med felmarginal är att alla gör misstag. Misstag låter som när man tappar ett bestick i golvet. Att medvetet göra valet att vara otrogen är i den bemärkelsen inte ett misstag.
Hade inte läst Soheils inlägg när jag skrev mitt - känns som det blev lite upprepning av koncepten där :)
Är vi tvillingar, broder?
Vem är du, tjänsteman?
SVAR: jag rättfärdigar det om paret väljer att ändå hålla ihop och tar sig igenom det! Handlar inte om vilken sorts otrohet det är, det handlar mer om att jag inte vill döma människors val. Den här diskussionen börjar gå för långt. Det är som att sitta o disktutera om en förhållande kan hålla även om den ena partnern flyttar för att till exempel börja plugga. Vissa tycker det, andra tycker det inte. Men spelar det någon roll om paret i sig verkar kunna hantera det? Jag tror alldeles för många här sitter o engagerar sig känslomässigt i ämnet. Men när man själv väl sitter där så tror jag man tänker annorlunda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Philosophia: Då gör du ett ganska allvarligt snedsteg. Du rättfärdigar en handling genom att se till dess konsekvenser. Med den logiken kan du komma att kunna rättfärdiga i princip allting som i teorin kan tänkas generera något "gott". Att man lyckas fortsätta sin relation efter en otrohetsaffär, innebär väl knappast att man ska tacka otrohetsaffären för det? Otroheten i sig går väl knappast att se på som någonting positivt?
Vem är du, tjänsteman?
Soheil Verkar så :)philosophia Diskussionen handlar om huruvida otrohet kan rättfärdigas. Inte huruvida ett förhållande kan överleva en otrohet. Två olika saker. Att dra slutsatsen att otrohet är rätt ifall paret lyckas "ta sig igenom det" är ungefär lika logiskt som att säga att det är skönt att bli torterad ifall man lyckas "stå ut utan att röja information" Dvs fullständigt paradoxalt.
jag utvecklade kanske inte tillräckligt. det jag menade var alltså att allt inte är svart eller vitt. jag pekade på den andra ytterligheten( för jag räknar er två som ytterligheter hehe), de som kan tänka sig att ha andra sexuella förhållanden i ett förhållande. och jag vill nog fortsätta hålla isär rånmord och otrohet, även ur moralisk synvinkel. ni jämför underförstådda överenskommelser kontra en nedskriven lag som samhället kräver av dig som medborgare att följa för att få ett fungerande samhälle. det är en större moralfråga i sig.
joppepoppe det jag menade var alltså att allt inte är svart eller vitt En missbrukad klyscha. Vad vill du ha sagt egentligen - att säga att allt inte är svart och vit är ingen slags universalmedicin mot argument. jag pekade på den andra ytterligheten( för jag räknar er två som ytterligheter hehe), de som kan tänka sig att ha andra sexuella förhållanden i ett förhållande. Men du har ju fel. Att vara emot bedrägeri är ingen motpol till att vara för överenskommet sex utanför relationen. Det är ologiskt det du säger.det är en större moralfråga i sig. Anser du att det är bättre att vara otrogen än att gå mot röd gubbe?
Att räkna folk som har principer som ytterligheter, är nästan oroväckande i det här fallet. Det ligger implicit i förhållandet att man är exklusiva partners. Det är inget som behöver uttryckas då normen är _extremt_ tydlig på den punkten; därav hela begreppet otrohet. Du får bortse ifrån lagboken och se till moralen enkom. Det jag jämför är det moraliska, inte det stiftade. Utan lagboken skulle mycket fortfarande vara ganska självklart, t.ex. "man bör inte mörda någon". Skala bort det juridiska och fokusera på de moraliska aspekterna, utan att dra paralleller till lagboken som inte alltid utgör en grund för moral.
Vem är du, tjänsteman?
Soheil har skrivit många jvligt bra saker... Kanske viker av temat lite nu men tänkte gå lite djupare... En fråga är ändå om nån är stor nog att fortfarande älska någon som är otrogen mot en utan att göra någon affär av det alls... Att verkligen älska någon och vilja ha den bara för sig själv kan också vara en väldigt stor egoism, kan man vara stor nog att släppa sin livs kärlek för någon om man visste att denne skulle göra personen lyckligare än en själv, rent teoretiskt? Känslor över huvudtaget är väl det som mänskligheten bygger på, våra värderingar vår moral etc, det som skiljer oss från djuren... Också ofta en anledning till krig, anledning till mord, varför vi dödar våra fruar/makar... Djuren o andra sidan knullar väl närom får chansen? Iaf de som är kåta utan nån större eftertanke... Inte ens de djur som hänger ihop hela livet skulle nog döda nån annan om de visste att den var otrogen... Visst djuren slåss, helt enkelt för att utvisa vilken som r den starkare vilket i många arter innebär atte får sprida sin säd, föra arten vidare det bästa för arten helt enkelt... Nothing more nothing less... Synen på sex rent moraliskt har väl också förrändrats rätt mkt under människans utveckling... Undrar just hur den verkligen ser ut om ca 200 år om detta skadedjur finns kvar då... Själv skulle jag aldrig va otrogen... Men sen skulle jag nog också spöa skiten ur jäveln som bazza min brud,(fast denne person kanske aldrig ens haft nån kvinna i sitt liv och inte gjorde detta "med flit" kanske till o med va handikappad) den som rör mina barn och den som vill ta det jag har byggt(även om den personen aldrig haft förutsättningarna att någonsin kunna bygga nånting själv på något sätt)...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Men sen skulle jag nog också spöa skiten ur jäveln som bazza min brud" Även om denna person inte hade någon aning om att din brud var upptagen?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
otrohet ohh I keep askin myself where does being unfaithful come...4rom?? ..maybe..is it people who cant resist temptation or people that dont know what and who they want in life...I dont know ....or maybe people that are insecure of themselfs...and cant be honest to themselfs or maybe its just human nature ...I dont know let me know! vänd på myntet, varför gifter man sig sätter ring på fingret för att fösöka bevisa något, typ ägande stämpel. där har du osäkerhet om något.... man väljer väl hur man vill leva sitt liv, alla förhållanden ser väl olika ut, vissa har öppna förhållanden, vissa kvinor/män får knappt träffa sina vänner.... ett förhållande är en överenskommelse mellan två människor. det är därför kommunikationen är så viktig, för att det inte ska upstå just sådana situationer. om folk har gett ett löfte på att inte vara otrogen o allt sånt o endå är det ... fuckin' worm, ingen självdisciplin eller respekt bli inte ens ledsen kasta bara personen. ge inte löften du inte kan hålla it's basic!.... vet man med sig att ah detta kanske inte rä för mig då går man inte o inbillar nån att mans ka köpa hus skaffa barn o vara trogna... då säger man rakt av ayo, jag vet inte vad det ska bli av med detta men vi ser. och en person som inte kan erkänna eller vara uppriktigt vad ska man med en sådan människa till? häng inte upp er just keep livin'btw _DominiQue_ F20 you look real fly if it's your pic, what about hookin up.
