Hiphopen är död?
Jo, så är det! Hiphopen, som vi känner den har blivit ännu en lam produkt av rika att säljas till de fattiga. Ganska ironiskt med tanke på att musiken från första början kommer från folket, men jag antar att det är så med det mesta...
Vad hände egentligen? Hur kunde folket ge upp något så värdefullt för att sedan låta det säljas tillbaka?
Om vi går tillbaka till grunden då vår tids populärmusik tog sin början (säg på 1950-talet med Elvis och Rock n Roll) ser vi redan då början till ett mönster som snabbt skulle utvecklas till något som skulle försura alla de framtida musikstilarna. Nämligen den övre halvan (den då vita överklassen) som tar något från den undre halvan (den då svarta underklassen), för att tjäna pengar. De musikstilar som är för värdefulla för att låta sig bli en produkt av de rika krossas snabbt, liksom människor som tänker i andra banor än vad som gynnar "den övre halvan", såkallade rebeller.
Det finns många exempel på detta. Några hittar vi under 60-talet med rocken, som då utvecklades till psykadelisk rock. Rolling Stones, The Doors och Jefferson Airplane är bara några av många som föll under denna changer och som stred mot systemet (återigen såkallade rebeller). The Beatles å andra sidan hörde till den psykadeliska popen som i grunden försökte upprätthålla "produkttrenden" som skapades med Elvis.
Vad hände med den psykadeliska rocken? Jo, den krossades eller övergick till psykadelisk pop. Jefferson Airplane och The Doors är krossade medan Rolling Stones gick över till pop och är tillsammans med The Beatles idag ett av världens mest hyllade band.
Samma sak hände i England under slutet av 70-talet då punken utvecklades. En musikstil som i grunden endast är en politiskt intresserad subkultur var alldeles för rebellisk för att omvandlas, så den krossades, den med...
Men så hände någonting. En musikstil med jamaikanska rötter växte fram i Bronx bland underklassen och blev snabbt någonting populärt bland dagens unga, nämligen Hiphop. Hiphopen ignorerades dock av de stora skivbolagen till en början, men eftersom den växte sig större och större på kort tid var även de tvungna att se över hur de kunde "ta över kakan". Överklassen tog fram Hiphopen från ghettot och gjorde den till något stort och trendigt. Det fanns dock ett problem med musiken; den var fortfarande alldeles för rebellisk.
Vad gjorde man då? En rebellisk ungdomskultur är aldrig bra för "den övre halvan" i längden. Vad skulle man ta sig till?
Jo, eftersom musiken redan var alldeles för stor för att krossas gjorde man om den till något, nämligen pop. Beatsen blev "snällare" och budskapet i texterna gick från missnöjt och argt till något starkt kapitalistiskt (något som gyllar den övre halvan, igen...).
Det fina med Hiphopen var dock att den delades upp, vissa gick popens väg (mainstream) och andra höll fötterna på jorden (underground). Popens budskap var kort och gott; Köp detta så vi kan bli rikare. Medan den underjordiska hiphopen handlade mer om samhällsprob
when Im first you dont go next myspace.com/askinovic
samhällsproblemen som förvärrade situationen för
underklassen.
Idag ser vi hur den rebelliska underjorden börjar tas över mer och mer av
det kapitalistiska tänkandet. Fler och fler börjar gå över till "den andra
sidan". Och därmed måste jag säga att hjärtat i musiken är död, kvar finns
endast den uddlösa popen som gör de rika (som säljer) rikare och de fattiga (som
köper) dummare...
Problemet är egentligen större än enbart inom musiken, självklart. Hela samhället är uppbyggt på detta sätt. Här har ni
George Carlin med ungefär samma poäng (kolla efter 3 minuter om du inte orkar kolla hela)
Vad säger whoa? Diskutera!
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
Det finns en stor poäng i det hela, håller helt klart med dej. När hela världen tänker "Livet går ut på att ha mycket pengar" då blir det så här med alla kulturella finesser som intresserar folket. Kultur är en sak som människor verkligen kan betala mycket för om dom verkligen tycker om det och det vet överklassen om! Dock måste jag ta och säga att jag börjar känna underground rötter mer och mer i media nu för tiden. Det börjar komma upp sej lite.
