Kommer engelskan ta över världen?
Som ni ha märkt så ha fler och fler engelska termer och ord kommit in i svenskan som "Chilla" osv. Vad tror ni om 50 år? Vi som är födda inom 1970-2007 kan mer eller mindre hyffsat bra engelska. Är det mer fördel än nackdel? Hur blir det med andra språk som franska,tyska,spanska,ryska,japanska? Ökas dessa b-språk år efter åt pga att många människor om 50 år lär använda engelska orftare än sitt modersmål? Känner inte till en enda +60 åring med svensk mordermål som kan prata engelska, sedan så finsn det undantag som att en 60-årig engelskalärare kan språket. Men om 50 år så kan vi förstå vad våra barnbarn säger till varandra på engelska verkar det som ;)
Kanske inte världen, då tom spanskan är större än engelskan. Tror mänskligheten redan är utplånad den dag världen skulle ha ett gemensamt språk.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad ni snacka skit... hebreiska tar över världen år 2037
Peter Rabbit varför tar hebreiskan över 2037? vad jag har hört så ska världen gå under 2037 (helt seriöst) och vad fan hände med esperanto är det bara manu chao som rockar på eller?
Nej kinesiska fan!
http://blogg.streetsofgothenburg.se/
Anarki syftar du på illustrerad vetenskap?
om att världen går under 2037? det var något som jag hörde från någon och det lät seriöst vet däremot inte vad som låg bakom det riktigt, nått egyptiskt grejs, därför jag blev lite förvånad när jag hörde att hebreiskan ska ta över 2037 varför snackar alla om 2037 varför??
Helt ärligt så ser jag inte riktigt poängen med svenska som språk. Det talas av en försvinnande liten del av världens befolkning. Då är et bättre att lära sig ett till världsspråk ordentligt.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
svenskan kommer ta över 2005!
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.
mandarin är det heta om 20 år..
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
orka engelska,jag älskar svenska = Dhör ni inte hur unerbart de låter jaooug elskaaar sveeeniskaaa
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hatar svenska, hade lätt kunnat ställa upp och lära mina kommande barn engelska på en gång.
facebook.com/idiomatisk - fan page
Om alla pratade samma språk hade åtminstone mycket skit i världen kunnat undvikas är jag helt övertygad om. Jag skulle överge svenska för engelska vilken dag som helst - spanska däremot, över min döda kropp!
Betvivlar starkt att det kommer att existera något världsspråk (i betydelsen att hela världen pratar samma språk) under vår livstid.
Look with your own eyes - See with your own mind
Reducering av språk. 1984 någon...
Reducering av språk. 1984 någon... 1984 berör kraftigt nedbantning av ett språk vilket inte alls är vad vi talar om här.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Herregud. Sitter folk och förespråkar språkdöd? Det var nog bland det värsta jag sett... Googla Language death eller språkdöd och läs på lite!
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
varför ska man ta bort språk och enas om ett världspråk..pfff,onödigaste jag hört..skulle ju ändå utvecklas till lokala varianter av språket ändå efter ett tag.skulle de förbjudas med de gamla språken då?
När man tar in låneord i ett språk, som exempelvis chilla betyder det fortfarande inte att det språket som "lånar" är dödsdömt, vi har ett rikt urval av svenska ord att använda som jag knappast tror försvinner. Svenskan växer med dessa ord också, det är skillnad om alla konstant pratade engelska och aldrig svenska då hade man kunna snacka om att svenskan var hotad. Engelskan kommer ta över i världen? No, I don't think that ever will be possible.
Dem som vill sluta med svenskan, gör det då? Ingen som hindrar er?
Jag tror mer på kinesiskan än engelskan faktiskt.
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!
senaste illustrearad vetenskap stog det att de ksulle komma en kmet 1027 o kanske skulle komma tillbaks 2037 ... o döda oss...
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
MurmelMan - "Orgasm kan tjejer få på sin fritid inte när jag knullar!"
Svenskan är vackert tycker jag, och jag hoppas aldrig att det kommer försvinna. Dem slaviska språken är däremot det vidrigaste som finns, usch, låter aldrig vackert.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
lär dig lite geografi först. de slaviska språken? vilka menar du då? alla i öst o sydeuropa är såkallade slaver om vill börja snacka raser (som är helt fel och rassistiskt) så är det så att de alla har olika språk. Så om du ska välja ett eller flera språk så ska du istället säga namnet på det språket istället för att ta fram det "slaviska" språket.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
tveksamt att kinesiskan tar över, asiaterna är klokare än amerikanerna, låter rimligare att engelskan får stor utbredning som andra språk i kina än att kinesiskan får fäste i usa =)
cry me a river! --> thcrew
joda : Det är olika språk under olika tider. Det var inte länge sedan det var franska som var språket alla talade. Innan det lallades det latin bland de lärda. Kanske blir det mandarin som är världsspråket om femtio år...