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
gorrit Hehe häng inte upp dig på det sissta va mest symboliskt för den andra typen av "ondska" och besatthet som kan uppstå av ett förhllande
_DominiQue_ F20 : av den enkla anledningen att ja har enklare att uttrycka mina tankar o mig själv på engelska.
OK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fan vad du snackar skit, liksom jaga hatar alla dessa besserwissrar som försöker vara amerikaniserade.
Skriva på svenska, det är ditt modersmål.
För att rätta mitt snabba meddelande. Jag menar att du är en sådan som försöker vara en medfödd amerikan eller infödd så att säga trots att dina föräldrar är själv Svenskar förhoppningsvis. Liksom vad kul att du kan uttrycka dina känslor på ett annat språk, men det är rätt så pinsamt att du låtsas vara någon som du inte är. Du är en ren svenska inom dig.
spetznaz19! ok så du menar att du vet vem ja e!hahah Men du vet inte alls men redan har du förutfattade meningar om mig. Ja tror du e på en helt annan nivå att du ens bryr dig på vilket språk ja skriver meningen med det hela e att ja blir förståd sen på vilket språk ja skriver har ingen betydelse i mina ögon så länge folk förstår det jag skriver...men ja förstår det är ett problem för dig!Synd Jag skriver exakt på det språket ja känner för!;) Om du tycker det e Pinsamt o sägs veta vem jag är I dont care,
Forceone mm men ja hänger upp mig cus I Would love to see a world were things like this dont exist. .....its very basic men still så e d extremt svårt för många att hålla sina löften som du säger....det är många människor som inte är upriktiga these days!Sad but true. Varje dag ser jag folk som inte håller sina löften its crazy!haaha... Giftermål en annan sak jag inte tror på hehe...just för att ja tror inte på lifetime relations ...nothing is for ever.well ibland kanske i extrema fall,Ja absoult man väljer sitt liv hur man vill leva men att välja otrohet och inte få träffa sina vänner o sånt e sick.Var e ens frihet då? hahaha tnx!
hiccory 22 Jaa det kan vara stort, men i mina ögon så får man ändå en känsla av hur serriös en person är med en och att inte göra en affär av d visst men jag hade låtit personen tänke lite på vad dom vill och om dom e säkra på relationen...osv och att släppa någon ja visst om ärligheten finns o du får veta det innan man e otrogen, för alla har sin fria vilja att göra det man vill, gå den väg du vill,med vem du vill så länge ärligheten finns så!sen o veta att den andra personen man väljer istället skulle göra den människan lyckligare kan bara personen i sig själv veta eller avgöra. MMM synen på sex har förändrats fett mycket senaste tiden tycker nästan det missbrukas än brukas!haha hahaha spöa skiten o sånt tror ja inte leder någon större vart!
_DominiQue_ F20 I feel you... men så e folk, disguastin' .... Xibit drog en fet rad om det "shit is disguastin' can't even trust who you're fuckin'" jag tror inte heller på lifetime relations, man behöver omväxling, mentalt kan man ju ha relationer hela livet men sexuellt nej, it's impossible! better play things straight from the begining inte inbilla folk att man ska leva hela livet... utan vara mer like "down to ride for a while see what happens, have some fun" förstår inte människor som sviker sitt ord, det är allt man har. word is bond! du träffar fel killar, osäkra personer, suspect them to be afraid of lonleyness... still didn't answer about that hookin' up part honey!;)
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Tävlar ForceOne och _DominiQue_ i dyslexi-SM här eller?
Om ni nu måste skriva på engelska så håll er till det endast. Varför i helvete måste ni mixa? Skäms ni inte? Skäms inte era vänner och föräldrar?
För helvete.
Vem är du, tjänsteman?
Soheil P22 jo skäms min vän, min mamma gråter, mina syskon vill inte veta av mig, mina vänner vände ryggen o vägrar prata med mig=D men annars mår jag bra hur mår du?
Jasså, du klarar av att skriva ett helt inlägg på bara svenska? Applåder.
Vem är du, tjänsteman?
Ja då! tillbaka till ämnet!
Tråden handlar om ingenting och har inget syfte, så jag låser den med just den motiveringen.