Fucka ur!
Vet inte vad Whoa säger, men jag säger att du drar lite för långa växlar i ditt resonmang (och att det stavas genre, inte changer :P ). Punken var inte i grunden politisk (som i en politiskt medveten rörelse) utan dels en tillflykt för samhällets styvbarn och dels en produkt (exempelvis sex pistols lanserades ganska hårt, kontra att spela sig till uppmörksamheten). Nog för att många såg det som en chans att skapa sitt politiska uttryck, men långt ifrån alla var medvetet politiska. Hiphopen var inte heller den direkt politisk eller ens "hård" i början. Partyrap var starten (om du inte vill dra linjerna tillbaka till 60-70-talens politiska poeter) och den enda(?) direkt politiska hiphoplåten som nådde en större publik var The Message (som gav upphovet till benämningen budskapsrap - message rap). Att musikindustrin försöker kapitalisera på ungdomstrender har varit ett faktum sedan "tonåringen" uppfanns i mitten av förra århundradet. Lite "fräckare" pop har alltid gått hem, men inte för fräckt, för då skrämmer det bort en del ungdomar och framför allt så kan det även gå över gränsen för vad föräldrarna faktiskt accepterar att stå ut med. Gränsen för detta flyttas f.ö. framåt för varje generation. Efter allt mitt rabblande ovan så tänker jag nu komma fram till den egentliga kärnan: Du ser på det från fel håll (ser hönan som starten istället för ägget), för det föregår säkerligen inte någon stor konspiration för att döda den rebelliska ungdomskulturen, utan det är nog helt enkelt som det brukar vara - när någonting blir populärt så hänger pengaintressen på och exploaterar det till max, orsakar en inflation varpå intresset falnar och luften går ur marknaden. De som fortfarande är revolutionära söker sig antingen till en ny "mer oförstörd" syssla, eller så fortsätter de med det de gör, kanske med än extremare metoder. Företagen kommer alltid följa ungdomskulturen (som i sig själv är revolutionär), det betyder dock inte att de siktar på att förstöra dess (upplevda) syfte. Massan vill ha sin förströelse... 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Mabande: Det jag menar är att "marknaden" gör om musiken till något som gynnar dess intressen, nämligen att håva in så mycket pengar som möjligt. För att lyckas med detta behövs kontroll, och hur kontrollerar man människor? Jo, genom att man kontrollerar något de lyssnar och lever efter = musik. Varför är inte popen rebellisk? Jo, helt enkelt för att det strider mot ett system de "med makten" vill upprätthålla! Du har visserligen rätt när det gäller hiphopen, att den inte var speciellt politisk i början. Men du kan väl inte riktigt påstå att dagens pophiphop har samma oskuldsfulla budskap som grundarna?
Företagen kommer alltid följa ungdomskulturen. hip hoppen låter som den gör idag pga detta. vi blir mer och mer hedonistiska för varje generation. just nu går det i princip ut på (som ungdom) att supa, knarka och knulla. det skivbolagen gör (och tjänar mest på) är att ge ut ett kontinuerligt soundtrack till skiten.
Vi lever i en värld där alla strävar efter rikedom (pengar). Det är det som är "inne". För några år sen var det inne att vara ghetto, man såg skitmånga som gick i baggy jeans och hiphop hoodies. Det gör man inte nu. Fast musiken lever ju vidare.
shimmy shimmy yo
Prs: Nej, jag gör sällan hiphop längre eftersom jag har tappat tron på musiken. Det den står för idag speglar inte mina åsikter, helt enkelt. Sedan påstår jag inte detta bara för att det skulle vara bekvämt eller pga att Nas skulle ha sagt det... saxlerac: Njaaa, mainstreammusiken går väl knappast ut på att knarka eller supa? Däremot att knulla och att ha mycket cash...