De flesta svenskar jag träffat på suger rätt hårt på svenska. Fast det kanske beror på att jag jämnför dom med mig själv ~~
Lmao, det ska stå De flesta svenskar jag träffat på suger rätt hårt på ENGELSKA * Men det kanske är för att jag jämför * dom med mig själv klockan var 7:24 på morgonen så shh -.-
jumpcut, på vilket sätt är detta relevant, bemöt istället det jag skrev. Hur har du tänkt att mandarin ska få fäste i västvärlden på ett sådant sätt att den ska konkurera ut engelskan? Om något språk har möjlighet att breda ut sig är det väl spanskan, då den redan har fått ett starkt fäste i USA och utgör ett av världens största språk. Så länge det inte skapas ett stort behov av att kunna mandarin i väst så kommer språket omöjligen att få fäste, att den kinesiska marknaden växer explosionsartat påverkar inte detta särskilt mycket då 1) Endast ett fåtal, främst inom företagens toppskikt har ett tillräckligt kommunikationsbehov 2) Jag har svårt att se att det ska skapas ett informationsbehov av mandarinska texter som motiverar en inlärning när i princip all information finns tillgänglig antingen på hemspråket eller engelska. När du talar om latin och franska som stora språk, så är det likväl inte språk med stor global utbredning, bönderna i sverige har aldrig pratat franska, och inte heller latin. Varför skulle dom?
"När du talar om latin och franska som stora språk, så är det likväl inte språk med stor global utbredning, bönderna i sverige har aldrig pratat franska, och inte heller latin. Varför skulle dom?" Om du inte visste det så består svenskan mest utav låne orden (många ord ifrån frankrike) så som parfym paraply osv osv.. franska ord.
skitsnack svenskan består inte MEST av franska låneord, låneorden är förövrigt i sin natur relativt begränsade till dess anknytningsområde, tex kom kyrkan med ett stort antal latinska ord, hansan och reformationen med tyskan.. Vi har även relativt många holländska låneord, men somsagt, låneorden är av "naturen" verksamhetsbegränsade då det är på dessa sätt orden kommer in i svenskan. (Tex arbetsinvandringen av smeder osv..). Det är förövrigt också stor skillnad på att språket får nya ord i form av inlånade ord från andra språk och att språket i sig blir ett annat. De senaste århundradena har svenskan fått ett flertal engelska låneord, likväl liknar svenskan och engelskan inte varandra särskilt mycket, svenskan är säkert mer lik nederlänska än engelska trots engelskans påverkan. Likväl är detta endå irrelevant för mitt inledande inlägg då ditt inlägg i sig inte påverkar det grundläggande argumentet, dvs punkt 2 ovan. Då informationsbehovet av mandarinska texter (eller tal) inte är nämnvärt, och inte heller enligt mig kan anses få några större konsekvenser för det svenska (eller engelska språket) kommer det därmed inte göra särskilt mycket varken från eller till.. Låneorden kommer inte in i språket utan en orsak, för att svenskan (eller engelskan) tydligt ska kunna influeras av kinesiskan måste ju därför en sådan orsak finnas. Vilken är då denna orsak? På vilket sätt kommer kinesiskan få en så avgörande roll för engelskan att den slutligen tar över som världspråk. Hade ni sagt spanska hade det iaf funnits något att resonera kring, då spanskan redan har starkt inflytande över det engelska språket i USA, men kinesiskan?
Engelskan och svenskan var väldigt väldigt lika för en sisådär 1500 år sedan, men har glidit isär. På den tiden kunde jag ha sagt att Eksem is min nama, och blivit förstådd av både svenskar och engelsmän. Annat roligt är att ett ord som "ärende" har ramlat bort ur engelskan, men används fortfarande ganska flitigt på svenska. Det finns områden i dagens england där man säger att man ska "ut och leka" när ska "out and play", eller något i den stilen. Nåja, det är en parantes. Jag tror framtidens storspråk i väst kommer vara någon slags engelskspansk hybrid.
joda : Wow. Du brinner verkligen för det här, så jag ska svara så bra jag kan trots att jag antagligen inte är lika insatt som du verkar vara.
Hur har du tänkt att mandarin ska få fäste i västvärlden på ett sådant sätt att den ska konkurera ut engelskan? Jag har aldrig påstått att mandarin ska eller kommer konkurrera ut engelskan, jag ville bara påvisa att bara för att ett språk är stort idag så betyder det inte att det nödvändigtvis behöver vara lika stort och utbrett om tre, fyra, fem generationer.
att den kinesiska marknaden växer explosionsartat påverkar inte detta särskilt mycket då 1) Endast ett fåtal, främst inom företagens toppskikt har ett tillräckligt kommunikationsbehov 2) Jag har svårt att se att det ska skapas ett informationsbehov av mandarinska texter som motiverar en inlärning när i princip all information finns tillgänglig antingen på hemspråket eller engelska. Förutsatt att kinesiska företag inte förlitar sig på utlänningar i styrelse och så vidare så har den kinesiska marknaden ett ganska stort övertag rent befolkningsmässigt. Man skulle faktiskt kunna säga att om kineserna skulle vilja, så skulle de kunna nästla sig in överallt genom att använda sig av engelskan för att sedan successivt övergå till mandarin. Det kanske inte finns en sådan masterplan, men hur tror du att spanskan fått sådant fäste? Eller så skulle kineserna kunna massutvandra och vägra lära sig andra språk - lite likt engelsktalande och spansktalande ;)
Om mandarin är hemspråket för så pass många människor som det faktiskt är och de blir mer framstående så kommer det sluta med att det är svårt att motivera en avsaknad av åtminstone grundläggande kunskaper i mandarin för våra barnbarnsbarn. Överlag tycker jag att du är väldigt kortsiktig och låst av hur västvärlden ser ut idag i ditt tänkande.
När du talar om latin och franska som stora språk, så är det likväl inte språk med stor global utbredning, bönderna i sverige har aldrig pratat franska, och inte heller latin. Varför skulle dom? De svenska bönderna som gått i skola har talat latin sedan lång tid tillbaka (däremot inte kvinnorna då de inte fick lära sig latin vilket pojkarna var tvungna att göra). Det var inte länge sedan skolpjäser utspelade sig på latin och männen i publiken fick översätta för sina kvinnliga familjemedlemmar. Dessutom talas det väl latin i hela den katolska världen? I kyrkan i vart fall. Den måste väl räknas som relativt stor?
Att kalla franska för ett språk som inte har global utbredning för att svenska bönder inte talat det var något av det dummaste jag läst idag. Då ska du veta att jag läste aftonbladet nyss... Att Frankrike varit (är) en kolonialmakt kanske du har missat? Världens sjätte största språk. För övrigt samma anledning som spanskan och engelskan är så utbredd (Spanien och England var även de kolonialmakter).
Men ska vi tala om svenska bönder så finns det ingen anledning för dem att lära sig engelska eller spanska heller, oavsett hur stora språken förväntas bli.
Som du säger så är det de högutbildade som ska lära sig kommunicera med varandra. Om kineserna kommer upp sig i världen finns det faktiskt ingenting som motiverar att de ska lära sig engelska eller spanska istället för att andra ska lära sig mandarin. Eller?
Fast egentligen är ju det här en icke-diskussion då jag bara tog mandarin som ett exempel. Däremot är det nog viktigt att förstå att världen är föränderlig och att det som är sant vad gäller vilka språk som "ska" kunnas idag inte behöver vara sant om 100 år. Eller ens om tio år.
jag kan inte skriva?