Askin P20 det skulle låta så dumt om jag utvecklade på det hela. orkar inte och det skulle bli alltför mycket text. men ungdomar i usa vill i princip ha party musik.
saxlerac: Självklart! Det är jag helt med på, det var ju precis det hiphopen var ifrån allra första början! Det är själva budskapet i låtarna jag är ute efter, vad sätter dom för ideal?
Prs: Men herregud, sluta försvara! Jag attackerar inte musiken. Jag pratar om musik i allmänhet, de som äger musiken, om hur det blir en produkt som människor tjänar pengar på och som därför måste omformas en aning. Hiphop är just nu ett lysande exempel på detta! Tagga ner lite va...
Prs: Haha, ok där kom det.. du har helt missat mitt syfte med tråden=)
Självklart! Men nu var det popen och den komersiella musiken jag fokuserade på. Jag har väl inte sagt att det aldrig har funnis bra hiphop, har jag?
Citerar Kweli:)"You're not a purist, your pure shit You don't preserve the culture, you disturb it"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
"Men du kan väl inte riktigt påstå att dagens pophiphop har samma oskuldsfulla budskap som grundarna?" Sugarhill Gang - Rappers Delight = Den första hiphoplåten som tog sig in på en topplista."...ya see i got more clothes than muhammad ali and i dress so viciously i got bodyguards, i got two big cars that definitely ain't the wack i got a lincoln continental and a sunroof cadillac so after school, i take a dip in the pool which really is on the wall i got a color tv so i can see the knicks play basketball hear me talkin bout checkbooks, credit cards more money than a sucker could ever spend but i wouldnt give a sucker or a bum from the rucker not a dime till i made it again everybody go, hotel motel what you're gonna do today (say what) cause i'm going to get a fly girl, gonna get some spanking drive off off in a fresh oj. everybody go hotel, motel, holiday inn say if your girl starts actin up, then you take her friend.."
Omen: Och jag citerar dig: "Sugarhill Gang - Rappers Delight = Den första hiphoplåten som tog sig in på en topplista." och mig:"Beatsen blev "snällare" och budskapet i texterna gick från missnöjt och argt till något starkt kapitalistiskt (något som gyllar den övre halvan, igen...)."
Prs: Men det som väljs att uppmärksammas i media är popversionen av hiphopen, inte DefJux eller Rawkus. Det är också den som når ut till mest människor, allra helst ungar som är helt nya i musikstilen, med det kapitalistiska budskapet.
Det görs fortfarande bra rapmusik, men du kommer inte hitta det på MTV. Ang. hiphop så känns den ganska död ja. När såg du någon breakdanca senast?
PS. Your cunt is in the sink
Man ska inte fokusera att hiphopen är död. fokusera istället på de som gör att hiphop finns!
Red Motion Music
Jag såg break på MTV idag :) Askin - Först ang. din kommentar till Omen: fortfarande så var de första "beatsen" och "raptexterna" dansbar disco- och funkmusik. Sugarhill Gang var inte några kommersialiserade utstickare, utan bara kommersialiserade. GrandMaster Flash & The Furious Five var de definitiva utstickarna i en hiphopvärld där festandet ochdansandet var normen. * "'marknaden' gör om musiken till något som gynnar dess intressen, nämligen att håva in så mycket pengar som möjligt. " - Än en gång: hönan eller ägget? Marknaden väljer de akter som passar bäst in på säljprofilen. Marknaden kan omöjligt förändra all musik inom en genre till att bli det som passar bäst. Det den kan göra är att marknadsföra den mest säljbara delen som "det enda alternativet" d.v.s. så att de mer seriösa alternativen inte syns lika väl, men inte mer än så. För att "kommersialiseringsdöda" en genre krävs att all musik inom inom den genren låter som det poppigaste alternativet eller att det inte finns någon grupp av människor som lyssnar på de seriösare alternativen. Den enda pistol som marknaden sätter mot huvudet på någon är "vill ni tjäna mer pengar?" * "Varför är inte popen