Jumpcut Jag har aldrig påstått att mandarin ska eller kommer konkurrera ut engelskan, jag ville bara påvisa att bara för att ett språk är stort idag så betyder det inte att det nödvändigtvis behöver vara lika stort och utbrett om tre, fyra, fem generationer. Självklart inte, språk precis som kulturer förändras, det är inte det jag ifrågasätter, utan jag ifrågasätter de krafters existens som behövs för att uppnå denna förändring.Förutsatt att kinesiska företag inte förlitar sig på utlänningar i styrelse och så vidare så har den kinesiska marknaden ett ganska stort övertag rent befolkningsmässigt. Självklart, men nu handlar det inte om kinesiska i kina, utan om vilka i väst som kan ha ett intresse av att lära sig språket. Tidigare nämnde jag verkningsområden för låneord och språkinflytande, när det gäller kinesiskan är det otvivelaktigt största området affärsvärlden i min mening.Man skulle faktiskt kunna säga att om kineserna skulle vilja, så skulle de kunna nästla sig in överallt genom att använda sig av engelskan för att sedan successivt övergå till mandarin. Detta kräver ju dock att dessa måste vara i majoritet, att som minoritet lyckas influera språket så pass förefaller i det närmaste omöjligt. Det kanske inte finns en sådan masterplan, men hur tror du att spanskan fått sådant fäste? Fäste vart? När det gäller utbredningen i sydamerika är den lika logisk som engelskan i nordamerika, genom kolonisering och förtryck av minoriteter bland annat. När det gäller spanskan i nordamerika på senare tid handlar det om den enorma invandring av främst mexikaner i södra Usa som mer eller mindre har gjort dessa delar av landet tvåspråkiga. Eller så skulle kineserna kunna massutvandra och vägra lära sig andra språk - lite likt engelsktalande och spansktalande ;) Förvisso, dock glömmer du maktfaktorn, kineser har redan utvandrat i stor utsträckning, men de har av tradition bott (precis som alla andra) segregerat och hållit fast vid sitt i avskildhet. Avskildhet leder sällan till att man influerar de övriga.
Om mandarin är hemspråket för så pass många människor som det faktiskt är och de blir mer framstående så kommer det sluta med att det är svårt att motivera en avsaknad av åtminstone grundläggande kunskaper i mandarin för våra barnbarnsbarn. Vilket behov av informationsutbyte med dessa människor menar du ska motivera detta? Troligare är väl snarare att vi inom 100 år skapat tillräckligt avancerade översättningsverktyg så att vi inte behöver lära oss mer än ett språk, åtminstonde i skrift. Överlag tycker jag att du är väldigt kortsiktig och låst av hur västvärlden ser ut idag i ditt tänkande. Problemet är ju just tänkandet i väst, jag ser inte hur kinas utveckling ska påverka behovet av informationsutbyte på kinesiska för gemene man. Trenden är ju somsagt snarare den motsatta. Västerländska jobb outsourcas till öst, och iom skapas, eller snarare förstärks, behovet av engelska kunskaper i dessa områden. Engelskan må vara mindre än både spanskan och kinesiskan som första språk, men när det gäller internationella kontakter och internationellt informationsutbyte mellan olika språk är det just engelskan som är nr 1. Då informationsbehovet i dagsläget utan tvekan anses vara uppnått med råge, är det därför inte särskilt lätt för kinesiskan att få fäste i omvärlden. De svenska bönderna som gått i skola har talat latin sedan lång tid tillbaka (däremot inte kvinnorna då de inte fick lära sig latin vilket pojkarna var tvungna att göra). Nja, latinet var rätt begränsat i sin utbredning i sverige till kyrkan och de bemedlade. En av de mest revolutionära sakerna med reformationen var ju just att gemene man därmed kunde läsa bibeln, något som innan det var begränsat till en liten skara människor. Det har alltså knappast varit ett språk för gemene man.. Inte för inte som Karlfeldt myntade utrycket, "tala med bönder på bönders vis och med lärde på latin" . Dessutom talas det väl latin i hela den katolska världen? I kyrkan i vart fall. Den måste väl räknas som relativt stor? Latinets utbredning var i stort begränsad til romarriket, samt senare som det dominerande skriftspråket i europa, problemet här är ju dock att detta somsagt var under en tid då få kunde skriva och läsa. Latinet talades dessutom av långt ifrån alla i romarriket och var säkert inte ens ett majoritetsspråk räknat över hela riket. Att ett språk är dominerande innebär långt ifrån alltid att språket är ett majoritetsspråk. Som jag skrev ovan så var latinet det dominerande språket i europa och i princip obligatoriskt i högre studier, problemet är ju dock att högre utbildning inte var något för gemene man och därmed inte heller något som hörde till det vanliga. Att kalla franska för ett språk som inte har global utbredning för att svenska bönder inte talat det var något av det dummaste jag läst idag. ................ För övrigt samma anledning som spanskan och engelskan är så utbredd (Spanien och England var även de kolonialmakter). Att frankrike är en kolonialmakt är inget jag missat, poängen är dock att språkets utbredning i princip är begränsad till nordvästra och västra afrika, madagaskar och östra kanada. Engelska har en långt mer global utbredning än så då det har brett ut sig i hela nordamerika, stora delar av europa, centrala och södra afrika, indien, australien etc.. Att ett språk talas av många individer innebär inte att språket har stor global utbredning, det är mandarin ett ypperligt exempel på. Men ska vi tala om svenska bönder så finns det ingen anledning för dem att lära sig engelska eller spanska heller, oavsett hur stora språken förväntas bli. I dagens globaliserade värld finns det utan tvivel ett behov även för bönder med internationella kontakter och därmed också att kunna engelska. För att ta ett exempel.