rebellisk? Jo, helt enkelt för att det strider mot ett system de 'med makten' vill upprätthålla! " - Tvärt om: popen är rebellisk i sin natur. Popen strävar alltid efter förnyelse och att kunna skilja sig från det "gamla". Dock måste ju skillnad göras mellan vad som är pop och vad som är kommersialiserat (d.v.s. plagiat för att tjäna pengar). Fortfarande: det finns ingen konspiration. Det är roligt och spännande att tro det i en viss ålder, men när man läser på lite eller snackar med folk som varit med så märker man att "nähepp, det var visst inte så rosenskiomrande då heller" ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Hiphopen nu är precis som när den startade, bara 100 gånger större och mer kapitalistisk.. Like that time when hiphop was fun.. Kan tänka mig att folk som har det svårt (fattiga, barn till drogmissbrukare osv) inte vill påminnas om det hela tiden och höra det ältas om och om igen. Det är bara deprimerande. Då lyssnar man nog hellre på this is why im hot-liknande musik som man blir glad av.. Det är nog anledningen till att majoriteten av dead prez och immortal techniques fanbase är vit medelklass..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Jupp, folk som har råd att vara klädsamt missnöjda ;) Även samma folk (d.v.s medelklass, oavsett hudfärg) som gillar att konspirera kring / intellektualisera fenomen som inte är så krångliga egentligen. 10-4, over...
Först ang. din kommentar till Omen: fortfarande så var de första "beatsen" och "raptexterna" dansbar disco- och funkmusik. Sugarhill Gang var inte några kommersialiserade utstickare, utan bara kommersialiserade. GrandMaster Flash & The Furious Five var de definitiva utstickarna i en hiphopvärld där festandet ochdansandet var normen. Jo, visst. Jag sa någonstans där ovan att jag är med på det faktum att hiphop startades som någon slags partymusik, visst. Men det jag menar är att texterna, samtidigt som det tysta budskapet övergick till något extremt kapitalistiskt som bara har blivit värre med åren. Det är ju bara att slå på TV för att se dagens pophiphop vifta med pengar i form av diamanter och bilar. Marknaden väljer de akter som passar bäst in på säljprofilen. Marknaden kan omöjligt förändra all musik inom en genre till att bli det som passar bäst. Målet är ju självklart att nå ut till så många människor som möjligt, även de som inte är särskilt into hiphop vanligtvis. Därför blir beatsen "tillpopade" med exempelvis rnb-hooks, kortare verser, melodiösare beats etc etc. Jo, "marknaden" har förändrat den musik som väljs att visa till det mer "popiga", på grund av att det ska passa in i säljprofilen, som du själv säger.Det den kan göra är att marknadsföra den mest säljbara delen som "det enda alternativet" d.v.s. så att de mer seriösa alternativen inte syns lika väl, men inte mer än så. Exakt, jag menar nu att undergroundmusiken börjar apa efter "popstilen" och därmed finns inget "äkta" kvar... hoppas du förstår hur jag menar=) Dock måste ju skillnad göras mellan vad som är pop och vad som är kommersialiserat (d.v.s. plagiat för att tjäna pengar). Jag använder ordet pop i samanhanget eftersom de idag nästan är exakt samma sak...
för det föregår säkerligen inte någon stor konspiration för att döda den rebelliska ungdomskulturen, utan det är nog helt enkelt som det brukar vara - när någonting blir populärt så hänger pengaintressen på och exploaterar det till max, orsakar en inflation varpå intresset falnar och luften går ur marknaden. Konspiration? Det är väl som du säger ingen nyhet att storbolagen exploaterar någonting till max enbart för att tjäna pengar? Också budskapet "görs om" till någonting mer kapitalistiskt och sätter ideal för ungdomar att sträva efter, återigen för att tjäna pengar. Allt du ser på exempelvis TV idag är nästan enbart reklam för någonting... varför? Jo, för att tjäna mer pengar och så är det också med musiken. Om du vill kan jag ge exempel på detta.
* "Allt du ser på exempelvis TV idag är nästan enbart reklam för någonting... varför? Jo, för att tjäna mer pengar och så är det också med musiken. " - Exempelvis så har Fergie från BEP fått pengar för att sjunga om ett visst klädmärke, MacDonald's har lovat pengar till rappare som drar rader med innehåll som "I'm the big mac" o.s.v. o.s.v. Gwen Stefani gjorde en hel platta som i princip bara pluggade hennes eget klädmärke, 50 Cent är inte feg på att pluga sina grejer heller. Detta gör dock fortfarande inte att "underjordens" musik per automatik försämras. * "jag menar nu att undergroundmusiken börjar apa efter 'popstilen' och därmed finns inget 'äkta' kvar... " - Det har mer med din uppfattning av saker än faktiska skeenden. Att några rappare / rapgrupper vill tjäna stora pengar genom att slopa sina "budskap" eller "äkta" beats gör inte att alla "undergroundrappare" gör det. Långt ifrån. Det kommer dessutom fler och fler som vill låta som sina hjältar gjorde "innan de sålde ut". It's all in your head, dude ;) 10-4, over...
Mabande: Mycket möjligt att så är fallet, jag vet inte...
tea-time: Viktigt poäng! Jag har också funderat i dessa banor förut och kommit fram till att det enda inom hiphop som egentligen lever kvar (på allvar) är rap. Använder ens de "stora" rapparna (50 cent osv) DJs idag? Visst att emceeing nästan alltid varit det största elementet och de andra hamnat lite i skuggan, men på senare år verkar det som att de andra tre försvunnit mer och mer...
Producent
2007-08-23 09:12
alltsa den popen du snackar om som hip hop, är enbart ett stulet namn och rnb-pop. det kommer inte ens i närheten av vad hip hop är egentligen. det finns ingen förutom korkade 15 aringar (som ända inte har rösträtt) som tror att det är hip hop.. just för att dom inte har hört sa manga andra alternativ. och andra sidan tycker jag komersiell hip hop är bra, nu snackar vi inte rnb-pop utan tex i stil med ayo, eftersom det är en vidöppen inkörsport till ungar som sedan kommer utveckla sitt intresse!! (har vi inte snackat om detta innan?) ta tillexempel cypress hill, xibit, bone thugs n harmony eller till och med public enemy. hur manga i "varan arskull" började itne lyssna pa dom? och dom var/är riktigt poppis, vet nog inte en enda människa i min alder som inte har eller har haft nagon skiva/tape med dom. mtv lanserar förresten "riktig" och ny hip hop ocksa. inte bara 50-centskit som ända folk bara lyssnar pa när dom är under 14. rnb-pop har funnits jättelänge utan att det "pa RIKTIGT" (precis som idag) har förväxlats med riktig hip hop. när folk kallar rnb-pop för hip hop är för att dom inte vet nagot annat namn för det, inte för att dom tror pa allvar att det är det.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
"Elvis lever ju kvar så varför skulle inte våra hjältar leva vidare... Scott-la Rock,Pun, Pac, Biggie, Big-L, Eazy-E,Cowboy,Seagram,Soulja slim osv.. OUR HIP-HOP HEROES LIVES FOREVER=HIP-HOP 4 LIFE AND IN THE AFTERLIFE TOO!!" för elvis var ju skitstor(inte bara fysikt set) alla i hela världen älskade honom typ alla gamlingar ynligar ungdomar och allt vad dom heter. Jag tror att inom 60-70 år kommer den braiga hiphopen vara så gott som bortglömd. likadant som att hur många av er kan ge mig 5 exempel på typ jazz och bluesmusiker/band från den tiden nej just det det finns ingen av "vår" generation som har intresse för det, visst det kan är ett par stycken men inte många, och förresten så var jazzen bättre på 60-talet så det så!
Jag kan inte hålla med trådskaparen till fullo även om det va kul läsning.., man kan ju inte förvänta sig att musiken ska låta likadant, den utvecklas ju och kommer alltid att göra så. Och sen det här med komersiell/underground/osv har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Och sen handlar det inte om underklass/överklass... det handlar om hjärta... (hjärta för musik eller pengar... eller i bästa fall både och)
Men allt va bättre förr som dom gamla brukar säga eller ?
jag tycker iofs det är fett som fan med en "real" text som knäcker på halvsunkiga popbeats = budskapet når ut till fler.