Som du säger så är det de högutbildade som ska lära sig kommunicera med varandra. Om kineserna kommer upp sig i världen finns det faktiskt ingenting som motiverar att de ska lära sig engelska eller spanska istället för att andra ska lära sig mandarin. Eller? Utbildningsnivån är högre idag, de engelsktalande universiteten är i topp. Men, poängen är att de internationella kontakter mellan väst och kina som sker inte kommer att ske mellan gemene man och därmed finns inte heller ett behov hos gemene man att lära sig kinesiska. Att det inom affärsvärlden kan vara högintressant att lära sig kinesiska är en sak, men det har liksom inte så stor betydelse. Dock är det ju en buyersmarket, och så länge som kapitalet finns i väst, vilket det kommer göra bra länge även om den kinesiska marknaden växer (då även "västkapitalet gynnas av detta") så bestämmer också kapitalet spelreglerna. När vi outsourcar jobb till öst bestämmer vi spelreglerna, inte öst. Men somsagt, i de internationella relationerna i toppskikten är säkert kinesiska väldigt intressant. Fast egentligen är ju det här en icke-diskussion då jag bara tog mandarin som ett exempel. Däremot är det nog viktigt att förstå att världen är föränderlig och att det som är sant vad gäller vilka språk som "ska" kunnas idag inte behöver vara sant om 100 år. Eller ens om tio år. Självklart, men det är än viktigare att förstå VARFÖR detta sker, och vilka krafter som är i spel när det händer. Utan dessa krafter händer det inget, för att denna förändring ska ske msåte ju således dessa krafter identiferas. Personligen ser jag inga sådana och inte heller ser jag att några sådana inom överskådlig tid ska inträffa.
JAG tar över världen om 50 år /end of thread.
foot in mouth and head up ass, so what’chu talkin’ bout?
Joda : Det är inte bara franskan vi har lånat utav, om det nu var det du trodde jag skrev.
no shit
joda:Självklart inte, språk precis som kulturer förändras, det är inte det jag ifrågasätter, utan jag ifrågasätter de krafters existens som behövs för att uppnå denna förändring. Det är egentligen den enda meningen jag kan svara på i och med att vi diskuterar två olika saker. Jag talar om vad som skulle kunna ske om några generationer, du är fast i vad som händer under de närmaste åren. Så jag tror inte att vi kommer så mycket längre då du har absolut rätt i det du säger och det är svårt att fortsätta då. Däremot får du gärna svara på mitt inlägg igen och tänka längre än du gör nu. Men för att svara på det, krafterna existerar inte utan jag talar helt enkelt om vad som SKULLE kunna hända :) Intressant att se någon på whoa som faktiskt kan föra en diskussion dock ;)
Det är egentligen den enda meningen jag kan svara på i och med att vi diskuterar två olika saker. Jag talar om vad som skulle kunna ske om några generationer, du är fast i vad som händer under de närmaste åren. Pratar om de närmaste hundra åren och den riktning världen är i just nu
Känns rätt trist att prata om vad som skulle kunna hända utan att prata om även varför isåfall.. säger som gunde, inget är omöjligt
Att hävda att mandarin inte skulle bli ett världsspråk inom de närmasta hundra åren är iofs sjukt ignorant och en sådan människa har jag ingen som helst lust att diskutera ens förra veckans tv-tablå med. Ska man börja gråta för det ställer jag två enkla frågor. Hur såg världen ut för hundra år sedan och hur såg världen ut för 200 år sedan. Det spelar INGEN roll i vilken riktning världen är på väg i nu. För att vara helt ärlig krävs det inte mer än ett par decennier innan mandarin skulle kunna vara påtvingat halva världen. Ett så pass stort språk där de som talar det finns i så pass stor del av världen skulle utan problem kunna börja tvinga folk till att tala det. Som sagt, kolla spanskan. Personligen har jag erfarenhet av att ha jobbat med spanjorer som levt och arbetat i Sverige i fler år än jag själv levt här, men som vägrar att lära sig språket av olika anledningar. Jag har nog faktiskt inte jobbat på en enda krog där man kunnat tala svenska i köket, utan diskussioner har alltid skett på en blandad svensk/spansk/engelska.