Musiken i Hip Hop började med fester med dj's som spinnade allt möjligt som gick och dansa till. Knappast politiskt innehåll. Grandmaster Flash hade sitt Casanova Crew som var hans security, samtliga gängmedlemmar. Bambataa hade pistol med sig på sina spelningar... HIP HOP är inte musik. Det är en kultur som innehåller musik. Om du säger att HIP HOP är död, vet du inte vad HIP HOP är. Graffen är större än någonsin och breaking och andra stilar är otroligt populära idag.DU VET INTE VAD HIP HOP ÄR
jo, jag vet det. var alldeles för trött och sur när jag skapade tråden. om du hade läst lite längre ner i diskussionen hade du märkt detta...
hiphopen dör för att ni inte har hiphopen i hjärtat, inte bär den från grunden, inte vet hur den ska uppskattas osv... den dör för att ni är lurade ni är dom som fått hiphopen via industrin, hiphopen lever på gatan och kommer alltid leva kvar.... "hiphop har själ så vi kan aldrig dö" - big fred. pallar inte ens...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
ForceOne X2 Känner du mig eller något? ... nej just det...
jag fattar inte, när var hiphopen levande då? 1988 eller? när speglade hiphopen dina åsikter?
som nån sa innan, så ÄR hiphop flera saker, du snackar om rap-musik. Hur många bra skivor släpps det ändå inte varje år? från usa då, ?. det är snarare "toppliste-hiphopen" som är död. Det är klart företagen vill tjäna pengar, de är företag. tror du företag idkar välgörenhet och stipendium till framtida rappare eller dyl?, cream kompis, cream. Bara för att folk inte gör medveten rap på top10 listan så är det kanske inte hiphopens fel. Hiphopen utvecklas, bara under dom senaste åren har en rad nya "hiphopstilar" kommit för att stanna. grime, reggeton, bailefunk, southrapen etc etc... hiphopen ändras, på samma sätt som hiphopen blev influerad av andra musikstilar. bla bla bla vfn spelar d för roll egentligen? är det revolution du vill ha? ska alla veva med nävarna o rappa om att rädda regnskogen ? är allt bra då eller? är folk "dumma nog" o inte göra nån slags revolt mot ett inkorrekt samhällssystem är det väll fan inte hiphopens fel? vfn har hiphopen för ansvar? rapmusiken tycker jag snarare ska ses som en spegel av samhället, istället för tvärtom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Askin P20 såg du ditt namn? tog du åt dig? hur kommer det sig...
shut your mouth with stupid shit like that "you don't know me" ... don't need to know you to see you phony...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
Hiphoppen borde ha varit död för länge sen, en 30 år gammal genre, kom igen. Det är inte direkt ungt och fråscht längre. Och varför försöka hålla den under armarna med allt detta märkliga snack om kulturen och äktheten och engagemanget och bladelibla. Starta en ny kultur istället.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Fan i helvete... jag hatar mig själv när jag gör en tråd pga ilska, som jag sedan får äta upp... även om jag lugnar ner mig sen och erkänner mitt misstag.. Om ni alla ignorerar mitt första inlägg och tar det med en nypa salt och sedan läser lite längre ner i tråden, kanske ni förstår hur jag menar...Jag har också funderat i dessa banor förut och kommit fram till att det enda inom hiphop som egentligen lever kvar (på allvar) är rap. Använder ens de "stora" rapparna (50 cent osv) DJs idag? Visst att emceeing nästan alltid varit det största elementet och de andra hamnat lite i skuggan, men på senare år verkar det som att de andra tre försvunnit mer och mer...
shit den e inte död, om nått så e den mer levande än va den nånsin varit. ÖVERALLT e det bara rap som spelas, alla småkidsen går runt i baggy o blastar rap från mobilerna.. OK, då e det den där "hip-popen" du snackar om, men när småkidsen blir äldre så kommer dom också öppna ögonen för den dära "äkta" rapen, man måste börja nånstans liksom... Asså jag har väldigt blandade åsikter när det gäller denna frågan. På ett sätt håller jag med dig, men liksom den "äkta" rapen finns fortfarande kvar, inget snack om saken. Och på ett annat sätt så ser jag något positivt med det 50 cent o co. kommer med, dom har liksom gjort det STORT även om det e inget för oss heads. Men med den generationen som blingblinghiphopen uppfostrar så MÅSTE det ju födas mer heads. eller?
www.facebook.com/papmusik www.p-a-p.se www.facebook.com/menasmusic
återigen.... om du kan gå utanför dörren utan att se tags så är du antingen blind eller retarded. sluta skäm ut dig, hiphop lever i högsta grad.
Inspektah_Deck * "Jag tror att inom 60-70 år kommer den braiga hiphopen vara så gott som bortglömd. " - Knappast :D Nog för att det troligtvis inte kommer vara hundratusen svenskar som köper "3ft high and rising" år 2177, men det finns nog en del som lyssnar ska du se :) * "likadant som att hur många av er kan ge mig 5 exempel på typ jazz och bluesmusiker/band från den tiden nej just det det finns ingen av 'vår' generation som har intresse för det " - Robert Johnson, Muddy Waters, (Miles Davies), Duke Ellington, Count Basie, Ella Fitzgerald o.s.v. o.s.v. :P pap - Att sätta likhetstecken mellan hiphop och rap är lite vanskligt. Att de har ett tönster som rappar gör exempelvis inte att Linkin Park hiphop. Att modet för småungarna är baggy gör inte att de är hiphoppare, utan bara att deras stilikoner har anammat ett hiphopassocierat mode.Parrot - Det är en viss skillnad mellan att göra någonting som är associerat med hiphop och göra någonting som är hiphop. Att nåt tönster som klottrar sitt namn (eller smeknamn) på närmaste elskåp inte per definition är hiphop. Sammanhanget är nyckeln ;) 10-4, over...
hörru slarvpelle! slappnar du av nu när du har fått så många beundrare i ryggdunkartråden? :P
Att säga att hiphopen är död är bara ett bevis på att man ser för mycket MTV.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Foerplay: Du måste ha missat allt... herregud...haha
Länk
hiphopen är inte död,mina händer o fingrar vilar bara för tillfället.
Mabande - Om du drar din tag så anser iaf jag att det är en mycket mer relevant handling än att lyssna på 50 cent eller mange smith. Vilken handling definierar du i sånna fall vara hiphop? Är inte rap, själva tekniken för det muntliga? Är inte breakingen sättet att fysiskt uttrycka sig själv? Är inte graffen sättet att visuellt uttrycka sig?En tag är lika mycket ego som att öva in en powermove eller dra en stenhård punchline. Jag ser faktiskt inte skillnaden... Alla är handlingar inom kulturen hiphop. Associerat med hiphop är kläder, bling, bitches, ignorans och folk som säger att kulturen är död när dom inte ens vet vad kulturen innefattar.
Parrot - Jag har inte sagt att en tag aldrig är hiphop. Det jag sa var att det inte är allt klotter / alla (il-)legala väggmålningar som är grafitti-hiphop. Den klassiska "Kilroy was here"-taggen är exempelvis inte hiphop, trots att den taggats på elskåp över halva världen. Så bli inte mer upprörd än du borde ;) Det handlar om sammanhanget den relevanta tekniken presenteras i, inte bara tekniken i sig. Att bara använda en hiphopteknik gör inte att det blir hiphop (du säger ju f.ö. själv att du inte riktigt anser mange schmidt vara hiphop). Folk har ju använt rocksång i hiphoplåtar utan att det blivit rocklåtar och att Marilyn Manson använde hiphopreferenser i en video gör ju inte att det blev en hiphopvideo ;) Att genomsnittlig dansare i Let's dance kan lära sig ett par powermoves gör inte att dansaren är en breakare, utan bara att han / hon kan ett par hiphoprelaterade dansrörelser. 10-4, over...
And the winner is MABANDE!!!!!!