jumpcut på vilket sätt är det ignorant? Förklara istället HUR mandarin blir ett världspråk. Att mandarin talas av närmare en miljard människor och att kina går för högtryck är inte i sig något som betyder att språket kommer att spridas som en löpeld i omvärlden. Kina har varit "the shit" förr i världen utan att språket spridit sig särskilt utanför dess landsgränser.. Det spelar INGEN roll i vilken riktning världen är på väg i nu. För att vara helt ärlig krävs det inte mer än ett par decennier innan mandarin skulle kunna vara påtvingat halva världen. Hur ska mandarin påtvingas omvärlden? Genom att kina tar över världen med våld? I övrigt tycker ja bara du svamlar, kom med stöd för vad du säger istället för att kasta ut saker i tomma luften.Ett så pass stort språk där de som talar det finns i så pass stor del av världen skulle utan problem kunna börja tvinga folk till att tala det. Utan förtryck är det svårt att tvinga någon till någonting, Behovet av informationsutbyte med kineserna är för gemene man väldigt litet, därför finns det också en väldigt liten anledning att lära sig kinesiska. Jag som informatik student ser inte heller någon anledning till att detta informationsbehovsutbyte skulle komma att förändras drastiskt då informationsbehovet i stort redan är mer än uppfyllt i kvantitiva mått mätt. Kvar står då ett fåtal människor i väst som på grund företagsmässiga aspekter har ett behov av att lära sig språket för att därigenom dra konkurrensmässiga fördelar gentemot konkurrenter.Som sagt, kolla spanskan. Går inte ens att nästan jämföra dessa två, då de största spanska influenserna på engelskan sker i USA på grund av den massiva invandring som sker där. Antar att du inte baserar dina argument på en presumptiv massinvandring av kineser till land X, för då kan vi lika gärna blanda in utomjordingar som zappar till jorden så att vi alla pratar grodspråk. Att du har arbetat med ett flertal spanjorer som "vägrar" lära sig det svenska språket känns inte heller särskilt intressant.. Antalet spansktalande i sverige är förövrigt inte särskilt stort, om man bortser från adopterade från sydamerika som har svenskan som modersmål samt övriga med svenskan som modersmål som pluggat spanska dvs. Men, för att komma till poängen, man kan dra vissa paralleller till situationen i södra USA där ett stort antal invånare inte pratar engelska och dessa delar därmed är tvåspråkiga i all information etc. Det i sig innebär inte att språket tar över ett annat språk, snarare är det så att den segregering som sker bland annat genom språkbarriären snarare leder till minskade språkliga influenser. Men för att ta den absurda situationen att 1miljard kineser flyttar till USA och vägrar lära sig engelska. Det enda som skulle inträffa då är att vi får samma situation som idag där kineserna bor tillsammans i sitt eget lilla kina fast i amerika. Så länge som behovet av språkutbyte är minimalt finns det inte heller någon anledning att tro att språket ska få någon större påverkan. Så jävla märkligt att du å ena sidan pratar om historien och hur saker och ting förändrats men å andra sidan TOTALT blundar för varför dessa förändringar ägt rum.
Jag ser att jag glömde ett ord så jag skriver om det: Att hävda att mandarin inte skulle kunna bli ett världsspråk inom de närmasta hundra åren Jag är helt med dig på din linje, men jag tror ändå inte att man ska säga att "mandarin kommer aldrig bli ett världsspråk". Visst, kolonialtiden är över och det är svårt för ett språk att spridas på samma förtryckarsätt som tidigare, men man ska aldrig säga aldrig och du vet - din utbildning till trots - precis lika lite som jag om vad som händer i världen när våra barnbarnsbarn knallar omkring. Det är ju inte så att jag sitter och förespråkar att man borde lära sig mandarin, utan jag tog det bara som exempel.
som jag skrev kan det hända, det kan också komma grodor från yttre rymden som låser in oss i bubblor.. förefaller inte särskilt troligt bara..
joda: Jag hoppas att du gör bättre ifrån dig på din presentation imorgon (eller när den nu var) än det där.